کد خبر: ۳۹۸۲۷
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
 

آمارها حاکی است که صندلیهای خوب دانشگاه‌ها پاسخگوی همه شاگرداولهای کنکور نیست و تعداد معدل بالاها به ویژه در گروه علوم پزشکی بسیار بیشتر از ظرفیت رشته محلهای پرمتقاضی است .

به گزارش  به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، در یکی دو ماه گذشته موضوع حذف کنکور دوباره بر سر زبان ها افتاد و در محافل مختلف به دلایل گوناگون این موضوع عنوان شد که قانون «سنجش و پذیرش دانشجو» مصوب سال ۹۲ باید به حذف کنکور منتهی شود.

بر اساس «قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور» که در شهریورماه سال ۱۳۹۲ در مجلس شورای اسلامی اصلاح شد: «در پذیرش دانشجو تأثیر سابقه تحصیلی سالانه به صورت تدریجی و صعودی است و پس از پنج سال حداقل ۸۵ درصد ظرفیت پذیرش دانشجو در کل کشور بر مبنای سابقه تحصیلی خواهد بود. در سال اول اجرای این قانون تأثیر سابقه تحصیلی در پذیرش داوطلبانی که دارای سابقه تحصیلی هستند حداقل ۲۵ درصد است

منظور از سابقه تحصیلی نیز نمرات دروس سه سال آخر دوره متوسطه است که امتحانات آن مـطابق اصول سنجش و انـدازه گیری توسـط وزارت آموزش و پـرورش به صورت سراسری، نهایی و استاندارد مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شده باشد.

این در حالی است میزان ظرفیت پذیرش بر مبنای سابقه تحصیلی اکنون که ۴ سال از اجرای این قانون می گذرد در سال ۹۶ به ۸۳.۱ رسیده است و تا پایان سال ۹۷ این میزان به ۸۵ درصد می رسد.

در واقع در کنکور ۹۶، دانشگاه ها در ۱۲ درصد رشته های روزانه و ۳۰ درصد رشته های شبانه توانسته اند با استفاده از سوابق تحصیلی دانشجو بپذیرند.

ضمن اینکه در حال حاضر ۹۷ درصد رشته های دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور و همچنین موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو می پذیرند.

نکته مهم کنکوری

نکته ای که همواره در پذیرش کنکور مورد اهمیت قرار می گیرد، رقابت اصلی بر سر رشته های پرمتقاضی در گروه های ریاضی، علوم تجربی و انسانی است. رشته هایی همچون پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، حقوق و مهندسی برق در بهترین دانشگاه های کشور همیشه جذاب بوده اند و هیچگاه از جذابیت آن کاسته نشده است.

رقابت اصلی بر سر رشته های پرمتقاضی

کلاس های کنکور و هزینه های آن، رقابت مدارس غیر انتفاعی و حتی دولتی با یکدیگر بر سر ورود دانش آموزان شان به رده های بالای کنکور، تمایل خانواده ها و فرهنگ علاقمندی به رشته های دکتری و مهندسی، مهجور ماندن رشته های مهارتی تنها گوشه ای از عواملی هستند که بر اهمیت رشته های پرمتقاضی اضافه می کنند.

اما آیا دانشگاه های کشور نیز ظرفیت پذیرش بهترین ها را دارند؟ بهترین هایی که در آستانه برگزاری کنکور هرچه خوشی است را بر خود ممنوع می کنند تا شاید بتوانند یک گزینه بهتر از دیگر دوستان شان پاسخ دهند.

دعوای کنکوری بر سر محبوبترین ها

بر اساس اعلام دفترچه کنکور سراسری رشته های مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی کامپیوتر، مهندسی عمران، مهندسی معماری و مهندسی صنایع در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی در گروه علوم تجربی و رشته های حقوق، روانشناسی و حسابداری در گروه علوم انسانی جزء پرمتقاضی ترین رشته ها محسوب می شود.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در سال تحصیلی ۹۵ تعداد ۲ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۲۲۳ دانش آموز دختر و پسر در دوره متوسط تحصیل کرده اند که از این تعداد بخشی از آنها در کنکور سال ۹۶ شرکت کرده اند.

آمار ثبت نام کنندگان و شرکت کنندگان در جلسه آزمون سراسری سال ۹۶ نیز نشان می دهد که ۹۳۰ هزار و ۴۸۲ نفر ثبت نام کردند و از این تعداد ۸۳۸ هزار و ۹۷۲ نفر در جلسه آزمون حاضر بودند. از این تعداد در کنکور ۹۶ تنها ۴۳ نفر مجاز به انتخاب رشته نشدند و در واقع ۸۳۸ هزار و ۹۲۹ نفر مجاز شدند. در نهایت تعداد ۳۷۸ هزار و ۷۰۶ نفر در این آزمون پذیرفته شدند.

