کد خبر: ۳۹۵۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
در پی متهم نمودن کارکنان شریف دامپزشکی به دریافت رشوه:
در پی انتشار گزارشی در تابناک ایلام که در آن کارکنان خدوم و شریف دامپزشکی متهم به دریافت رشوه شده بودند، اداره کل دامپزشکی استان ایلام در اقدامی شایسته جوابیه‌ای منتشر کرد ...
 

حکیم مهر: در پی انتشار گزارشی در تابناک ایلام با عنوان «کاری که ماموران دامپزشکی با سلامت مردم استان می کنند /فروش سلامت مردم به چه قیمت؟!»، که در آن ضمن زیر سؤال بردن طرح ساماندهی کشتار و ذبح دامها در استان ایلام، کارکنان خدوم و شریف دامپزشکی متهم به دریافت رشوه شده بودند (اینجا)، اداره کل دامپزشکی استان ایلام در اقدامی شایسته، ضمن ارسال جوابیه ای به این پایگاه خبری، درخواست کرد که مدارک و مستندات مربوط به تخلف ماموران دامپزشکی و اخذ رشوه توسط ایشان حداکثر ظرف مدت 72 ساعت به اداره کل دامپزشکی استان ارسال گردد، در غیر این صورت این اتهام را در محاکم قضایی تا زمان رفع اتهام و اعاده حیثیت از همکاران و کشف حقیقت پیگیری خواهد نمود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تابناک ایلام، متن این جوابیه که امروز در پایگاه خبری تابناک ایلام نیز منتشر شده است، به شرح زیر است:

مدیرمسئول محترم سایت تابناک ایلام

با سلام،

احتراما پیرو مطلبی تحت عنوان «فروش سلامت مردم به چه قیمت؟» در آن سایت و کانال مربوطه، شایسته است مطابق با ماده 23 قانون مطبوعات نسبت به درج جوابیه ذیل اقدام نمایید.

یکی از وظایف قانونی دامپزشکی تامین بهداشت فرآورده های خام دامی و سلامت و امنیت غذایی جامعه است. دامپزشکی بعنوان یک دستگاه حاکمیتی مستند به مواد 2، 4 و 14 قانون دامپزشکی و ماده 688 قانون مجازات های اسلامی و مواد 4 و 8 آیین نامه اجرایی ماده 18 آیین نامه اجرایی نظارت بهداشتی و برای اجرای این وظیفه قانونی، موظف و مکلف به انجام اقداماتی است که در قوانین و آیین نامه ها صدر الذکر و دستورالعمل های سازمان دامپزشکی بدانها اشاره شده است. متاسفانه در سال های اخیر در اثر عدم همراهی، همکاری و حمایت مسئولین و دستگاه های ذیربط از اقدامات دامپزشکی استان، روند کشتار غیر مجاز دام و طیور در استان آنچنان گسترش یافت که بصورت یک بحران بهداشتی ظهور و بروز نمود.

با توجه به مخاطرات بیماری های مشترک بین انسان و دام، برای حفظ سلامت جامعه و بدنبال تاکیدات مکرر دستگاههای نظارتی از جمله سازمان محترم بازرسی کل کشور، در سال جاری دامپزشکی استان پیرو پیگیری های مستمر و متوالی خود، در اولین فرصت موضوع مخاطرات کشتار غیرمجاز دام و طیور را طی نامه ای برای استاندار محترم استان جناب آقای سلیمانی دشتکی و سایر مسئولین ارشد استان تشریح و بر ضرورت ساماندهی فوری مراکز کشتار غیرمجاز و جلوگیری از بروز بحران بهداشتی تاکید و تصریح نمود.

