کد خبر: ۴۰۰۵۵
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
نگاهی به تاریخ دامپزشکی در ایران:
اینکه گفته می‌شود دامپزشکی از اول با کشاورزی بوده است، یک فریب و دروغ بزرگ تاریخی و یا دست کم ناشی از کم اطلاعی است ...
سیر تکوین دامپزشکی از قرن نوزدهم و تحلیل «دکتر ناصر علیدادی» دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران بر آن

 

به‌عنوان یک نکته قابل تأمل تاریخی از نظر تبارشناسی دامپزشکی بسیار جالب توجه است که در سال 1302 تنها تشکیلات دولتی بهداشت و درمان در ایران فقط مؤسسه پاستور بود. که در آن زمان پزشکی و دامپزشکی را به طور مشترک اداره می‌کرد؛ به طوری که مؤسسه پاستور طاعون گاوی بزرگ سال 1302 را تشخیص داد.

همین موضوع باعث شد که هسته بنیان اولیه مشترک سازمان دامپزشکی و مؤسسه رازی تحت عنوان "اداره دفع آفات حیوانی و سرم‌سازی" زیر نظر مؤسسه پاستور بدون هیچ‌گونه ارتباط و مستقل از اداره فلاحت و کشاورزی توسط مجلس شورای ملی در تاریخ 1303 تشکیل شود و متأسفانه در سال 1318 طی بخشنامه‌ای دو اداره دامپزشکی و فلاحت در وزارت خانه‌ای جدید تحت عنوان وزارت کشاورزی با وجود مخالفت‌های شدید و گسترده از جمله شادروان سرهنگ دکتر عبدالله حامدی بنیانگذار و نخستین رئیس دامپزشکی نوین ایران با هم ادغام شدند.

بنابراین اینکه گفته می‌شود دامپزشکی از اول با کشاورزی بوده است یک فریب و دروغ بزرگ تاریخی و یا دست کم ناشی از کم اطلاعی است و اتفاقاً دامپزشکی و پزشکی سال‌ها با هم کار می‌کردند و ایران عزیز از پیشگامان بهداشت Herd Health در جهان است.

در ضمن شادروان دکتر عبدالله حامدی در فاصله‌ی سال‌های 1316 تا 1322 ریاست تنها دانشکده دامپزشکی ایران در آن زمان و تا چند دهه بعد یعنی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران را نیز برعهده داشت و می‌توان گفت به نوعی آموزش، بهداشت و درمان دامپزشکی در آن سالیان از ارتباط و هماهنگی بسیار زیادی با همدیگر برخوردار بودند.

نکته جالب توجه این است که مؤسسه سرم‌سازی و سازمان دامپزشکی وقت در آن زمان در یک مجموعه زیر نظر مؤسسه پاستور و کاملا مستقل از وزارت کشاورزی قرار داشتند و سپس متأسفانه به اجبار در سال 1318 علی رغم مخالفت شدید دامپزشکان به وزارت کشاورزی منتقل شدند و ریشه تاریخی انحطاط و مشکلات فعلی سازمان دامپزشکی و مؤسسه رازی به آن مقطع حساس بر می‌گردد.

سیر شکل‌گیری سازمان دامپزشکی ایران از ابتدا تاکنون به روایت ویکی پدیا و ریشه تاریخی نارضایتی بنیانگذار دامپزشکی نوین ایران شادروان سرهنگ دکتر عبدالله حامدی از ادغام سازمان دامپزشکی و مؤسسه رازی در وزارت کشاورزی:

بنیان‌گذاری  ۱۳۰۴

گونه سازمان: دولتی

رئیس: دکتر علیرضا رفیعی پور

وب‌گاه: ivo.ir

نام پیشین: مؤسسه دفع آفات حیوانی

سازمان دامپزشکی کشور (به انگلیسی: Iran veterinary organization ) سازمانی که وظیفه اصلی آن حفاظت از سلامت حیوانات به‌ویژه حیوانات اهلی است. امروز سازمان دامپزشکی در لیست سازمان‌های وابستهٔ وزارت جهاد کشاورزی ایران قرار دارد.

تاریخچهٔ به وجود آمدن این سازمان در ایران به اولین سال‌های قرن چهاردهم بازمی‌گردد، زمانی که منطقه شاهد جنگ جهانی بود. دامپزشکی با فشار متفقین و طاعون گاوی وارد ایران شد.

طاعون گاوی، همان بیماری بود که باعث شد تا تشکیلات نوین دامپزشکی در سراسر جهان شکل بگیرد. در سال ۱۱۹۴ هجری شمسی معادل ۱۸۱۵ میلادی، فرانسه برای مقابله با این بیماری تشکیلات دامپزشکی را به راه انداخت. این بیماری کمتر از ۱۰ سال سوئد را هم مجبور به تأسیس همچنین سازمانی کرد. انگلستان در سال ۱۸۷۸ این تشکیلات را آماده بهره‌برداری کرد. در سال ۱۸۹۶ کشور ژاپن هم تسلیم این بیماری گاوی شد و اداره دامپزشکی به راه انداخت.

ایران کمی عقب‌تر از بقیه بود، اما جدا از آنها نبود. در سال ۱۳۰۳ و با بیش از یک قرن فاصله از فرانسه، تشکیلات آموزشی و اجرائی دامپزشکی نوین، در ایران هم برپا شد. برای این تشکیلات این ایران نبود که پیش قدم شود بلکه جنگ جهانی اول که در اواخر قرن به پا شده بود باعث اصلی این امر بود.

کمی بعد از شروع جنگ، طاعون گاوی وارد کشور شد. نواحی شمالی و مرکزی ایران در این زمینه به شدت آسیب دیدند. در سال‌های ۱۳۰۲ و ۱۳۰۳ یک بیماری مسری بین گاوها به شدت شایع شد. اردبیل، همدان و تهران درگیر این بیماری شدند و انستیتو پاستور، تنها تشکیلات منسجم پزشکی و دامپزشکی آن روزهای ایران بیماری را «طاعون گاوی» تشخیص داد.

