کد خبر: ۳۹۷۶۶
تعداد نظرات: ۲۲ نظر
در پی اظهارات اخیر «حسین مرادی»:
در بخشی از این نامه آمده است: چرا وقتی صحبت از نظارت می‌شود، چهره‌هامان برافروخته می‌شود؟ چرا زمانی که صحبت از پرداخت‌های شفاف می‌شود، چهره‌مان برافروخته است؟
 

حکیم مهر: در پی اظهارات توهین آمیز اخیر «حسین مرادی» رئیس هیأت مدیره انجمن کشتارگاه‌های دام سراسر کشور، «دکتر محمدحسن گلپایگانی» سرپرست محترم اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان مازندران در نامه ای سرگشاده، به این اظهارات پاسخ گفت.

به گزارش حکیم مهر، متن این نامه سرگشاده به شرح زیر است:

جناب آقای مرادی

رئیس هیات مدیره انجمن کشتارگاههای دام سراسر کشور

سلام

من محمد حسن گلپایگانی، دامپزشک به شماره نظام دامپزشکی ٢٠٥٢٠٩ عضو کوچکی از خانواده بزرگ دامپزشکی هستم. با بسیاری از کارفرمایان و به ظن من کارآفرینان و ارزش آفرینان صنعت دام و طیور کشور اگر نه رفاقت، که به یمن آشنایی ارادت دارم و معمولاً اگر یادداشت، انتقاد و یا پیشنهادی داشته باشم، در محافل دوستانه و شفاهی یادآور می شوم و کمتر قلم بر کاغذ می لغزانم.

مدتی است مطالب شما در رسانه های مختلف مطالعه کرده ام و لازم دیدم تا به عنوان عضو کوچکی از خانواده بزرگ دامپزشکی و نیز برادری کوچک، مطالبی چند در خصوص دامپزشکی و جایگاهش را خدمت شما بزرگوار یادآور شوم. از همین رو این نامه سرگشاده را خدمتتان ارسال می نمایم:

١- علوم آکادمیک به دنبال ارتقاء دانش بشری در زمینه بهداشت و ایجاد مقوله امنیت غذایی، سامانه هایی مثل
GMP, HACCP و ... را به صنایع غذایی معرفی کرد و به دنبالش وظایفی برای مجریان و دست اندرکاران آن تعریف نمود. بر همین أساس روابط مدیرعامل و مسئول کنترل کیفیت و مسئول فنی بهداشتی را نیز تعریف نموده است.

٢- قانون سازمان دامپزشکی در سال ١٣٥٠ به عنوان یک قانون متعالی است که توانسته بسیاری از مشکلات فراروی بهداشت و سلامت جامعه را ببیند. اگرچه مشکلات دهه شصت و هفتاد کشور پس از جنگ، فرصت تدوین بسیاری از آیین نامه ها را گرفت، شاید فرصتی برای بسیاری از سودجویان فراهم کرد تا در نبود قانون مدون و کلاسیک، به ساخت و ساز دامداری و کشتارگاه، تولید و پرورش انواع دام دست بزنند که امروز مشکلات عدیده ای برای خود و سایرین از جهت استقرار (سخت افزار) و اجرای ضوابط بهداشتی (نرم افزار) فراهم آورده اند. خیل واحدهایی که با انواع مجوز از مراجع چندگانه و نامرتبط، بدون کسب مجوز دامپزشکی در أقصی نقاط کشور سر برآورده و امروز داعیه تولید، ولو غیر بهداشتی و ناسالم را دارند، از آن جمله اند.

اما سال های پس از سازندگی و قدم گذاردن در مسیر جهانی شدن، بالاخص اصرارهایی که بر حضور در سازمان های تجارت جهانی و غذا و خوار و بار و بهداشت و ادعای اینکه محصول با کیفیت ایرانی قابل رقابت با محصول خارجی است، تمکین به ضوابط و آیین نامه ها و دستورالعمل هایی را می طلبید که با اقتضای جامعه داخل و خارج در هم آمیزد، سبب شد تا نخبگان و سیاستگذاران بهداشت عمومی، آیین نامه وزین نظارت بهداشتی دامپزشکی را پدید آوردند. شاید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان ملی استاندارد را پس از آن به فکر بسط آن به حوزه مهم غذا افکند چه، اصلاحیه ماده ١٤ مواد خوراکی اشامیدنی و یا الزام اجرای استاندارد در خوراک دام و ... نتایج آن بوده است.