این در حالی است که ظرفیت پذیرش دانشگاه ها در مجموع رشته های با آزمون و بدون آزمون ۷۴۴ هزار  ۴۱۸ نفر بود. به این معنی که تقریبا نیمی از ظرفیت دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خالی ماند. نیمی از ظرفیت خالی ماند اما نکته مهم اینجا است که دعوای کنکور و کنکوریها همیشه بر سر رشته ها و دانشگاههای برتر است. ظرفیت این رشته ها خالی که نمی ماند هیچ، سریع هم پر می شود.

اما رشته های پرمتقاضی چه سهمی از ظرفیت دانشگاه ها داشته اند؟ نگاهی به ظرفیت دانشگاه های بزرگ کشور تصویر روشنی به ما نشان می دهد که صندلی رشته محلهای برتر کنکور چقدر است و چه میزان کنکوری را می تواند در خود جای دهد.

در گروه علوم تجربی بسیار بغرنج است. رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی در گروه علوم تجربی جزء رشته های پرمتقاضی هستند و در عین حال بیشترین تعداد شرکت کننده را نیز دارند .

 

ظرفیت رشته دامپزشکی در دانشگاه های ارومیه، تبریز، تهران، خوارزمی (محل تحصیل واحد کرج)، رازی کرمانشاه، شهید باهنر کرمان، شهید چمران اهواز، شیراز، فردوسی مشهد تنها ۴۴۵ نفر است. این ظرفیت غیر از ظرفیت سایر موسسات آموزش عالی است .

 

البته ظرفیتی نیز مخصوص داوطلبان بومی برای رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی دارای تعهد خدمت سه برابر طول دوره تحصیل نیز برای برخی از دانشگاه های علوم پزشکی وجود دارد. در گروه علوم تجربی ما با ۲۷ هزار نفر معدل بالای ۱۹.۷۵ روبرو هستیم که همگی سر در سودای پزشکی دارند.

این درحالی است که ظرفیت سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در ۶ دانشگاه علوم پزشکی تنها حدود یک هزار و ۸۶۹ نفر است و مشخص نیست که این تعداد در صورت کسب رتبه بالای کنکور چگونه می توانند در این رشته ها پذیرفته شوند.

در گروه علوم تجربی کنکور ۹۶ تعداد ۵۸۰ هزار و ۸۵۵ نفر شرکت کردند و ۵۱۸ هزار و ۳۳۱ نفر در جلسه حاضر بودند از این تعداد تنها ۳۷ نفر مجاز به انتخاب رشته نشدند. ظرفیت پذیرش در این گروه ۱۵۴ هزار و ۸۸۰ نفر بود که در نهایت، ۱۳۳ هزار و ۷۷۹ نفر در گروه آزمایشی علوم تجربی پذیرفته شدند.

با توجه به تعداد بالای شرکت کنندگان در رقابت رشته های گروه علوم تجربی و فرهنگ غالب توجه به رشته های پزشکی، سخت ترین فرآیند برای پذیرش دانش آموزان در رشته های علوم تجربی است. این مشکل در صورتی که کنکور نباشد سخت تر هم خواهد شد. مشخص نیست چگونه دانشگاه های علوم پزشکی می توانند به این میزان از تقاضا پاسخ دهند.

ضمن آنکه در حال حاضر با وجود کنکور نیز تعداد زیادی از متقاضیان گروه علوم تجربی پشت در دانشگاه ها می مانند.

قابل توجه مخالفان و موافقان کنکور

نکته مورد اهمیتی که مخالفان کنکور باید به آن توجه کنند این است که با توجه به میزان متقاضیان و ظرفیت پذیرش و نوع هدایت تحصیلی دانش آموزان به رشته های پزشکی، حذف کنکور در گروه علوم تجربی چالش بیشتری را به وجود می آورد و نیازمند توجه بیشتری است.

در مقابل طرفداران کنکور هم باید توجه کنند که یک آزمون چند ساعته نمی تواند ملاک مناسبی برای ورود دانش آموزان ۱۸ ساله به فضای سخت رشته های علوم پزشکی باشد.

به نظر می رسد روش های جایگزین کنکور که در سایر کشورها ملاک ورود به دانشگاه هستند، به تنهایی نمی تواند معیار خوبی برای جایگزینی کنکور در کشور ما باشد. تا زمانی که وضعیت هدایت تحصیلی، علاقه افراطی خانواده ها به دکتر یا مهندس شدن فرزندانشان، وضعیت امتحانات سراسری مدارس متوسط و ... اصلاح نشود، نمی توان صرفا شعار تغییر یک باره در کنکور را سر داد.