اداره فلاحت، زیرمجموعه وزارت فوائد عامه و زیر نظر معاون وزارتخانه، آقای مصطفی قلیخان بیات تمرکز خود را به روی «طاعون گاوی» گذاشت. با فشار کمیته بهداشت مجمع دولت‌های متفقین، ایران مجبور به ساخت اداره دامپزشکی شد. اداره دفع آفات حیوانی در دی ماه سال ۱۳۰۳ بعد از فشار متفقین و از آن بدتر فشار طاعون گاوی توسط مجلس شورای ملی تصویب شد.

طاعون گاوی در آفریقا، ۱۸۹۶

مجلس شورای ملی به دولت اجازه می‌دهد که شعبه مخصوص به نام دفع آفات حیوانی و سرم‌سازی تحت نظارت مؤسسه پاستور تأسیس نماید.

قرارشد این شعبه با ۲۲ پرسنل شامل ۱۴ کارمند اهل فن و ۸ نفر خدمه (قسمت‌های مختلف) آغاز به کار کند. پیش از عید آن سال مجلس، ۳۰٫۰۰۰ تومان برای تأسیس این اداره در نظر گرفت و بعد از نوروز این مبلغ را پرداخت کرد اما بی کفایتی مسئولین (!!) باعث شد تا بعد از مدتی ۲۰٫۰۰۰ تومان دیگر مجلس برای انجام پروژه پرداخت کند.

دکتر عبدالله حامدی، ۱۵٫۰۰۰ تومان هزینه خرید ساختمان کرد و ۱۳٫۰۰۰ تومان هم بابت تجهیزات آزمایشگاهی و وسائل لازم آن خرج کرد. ۷٫۰۰۰ تومان هم برای خرید سرم از هندوستان پرداخت.

با توجه به هزینه‌های سنگین واکسن و سرم و… در سال ۱۳۰۴ مجلس راضی شد تا مردم، خود هزینه‌های درمان دام‌های خود را پرداخت کنند. در سال ۱۳۰۵ مجلس بودجه این اداره را به ۸۰٫۰۰۰ تومان افزایش داد.

وظایف مؤسسه دفع آفات حیوانی

الف) جلوگیری از امراض حیوانات

ب) تهیه واکسن و سرم

ج) مطالعه بر روی امراض نباتی، حشرات و بیماری‌ها حیوانات

د) سعی در تولید بیشتر حیوانات مفید و اهلی

ه) بالابردن تعداد شعبات این اداره در سراسر ایران

دو سال توقف فعالیت و شروعی دوباره

دکتر حامدی در سال پایه‌گذاری این اداره فعال بود ولی سال بعد جای خود را به دکتر مرتضی گلسرخی داد و او تا سال ۱۳۰۷ در این مقام فعالیت کرد. در آن سال سرلشکر شیبانی وزیر شد و امور «وزارت فوائد عامه ایران» را به عهده گرفت و از اولین فعالیت‌هایش بستن اداره دامپزشکی و همه شعباتش بود !!! هرچند هیچوقت بطور رسمی در مورد این تصمیم حرفی زده نشد اما به نظر می‌رسد، فروکش کردن طاعون گاوی باعث این تصمیم بود.

دو سال بعد، دکتر لوئی دلپی فرانسوی به تهران آمد و قرار شد تا دوباره اداره را راه اندازی کند. سال ۱۳۱۱ بعد از بازسازی امارت حصارک و آماده‌سازی آزمایشگاه، اداره دوباره شروع به فعالیت کرد. در ۲۵ شهریور ۱۳۱۴ قانون " تفتیش صحی حیوانات " با ۹ماده به تصویب شورا ملی رسید.

مجلس شورای ملی - بهارستان دهه ۴۰

ماده اول: صاحب حیوانات با دیدن اولین علائم بیماری دامی، حیوان خود را باید تسلیم تفتیش صحی کند.

ماده دوم: همه کارکنان دولت موظفند در صورت اطلاع پیدا کردن از حیوانی بیمار، آن را به تفتیش صحی تحویل دهند.

ماده سوم: هر حیوانی که مشکوک به بیماری باشد باید جداگانه نگهداری شود. ممنوعیت فروش، استعمال و استفاده از اعضای آن حیوان نیز وجود داشت.

ماده چهارم: در هنگام بروز بیماری تفتیش صحی مختار است به ضدعفونی کردن طویله، جداسازی حیوانات، کشتن و دفع حیوانات بیمار …

ماده پنجم: اداره هزینه‌های عضدعفونی کردن را به عهده می‌گیرد.

ماده ششم: چک کردن حیوانات در دوره‌های سه‌ماهه

ماده هفتم: گوشت‌های سالم را در مسلخ مهر می‌زدند و غیر سالم‌ها را به صورتی که نشود آنها را استفاده کرد معدوم می‌کردند.

ماده هشتم: جریمه متخلفان و زندانی کردن آنها بین یک تا هشت روز یا دریافت جزای نقدی از آنها.

ماده نه: تاریخ اجرای این قوانین در هر ایالت نیز مشخص شد

خط زمانی دامپزشکی ایران

سال ۱۳۱۴ دکتر حامدی مجدداً به ریاست دامپزشکی کشور منصوب شد.

سال ۱۳۱۶ با حفظ سمت به ریاست دانشکده دامپزشکی رسید. در همین سال فرهنگستان دو کلمه جدید وارد ادبیات ایران کرد. «دامپزشکی» را به جای بیطاری و «دانشکده» را به جای مدرسه عالی معرفی کرد.

سال ۱۳۱۸ در آخرین روزهای این سال بخشنامه‌ای وزارتی آمد که هدف از آن یکی کردن اداره کشاورزی و دامپزشکی بود. این بخشنامه همه فعالان این عرصه را بهم ریخت و در نهایت با مخالفت دامپزشکی کل روبرو شد اما به جایی نرسید.

