کد خبر: ۳۹۹۹۸
 

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: زمانی که یک بیماری تبدیل به اپیدمی شود، می‌تواند سالانه بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، بیماری آنفلوآنزای طیور که در خیلی از کشورها شیوع می‌یابد، دو سال است که به مرغداری‌های صنعتی کشور ما را نیز راه یافته و امسال با سویه قوی‌تر حادث شده است. البته این ویروس که از طریق پرندگان مهاجر وارد کشور می شود و از طریق حیات وحش به طیور منتقل می شود، مربوط به امسال و پارسال نیست و مرغ‌های بومی و روستایی تقریبا پاییز هر سال با این ویروس مواجه می‌شوند اما پارسال و امسال این ویروس به مرغداری‌ ‌ها راه یافت.

اکنون از ۲۴ هزار واحد مرغداری ۴۲۱ کانون در ١۶ استان با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند که استان قم با ١١۴ کانون، بیشترین حد مواجهه با این بیماری را دارد.

در کل این انفلوآنزای طیور باعث تلفات ۲۱ میلیون مرغ در مرغداری های صنعتی شده که ۷۳ درصد از این تلفات مربوط به جمعیت مرغ تخم‌گذار کشور بوده است که شاهد افزایش قیمت تخم‌مرغ و نهایتا باز شدن درهای واردات به روی تخم‌مرغ‌های خارجی از قبیل ترکیه و اوکراین هستیم.

رییس سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به اینکه این بیماری چه میزان خسارات اقتصادی به دنبال داشته است؟ با اشاره به رقم ۲۰۰۰ میلیارد تومانی خسارات یک اپیدمی در سال اظهار کرد باید اعداد و ارقام دقیق این موضوع از تشکل‌های بخش طیور پیگیری شود.

در این میان رفیعی‌پور، به این تاکید کرده که با توجه به اینکه در حوزه کود مرغی بیش از دو میلیون تن تولید داریم که به هر دلیل ممکن است این تولیدات خارج از نظارت ما باشد، امکان انتقال بیماری از طریق آنها وجود دارد؛   لذا باید مراقب استفاده از کود مرغی و احتمال آلوده بودن آن و انتقال ویروس باشیم.

وی همچنین تعداد بالای کارگران مشغول در صنعت مرغداری و تردد آنها رفتارهای مخاطره‌آمیز افراد مختلف فعال در این عرصه و بازارهای کشور را از جمله مواردی دانست که می‌تواند خطرهای متعددی به همراه داشته باشد که فقط ۱۰ هزار نفر برای نظارت بر بازارهای فعال در این حوزه مورد نیاز است اما امکان تامین چنین نیرویی وجود ندارد.

 
 
نظر شما
ادامه