خوشبختانه با دریت و حمایت استاندار محترم و جلب حمایت مسئولین ارشد سیاسی، قضایی و انتظامی استان و با ساماندهی قانونی این مراکز و اجرای قانون، مراتب در جلسات متعدد با حضور دستگاههای ذیربط مطرح و طرح تهیه شده توسط دامپزشکی برای رفع این معضل و ساماندهی این مراکز و همچنین ساماندهی کشتارگاههای سنتی و صنعتی و میدان دام غیربهداشتی و ایلام تصویب و مقرر گردید که با تشکیل کارگروه های تخصصی در شهرستانها و به ریاست فرمانداران محترم و پس از حدود یک ماه کار فشرده فرهنگی، آموزشی، ترویجی و تبلیغی و تنویر افکار عمومی و توجیه و ارشاد عاملین کشتار غیرمجاز از حدود 25/9/96 در سراسر استان از کشتار غیرمجاز دام و طیور جلوگیری به عمل آمد.

با برنامه ریزی دقیق به عمل آمده و پس از مراحل تبلیغی و دادن اخطاریه های قانونی، خوشبختانه پس از گذشت حدود سه هفته از اجرای طرح علیرغم وجود برخی نارسایی ها در بعضی مناطق، نتایج پر باری به بار آمده، بطوریکه در ظرف همین مدت کوتاه، آمار کشتار دام درکشتارگاههای تحت نظارت دامپزشکی 2 تا 3 برابر شده، روند کشتار طیور و مصرف مرغ گرم بسته بندی شده رشد محسوسی داشته، با تخصیص اعتبار لازم از طرف استانداری اقدامات موثری در خصوص نواقص بهداشتی کشتارگاههای سنتی انجام شده، میدان دام غیربهداشتی شهر ایلام نیز تعطیل شده است.

ضمنا با هماهنگی و پیگیری های بعمل آمده و برای ساماندهی این مراکز و تثبیت اشتغال، مراحل تشکیل پرونده برای تعداد 132 نفر از قصابان سطح استان جهت دریافت تسهیلات با بهره کم و از قرار هر نفر 300 میلیون ریال و جمعاً به میزان 40 میلیارد ریال انجام گرفته و به اداره کار معرفی شده اند. همچنین مراحل تشکیل پرونده های حدود 150 نفر از قصابان و مراکز پرکنی در سطح استان نیز در دست اقدام است .

اقدامات و فعالیتهای دامپزشکی در کنترل، مبارزه و پیشگیری از بیماری های دامی و تامین بهداشتی فرآورده های خام دامی کاملا کارشناسی و مبتنی بر مستندات علمی بوده و کاملا غیر سیاسی است .

قطعا این اداره کل از هرگونه نقد منصفانه و کارشناسی موضوع استقبال می کند، اما نویسنده مطلب یاد شده در یک اظهار نظر کاملا مغرضانه و غیر کارشناسی و با بی انصافی، در افکار و اوهام خود برای این طرح حرف و حدیث ها و پشت پرده های نادیده و ناشنیده ای را تداعی و بدون هیچ مستند و دلیل قانع کننده و کارشناسی و علمی، بیان داشته که این طرح از مسیر خود منحرف شده و ما را متهم به انتفاع از محل طرح نموده است و ضمن ایراد تهمت و افترا به ماموران خدوم و زحمتکش دامپزشکی که براستی سربازان گمنام عرصه سلامت هستند، اظهار داشته که این طرح حاشیه امنی برای منفعت طلبی ماموران دامپزشکی است و همکاران ما را متهم به پشت پا زدن به وجدان کاری و انضباط اجتماعی نموده است.

اینجانب ضمن تکذیب قاطعانه این اظهارات کاملا کذب و بی پایه و اساس، در جایگاه دفاع از حریم و حرمت کارشناسان زحمتکش و بی ادعای دامپزشکی استان، از خبرنگار و مدیرمسئول سایت تابناک ایلام می خواهم که مدارک و مستندات خود را درخصوص تخلف ماموران دامپزشکی و اخذ رشوه توسط ایشان را حداکثر ظرف مدت 72 ساعت به اداره کل دامپزشکی استان ارسال و تحویل نمایند، در غیر این صورت این اداره کل پیگیری حقوقی این اتهام بزرگ را در محضر محاکم قضایی برای خود محفوظ دانسته و تا رفع اتهام و اعاده حیثیت از همکاران و کشف حقیقت موضوع را پیگیری خواهد نمود.