سال ۱۳۱۹ دکتر حامدی مدیرکل شد، مدیریت او شامل ادارات کشاورزی و دامپزشکی بود. دکترحامدی سعی کرد بخشنامه سال ۱۳۱۸ را زیرپا بگذارد و شرایط را به پیش از آن بازگرداند اما موفق نشد. بیماری «مشمشه» در این سال شیوع پیدا کرد و قوانین خاصی در مورد آن وضع شد.

سال ۱۳۲۰ دکتر رضا رستگار در سال ۱۳۲۰ ریاست دامپزشکی را به عهده گرفت و دکتر حامدی به عنوان رئیس دانشکده به کار خود ادامه داد.

سال ۱۳۲۲ با مرگ دکتر حامدی، دکتر رضا رستگار جایگاه او در دانشکده را نیز پر کرد. در همین سال دانشکده دامپزشکی و ادامه دامپزشکی از هم جدا شدند. یک سال بعد دانشکده دامپزشکی به دانشگاه تهران ملحق شد.

سال ۱۳۲۵ بنگاه امور دام تأسیس شد که شامل دو اداره کل بود: اداره دامپروری و اداره دامپزشکی …

سال ۱۳۳۹ با بخشنامه‌ای وزارتی، همه ادارات دامپزشکی استان‌ها زیر نظر مستقیم مدیرکل دامپزشکی رفتند.

سال ۱۳۴۸ بار دیگر طاعون گاوی شایع شد، تلفات سنگین این شیوع و در نهایت مهار آن توسط دامپزشکی باعث شد تا حکومت وقت بیش از پیش برای این مجموعه ارزش قائل شود.

سال ۱۳۵۰ تصویب قانون «سازمان دامپزشکی» توسط مجلس ملی.

سال ۱۳۵۱ تصویب آئین‌نامه اجرایی ماده ۱۹ (اخذ پروانه تأسیس دامداری) و آئین‌نامه اجرایی ماده ۱۸ (بازرسی و معاینه بهداشتی گوشت) توسط هیئت دولت …

سال ۱۳۵۴ به تصویب رسیدن تشکیلات سازمانی.

سال ۱۳۶۱ تشکیل مراکز خدمات روستایی و کاهش ارتباط بین سازمان مرکزی و ادارات.

سال ۱۳۶۳ حذف کدهای بودجه‌ای.

سال ۱۳۶۴ تصویب آئین‌نامه اجرایی ماده ۱۴

سال ۱۳۶۷ تشکیل شبکه‌های دامپزشکی.

سال ۱۳۶۸ تصویب قانون تصویب قوانین بین وزرای کشاورزی و جهادسازندگی.

سال ۱۳۷۲ مستقل شدن «سازمان دامپزشکی کشور»

سال ۱۳۷۳ تصویب آئین‌نامه کنترل بهداشتی.

سال ۱۳۷۴ تصویب وصول برخی درآمدهای دولتی توسط مجلس شورای اسلامی.

سال ۱۳۷۵ تشکیل شورای هماهنگی مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام توسط دولت.

سال ۱۳۷۹ ادغام جهادسازندگی و وزارت جهاد کشاورزی ایران و قرار گرفتن سازمان دامپزشکی کشور زیرنظر وزرات جهاد و کشاورزی.

رؤسای سازمان دامپزشکی از ابتدا تاکنون و سمت آنها:

۱-  دکتر عبدالله حامدی. ۱۳۰۴–۱۳۰۵ به مدت یک سال، کفیل مؤسسه دفع آفات حیوانی.

۲-  دکتر مرتضی گلسرخی.  ۱۳۰۵–۱۳۰۷  قریب به دو سال، کفیل مؤسسه دفع آفات حیوانی.

۳-  دکتر لویی دلپی.  ۱۳۰۹–۱۳۱۴  نزدیک به پنج سال، رئیس مؤسسه دفع آفات حیوانی.

۴-  دکتر عبدالله حامدی.  ۱۳۱۴–۱۳۲۰  نزدیک به شش سال، رئیس اداره کل دامپزشکی.

۵-  دکتر رضا رستگار.  ۱۳۲۵–۱۳۲۲  نزدیک به پنج سال،  رئیس اداره کل دامپزشکی تحت نظارت عالیه دکتر حامدی و مدیرکل کل دامپزشکی.

۶-  دکتر محمد درویش.  ۱۳۲۶–۱۳۲۸  نزدیک به ۲ سال، رئیس اداره کل امور دام.

۷-  دکتر اسماعیل اردلان.  ۱۳۲۸–۱۳۳۶  نزدیک به هفت سال. مدیر کل دامپزشکی.

۸ - سرلشکر دکتر عباس ایزدپناه.  ۱۳۳۶–۱۳۳۷  نزدیک به یک سال، مدیر کل دامپزشکی.

۹-  دکتر مرتضی قلی ارشدی.  ۱۳۳۸–۱۳۳۹  نزدیک به یک سال، مدیر کل دامپزشکی.

۱۰-  دکتر مرتضی کاوه.  ۱۳۳۹–۱۳۴۳  نزدیک به چهار سال، مدیر کل دامپزشکی.

۱۱-  دکتر مرتضی قلی ارشدی.  ۱۳۴۳–۱۳۵۶  نزدیک به سیزده سال، مدیر کل دامپزشکی/ رئیس سازمان دامپزشکی کشور از سال ۱۳۵۰.

۱۲-  دکتر منوچهر بهار صفت. ۱۳۵۶–۱۳۵۸ نزدیک به دو سال، رئیس سازمان دامپزشکی کشور.

۱۳-  دکتر بهمن میرفندرسکی. اوایل سال ۱۳۵۸ مدتی کوتاه، رئیس سازمان دامپزشکی کشور.

۱۴-  دکتر رضا اسعدی. تیر ماه ۱۳۵۸ تا مهر ماه ۱۳۵۹ بیش از یک سال، رئیس سازمان دامپزشکی کشور.

