کد خبر: ۴۰۱۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

شغالی که به احتمال زیاد بر اثر تغذیه از طعمه آغشته به سم، مسموم شده بود با همکاری مشترک مسئولان محیط زیست، فعالان حیات وحش و با مشارکت رایگان دامپزشکان بخش خصوصی پس از گذراندن دوره درمانی ده روزه در زیستگاهش در بابل رهاسازی شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «محمدعلی الله‌قلی» کارشناس و فعال محیط زیست با ابراز خرسندی از نتیجه این همکاری مشترک، می‌گوید: مسئولان محیط زیست بابل، مورد را به موقع و بدون فوت وقت اطلاع‌رسانی کردند. حیوان را برای معاینه به بابل منتقل کردیم و دکتر مهدی‌نیا بعد از تصویربرداری به این نتیجه رسیدند که مشکل حیوان از شکستگی نیست.

وی ادامه می‌دهد: شغال را به بیمارستان دامپزشکی فتاحیان در تهران منتقل کرده و پس از انجام معاینات و تجویز دارو به بابل بازگرداندیم. این شغال، طول درمان را در اتاقی در منزل یکی از فعالان محیط زیست بابل سپری کرد و خوشبختانه شرایط جسمی حیوان که ابتدا از حرکت ناتوان بود، دو روز پس از استفاده از داروهای تجویز شده رو به بهبود گذاشت و در نهایت با هماهنگی مسئولان محیط زیست بابل، به زیستگاهش بازگشت.

وی ضمن قدردانی از مشارکت رایگان بیمارستان فتاحیان تهران به نقش به‌سزای زمان در تیمار و احیای موفقیت‌آمیز حیات وحش اشاره کرده و می‌گوید: اطلاع‌رسانی به موقع مسئولان محیط زیست و خدمات‌رسانی حرفه‌ای و بدون اتلاف وقت در دوره موثر درمان (تایم طلایى) شانس بهبودى و بازتوانى را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد که امیدوارم به وجود آمدن این تعامل‌ها و مشارکت‌های سازنده، تحولی موثر در روند درمان و بازپروری حیات وحش در کل کشور به همراه آورد.

«دکتر هادی شریفی» دامپزشک عضو تیم جراحی بیمارستان دامپزشکی دکتر فتاحیان که درمان و نظارت بر بهبود شغال بابل را بر عهده گرفته نیز درباره این شغال خوش‌شانس می‌گوید: تاریخچه این شغال ابتدا سبب شد به احتمال آسیب‌دیدگی ستون مهره‌ها شک کنیم اما معاینات حکایت از آن داشت که مشکلی از نخاع و ستون مهره‌ها نیست. علائم عصبی حیوان احتمال از مسمومیت را ایجاد کرد که با توجه به اینکه استفاده بومیان از طعمه مسموم به منظور دور نگه داشتن حیات وحش از طیور مسبوق به سابقه است، محتمل‌ترین تشخیص بود.

وی ادامه می‌دهد: پس از استفاده از داروهای تقویتی اعصاب، ضددرد و ضدالتهاب،آنتی‌بیوتیک و سرم‌تراپی علائم درد حیوان کاهش پیدا کرد، رفته‌رفته میل به تغذیه را به دست آورد و توانست به پهلو حرکت کند. روند سریع بهبود این شغال که در همان هفته نخست با وزن گرفتن همراه بود سرانجام به تصمیم‌گیری برای بازگشت حیوان به زیستگاهش انجامید.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
0
0
حیوان مسموم را به بیمارستان تخصصی جراحی بردید؟ اگر درمان مسمومیت هم ندونید و بخواید پیش متخصص ببرید بهتر بود پیش داخلی میبردید
نظر شما
ادامه