کد خبر: ۴۰۱۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی قزوین، خوزستان، خراسان رضوی و زنجان

 

برگزاری کلاس آموزشی نحوه عرضه بهداشتی فرآورده های خام دامی در بیدستان با همکاری شهرداری و بهداشت

 

یک دوره کلاس آموزشی با عنوان نحوه عرضه بهداشتی فراورده های خام دامی ویژه قصابیها ومرغ فروشیهای شهر بیدستان با همکاری شهرداری ومرکز بهداشت این شهر توسط دامپزشکی البرز برگزار گردید .

در این دوره آموزشی عرضه کنندگان فرآورده های خام دامی با شرایط بهداشتی در ارتباط با عرضه، آشنا شدند. 

کسب مقام اول توسط دکتر مرتضی یعقوبی در مسابقات تنیس روی میز مدیران شهرستان آبیک

 

یک دوره مسابقه تنیس روی میز به مناسبت هفته تربیت بدنی  بین مدیران دستگاههای اجرایی  شهرستان آبیک برگزارگردید که دکتر مرتضی یعقوبی رئیس دامپزشکی شهرستان آبیک موفق به کسب مقام اول در این دوره از مسابقات شد.  

 

--------------------------------------------

 

هشت میلیون کیلو انواع ماهی از خوزستان صادر شد
 
مدیر کل دامپزشکی خوزستان از صادرات بیش از هشت میلیون و 600 هزار کیلوگرم انواع ماهی پرورشی و دریایی خوزستان به خارج کشور خبر داد.
دکتر محمد حزبئی بیشتر ماهیان صادر شده را از نوع کپورسفید، آمور فیتوفاگ و حلوای سفید برشمرد و افزود: این میزان ماهی به کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عراق و کویت صادر شده است.
وی با اشاره به اینکه صادرات این میزان ماهی نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته، اذعان داشت: این میزان ماهی پرورشی و دریایی در شهرهای شوشتر اهواز، خرمشهر و آبادان تولید شده است.
مدیر کل دامپزشکی خوزستان همچنین از صادرات یک میلیون و 730 هزار کیلوگرم عروس دریایی در این مدت به کشورهای ویتنام و چین خبر داد.
دکتر حزبئی در ادامه به آغاز فصل سرما و جوجه ریزی در مرغداریهای صنعتی استان اشاره کرد و به پرورش‌ دهندگان مرغ صنعتی هشدار داد، با توجه به آغاز فصل سرما و تغییرات ناگهانی دما و همچنین تراکم جوجه ‌ریزی در استان که احتمال بروز بیماریهای طیور به ویژه بیماریهای تنفسی می‌ رود، انتظار می رود مسائل بهداشتی را رعایت کنند.
وی از صاحبان مرغداریها خواست به منظور پیشگیری از بروز بیماریهای طیور، آماده ‌سازی صحیح و علمی مرغداری و سالنها قبل از جوجه ‌ریزی، رعایت مدیریت صحیح بهداشتی در طول دوره پرورش، جلوگیری از ترددهای غیرضروری به داخل مرغداری، عدم نگهداری هرگونه پرنده زینتی و وحشی همچنین سایر حیوانات اهلی در مرغداری، جلوگیری از ورود پرندگان وحشی به داخل انبارهای دان و سالنهای پرورش، استفاده صحیح و به موقع از تهویه‌ ها، داشتن موتور برق مناسب برای استفاده در مواقع  ضروری، رعایت برنامه واکسیناسیون با هماهنگی مسئولان فنی مرغداری، معدوم ‌سازی ضایعات و تلفات مرغداری به صورت کاملا بهداشتی توسط کوره لاشه ‌سوز و یا چاه دفن تلفات، کنترل دما در طول شبانه‌ روز و به حداقل رساندن اختلاف دمای سالن پرورش بین گرمترین و سردترین زمان شبانه‌ روز و کنترل گازهای داخل سالن پرورش را رعایت کنند.
مدیر کل دامپزشکی خوزستان از مرغداران و پرورش ‌دهندگان استان خواست تا در صورت بروز تلفات غیرعادی موضوع را به اداره مبارزه با بیماریهای طیور در شهرستانها به شبکه ‌های دامپزشکی اطلاع دهند.