 
 
برچسب ها: کنکور، دامپزشکی،
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
5
2
بدبخت ها پزشکی و دندان و دارو قبول نشدن فکر کردن اینم دکتری هست زدن
همون اشتباه که 8 سال پیش من مرتکب شدم. زندگیم بر باد رفت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
5
2
این واژه دکتری بودنش همه رو گول میزنه در حالی که دامپزشکی اصلا کار نداره در سن سی سالگی دامپزشکی خواندن بیکار بودن میفهمن چه اشتباهی کردن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
1
3
واقعا چرا اینقدر نا امیدی
صادقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
5
2
واقعا دامپزشکی یعنی دام(تله) پزشکی. هر کی بیاد تو این رشته تا اخر عمر بدبختی خودشو بیمه کرذه..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
3
3
یه عده هستند که همش ناله و منفی بافی می کنن، حکیم مهر بیاید با افرادی که ازاین راه درآمد خوبی دارند و موفق هستند مصاحبه کند تا این جو نامیدی برداشته شود، دامپزشکی در بسیاری از زمینه ها برتر است، بنده خودم دامپزشک هستم و از شرایط راضی هستم و دامپزشک کاربلد بیکار ندیدم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
1
6
کسانی که کامنت می گذارند و دایما این رشته را تحقیر میکنند به ستون آگهی های استخدام مراجعه کنند، با کمی صبر کار هم پیدا می شود، در بخش بالینی هم که همواره نیاز به دامپزشک وجود دارد، به جای تحقیر این رشته در صدد تقویت وبالا بردن ارج و قرب آن باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
2
5
همین امثال شما این رشته رو خراب کردن،وقتی خودت واسه خودت ارزش قائل نیستی از بقیه انتظاری نیس بدبخت،تا وقتی امثال شما تو این رشته هستن معلومه که تو این رشته پیشرفتی صورت نمیگیره و روز به روز بدتر میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
0
5
باسلام.لطفا ایقد ناامید نباشین.بنده دامپزشک سراغ دارم دو برابر یه دندونپزشک کار میکنه.چون سواد داره و پرستیژ کاریشو حفظ میکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
3
1
این کسایی که از دامپزشکی حمایت میکنند اینا انگار داخل ایران نیستند دامپزشکی و کدوم کار نود درصد دامپزشکا یا دارن تو شغل غیرمرتبط کار میکنن مثل کار های فروش یا بیکارن...کدوم رشته تو شبستر بافت ..شوشتر دانشگاه ازاد داره..این چه دکتری که با رتبه بالای سی هزارم میشه قبول شد ..ببرید اخر رتبه های قبولی دامپزشکی ببنید ..الانم که اصلا مجوز کلینک و کلا هر مجوزی دار دامپزشکی به سختی میدن...بابا خودتون بدبخت نکنید برید یه پرستاری کارشناسی چیزی بخوانید رشته ای که ارزش داره..نه اینها منفی نیستن کاربرمحترم شما زیاد خوشبینی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
3
1
دامپزشکی یعنی نابودیو بدبختی..چهار سال فارغ التحصیل شدم از دانشگاه شیراز یک مسول فنی نتونستم گیر بیارم الان دلرم تو آزانس کار میکنم بابا بخدا من دام کوچیکم عالی خیلی از شاخه های دامپزشکی خوب بلدم ولی به پیر به پیغمبر کار نیست دامپزشکی تنها رشته ای که توش زحمت میکشی کار پیدا نمیکنی..بابا اکثرا همکلاسی ها هم بیکارن چرا حمایت الکی میکنید دامپزشکی فوق اشباعست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
2
1
یکی از شاخص هایی که به یک رشته ارزش میده کار و جایگاه اجتماعی که متاسفانه در دامپزشکی کار به سختی یافت میشه وضعیت دامپزشکی بخاطر تعدد دانشکده های دامپزشکی و اشباع بازار بسیار بد الان افراد با رتبه چهل پنجاه هزار این رشته رو میخوانند ...قبول کنید خیلی از رشته های کارشناسی وضعیت بهتری دلرند دامپزشکی بالاترین امار بیکاری داره..گول واژه دکتری این رشته رو نخورید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
0
2