٣- آیین نامه وزین نظارت بهداشتی دامپزشکی برخاسته از ضوابط بین المللی جهت تضمین کیفیت محصولات خام دامی است که امروزه بسیاری از ارزش آفرینان فهیم کشتارگاهی که به دنبال صادرات محصولات به کشورهای برتر دنیا و اخذ گواهینامه ها و استانداردهای روز دنیا هستند، با درک نقش دامپزشک در کشتارگاه و ارتقاء کیفیت محصولات، بعضاً ضرورت حضور بیش از دو یا سه دامپزشک در کشتارگاه را درک کرده اند. براستی نقش دامپزشک در پیشگیری از بروز بیماری ها و هزینه های گزاف درمان در کشور چقدر هست؟ آیا اندیشیده اید عدم حضور دامپزشک چه خساراتی بر پیکره سلامت جامعه وارد می سازد؟ آیا حساب کرده اید زنجیره تولید غذای سالم تا چه حد می تواند از تعداد تخت های بیماران بکاهد؟ آیا غیر این است فعالیت کشتارگاه یا حضور دامپزشک رسمیت می یابد؟

یاد آرید همانگونه که دامپزشکان طی رسالت خطیرشان در هر رسانه مهر بطلان بر فرآورده های هورمونی زده اند تا چرخ صنعت اقتصاد و اشتغال کشور در حرکت باشد، اگر فرآورده های کشتارگاهی را ممهور نمی کردند، مردم چه سخنانی می گفتند؟ وضعیت بازار فروش محصولات چگونه بود؟ آیا غیر این است امروزه مهر تضمین سلامت محصولات، تضمین خرید هم هست؟

٣- تغییر همواره مخالفانی به دنبال دارد، مخصوصاً اگر با کاهش کسب درآمد همراه شود. با دوستی می گفتم دوستان کارآفرین حوزه پرورش دام اگر روزی مانند سایر تولیدکنندگان این کشور ملزم به پرداخت مالیات شوند، آن روز احتمالاً قوانین بجای آیین نامه ها شرور خوانده می شوند.

هر یک از ما آزادیم برداشت شخصی از همه مسائل جاری صنفی داشته باشیم، اما زمانی که این سخن را در محافل مختلف بر زبان می رانیم و موجبات تشویش اذهان حدود ١٠ هزار عضو فرهیخته و تحصیل کرده و نخبگان جامعه در حوزه های مختلف دانشگاه، صنعت و دولت و بخش خصوصی را فراهم می کنیم، باید در نیات شک کرد. هر یک از ما موظفیم از نظارت استقبال کنیم؛ شالوده نظم و پاکی نظارت است و چه بهتر که نظارت را از خود آغاز کنیم، قبل آنکه دیگران بر ما نظارت کنند؛ و چه زیبا آیین نامه وزین نظارت بهداشتی دامپزشکی این نظارت را بر عهده مسئولین فنی بهداشتی نهاد، چرا که می دانست بسیاری از ارزش آفرینان فهیم از دانش بهداشت و مسئولیت خطیرشان بر سلامت مردم آگاه نیستند و یادآور ساخت که واحد تولیدی صرفاً بنگاه اقتصادی نیست، بلکه سلامتکده و بنگاه سلامت و بهداشت نیز هست.

٤- زیبا فرمودید که مسئولین فنی بهداشتی کار بازرسان دولتی را انجام می دهند چراکه کار نظارت و بازرسی، دولتی و خصوصی نمی شناسد، وجدان می شناسد و مسئولیت. اگر چه همه بر صراط مستقیم هستند، برای بستن تخیل شرارت چه نیکوتر که احدی معرفی شده از خانواده ارزش آفرینان حوزه صنعت دام و طیور بر فرآیند تولید نظارت کند؟!

چرا وقتی صحبت از نظارت می شود، چهره هامان برافروخته می شود؟ چرا زمانی که صحبت از پرداخت های شفاف می شود، چهره مان برافروخته است؟

آیا مشکل نرخ محاسبه حقوق بود؟ خوب، آیین نامه حقوق که سال ها قبل (1390) ابلاغ شده بود. آیا پرداخت و قراردادهای فیمایین صوری بود؟ پس کدامین را باور کرد اشارت به حدیث مولای راستگویان که بدان اشارت دارید یا بستن قرارداد صوری و خارج از قوانین کار؟!؟!

و یا شاید خارج از روابط مسئول فنی و ارزش آفرین باید آن را در ادارات روابط! کار جستجو کرد!

