کد خبر: ۳۹۵۷

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی تهران، ورزقان، گیلان، قزوین و محلات

 

بازدید کارشناسان برنامه (Performance of Veterinary Service (pvs دفتر OIE از مرکز تشخیص و آزمایشگاه کنترل دارو و مواد بیولوژیک سازمان دامپزشکی


این گروه به دعوت سازمان دامپزشکی کشور جهت ارزیابی عملکرد و کارآیی سیستم دامپزشکی کشور در مدت اقامت خود در ایران از این مرکز نیز بازدید نمودند.
این گروه در مورخ 7/7/89 از تعدادی از بخش های فنی مرکز بازدید و ضمن برگزاری جلسه و گفتگو با مسئولین مرکز و کارشناسان بخشهای مربوطه نسبت به تکمیل پرسشنامه های مورد نظر اقدام نمودند. لازم به ذکر است حضور کارشناسان فوق در هر کشوری جنبه داوطلبانه داشته و بنابه درخواست سرویس دامپزشکی دولتی آن کشور صورت می گیرد.

----------------------------------------------

 

شرکت فعال شبکه دامپزشکی ورزقان در مانور زلزله
 
حسن اله‎قلیان رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ورزقان گفت: همکاران شبکه دامپزشکی شهرستان با آمادگی کامل در مانور زلزله که به مناسبت هفته مقابله با بلایای طبیعی برگزار گردیده بود شرکت و در پایان نمره عالی را از برگزار کنندگان مانور اخذ کردند.
وی افزود: در این مانور یک روزه تمرینی که عکس العمل و آمادگی نیروها سنجش گردید ما توانستیم در با بسیج تمامی امکانات و نیروها شبکه دامپزشکی شهرستان و ایجاد پست های قرنطینه دامی فرضی و چادرهای مداوای دامهای زخمی با استقرار دامپزشک و همچنین با تشکیل اکیپهای واکسیناسیون و ضدعفونی اماکن و معدوم سازی تلفات ناشی از زلزله در این مانور شرکت نمودیم که در پایان عکس العمل سریع اکیپهای عملیاتی دامپزشکی مورد تحسین برگزار کنندگان ومسئولین مانور قرار گرفت.
الهقلیان بیان نمود: دامپزشکی در این تمرین نشان داد که از آمادگی قابل قبولی در مواجه با حوادث غیر مترقبه دارد.
یادآور می‌گردد این مانور با حضور فرمانده سپاه عاشورای استان، نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار، مسئول حوادث غیر مترقبه استان و سایر مسئولین شهرستانی در ورزقان برگزار گردید.

--------------------------------------------

 

طی شش ماهه امسال؛ یک میلیون نوبت سر واکسیناسیون علیه بیماریهای دام و طیور در گیلان انجام شد


مدیرکل دامپزشکی استان گیلان گفت: طی شش ماهه اول سال جاری یک میلیون و 914 هزارو 931 نوبت سرواکسیناسیون علیه بیماریهای دام و طیور در استان انجام شده است.
دکتر علی بشری معافی افزود: پارسال مجموع واکسیناسیونهای انجام شده در استان علیه بیماریهای دام و طیور سه میلیون و 56 هزار و 463 نوبت سربوده است.


وی همچنین با اشاره به جایگاه دامپزشکی در اقتصاد ملی اظهارداشت: مهمترین بخش دامپزشکی پیشگیری از بیماریهای دام و طیور است که این راهبرد ارزان٬ مانع بروز و تشدید بیماریهای دامی و کمک به اقتصاد جامعه می شود.
مدیرکل دامپزشکی گیلان درخصوص عملکرد این سازمان درمبارزه با بیماریهای مشترک نیزگفت: تب مالت٬ سل٬ تب کریمه٬ خونریزی دهنده های کنگو و هاری از جمله بیماریهای مشترک دام و انسان هستند که برای عدم سرایت این بیماریها از دام به انسان باید کنترل صورت گیرد.
وی ادامه داد: به بیماری هاری دراستان به خصوص درشهرستانهای غرب در سال گذشته اشاره کرد و یادآورشد: پارسال برای نخستین بار در کشور به صورت گسترده گاوها علیه این بیماری واکسینه شدند و در حال حاضر آمارها بیانگر کنترل این بیماری دراستان است.

