کد خبر: ۳۹۹۵۳
تعداد نظرات: ۶ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» گفت: مشکلات افزایش میزان ورودی دانشکده‌های دامپزشکی به امسال و سال قبل باز نمی‌گردد؛ این معضل یک دوره چند ده ساله دارد و با سرعت زیاد هم جلو می‌رود ...
 

حکیم مهر: نشست خبری مشترک میان رؤسای سازمان دامپزشکی کشور و سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا صبح امروز در محل سازمان دامپزشکی کشور برگزار شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار حکیم مهر در خصوص تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان رشته دامپزشکی در کشور و مصائب آن، گفت: «حوزه عدم امنیت شغلی و بیکاری مربوط به دامپزشکی نیست و مربوط به خیلی از حرفه‌ها می‌شود؛ کمااینکه مشاغل جدید، باکیفیت و با درآمد مناسب نیز در حوزه پیرامونی دامپزشکی بوده است. دامپزشکی کشور ۲۰ سال پیش با ۲۰۰ شاخص همراه بود، اما الان ۴۰۰ خدمت در حوزه حاکمیت داریم که این رقم فقط در بخش دولتی است.»

 «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» با اشاره به تعریف یک ماده قانونی در این زمینه، تصریح کرد: «باید با کمک هم این ماده را عملیاتی کنیم. کمااینکه مشکلات افزایش میزان ورودی دانشگاه‌های مرتبط با دامپزشکی به امسال و سال قبل باز نمی‌گردد. این معضل یک دوره چند ده ساله دارد و با سرعت زیاد هم جلو می‌رود.»

وی در پاسخ به سوال دیگری از پایگاه خبری حکیم مهر در خصوص سرانجام اجرایی شدن ماده ۱۹ آیین‌نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی، گفت:‌ «ماده ۱۹ یکی از موضوعاتی است که سال‌ها در حوزه فنی با آن درگیر و مواجه بوده‌ایم. این ماده در آخرین روزهایی که ابلاغ‌های آن به روزرسانی شد، در سال ۹۵ ابلاغ شده است. خروجی هر دستورالعملی پشتوانه تشکل‌ها و دستگاه‌ها را دارد. آنها دستورالعملی را می‌نویسند که بعد در قالب کارگروه‌های استانی به استان‌ها ابلاغ می‌شود و آنها آن را انجام می‌دهند.»

رفیعی‌پور ادامه داد: «ماده ۱۹ از نظر من ایده‌آل نیست، اما اینکه هیچ کاری نکرده‌ باشیم هم قبول نمی‌کنم. ممکن است در یک استان مناسب اجرا شود و یک استان در اجرای آن دچار مشکل باشد. کمااینکه تمام مباحث مربوط به ضبط و معدوم‌سازی، توسط بخش خصوصی و ماده ۱۹ انجام می‌شود. در این مدت نشست‌های مشترک و غیر مشترک زیادی با سازمان نظام برای حل این مساله برگزار کرده‌ایم و امیدوارم در آینده نزدیک به یک جمع‌بندی کلی در این مساله برسیم. عملکرد همکاران نشان می دهد که وظیفه خود را در کشتارگاه‌ها و ... به نحو مطلوب انجام می‌دهند.»

وی ضمن اشاره به اقدامات مختلف در زمینه واکسیناسیون دام و طیور با همکاری بخش دولتی و خصوصی، گفت: «بیش از ۱۲ هزار نفر شتر، بیش از ۴ میلیون راس دام سنگین و بیش از ۱۵ میلیون دام سبک بر علیه تب برفکی، واکسیناسیون رایگان شدند. همچنین ۴ میلیون راس دام سنگین علیه بیماری لمپی اسکین واکسینه شدند.»

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: «بیش از ۳ میلیون متر مکعب جایگاه دام، بیش از یک میلیون راس گاو و بیش از ۱۵ میلیون راس دام سم‌پاشی شده‌اند. همچنین در زمینه توزیع نهاده‌ها و خرید خدمتی که از بخش خصوصی می‌کنیم، درمدت باقی مانده از سال جاری بیش از ۴۸ میلیارد تومان خدمات رایگان به ذی‌نفعان ارائه خواهیم داد.»