٥- بی شک هر دامپزشک، عضو خانواده منسجمی است به نام نظام دامپزشکی؛ شاید از همین رو نام اتحادیه، صنف و ... بر آن گذارده نشد. شاید به واسطه نگاه ظریفی که نخبگان جامعه بر آن داشتند، حکم انتصاب رئیس منتخبش را رئیس جمهور امضا می کند و علی القاعده سخن صنفی منتخب من، سخن و اندیشه من است؛ و بی شک به واسطه آنکه در هنگام انتخاب هریک از اعضای شورای مرکزی و ریاست خانواده بزرگ دامپزشکی، گزینش اخلاقی و حرفه ای و اخذ آرای خانواده 10 هزار نفری صورت می پذیرد (برخلاف رویه و چارت انتخاب افراد در برخی تشکل ها و اتحادیه های کارفرمایی)، در حال حاضر حق مداری و عدالت ایشان در این موضوع بر منِ عضو کوچک این خانواده بزرگ آشکار است.

بی شک این خانواده بزرگ شنوای سخنان وزین و سنجیده نخبگان ارزش آفرین صنعت دام و طیور است و دغدغه های سلامت مردم کشورمان و پیشگیری از ابتلای عزیزانمان به بیماری، مجال آن نمی دهد تا به سوداگری های تفرقه افکنانه و شرارت بار برخی سودجویان دهیم.

 
 