------------------------------------------

 

بازدید مسئول پروژه EUFMD فائو از مرکز تشخیص و آزمایشگاه کنترل دارو و مواد بیولوژیک سازمان دامپزشکی کشور
 
در این بازدید وی ضمن مشاهده تغییرات فیزیکی و ساختاری بخش تشخیص بیماریهای دام مرکز و متمرکز نمودن آزمون های تشخیص، بیماری های دام در جهت اجراء موفق فاز 3 پروژه EUFMD اظهار امیدواری کرد  که تغییرات انجام شده اجراء فاز مذکور در بخش تشخیص و آزمایشگاه با سهولت و سرعت بیشتری انجام خواهد شد.
در این جلسه نقطه نظرات فنی مسئولین و کارشناسان مرکز جهت اجراء صحیح تر پروژه در بخش آزمایشگاه به ایشان اعلام گردید . لازم به ذکر است در حال حاضر فازهای 1 و 2 این پروژه در کشور به پایان رسیده است.

------------------------------------------

 

آزمایشگاه کنترل مواد غذایی با منشاء دامی در آینده نزدیک در قزوین به بهره‌برداری می‌رسد
 
با تکمیل مراحل پایانی ساخت این آزمایشگاه، انتظار می‌رود در آینده‌ای نه چندان دور شاهد بهره‌برداری این آزمایشگاه مجهز در استان قزوین باشیم.
دفتر درمانگاهها و آزمایشگاههای سازمان دامپزشکی کشور از راه‌اندازی آزمایشگاه کنترل مواد غذایی استان قزوین در آینده‌ای نزدیک خبر داد.


بر اساس اعلام این دفتر در این آزمایشگاه علاوه بر انجام آزمایشات بر روی نمونه‌های دامپزشکی، بر روی نمونه‌های بخش کشاورزی و بهداشت نیز آزمایشات مختلف انجام خواهد شد.
روز گذشته دکتر مشکوه معاون تشخیص و درمان و خانم دکتر گل باباپور مدیر امور درمانگاهها و آزمایشگاههای سازمان دامپزشکی کشور از آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی با منشا دامی اداره کل دامپزشکی قزوین بازدید نمودند.
در این بازدید دکتر مشکوه ضمن ارائه پیشنهادهای فنی جهت تکمیل پروژه، از ساخت چنین آزمایشگاه مجهزی در استان ابراز رضایت کرد.

 

----------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی محلات عنوان کرد:
تبدیل تهدیدات دشمنان به فرصت با افزایش حمایت‌ از بخش دامداری


رئیس شبکه دامپزشکی محلات گفت: با افزایش حمایت‌ها از بخش دامداری و کشاورزی می‌توان تهدیدات دشمنان در تحریم واردات به ایران اسلامی را به فرصت تبدیل کرد.

عباس رادمهر در جریان بازدید دانشجویان دانشگاه‌های این شهرستان از مراکز تولیدی بخش کشاورزی اظهار داشت: با توجه به سیاست استکبار جهانی مبنی بر ایجاد محدودیت برای واردات بعضی از اقلام داوریی و مواد بیولوژیک در صورت حمایت بیشتر از بخش کشاورزی و دامداری و صنایع وابسته و با عنایت به نقش دامپزشکی در زمینه حفظ سرمایه دامی و افزایش کیفی تولیدات می‌توان این تهدیدها را به فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری تدیبل کرده و تحول را در عرصه اشتغال و تولید و آبادانی هرچه بیشتر کشور رقم زد.
وی تصریح کرد: بدون شک افزایش حمایت‌ها از این بخش افزایش تولیدات محصولات دامی و تمام فرآورده‌های آن را در پی دارد. رئیس شبکه دامپزشکی محلات خاطر‌نشان کرد: در صورت تدبیر مناسب و ایجاد حلقه پرداخت تسهیلات مناسب، با آموزش و هدایت تولید کننده به سمت تولید محصول با کیفیت و استاندارد می‌توان ضمن تنظیم بازار، مازاد تولید را به کشورهای همسایه صادر کرد، کما اینکه هر هفته یک کامیون حامی 8 هزار قطعه ماهی زینتی تحت نظارت دامپزشکی از این شهرستان به کشورهای دیگر صادر می‌شود که این اقدام نقش موثری در ایجاد اشتغال و ارزآوری برای کشور دارد.
در این بازدید دانشجویان با مراحل مختلف تولید گوشت، شیر، تخم‌مرغ و نحوه نظارت دامپزشکی آشنا شدند.

 

نظر شما
ادامه