کد خبر: ۴۰۱۸۳
تعداد نظرات: ۶ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: وزارت بهداشت و استاندارد هم همین کار را نه در قسمت خام، بلکه در حوزه پروسس و کارخانه‌جات انجام می‌دهند ...
 

حکیم مهر: رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر، در خصوص اظهار نظر مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری در زمینه غیربهداشتی بودن گوشت‌های چرخ کرده موجود در بازار، گفت: «هر فراورده‌ خام دامی در هر مکان مجازی که تولید می‌شود، تحت نظارت دامپزشکی است. این فرآورده‌ها دارای پروانه، شناسنامه و لیبل بوده و سپس به بازار عرضه می‌شود.»

 «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: «هر محصولی که لیبل و پروانه بهداشتی داشته باشد، حتماً در مبدا مورد نظارت ما بوده است؛ در محل عرضه نیز که ممکن است میادین میوه و تره بار یا سوپر پروتئین‌ها باشد، همکاران ما رفت‌و آمد و نظارت می‌کنند و اگر موردی ببیند که از یک مجرای غیرقانونی و بدون پروانه وارد شده، با آن برخورد می‌کنند.»

وی با بیان اینکه لیبل روی محصولات به شکل کامل مشخص است، تصریح کرد: «هر محصول شرایط نگهداری، شکل، رنگ، بو، پروانه و مجوز مرکز مجاز برای تولید دارد و مردم اگر به این موارد دقت کنند، می‌توانند با خیال راحت از محصول استفاده کنند. با این حال اگر اگر به مشکلی برخورد کردند، با شماره تلفن ۱۵۱۲ تماس بگیرند.»

وی در پاسخ به چرایی نظارت‌های موازی در زمینه خمیر مرغ، خاطرنشان کرد: «قطع به یقین مسئولیت همه محصولات و فراورده‌های خام دامی از جمله گوشت مرغ، گوشت قرمز، تخم مرغ، شیر و ... با سازمان دامپزشکی است که توسط ناظرین بهداشتی دولتی و مسئولین فنی به نحو مطلوب در سراسر ایران انجام می‌شود. این فراورده خام دامی پروسس می‌شود که در آنجا دستگاه‌های مرتبط مانند استاندارد و وزارت بهداشت، مسئول آن هستند و قطع به یقین محصول سالم را خارج می‌کنند.»

رفیعی‌پور ادامه داد: «به شکل موردی ممکن است یک محموله در زمان پرورش، ‌تولید، بسته‌بندی و عرضه آن که یک مسیر طولانی است، یا در ناوگان حمل و نقل و محل‌های نگهداری سردخانه‌ها، دچار اشکال شود. ما هر جا احساس کنیم که شرایط محصول مطلوب نیست، آن را از چرخه مصرف خارج می‌کنیم. وزارت بهداشت و استاندارد هم همین کار را نه در قسمت خام، بلکه در حوزه پروسس و کارخانه‌جات انجام می‌دهند.»

 
 