۱۵-  دکتر محمد روستایی.  مهر ماه ۱۳۵۹ تا پایان ۱۳۶۰ نزدیک به یک و نیم سال،  رئیس سازمان دامپزشکی کشور.

۱۶-  دکتر رادی میبدی.  سال ۱۳۶۱  مدتی کوتاه، سرپرست سازمان دامپزشکی کشور.

۱۷-  دکتر علی اکبر محمدی.  ۱۳۶۱–۱۳۶۳  نزدیک به دو سال، رئیس سازمان دامپزشکی کشور.

۱۸-  دکتر محمدحسن روستایی.  ۱۳۶۳–۱۳۶۴  نزدیک به یک سال، رئیس سازمان دامپزشکی کشور.

۱۹-  مهندس شجاع.  ۱۳۶۴  مدتی کوتاه  سرپرست سازمان دامپزشکی کشور.

۲۰-  دکتر معصومه محمدی.  ۱۳۶۴  مدتی کوتاه،  سرپرست سازمان دامپزشکی کشور.

۲۱-  دکتر علی اکبر طاهر  آذر ماه ۱۳۶۴  سه ماه،  رئیس سازمان دامپزشکی کشور.

۲۲-  دکتر احمد اقتصاد.  بهمن ماه ۱۳۶۴ تا آبان ماه ۱۳۶۷  بیش از دو و نیم سال،  رئیس سازمان دامپزشکی کشور.

۲۳-  دکتر علیرضا صفاریان پور.  مهر ماه ۱۳۶۷ تا اسفند ماه ۱۳۷۰  بیش از سه سال، رئیس سازمان دامپزشکی کشور.

۲۴-  دکتر محمدمهدی شفیعی پور.  اسفند ماه ۱۳۷۰ تا شهریور ماه ۱۳۷۲  نزدیک به یک و نیم سال، رئیس سازمان دامپزشکی کشور.

۲۵-  دکتر عباسعلی مطلبی.  شهریور ماه ۱۳۷۲ تا آبان ماه ۱۳۸۰  نزدیک هشت سال، رئیس سازمان دامپزشکی کشور.

۲۶-  دکتر منصور سیاری.  آبان ماه ۱۳۸۰ تا بهمن ماه ۱۳۸۴  بیش از چهار سال، رئیس سازمان دامپزشکی کشور.

۲۷-  دکتر حسین حسنی.  آبان ماه ۱۳۸۴ تا بهمن ماه ۱۳۸۵  نزدیک به یک سال، رئیس سازمان دامپزشکی کشور.

۲۸-  دکتر مجتبی نوروزی.  بهمن ماه ۱۳۸۵ تا فروردین ماه ۱۳۸۹  بیش از سه سال، رئیس سازمان دامپزشکی کشور.

۲۹-  دکتر سید محسن دستور.  اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ تا بهمن ماه ۱۳۹۲  نزدیک به چهار سال، رئیس سازمان دامپزشکی کشور.

۳۰-  دکتر مهدی خلج.  بهمن ماه ۱۳۹۲ تا مهر ماه ۱۳۹۶  سه سال و هشت ماه، رئیس سازمان دامپزشکی کشور.

۳۱-  دکتر علیرضا رفیعی پور.  مهر ماه ۱۳۹۶  ادامه دارد … رئیس سازمان دامپزشکی کشور.

 
 
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
0
0
یک نگاه گذرا به مدت مسئولیت روسای دامپزشکی بدون توجه به نام آنها گویای مطالب بسیاری است.
به قول حجت الاسلام نقویان:
" ......................."
متاسفانه این مسئله بعد از انقلاب شدت گرفته و در موسسه رازی هم یکی از دلایل عمده رکود و پس رفت سازمانی همین تعویض مکرر مدیران است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
کجاست امثال دکتر دستور که سازمان را ارتقا بدهد؟
ناشناس
|
-
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
0
0
دلم برای تمام دامپزشکان تنگ شد. خصوصا روسای سازمان ها. چقدر سختی کشیده اند. با این همه وظایف حساس چه سیکل .......باری این سازمان داشته. به امید روزی که تمام تکه های دامپزشکی (دانشکده،موسسه و سازمان و نظام) در یک کالبد واحد و مستقل بصورت یک وزارت خانه یا حدقل معاون ریاست جمهوری تحت عنوان (وزارت آموزش و درمان و خدمات بهداشت بیطاری) ایفای خدمت نماید. اگر اسم دام از پیشوند و پسوند این حرفه برداشته شود به لحاظ بیان گستردگی کار و بعضی امور اجتماعی حاکی از نگاه معلول ما و مهمتر از همه برادر خوانده نشدن با امور دام و کاهش دخالت های آنان بسیار شایسته تر است.
خداوند تمام روسای نامبرده ای که در حیات نیستند بیامرزد و یاد شان گرامی باشه و اونایی که هستند را سلامت و موفق بدارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
بیطاری که بدتر است؟!!

پیشکسوتان دامپزشکی کلی زحمت کشیدند که نام سخیف بیطاری را که در ادبیات کهن ایران با بدترین واژه ها در مورد آن صحبت شده است، از روی این رشته بر دارند.

در ضمن ما از کلمه دام هیچ شرم و خجالتی نداریم.
ولی با کمال افتخار پزشک مسئول بهداشت و درمان دامها هستیم و از این بایت بیشترین خدمات را به کشور چه از بعد سلامت انسان و چه از بعد سلامت و امنیت غذایی و تولیدات بهداشتی انجام می دهیم و بدیهی است در زمانی که وزیر حامی ما خود زبان علمی مشترکی با ما داشته باشد و البته بودجه بیشتر، بهتر می تواند به مصالح عالیه جامعه و دامپزشکی کمک کند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
کلمه بیطاری عربی است و اسباب

تمسخر و مضحکه همگان!