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
4
0
دکتر خودمونیم خیلی بزرگ نمابی می کنی واقعا دامپزشک از بهداشت مواد غذایی چه می داند . چرا در پست های مواد غذایی متخصص بهداشت نمی گماریم . چرا قبول نداریم دامپزشکی عمومی درمان دام است و مواد غذایی تخصص می خواهد . بدنه دامپزشکی ضعیف است . چرا کشور های دیگر دامپزشک ما را نمی پذیرد . چرا دامپزشکی خود را با عده ای مومیایی کرده . بخش خصوصی را به جان کارفرما انداخته ایم و رویکرد ارتقای بهداشت را فراموش کرده ایم .
انقدر به کار فرمایان بد بین شده ایم که دیگر سخت است به ما اعتماد کنند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
گویند :
در یکی از مسابقات انتخابی جام جهانی،دو تیم فوتبال با هم رقابت می کردند.در تیم میزبان، مدافعی بود با نام غضنفر.
در وسط مسابقه، توپ به غضنفر رسید.غضنفر توپ را گرفت و به سمت دروازه تیم خودی یورش برد تا بتواند گلی به سمت خود در جام جهانی ثبت کند.
مربی تیم میزبان فریاد کشید : خط حمله تیم میزبان را رها کنید و غضنفر را بگیرید.
مرادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
ببین ........ جان هیچ کس از مواد غذایی چیزی نمیداند بجز وی اعظم جناب ...... گوشت
دامپزشکی عمومی ، دامپزشکی عمومی است و بسیاری مسائل موجود در حوزه شما به دست همکاران فوق دیپلم و لیسانس دامپزشکی هم حل میشود و اصولا نیازی به دامپزشک نیست
شما چه میفهمید بهداشت چیست و دامپزشک کیست ولی اینکه آنقدر احساس وجود کنید که با نام خودتان کامنت بگذارید پیشرفت خوبی برایتان خواهد بود
یادتون باشه شما کارفرما نیستید یه عده .......... هستید که .....................
............................ شما رو چه به دامپزشکی و مواد غذایی
ناشناس
| - |
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
یا دام پزشک نیستی یا از آن افرادی هستی که با رتبۀ نجومی و نمیدونم از کجا با شهریۀ سنگینی که خونواده ات هزینه ات کرده یه مدرک با نمرات ناپلئونی گرفتی که از وظایف و دانش حرفۀ دام پزشکی پرت هستی! وگرنه هر کسی که الفبای علوم دام پزشکی رو بدونه حتماً میداند که معاینۀ قبل از کشتار، نظارت بر کشتار صحیح و بازرسی بعد از کشتار از نظر علائم بیماریهایی که روی لاشه مشخص میشوند و میتواند موجب ضبط تمام یا بخشی از لاشه شود به عهدۀ دام پزشکان است نه متولیان بهداشت تغذیه! اگر واقعاً مدرک دکترای دام پزشکی داری بجای اظهار نظر مریخی برو قدری مطالعه کن!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
0
2
اصلا بهداشت جیزی سر در میاره که بخاد تو این حوضه نظر بده شما برید وضعیت اشفته تحت حیطه خودنو رودرست کنید. کارفرما فقط نیتش سوده روشش مهم نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
0
4
با تشکر از نظرات بسیار دقیق و موشکافانه و ریزبینانه همکارمان، جناب دکتر گلپایگانی که نکات بسیاری را در این نامه سرگشاده، به کارفرمایان و کارآفرینان از بسیاری جهات و همچنین نکاتی بسیار آموزنده برای مسئولین فنی - بهداشتی داشتند.
امید است که تمام کارفرمایان و مسئولین فنی با دقت در محتوای نامه، سیر جدیدی در این مقوله باز نمایند.
هر چند امید داشتیم مسئولان رده بالای سازمان دامپزشکی کل کشور به صحبتهای افراد غیر مسئول پاسخ صریحی داده و به رجز خوانی های لمپن وار عده ای پایان دهند.
باز تشکری ویژه از این همکارمان، جناب دکتر گلپایگانی.
نعمتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
0
3
سلام جناب دکتر گلپایگانی امیدوارم انتقاد شایسته شما مرحمی بر پیکر زخم خورده آن مجوعه خدوم باشد؛ بایسته است که دوستان مراقب نقد های از آندست باشند.
گلپايگاني
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
0
3
با سلام و احترام . نظرات عنوان شده تحت پست مديريتي إظهار نشده، به همين دليل در معرفي خود از شماره نظام دامپزشكي ام ، هويت اوليه شغل و حرفه ام استفاده كرده ام و در سايت وزين حكيم مهر و وبلاگ خود منتشر نمودم
در باب بهداشت عمومي و گوشت نيز انچه در محضر اساتيد بزرگ بهداشت مواد غذايي تلمذ كرده و ميكنم ، در عمل بكار ميبرم . ممنون از همه بزرگواراني كه با راهنمايي خود قصور هاي من را ياداور ميشوند باشد كه در عمل انچه بر حق است بكار گيرم.
پاسخ ها
Dr.R.N
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
شایستگی و دلسوزی شما در این عرصه بر کسی پوشیده نیست.به امید پایستگی شما.
.
.و انتظاری نداریم از آنان که با کج گویی ، قصد مخدوش سازی نظارتهای سالم در عرصه مواد غذایی را دارند. به امید همراهی بیشتر و دلسوزانه مسئولین دخیل در این امر و همکاری بهتر مسئولین فنی - بهداشتی در جهت تنویر افکار عموم.
خسته نباشی دکتر.دوست داریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
0
3
کارفرماهای گرامی به جز پول به چیز دیگه ای فکر نمیکنن. متاسفانه برخی عدم شفافیت ها در قوانین و نظارت ضعیف توسط سازمان نظام دامپزشکی باعث شده تا برخی از آقایون که اتفاقا هم پولدار هستن و هم اعتماد به نفس کاذب زیادی دارند در همه ی حوزه های کار دامپزشکی از درمان گرفته تا نظارت بهداشتی دخالت کرده و نظر بدن و به دامپزشکان محترم و مظاوم توهین کنن.