چرا برخی ها همیشه فرد را به کل جامعه تامین میدن شما همیشه باید میانیگین جامعه رو نگاه کنید نه افراد خاص مثلا من هم معلم میشناسم که به اندازه هزار تا دکتر مهندس درامد داره ولی ایا اکثریت معلمین وضع خوبی دارن..حالا برخی افراد به هر دلیلی در دامپزشکی تونستن کار گیر بیارن و دارمد خوبی دارن ولی ایا میانگین وضعیت دامپزشکا خوبه نه دوستان عزیز میانگین وضعیت دامپزشکان بسیار بد.. .
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
0
0
بحث دامپزشکی و پزشکی نیست.بحث بیکاری در رشته های دیگر هم هست .به راستی اگه طرح سلامت و بیمه و را از پرشکی بردارند.اونوقت که واسه ی یه قرص سرما خوردگی پیش پزشک عمومی میره
پاسخ ها
کیمیا
| Netherlands (Kingdom of the) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
شما چتونه؟ من یه ویزیت ساده گربه ام رو پیش دامپزشک‌فقط نشون دادم پنجاه هزار تومن پیاده شدم. رفتم عقیمش کنم پانصدهزار تومن پیاده شدم. شما چرا اینقدر ناله میکنید اصلا چرا مثل ادمای آماده خور منتطرید یکی براتون لقمه بجوه تحویلتون بده. من فقط و فقط بخاطر حمایت از حیوانات و گربه ها و سگ ها تصمیم گرفتم این رشته رد برای کنکور ۱۴۰۰ قبول بشم و میشم. نه برای اینکه مثل شما جایی استخدامم کنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
0
1
بنده بین سالهای ۶۷ و ۶۹ که در رشته کاردانی دامپزشکی در یکی از دانشگاههای دولتی تحصیل میکردم و با دانشجویان دکترای دامپزشکی هم اطاق و هم خوابگاه بودم همه شون بدون استثنا بورسیه دانشگاهها و سازمانهای دولتی بودند. حتی برخی از آنها برای حتی بورسیه شدن در دانشگاه به عنوان هیئت علمی آینده ناز و غمزه میکردند چون می گفتند نمیتوانیم دور از شهر خودمون بمونیم. حتی یکی از هم اطاقیهای خودم که هنوز ترم پنج بود حاضر نبود در همان دانشگاه دولتی محل تحصیل بورس بشه در حالی که فاصله شهر خودش با مرکز استان یعنی محل دانشگاه حدود ۲۰۰ کیلومتر بود. بگذریم از این که بالاخره راضی به بورس شدن شد و هم اکنون بیش از ۲۰ ساله که هیئت علمی همان دانشگاه است. آنهایی که بورسیه نشدند خودشان نخواستند. حتی وقتی سال ۱۳۷۱ بنده مجددا" در همان دانشگاه در مقطع دکترای دامپزشکی قبول شدم بخش قریب به اتفاق سال بالاییها بورسیه جایی بودند. اما رفته رفته به علت سیاستهای غلط پذیرش دانشجو در هر دو بخش دولتی و آزاد از یک طرف و نیز کاهش شدید جمعیت دامی کشور از سوی دیگر و نیز قوانینی که اجرا نمیشوند مثل ماده ۱۹ آیین نامه بکار گیری مسئول فنی و یا نقص در قوانین مرتبط با حوزه دامپزشکی، دامپروری و صنایع غذایی با منشائ دامی، خیل فارغ التحصیلان این رشته را خانه نشین نمود یا به مشاغل غیر مرتبط سوق داد. نتیجه این که این حرفه که زمانی نیاز به رتبه بالایی در کنکور برای قبولی داشت مثل بنده که با رتبه ۱۵۴۵ در منطقه دو توانستم در اولویت سوم انتخابم در رشته دکتری دامپزشکی قبول شوم، امروزه افراد ضعیفی با رتبه های نجومی و انگیزه بسیار ضعیفتر وارد این رشته میشوند و با نتایج باز بسیار ضعیفتر مدرکی میگیرند و به خیل بیکاران اضافه میشوند. در این بین فارغ التحصیلانی هم هستند که با رتبه خوب در این رشته پذیرفته شدند و با رتبه خوب هم فارغ التحصیل شدند ولی به عللی که در فوق آمد و نیز علتهای دیگر، متاسفانه نیروی کاریشان بدون هیچ ثمری به هدر میرود چون سیاستهای غلط و ناکارآمد، تر و خشک را با هم میسوزاند. کلام آخر این که برای برون رفت از این بحران و بهتر است بگوئیم فاجعه، باید آسمان را سقف بشکافیم و طرحی نو در اندازیم.
ناشناس
|
Hungary
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
1
0
همتون بلند شید بیایید اروپا اینجا کار هس واسه دامپزشکی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
0
0
سلام شما که میگویید دامپزشکی بسیار سخت است و کار هم ندارد یعنی حتی اگر برویم یکی از زیر مجموعه های ان که ژنتیک حیوانات هست را بخوانیم باز هم شغلی ندارد؟؟
دامپزشکی مثل رشته های پزشکی دیگر زیر مجموعه دارد درسته؟!!!!!
نظر شما
ادامه