و به همین دلیل به کوشش بزرگان

حرفه در سال 1316 نام ناشایست

بیطاری توسط فرهنگستان علوم

کشور حذف شد و واژه زیبای

دامپزشکی به جای آن رایج شد!
علی جانعلی پور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
0
0
استاد بزرگوار جناب دکتر علیدادی با نکته سنجی همیشگی به نکات بسیار ظریفی اشاره فرموده اند و امیدوارم همواره پاینده و منشاء برکات باشند.
ناشناس
|
Finland
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
1
0
اینکه در زمانی خاص بنا به ضرورت و در شروع اولین حرکت ها و پایه گذاری دامپزشکی نوین در ایران زمان قاجاریه و ابتدای دوره پهلوی، مدتی به ناچار دامپزشکی و پزشکی در یک مجموعه بوده اند ، که طبعا" به دلیل پیشگام بودن آموزش و خدمات نوین پزشکی در آن عصر ایران بوده است و اولین جوانه های دامپزشکی ایران بطور طبیعی در کنار پزشکی میتوانست رشد کند . ولی با ورود دامپزشکان تحصیل کرده در اروپا و با رشد و پا گرفتن دامپزشکی در ایران ، طبیعی است که این رشته که در اصل برای حراست و حفظ دامپروری کشور از بیماریهای دامی تاسیس شده بوده به وزارت خانه جدید کشاورزی یعنی جایگاه اصلی خود انتقال یابد . زیرا وظیفه اصلی این وزارت خانه در اصل تامین نیازهای اساسی ملت ایران در زمینه غذا است و دامپروری یکی از ارکان تامین این نیاز اصلی جامعه است و دامپروری هم بدون دامپزشکی قادر به ادامه حیات و بقا نیست .
لذا اینکه دوستان بدون در نظر گرفتن اصول اساسی و حقایق مسلم و ضروریات یک رشته و حرفه ای مانند دامپزشکی ، اصرار دارند برای تسکین احساس حقارتی که البته بی شک خود در آن مقصر اصلی هستند ، این رشته را به پزشکی ، بیش از اندازه واقعی آن ، بچسبانند ، فقط باعث ادامه تحقیر این رشته و وابستگان آن شده و بجای آنکه بر بهبود دانش و مهارت خود در رشته دامپزشکی بپردازند با نگاه حسرت بار به آنچه که حقشان نیست یعنی پزشکی ، فقط موجب از دست رفتن فرصتهای ناب پیشرفت و افتخار در رشته خودشان میشوند .
متاسفانه آنچه که در این نوع نگاه حسرت بار به پزشکی مغفول مانده آن است که دوستان فکر نمیکنند که در اصل این رشته پزشکی بوده که ترجیح میداده خود را از دامپزشکی مبرا کند !!!؟ و خود در مجموعه ای جداگانه بنام بهداشت با آسودگی و مسئولیتی کمتر به بیماریهای انسان بطور اختصاصی بپردازد !!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
شاید جناب عالی که حتی جرأت

تمی کنید؟!! خودتان را معرفی کنید

شدیداً احساس حقارت دارید ولی

بنده و اکثریت دامپزشکان کمترین

احساس حقارتی نسبت به پزشکان

نداریم؟!!

و حتی اگر خود را به دلیل ترجیح

اصل پیشگیری بر درمان اگر بالاتر

ندانیم کمتر هم نمی دانیم!

در ضمن وقتی بنیانگذاران تحصیل

کرده خارج از کشور این حرفه و

رشته مقدس و به ویژه شادروان

دکتر عبدالله حامدی که برای

جلوگیری از استحاله و حذف

دامپزشکی در کشاورزی که سنگ

آنها را به سینه می زنیدخون دلها

کشید، با توجه به شناختی که از

جامعه و فرهنگ خاص آن داشتند

شدیداً با استقلال دامپزشکی از

وزارت بهداری مخالف می کردند یقیناً

روزهای تلخ امروز را برای دامپزشکی

پیش بینی می کردند که صورت

قوانین ممکن است خوب باشد ولی

در عمل هر روز شاهدیم که چگونه

ساده ترین اصول بهداشتی را در

برخی از گاوداری ها، مرغداریها و

کشتارگاه ها زیر پا گذاشته می شود و کامیون کامیون داروهای خطرناک دامپزشکی بدون مجوز دامپزشکان به دامها تجویز می شود

و در عمل مـتأسفانه نمی توان کاری
را برای حفظ

سلامت جامعه و حفظ حیطه کاری

دامپزشکان به دلیل عدم امکان

حمایت قانونی و قضایی وزارت

بهداشت از دامپزشکان انجام داد!

در ضمن با عرض معذرت اطلاعات

جناب عالی قدیمی است و انگار

خبر ندارید یا نمی خواهید خیر

داشته باشید که سالهاست کمیته

مشترک WHO و OIE بر اساس

اصل پیشرفته بهداشت واحد (One

Health) بر یکپارچگی کلیه نهادها و

ارکان حکومتی و نظارتی بهداشتی

کشورها از جمله دامپزشکی با

همدیگر تأکید داشته اند.

کافی است به سایت اتحادیه 28

کشوری اروپا یک نگاه بیندازید و
ببینید

که دامپزشکی در زیر مجموعه

مدیریت کل "بهداشت و سلامت مواد غذایی"

قرار دارد نه مدیریت کل

کشاورزی؟!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
چرا جناب عالی چشمان خود را می