وی با تاکید بر اینکه در ۹ ماهه سال جاری بیت المال هزینه سنگینی را برای حفظ سرمایه دامی کشور انجام داده است، تصریح کرد: «در این مدت در زمینه تب برفکی بیش از ۲۹ میلیون راس دام سبک و ۷ میلیون راس دام سنگین، در بیماری آبله بیش از ۵۳ مییون راس دام سبک، در بیماری لمپی اسکین بیش از ۱ میلیون راس و در بیماری بروسلوز گاوی بیش از یک میلیون  و ۹۰۰ هزار راس دام، در بیماری تب مالت و بروسلوز گوسفندی ۱۱ میلیون راس دام، در بیماری سیاه زخم بیش از ۲۶ میلیون دام سبک و یک میلیون و ۲۷۳ هزار دام سنگین، در بیماری هاری بیش از ۳۵۴ هزار قلاده سگ به شکل رایگان واکسینه شده‌اند.»

رفیعی‌پور تصریح کرد: «با این اقدام رایگان در حوزه دامی شاهد کاهش بارز کانون‌های بیماری تب برفکی، طاعون نشخوارکنندگان کوچک و لمپی اسکین بودیم.»

وی با یادآوری اینکه طی سال گذشته بازرسی و نظارت بهداشتی از کشتارگاه‌های دام صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: «در ۹ ماه ابتدای امسال بیش از ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار راس دام نظارت بهداشتی شده و وزن لاشه‌های ضبطی ۲۰ میلیون کیلوگرم بوده است. همچنین در زمینه گزارش عملیات بازرسی و نظارت بر تولید، توزیع، نگهداری و عرضه فراورده‌های دامی از مزرعه تا سفره، بیش از ۲ میلیون بازدید صورت گرفته است که موارد غیر بهداشتی ۱۲۶ مورد، موارد نمونه‌برداری شده برای روشن شدن وضعیت اینکه قابل مصرف هستند یا خیر، بیش از ۳۹ هزار نمونه برداری و آزمایش و تعداد معدومی‌ها ۳ میلیون و ۵۷۴ هزار کیلوگرم بوده است. همچنین در راستای سلامت سفره مردم، ۶ هزار پرونده قضایی برای مقابله با تخلفات تشکیل شده است.»

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه در دهه فجر سال جاری بیش از ۴۶ پروژه افتتاح خواهد شد، گفت‌: «این پروژه‌ها شامل درمانگاه‌ها، مراکز مایه‌کوبی، داروخانه، کشتارگاه، بیمارستان دامپزشکی، مزارع مرغ مادر و تولیدات موادعالی و ... است که این تعداد در ۱۸ استان کشور ۸۱۷ نفر اشتغال‌زایی مستقیم و ۱۵۸۳ نفر غیر مستقیم خواهد داشت.»

وی با اشاره به اینکه برای انجام این امور بالغ‌بر ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده، اظهار کرد: «۱۰ درصد این اعتبار از تسهیلات بانکی و مابقی آن از محل سرمایه شخصی سرمایه‌گذاران بوده است.»

رفیعی‌پور در توضیح ارزش افزوده ایجاد شده در حوزه صادرات فراوده‌های دامی، گفت: «طی ۹ ماه سال جاری ۳ هزار تن محصولات صادراتی لبنیات، بیش از ۷۴۱ نفر شتر، ۶ هزار راس گوساله کشتاری، ۶ هزار تن مرغ منجمد و سرد صادراتی، ۲۳ هزار تن میگو، ۸ هزار تن تخم مرغ خوراکی، یک میلیون عدد تخم مرغ نطفه دار، ۱۵ میلیون جوجه یک روزه، ۳۸ هزار تن ماهی خوراکی منجمد، ۳۴ هزار تن ماهی تازه، ۴۱ هزار تن دام و طیور، ۸۰ هزار تن خوراک دام، ۳۵ تن آبزیان غیر ماکول، ۹۴ هزار قطعه پرنده زینتی، ۲ میلیون ماهی زنده، ۱۶ میلیون جلد پوست، ۹ راس اسب و ۷۸۰ قلاده سگ و گربه صادر شده است.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن یادآوری اینکه کشور ایران ۲ سال است که به صورت جدی با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مواجه است، تصریح کرد: «بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا نیز با این بیماری خطرناک درگیر هستند. طبق آخرین آمار تا دیروز بیش از ۱۶ استان کشور گزارش بیماری داشته‌اند. استان قم با عدد ۱۱۴ بیشترین کانون و لرستان و سمنان با یک کانون، کمترین آمار درگیری را داشته‌اند.»

