کد خبر: ۳۹۸۷۱



رئیس مرکز تحقیقات آرتمیا گفت: این مرکز 2 طرح تحقیقاتی جامع و 13 طرح تحقیقاتی در بخش منابع آبی آذربایجان غربی را در دست اجرا دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «علی نکوئی فرد» افزود: طرح ظرفیت یابی جهت پرورش انواع آبزیان گرمابی و سردابی و خاویاری در 11 دریاچه پشت سد آذربایجان غربی جزو این طرح‌هاست.

وی با تاکید بر اینکه این طرح در فاز یک به 6 دریاچه تقلیل یافته، ادامه داد: تولید نوع گونه‌های پرورشی در قالب این طرح پیشنهاد و زمان صید و وزن لازم برای آن توسط کارشناسان مشخص شده است.

به گفته وی طرح مهم دیگر این مرکز، بررسی و راه‌اندازی بانک سیست و ژن در کشور به عنوان یک طرح بین‌المللی بوده که نیازمند حمایت دستگاه‌های مرتبط جهت راه‌اندازی است.

وی اضافه کرد: با اینکه طرح بانک سیست در ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز مطرح شده اما تاکنون برای آن هیچ‌گونه اعتباری تخصیص پیدا نکرده است.

نکوئی فرد با تاکید بر اینکه راه‌اندازی این بانک سیست به 30 میلیارد ریال اعتبار و 10 هکتار زمین نیاز دارد، اضافه کرد: این طرح نیازمند تزریق سالانه یک میلیارد ریال برای حرکت در مسیر استانداردهای جهانی است زیرا حق اعتبار به فائو نیز باید سالانه پرداخت شود تا این بانک ژن مرکز رفرنس در آسیا و منطقه باشد.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین منابع آبی آذربایجان غربی، دریاچه پشت سد ارس و رودخانه ارس به شمار می‌رود که ذخایر اقتصادی با ارزشی همچون انواع ماهیان و گونه شاه میگوی آب شیرین را در داخل آن می‌توان یافت.

نکوئی فرد اظهار کرد: برای حفظ و توسعه این ذخایر، آخرین یافته‌های تحقیقاتی و بایدها و نبایدهای لازم برای توسعه تولید و ذخایر این موجود ارزشمند در استان در نشست‌های تحقیقاتی ارزیابی شده است.

وی با بیان اینکه روش‌ها، برنامه‌ها و توافق‌نامه‌های لازم برای پرورش و تولید انبوه در استخرهای خاکی و منابع داخلی استان موجود است، گفت: این روش‌ها و توافق‌نامه‌ها وقتی که از طرف شیلات درخواست شود، به صورت دستورالعمل در اختیار متقاضیان قرار داده شده و مجوز نیز صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه تحقیقات در مرکز تحقیقات آرتمیای کشوربانک سیست و ژن در کشور، پویا و مداوم است، بیان کرد: سازمان دامپزشکی کشور و نهادهای دخیل بر این عقیده هستند که باید برای صدور مجوز صادرات، محصولات تولیدی از نظر باقیمانده‌های دارویی و آلاینده‌های آن بررسی شود تا اجازه صادرات داده شود .

وی اضافه کرد: همه آبزیان صادراتی این روند را طی کرده‌اند و شاه میگوی تولیدی در آب‌های داخلی آذربایجان غربی هم این روند را باید طی کند.

مرکز تحقیقات آرتمیای کشور یکی از مراکز 11 گانه موسسه‌های تحقیقات علوم شیلات کشور است که در بدنه وزارت جهاد کشاورزی و در راستای تولید، تحقیقات کاربردی خود را انجام می‌دهد و وظیفه اصلی آن بررسی و تحقیق در زمینه آرتمیای دریاچه ارومیه و مناطق 18 گانه آرتمیا در کشور است.

آرتمیا یکی از انواع مهم سخت‌پوستان است که از آب‌های لب شور تا آب های شور که میزان املاح آنها ممکن است تا چند برابر آب دریا باشد زندگی می‌کند؛ اسم علمی این سخت پوستان به زبان لاتین با توجه به شکل ظاهری آن آرتمیا (به معنی گوشواره آبی) است.

آذربایجان غربی از استان‌های بنام کشور در حوزه آبزی پروری، صید و صیادی در منابع غیر‌ساحلی و آب‌های داخلی در کشور است؛ این استان سالانه با تولید 270 تن شاه میگو جزو استان‌های برتر در این زمینه بوده و با تولید انواع آبزیان در بین استان‌های غیر ساحلی ایران دارای رتبه اول است.


نظر شما
ادامه