بندید و یک سره خلاف واقعیت سخن می رانید؟

بر طبق تاریخ ثبت شده این پزشکان

نبودند که دامپزشکی را از خود مبرا کردند؟

این وزارت کشاورزی بوده است که با

ضرب و زور و علی رغم مخالفت

دامپزشکان خارج رفته، در سال

1318 سازمان دامپزشکی را از وزارت

بهداری به وزارت کشاورزی منتقل کردند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
برخی از افراد مانند کبک سر خود را زیر برف کرده اند و نمی بینند که فرصت های ناب پیشرفت دامپزشکان توسط کسانی گرفته شده است که سایه دامپزشکی را در وزارت های کشاورزی سابق و جهادکشاورزی فعلی با تیر می زنند و هر روز با لطایف الحیلی در پی مضمحل کردن دامپزشکی و به تحلیل بردن آن هستند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
خوب بود دوستانی که ناشناس پاسخ داده اند و از سخن ناشناس یک ناشناس انتقاد میکنند خود را معرفی میکردند !!! اما ناشناس بودن مزیت آن را دارد که به اصل سخن توجه شود نه به فرد گوینده .
اینکه فردی از دامپزشکی اصرار دارد به هر نحوی خود را به وزارت خانه بهداشت و پزشکی بچسباند، جزء احساس حقارت از جایگاه و نام رشته خود چه دلیل دیگری میتواند داشته باشد ، بخصوص که بر مسئله پیشگیری از بیماریهای مشترک بیش از اندازه واقعی آن پافشاری میکند که این نوع پیشگیری وظیفه دست چندم دامپزشکی است نه وظیفه اصلی آن.
علت اصلی ایجاد دامپزشکی نوین و حتی دامپزشکی سنتی ، فقط و فقط پیشگیری ، کنترل و درمان بیماریهای دامی و در اصل حراست از سرمایه دامی یک کشور و حتی جهان می باشد . و اگر دامپزشک و دامپزشکی همین وظیفه اصلی خود را بدرستی انجام دهد بخودی خود بیماریهای مشترک هم که در حیطه وظایف عمل دامپزشکی چند تایی بیش نیست پیشگیری میشود !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
0
1
تهدید سلامت مردم با تزریق بی‌رویه دارو به دام‌ها

برای کاهش مرگ‌ومیر دام و طیور، آنتی‌بیوتیک فراوان به آنها تزریق می‌شود اما این کـار در دراز‌مدت باعث مقاومت آنتی بیوتیکی در انسان و انواع بیماری‌ها می‌شود.

چندی پیش دکتر ناصر علیدادی، رئیس بیمارستان آموزشی و پژوهشی دامپزشکی دانشگاه تهران (سال 1393) هشدار داد:

آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضد‌انگلی یا داروهای قارچی از جمله داروهایی است که علاوه بر گاو، گوسفند، بز، طیور و آبزیان برای زنبورهای عسل نیز تجویز می‌شود.

این مواد می‌تواند وارد عسل تولیدی آنها شده و سلامت مصرف‌کنندگان آن را تهدید کند. وجود باقیمانده‌های آنتی‌بیوتیک در فرآورده‌های دامی و مصرف آن توسط انسان از طریق زنجیره غذایی باعث بروز واکنش‌های آلرژیک، تب، اسهال، گرفتگی ماهیچه‌های شکمی، اثرات مخرب بر متابولیسم مواد در دستگاه گوارش و... می‌شود.

مهم‌ترین علت مقاومت به آنـتـی‌بـیـوتـیـک‌ها، استـفـاده از آنتی بیوتیک‌های مشابه و در طولانی‌مدت در غذای دام و طیور است. انتقال مقاومت آنتی‌بیوتیکی به انسان از طریق زنجیره غذایی صورت می‌گیرد که طی آن ژن‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک از دام به انسان منتقل می‌شود. ایجاد مقاومت باکتری‌ها نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها در سطح ژن ممکن است باعث جهش خودبه‌خودی DNA، تغییر شکل ژنوم باکتری و انتقال ژن مقاوم به آنتی‌بیوتیک در بدن انسان شود. کشتار دامی که آنتی‌بیوتیک‌ به آن تزریق شده باشد قبل از 72ساعت می‌تواند در محصول نهایی که از دام دریافت می‌شود مانند گوشت و شیر آثاری از آنتی‌بیوتیک را باقی بگذارد.

دکتر حسین جعفری دامپزشک در مورد تأثیر این آنتی‌بیوتیک‌ها در بدن به همشهری گفت:

در بدترین شکل ممکن تجمع آنتی‌بیوتیک‌ها در بافت حیوانی و مصرف آن توسط انسان می‌تواند منجر به انواع سرطان شود.

در مقادیر کم آن می‌تواند منجر به مشکلات دستگاه گوارشی و انواع حساسیت‌ها شود. در همه دام‌ها این مشکل می‌تواند وجود داشته باشد و متأسفانه در ایران این مشکل به‌صورت فراگیر به‌خصوص در طیور رعایت نمی‌شود. به‌عبارت دیگر در بسیاری موارد تا لحظه کشتار به حیوانات آنتی‌بیوتیک تزریق می‌شود.

علاوه بر اینکه رعایت زمان تزریق آنتی‌بیوتیک بسیار اهمیت دارد، مصرف بی‌رویه آن نیز ایجاد مشکلات بسیار می‌کند. دکتر حسین جعفری دامپزشک علت این پدیده را ارزان بودن آنتی‌بیوتیک‌ها عنوان کرد و گفت:

این کار بیشتر توسط دامداران و نه دامپزشکان صورت می‌گیرد.

برخی دامداران برای اینکه احتمال مرگ‌ومیر دام‌های خود را تا لحظات آخر پیش از کشتار پایین بیاورند اقدام به تزریق بی‌رویه و خود‌سرانه آنتی‌بیوتیک می‌کنند.

همچنین این کار سود مالی دامدار را تضمین می‌کند. می‌تواند در رژیم‌های غذایی دام‌ها تأثیر کاذب بگذارد.

تشخیص دامی که در دقایق پیش از کشتار حجم زیادی آنتی‌بیوتیک برایش تزریق شده است برای پزشکان و کارشناسان دامپزشکی دشوار است چه برسد به خریداران و مصرف‌کنندگان نهایی آن.

دکتر جعفری، دامپزشک در این‌باره گفت:

نظارت‌های روتینی که سازمان دامپزشکی برای دام‌ها انجام می‌دهد برای تشخیص وجود آنتی‌بیوتیک‌ها نیست.