رفیعی پور با تاکید بر اینکه ۴۲۱ مورد از کانون‌های شناسایی بیماری به طور قطعی، H5N8 بوده‌اند، ادامه داد: «ادامه روند کنترل بیماری و اقدامات بهداشتی بیش از ۲۱ میلیون قطعه مرغ معدوم‌سازی شده است که ۷۳ درصد آن مرغ تخم‌گذار بود‌ه‌اند. خوشبختانه در خیلی از استان‌ها گزارش مجدد نداشتیم و در حال حاضر استان قم و اصفهان و احتمالا یزد می‌توانند در شرایط طغیان و بروز مجدد باشند.»

رفیعی پور با بیان اینکه از مجموع ۲۴ هزار واحد مرغداری در کشور، امسال تنها در ۴۲۰ کانون درگیری داشتیم، تصریح کرد: «این یعنی اقدامات پیشگیرانه در حال انجام است و ما باید تمام راه‌ها و مسیرها را برای برون‌رفت از این مشکل ارزیابی کنیم. نوع مراقبت، مواظبت، کنترل و پیشگری طی همین دو سال که تعداد کانون‌ها می‌توانست بیش از این تعداد باشد، مطلوب بوده است و این حاصل کار پیشگیرانه است. کمااینکه بخش خصوصی اولین نقطه است که مشخص می‌کند کدام مرغداری به شرایط خطرناک رسیده است.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به تولید ۲ میلیون تن کود مرغ، گفت: «کود مرغ اگر به هر دلیلی در شرایط خارج از نظارت دامپزشکی باشد، می‌تواند بیماری را منتقل کند. این یک نقطه تشکیک است که خطر دارد. از طرفی صنعت مرغداری ما بزرگ با اشتغال زیادی و کارگر موقت فراوان است. جابه جایی کارگران نیز عاملی است که کنترل و پیشگیری را سخت می‌کند. متاسفانه بعضی از افراد اعم از مرغدار، کامیون‌دار و فروشنده مرغ زنده رفتارهای مخاطره‌آمیز می‌کنند. ما بازار روزهایی را در کشور داریم که سال‌ها ممر اشتغال مردم بوده است. لذا برای تعطیلی آنها ممکن است در یک روز به ده هزار حکم قضایی نیاز داشته باشیم که امکان‌پذیر نیست.»

 
 
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
0
0
ایکاش بجای اینکه هر چند روز یکبار آمار روتین ادارات ستادی رو جمع کنیم واعلام کنیم .برنامه ها و اقداماتی رو که مشکلی از مشکلات همکاران وهم صنفی ها رو حل کرده و به انجام رساندیم رو اعلام کنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
0
0
ماده ۱۹ آنچنان ربطی به تعداد فارغ التحصیلان ندارد.بهتر است مشکل شاغلان حل شود و بعد از آن به فکر بیکاران باشیم.
عمر نوح‌ هم نداریم،عمرمان با آویزان شدن به کارفرمایان و فرصت طلبان ....... گذشت. متاسفانه عده ای ........... زندگی مسوولان فنی را خیلی ارزان می فروشند.نمونه کارفرمایان هم که نماینده کشتارگاه داران دام کشور است هم داریم می بینیم حالا آن آقای خاص هم بماند که نفهمیدیم کارخانه اش کجاست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
0
0
انشاله که خیر است.از آقای دکتر رفیعی پور و آقای دکتر صفری عاجزانه تقاضامندیم نسبت به حل مشکل همکاران زحمتکش و رنجور مسوول فنی اقدام عاجلی انجام دهند.لازم بذکر است که اقدامات و تحرکات بعضی از انجمنهای صنفی مسوولان فنی و در راس آنها ............ بخصوص در مورد جبهه گیری علیه نظام دامپزشکی کشور مورد تایید انتخاب کنندگان نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
0
0
شما جناب رئیس رشوه و فساد در ادرات کل مخصوصا استانهای .................. کشور رو بگیرید.بقیش آروم آروم درست میشه.حکیم مهر خواهشا مطلب رو سانسور نکن.توی این استان بدجوری دارن کادر بهداشتی کشتارگاهها رو اذیت می کنند
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
0
0
داداستان محترم به داد ما مظلومان کادر بهداشتی کشتارگاهها برسید داریم نابود میشیم.تو رو خدا کمکمان کنید ..............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
0
0
شندرغاز هزینه طرحهای واکسیناسیون رایگان که توسط بخش خصوصی بیچاره انجام میشه.والا به خدا همه بدبخت و ورشکسته شدیم بعد شما سربلند امار اعلام میکنی
نظر شما
ادامه