جهت همگرایی بیشتر میشه کمپین ها و هشتگ هایی رو برای پیگیری اینگونه مسائل صنفی در نظر گرفت و تشکیل داد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
0
2
در جواب دامپزشک کامنت گذار که نمی دانم دامپزشک هستند یا نه باید عرض کنم که بهداشت مواد غذایی با بازرسی گوشت متفاوت است.بازرس گوشت علاوه بر دانش مواد غذایی باید مسلط به شناخت بیماریهای دامی،زئونوز و‌کالبدگشایی و غیره باشد.
خواهشمند است حرمت خود و دامپزشکان عزیز را نگه دارید.همین تفکر است که باعث شده مسوولان فنی قشری شرور و بی خاصیت تلقی گردند.
عدم حمایت سیستم دولتی این تصور غلط را موجب شده است که دامپزشکان بی سواد هستند.
مسوولان فنی داریم که با یک نگاه به گوشت قطعه بندی شده میزات tvn و توتال‌ کانت محصول را تشخیص می دهند و‌حتی آنقدر مجرب و باهوش هستند که روانشناسی مدیریت تولید را تحلیل می کنند.
یک دامپزشک باید بداند که این رشته گرایشهای متفاوتی دارد و اگر این را هم نداند که دیگه هیچی!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
0
0
منابع آگاه گزارش کرده اند که یارو بدجوری به راه راست هدایت شده است.
بابت این موضوع از مدیرکل دامپزشکی استان تهران سپاسگزاریم.
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
0
0
ما هم چیزهایی در مورد ضبط دهها تن گوشت شنیده ایم.دوستان و همکاران اگر اطلاعات موثقی دارند به حکیم مهر اعلام نمایند تا بصورت مستند بر روی سایت وزین حکیم مهر(ندای بهداشت جامعه) قرار گیرد.
امان از رفیق ناخلف
مانده مهندس! (•)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
0
1
عصبانیت آقای مرادی ......................
ایکاش روابط عمومی استان تهران موضوع را سریعا شفاف نماید.
اما بعد!
در یک کلینیک انسانی زحمات اصلی بر دوش بهیاران و پرستاران است اما تشخیص نهایی و صدور پروتکل بر عهده دکتر پزشک است.
در کلینیک دامی هم همینطور است.
در کشتارگاههای پیشرفته دام و طیور کشورهای توسعه یافته نیز همین فرمول اجرا می شود طوریکه چندین تکنیسین بر روند تولید(گواهی های سلامت دام و طیور زنده،دمای سالن،بازرسی،سنجش ph،سنجش دمای گوشت و سایر) نظارت دارند.چک لیستها توسط تکنیسین پر شده و تشخیص نهایی را دکتر انجام می دهد.
متاسفانه آقای مرادی و‌همکارانشان به شیوه قرن ۱۴ میلادی فعالیت می کنند.پیشنهاد می شود ایشان از کشتارگاههای پیشرفته دنیا بازدیدی بعمل آورند تا متوجه شوند دوران سلاخی و‌پوست کنی تمام شده است .
در ضمن ......................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
0
0
ضمن سپاس و قدردانی از بیانات ارزشمند و تاثیرگذار جناب آقای دکتر گلپایگانی، بر خود لازم دانسته متذکر شوم ایشان علاوه بر اینکه از چهره های دانشگاهی و متخصصان بهداشت مواد غذایی بوده و نیز از صاحب نظران این امر در استان می باشند، به عنوان کارشناس استاندارد و عضو کمیته متناظر کدکس مواد غذایی سازمان ملی استاندارد فعالیت داشته و همواره از نظرات ارزشمندشان این حوزه را نیز بهره مند ساخته اند. لذا تخصص ایشان بر متخصصین صنایع غذایی استان و سازمانهای مربوطه پوشیده نبوده است.
با آرزوی توفیق روزافزون برای تمامی دلسوزان امر غذا که همواره دغدغه شان کیفیت، سلامت و ایمنی غذایی در این خاک پاک بوده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
آقای دکتر دامپزشک خوبی هستند لطفا مبالغه نکنید و قدیس نسازید و با این الفاظ مبالغه آمیز ایشان را تخریب نکنید
یک همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
0
1
عالی بود دکتر عزیز. فنی ، محترمانه و در عین حال دندان شکن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
0
0
این کی میگی خانواده نیست بچه یتیمه که پشتی ندارد هر کس برسد یک لگدی میزند تا وقتی هم که عمیقا مسئولین متوجه اهمیت آن نشوند گویی از پشت یک شیشه شفاف ضخیم از آنسوی دیگر شاهد دست وپا زدن ما هستند ولی از فریاد ودست وپا زدن ما متوجه چیزی نخواهند شد اهمیت یک دستگاه با یک نگاه واز اندازه اعتباراتش مشخص است اینهمه تقلا وتلاش بی فایده است چرا که
در گذشته هم که وضعیت دولت از نظر مالی خوب بود باز هم دستگاه دامپزشکی جایگاهی نداشت با این اوصاف هر دم از این باغ بری میرسد باور کن دست وپا نزنید بهتره. شاید دیرتر تو این وضعیت باتلاق مانند فرو برویم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
0
0
ماشاالله به دکترگلپایگانی وهمکاران بخش نظارت مازندران ماکه لذت بردیم امیدوارم همکارای ماهم چنین اقداماتی انجام دهند. عزت زیاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
0
0
ممنون از دکنتر گلپایگانی عزیز.فقط از عزیزان خواهشمندیم قوانین کشور را به سخره نگیرند.طبق قانون نظارت بر مواد خام دامی به عهده ی دکترا دامپزشکی و کادر وابسته به دامپزشکان می باشد.تازه در اکثر کشور های پیشرفته مواد خام دامی بعد از حرارت دیدن نیز زیر نظر دامپزشکی هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
0
0
تنها راه حل اجرای ماده ۱۹ سازمان دامپزشکی است
ناشناس
|
Finland
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
0
0
دكتر گلپايگانى عزيز ، مثل هميشه كه تو جلسات سازمان مسلط و جسورانه سخن ميگي ثابت كردى ادب مرد به ز دولت اوست.
نظر شما
ادامه