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
0
1
وقتی خود سازمان دامپزشکی جهت صدورGMP با افراد مجهول الهویه و معلوم الحال فاقد کارخانه تفاهمنامه امضا می کند نمی شود از سایر ارگانهای دولتی انتظار داشت که در امور مربوط به سازمان دامپزشکی دخالت نکنند.اخیرا هم که به صراحت نظارت بهداشتی و شرعی را نوعی شرارت اعلام کردند که علاوه بر توهین به سازمان دامپزشکی(خصوصی و دولتی) توهین به مصرف کنندگان بود.در چنین شرایطی برای سایر ارگانها چنین تصور می شود که سازمان دامپزشکی ضعیف عمل می کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
0
0
البته در مورد برخی از فرآورده ها هنوز آیین نامه ای تدوین‌ نگردیده است. با توجه به اینکه اخیرا حتی آب پنیر هم وارد می شود و در سطح روستاها و عشایر آب پنیر تولیدی شکل سنتی دارد بجاست که کارشناسان و دانشمندان فرهیخته بهداشت سازمان آیین نامه بهداشتی قره قوروت را تدوین کنند و نیز با توجه به سیاستهای مدیریت سازمان بعضی از آیین نامه ها و دستورالعملها تدوین شده بعضا دستکاری شده و یا اجرا نمی شود که باید شفاف سازی شود(tvn در گوشت چرخکرده،تکلیف گوشت کله گاو،بخصوص گوشت ماده گاو که مدیر کل بهداشت سازمان فرموده بودند که دامپزشکی با نر و مادگی کاری ندارد و فقط در بهداشت دخالت می کند!! و غیره).
خوشبختانه بهداشت سازمان کارشناسان و فرهیختگانی را دارد که می توانند بجای ارائه مشاوره حقوقی و بهداشتی در زمینه ................ و رونق کسب و کار به افراد خاص،آیین نامه هایی منطقی در جهت خدمت به مصرف کنندگان و‌تولیدکنندگان‌ تدوین فرمایند.
دکتر مجابی پور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
0
1
سینه خواهم شرحه شرحه از فراق
تا بگویم شرح این نظارتهای سازمان بر عرضه فراورده خام دامی را!!
سهل انگاری و بعضا ترس از درگیری با عرضه کنندگان و عموما عدم حمایت مقامات شهرستانی و استانی بلایی است که نظارت و قرنطینه را به قسمتی بی خاصیت داره تبدیل میکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
0
0
بله جناب آقای دکتر رفیعی پور درست می فرماید این تکلیف منحصر سازمان دامپزشکی است که اداره دامپزشکی نیز وظیفه عملیاتی کردن این تکلیف را دارد و سازمان باید مواظب تک تک کارکنان خود بویژه روسای دامپزشکی شهرستان ها باشند تا خدای نکرده اونها قاطی خرید و فروش فرآورده‌های خام دامی نشوند. که اگر فروشنده و ناظر یکی باشند فاجعه بار خواهد بود. آقای دکتر لطفا این مساله را بطور ویژه بررسی و پیگیری و بصورت جدی برخورد فرمائید.
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
0
1
در این مورد حق با سازمان میادین است.متاسفانه وضعیت گوشت چرخکرده شدیدا ناهنجار است.
ترکیب گوشت چرخکرده: گوشت منجمد+خرده گوشتهای دور ریز+لایه سیاه شده گوشتهای برگشتی+سنگدان چرخ شده+گوشت کله گاو +بعضا مقداری رنگ جهت قرمز ماندن.
گوشت چرخکرده واقعی زود سیاه می شود و در بازار هم وجود ندارد.
منصف ترین تولیدکنندگان از گوشت منجمد برزیلی استفاده می کنند که صورتی خوشرنگ است اما مشکل اینجاست که به قیمت گوشت تازه فروخته می شود و سوال اساسی که وجود دارد که در پایشها چطور می توان فهمید از گوشت منجمد تفکیک کرد در حالیکه در پایشها شاخص TVN حذف شده است.
مشکل دامپزشکی در این است که فقط به مصرف کننده اعلام کرده به ما اعتماد کنید اما این تضمین کننده نیست بلکه باید ابتدا نظارت بر تولید را تصحیح کنیم سپس روی لیبلها چند فاکتور تشخیصی را به مشتری اطلاع دهیم.مشتری توان تشخیص را ندارد که با ۱۵۱۲ تماس بگیرد مگر اینکه بخورد و مسموم شود بعد شکایت کند.
هر چند بطور کلی باید تولید چرخکرده متوقف گردد چرا که به ضرر مصرف کننده است.
البته اشکالی هم به میادین تره بار وجود دارد.اجاره غرفه ها آنقدر بالاست که مستاجر را ناخودآگاه به سمت تخلف و تقلب سوق می دهد حتی بعضی از غرفه داران با مدارک تولید کننده غرفه می گیرند اما دلال هستند(بزن در رو).بهتر است دست واسطه ها قطع شود و نیز قیمت‌گذاری بر اساس ترکیب واقعی گوشت چرخکرده به دست مصرف کننده برسد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
0
0
آقای دکتر من خودم الان میبینیم تویه تولید تخم مرغ مایع چه به صورت کامل یا زرده یا سفیده و همچنین پودر تخم مرغ کامل زرده و سفیده کلا آرم وزارت بهداشت و استاندارد هست با توجه به اینکه اسمی از دامپزشکی نیست مثلا شرکت تجاری پامین که عرضه تخم مرغ به صورت مایع و پودری در کشور عهده دار هست
نظر شما
ادامه