----------------------------------------

 

کمک 260 میلیون ریالی پرسنل دامپزشکی خراسان رضوی به بازسازی عتبات
 
برابر اعلام دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، از ابتدای جمع آوری کمک های وزارت جهادکشاورزی جهت بازسازی عتبات عالیات، پرسنل این اداره کل تا کنون 260 میلیون ریال کمک نقدی اهدا کرده اند.
مسئول پی گیری امور ستاد عتبات عالیات اداره کل دامپزشکی استان با اعلام این خبر افزود: این کمک ها طی 3 مرحله و از ابتدای امسال جمع آوری شده و این روند همچنان ادامه دارد.
مهندس ابراهیم شمس آبادی گفت: کارکنان این اداره کل در اجرای برنامه های مشابه از جمله اهدای 50 میلیون ریال وجه نقد به سیل زدگان پاکستان نیز مشارکت داشته اند.

 

----------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی زنجان: تاکنون موردی از ابتلاء به تب کریمه کنگو در استان مشاهده نشده است
 
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: تاکنون در استان گزارشی مبنی بر ابتلای دام‌های سبک و سنگین استان به بیماری تب کریمه کنگو نرسیده است.
محمد رشید کرمی با بیان این که استان از این بیماری تاکنون مصون مانده است، اظهار کرد: از علایم این بیماری در دام می‌توان به تب اشاره کرد که به مدت یک هفته در دام مشاهده می‌شود و یک عامل ویروسی منجر به ایجاد این تب می‌شود.
وی ادامه داد: در راستای مبارزه با این بیماری، اقداماتی انجام شده و به افرادی که در تماس با دام هستند، اطلاع رسانی لازم برای کنترل و پیشگیری صورت گرفته و این افراد و افراد دیگر که به هر نحو در ارتباط با دام هستند، باید مراقبت‌های لازم را انجام دهند؛ افرادی که در دامداری‌ها به عنوان قصاب و یا موارد دیگر مشغول فعالیت هستند، ضروری است تا مواظبت‌های لازم را اعمال کنند.
این مقام مسؤول با بیان این که ضروری است تا در دامداری‌ها مقابله با حشره کنه صورت گیرد، بیان کرد: کنه، مهمترین عامل در انتقال این بیماری از دام به دام و از دام به انسان است. به همین دلیل در صورت مشاهده کنه در بدن دام، نباید کنه را له نمود تا این حشره از بین برود. زیرا در این صورت از بدن کنه ترشحاتی بیرون می‌آید که این امر، باعث انتقال ویروس این بیماری می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان، از اطلاع رسانی‌های لازم در این زمینه در سطح دامداری‌ها و واحدهای دامی استان به منظور مقابله با این بیماری خبر داد و تاکید کرد: کشتارگاه‌ها و در کل تمامی واحدهایی که به نوعی با دام در ارتباط هستند، باید نکات بهداشتی را رعایت کنند تا از انتقال بیماری جلوگیری شود.
کرمی با بیان این که سمپاشی بدن دام و پایگاه‌های دام و همچنین سطح دامداری‌های استان صورت گرفته است، تصریح کرد: در این زمینه در نیمه اول امسال، بدن 244 هزار و 867 راس دام سبک و سنگین، مورد سمپاشی قرار گرفته و در پایگاه‌های نگهداری دام نیز بر 3 میلیون مترمربع از این واحدها برای مقابله با کنه سمپاشی انجام شده است.
وی از ادامه این سمپاشی‌ها در نیمه دوم امسال یاد کرد و گفت: با توجه به این که کنه از ابتدای شروع فصل بهار و تا اواخر پائیز فعالیت دارد، در این زمان‌ها نیز اقدامات مقابله‌ای انجام می‌شود و البته در طول سال نیز برنامه‌هایی برای کنترل عوامل انتقال بیماری در سطح کشتارگاه‌ها انجام می‌شود تا موردی از این انتقال آلودگی از طریق دام و گوشت قرمز به وجود نیاید.
این مقام مسؤول یادآور شد: مردم نیز باید گوشت قرمز را تنها از واحدهای مجاز شهر خریداری کنند، زیرا در صورت غیرمجاز بودن کشتارهای صورت گرفته و استفاده از این گوشت‌های آلوده، احتمال ابتلاء به این بیماری وجود دارد و به همین دلیل نباید از این واحدها گوشت تهیه کرد.

 

نظر شما
ادامه