ناظر دامپزشک در کشتارگاه‌ها علاوه بر کنترل فرآیند کشتار، بر وجود بیماری‌هایی نظارت می‌کند که در ظاهر قابل رویت نیستند.

بیماری‌ها در دام‌ها قبل از کشتار براساس تظاهرات بالینی دام و بعد از کشتار با بررسی اندام‌ها درونی آن شناسایی می‌شوند. البته سازمان دامپزشکی هر چند‌ماه یک‌بار به‌صورت تصادفی این کار را انجام می‌دهد.

به‌طور مثال گزارش سازمان میادین و تره‌بار شهرداری بود که وجود عناصر سنگین در طیور را اثبات می‌کرد.

به جز مواردی که فرایند فریز کردن دام و یا طیور را انجام می‌دهد برای دام‌های تازه امکان نگهداری جهت به‌نتیجه رسیدن آزمایش‌ها وجود ندارد.

دکتر هدایت حسینی با اشاره به اینکه طرح پایش باقیمانده دارو در دام‌ها چند سالی است که توسط سازمان دامپزشکی در 20استان کشور انجام می‌شود و گزارش مستمر آن به وزارت بهداشت ارائه می‌شود، گفت:

اصلی‌ترین تأثیر باقیمانده داروها، مقاومت دارویی است.

وقتی آنتی‌بیوتیک‌ها با دوز پایین و از طریق شیر و گوشت وارد بدن می‌شود، به‌تدریج باعث مقاومت دارویی در برابر باکتری‌ها می‌شود.


این باکتری‌ها به‌صورت معمول در بدن انسان باعث بیماری می‌شوند اما از آنجایی که کم‌کم مقاوم شده‌اند نیاز به آنتی‌بیوتیک قوی‌تر با دوز بیشتر ایجاد می‌شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
1
0
جالب اینجاست با تزریق یک سی سی آسپرومازین بز سرحال شد و درمان کردم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
0
1
سرنوشت تلخ و فاجعه بار دامپزشکی در وزارت جهاد کشاورزی با بیان یکی از سرخوردگان:


" اون چیزی که به یک رشته ارزش میده بازار کار اون رشته هستش.. وقتی در جامعه کنونی ما دامپزشکی کار نداره..و اکثر دامپزشکان بیکار هستند یا در مشاغل کاذب کار میکنند معلومه که بی ارزش میشه بیکاری یک رشته تاثیر منفی بر جذب افراد دیگر نیز به این رشته دلرد برادر زاده من بسیار به دامپزشکی علاقه داشت ولی از زمانی که سرنوشت من و خیلی از دوستانم رو بعد از فارغ التحصیلی از این رشته دید از خواندن این رشته منصرف شد..کلا خانواده من نیز بعد از اینکه سرنوشت پسرشون بعد از خواندن دامپزشکی انهمم در بهترین دانشگاه دیدن دیگران از خواندن این رشته منصرف میکنن کلا اوضاع کنونی دامپزشکی بسیار نگران کننده است.."
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
0
1
بر خلاف این نظر که افراد تحصیل کرده در خارج

از کشور بودند که سازمان دامپزشکی را در

سال 1318 از وزارت بهداری به وزارت کشاورزی

منتقل کردند و دامپزشکان مخالف این انتقال از

جمله دکتر عبدالله حامدی در خارج از کشور

تحصیل نکرده بودند؛ مطلب زیر نشان دهنده این

است که دکتر عبدالله حامدی پس از بازگشت از

تحصیلات خارج از کشور در سال 1311 و آگاهی

از تجارب فرانسه باز هم بر فعالیت سازمان

دامپزشکی در وزارت بهداری و جدایی آن از

وزارت کشاورزی تأکید شدید داشتند و تلاشهای

زیادی را انجام دادند:

"مرحوم سرلشکر اسداله فتحی که نخستین دوره مدرسه بیطاری ژاندارمری را در سال 1295 به پایان رسانیده بود نخستین رئیس دانشکده دامپزشکی بوده و تا سال 1313 این سمت را بر عهده داشته است. از سال 1313 تا 1316 پروفسور "دامن" آلمانی ریاست این دانشکده را تقبل کرده است.

ده نفر دیگر که برخی از آنها محصلین قبلی مدرسه بیطاری ژاندارمری بودند در سال 1305 به فرانسه اعزام، نیمی در آلفر و نیمی در تولوز مشغول تحصیل شدند و اسامی آنان بدین قرار است: دکتر برافروخته، دکتر رستگار، دکتر ایادی، دکتر شمس، دکتر شاهین، دکتر شیبانی، دکتر سلطانی، دکتر غفوری، علیخان پایور و دکتر شریف (تاج بخش، 1375).

"دکتر عبداله حامدی" در اواخر سال 1311 به

ایران

مراجعت کرد و تا سال 1314 دامپزشکی استان

آذربایجان را اداره نمود و در سال 1316 به سمت ریاست دانشکده دامپزشکی برگزیده شد.

در خردادماه 1307 قانون اعزام محصل به خارج

تصویب شد و اولین کاروان محصلین در 23 مهر

همان سال مرکب از 110 نفر که در مسابقات

قبول شده بودند به سرپرستی اسماعیل مرآت

به اروپا رفتند. آقای دکتر اسماعیل آزرم استاد

بیولوژی و ژنتیک دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در زمره این کاروان بوده که در سال 1317 مراجعت و در سال 1347 بازنشسته شده اند.

در سال 1309 آقایان دکتر کریم میربابائی و دکتر

مصطفی اقصی برای تحصیلات دامپزشکی به

اروپا اعزام و در دانشکده دامپزشکی آلفر

تحصیلات خود را به پایان رسانیده و دکترای خود

را در دانشگاه پاریس بخوبی گذرانیده و در

خرداد 1317 به ایران مراجعت و در اداره

دامپزشکی مشغول کار شده اند (نامه ماهیانه دامپزشکی شماره 3 سال دوم، خرداد 1317) (6).

آقایان دکتر احمد عطائی و دکتر مهتدی (از آلفر)

در تاریخ 19/10/1317 و آقایان دکتر محمدحسین میمندی نژاد و دکتر محمد درویش (از تولوز) در

بهمن 1317 به ایران مراجعت کرده اند. مرحوم

دکتر عزیز رفیعی در سال 1307 به خرج خود در

تولوز مشغول به تحصیل شده و در سال 1309

در زمره محصلین دولتی درآمده است (تاج بخش، 1375).

دکتر رفیعی در سال 1313 به ایران مراجعت و در سال 1314 در مدرسه عالی فلاحت و بیطاری به تدریس علم (الامراض) پرداخته است "

منبع: فرهنگستان علوم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
0
0
"اصول مرتبط با شرح وظايف رياست جمهوري (اصل 113 تا 155 )

ماده 124:
رييس‏ جمهور مي‏ تواند براي‏ انجام‏ وظايف‏ قانوني‏ خود معاوناني‏ داشته‏ باشد.

معاون‏ اول‏ رييس‏ جمهور با موافقت‏ وي‏ اداره‏ هيات‏ وزيران‏ و مسئولیت‏

هماهنگي‏ ساير معاونتها را به‏ عهده‏ خواهد داشت‏.

معاونت اقتصادی رئیس جمهور بعد از دو دهه احیا شد!!!

محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور

حسن روحانی با انتصاب محمد نهاوندیان به عنوان معاون اقتصادی رئیس

جمهور، این پست را بعد از دو دهه احیاء کرد!"

ممکن است برخی بگویند که این خبر سیاسی است و به گروه صرفا صنفی هم اندیشی چه ارتباطی دارد؟!!

بله این سخن صحیح است که این خبر سیاسی است ولی ما را به خوبی با یک مصداق عینی از

نظام اداری کشورمان آشنا می سازد!

منظور این است که طبق قانون اساسی،

رئیس جمهوری اسلامی ایران

"می تواند" —- نه الزاماً —— معاونانی برای انجام وظایف قانونی خود داشته باشد.

دقت بفرمایید که این معاونان در مقابل مجلس شورای اسلامی به علت اینکه
وزیر نیستند و مجلس هم آنها را تأیید مستقیم نکرده است، پاسخگو نیستند!!!

همچنین به تشخیص رئیس حمهوری محترم، هر زمان که لازم باشد می تواند که این معاونت را حذف، نصب، احیا یا حذف کند؟!!

بنابراین این موضوع دو پیام برای کلیه ما دامپزشکان دارد:

1. پیام اول برای موافقان الحاق سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت:

توانایی نامحدود در حذف و نصب معاونان در نظام اداری کشور به ما این هشدار مهم را می دهد که فقط و فقط به دنبال سازمانی مستقل، هم قدرت و همردیف با سازمان غذا و دارو در ساختار وزارت بهداشت باشیم و درخواست اعطای معاونت وزارت بهداشت، مانند پای گذاشتن بر روی پوست خربزه است!

زیرا وزیر می تواند هر زمان که تشخیص دهد پست معاونت را حذف کند و آن را در معاونت های دیگر ادغام سازد.

ولی در نظام اداری کشور، عنوان "سازمان مستقل"

یک واحد ساختاری در هم تنیده خاص با
تعریف و ردیف بودجه مجزاست که صرفا با تصویب مجلس شورای اسلامی ایجاد، جابه جا در بین وزارت خانه ها یا اساساً حذف می شود و وزیر یا حتی ریاست جمهوری نمی تواند آن
بدون تصویب مجلس دستخوش تغییر قرار دهد!!!

2. پیام دوم برای حامیان معاونت دامپزشکی ریاست جمهوری یا معاونت بهداشت و پرورش دام ریاست جمهوری:

طبق قاعده بالا حتی اگر این موضوع مورد مخالفت شدید مجلس شورای اسلامی و قاطبه دامپزشکان قرار نگیرد، هر زمان که رئیس جمهور محترم فعلی یا آینده تشخیص دهد، می تواند آن را حذف کند یا تغییر دیگری را در آن وارد سازد و به این صورت دامپزشکی وارد سیر جدیدی از نابسامانی ها و بی ثباتی خواهد شد؟!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
0
0
بسیار طبیعی است افرادی که دفتر و دستگی یا پست و مقامی یا بازار کسب و کاری در وزارت جهادکشاورزی بهم زده اند چشم خود را بر روی دخالت روزمره و فزاینده غیر دامپزشکان در امر بهداشت و درمان دامها، بیکاری گسترده دامپزشکان و به خطر افتادن بهداشت و سلامت مردم در اثر مصرف تولیدات ناسالم و غیر بهواشتی فرو ببندند!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
0
0
بله!

واقعا جای این پرسش اساسی باقی است که در سال 1318
به چه دلیل نزدیک 20 سال پس از تأسیس سازمان دامپزشکی در زیر نظر وزارت بهداری اولیه،
دکتر عبدالله حامدی و سایر دکتران دامپزشک خارج رفته با وجودی که در فرانسه به چشم خود دیده بودند که دامپزشکی زیر نظر وزارت کشاورزی است؛

ولی باز هم با وجود ابلاغ بخشنامه رسمی
موجی از مخالفت های شدید راه انداختند و حتی پس از جدا شدن اجباری از وزارت بهداری و دغام زورکی در وزارت کشاورزی،

دوباره تلاش کردند که ورق را برگردانند؟ هر چند که نتوانستند!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
0
0
جالب است که در موضوع مصوبه ممنوعیت افزایش

تعرفه ها،

این پزشکان متخصص عضو کمیسیون

بهداشت و درمان مجلس بوده اند که به طور جدی و
مؤثر از تلاش های سازمان نظام دامپزشکی پشتیبانی

می کنند نه کمیسیون کشاورزی مجلس؟!!
نظر شما
ادامه