دامپزشکی استان ایلام

 

توضیح تابناک ایلام:

اول- این سایت در راستای رسالت خود که دغدغه سلامت مردم وهم استانی ها در حوزه های مختلف در راس آنها قرار دارد، مبادرت به انتشار مطالب می نماید. ما بعنوان اولین رسانه در راستای فرهنگسازی مقابله با کشتار غیر مجاز دام ماهها قبل از اجرای این طرح در استان مبادرت به انتشار مطالبی در خصوص تبعات روانی و اجتماعی و سلامت جسمانی مردم استان نموده و همواره حامی دامپزشکی استان در خصوص اجرای این طرح بوده است.

دوم- این رسانه در هیچ جای مطلب منتشره به دریافت رشوه توسط ماموران دامپزشکی اشاره نکرده، چه بصورت مستقیم و یا بصورت ایما و اشاره به این موضوع ورود نکرده است. از آنجاییکه ماموران ناظر دامپزشکی در راستای انجام وظیفه نظارتی خود حق ماموریت و اضافه کار دریافت می دارند، موضوع حاشیه امن منفعت طلبی در مطلب اشاره شده، در راستای کاری که گاها برخی ماموران در انجام آن مرتکب کوتاهی می شوند قید شده، نه دریافت رشوه از قصابان و مرغ فروشان.

)توضیح حکیم مهر: عین مطلب درج شده تابناک ایلام چنین بوده است: «اجرای هر طرحی حاشیه امنی برای منفعت طلبی عده ای خاص ایجاد می کند، حاشیه امن این طرح نیز نصیب ماموران دامپزشکی شده است. به این شکل که ماموران زحمتکش به جای اینکه بر کشتار دام ها نظارت کرده و از سلامت دامها اطمینان حاصل کنند، قصابان دامها را در منزل ذبح کرده، سپس به نزد ماموران برده و در قبال پرداخت مبلغی به آنان، لاشه دام ذبح شده را ممهور به مهر سلامت! می کنند . اگر چه این ماموران فکر می کنند که اجرای این طرح فرصتی را برای کسب معاش بهتر به آنان ارزانی داشته است، اما درحقیقت این عزیزان با پشت پا زدن به واجدان کاری و انضباط اجتماعی خود، سلامت مردم و همشهریان خود را به بهایی ناچیز در مع

(توضیح حکیم مهر: عین مطلب درج شده تابناک ایلام چنین بوده است: «اجرای هر طرحی حاشیه امنی برای منفعت طلبی عده ای خاص ایجاد می کند، حاشیه امن این طرح نیز نصیب ماموران دامپزشکی شده است. به این شکل که ماموران زحمتکش به جای اینکه بر کشتار دام ها نظارت کرده و از سلامت دامها اطمینان حاصل کنند، قصابان دامها را در منزل ذبح کرده، سپس به نزد ماموران برده و در قبال پرداخت مبلغی به آنان، لاشه دام ذبح شده را ممهور به مهر سلامت! می کنند. اگر چه این ماموران فکر می کنند که اجرای این طرح فرصتی را برای کسب معاش بهتر به آنان ارزانی داشته است، اما درحقیقت این عزیزان با پشت پا زدن به واجدان کاری و انضباط اجتماعی خود، سلامت مردم و همشهریان خود را به بهایی ناچیز در معرض فروش قرار داده اند.»)

سوم- این مطلب بر اساس مشاهدات عینی و میدانی خبرنگار ما در بین مرغ فروشان و قصابان و بر اساس مصاحبه با آنان در خصوص اینکه تعدادی از آنان دامها را در منازل ذبح وبرچسب نظارت توسط کشتارگاه بر آن الصاق می کنند صورت پذیرفته که بررسی مجدد و میدانی صورت گرفته توسط مدیر مسئول سایت در بین تعدادی از قصابیهای شهرستان چرداول و روستای چالسرا نشان داد که برخی از فعالین این حوزه در خفا و به دور از چشم ماموران دامپزشکی مبادرت به ذبح احشام نموده که این موضوع نمی تواند به وظیفه ماموران خدشه وارد نماید، اما در عین حال نمی تواند مطلب منتشره در سایت در خصوص به خطر افتادن سلامت مردم بعنوان نقاط تاریک اجرای این طرح که از کمبود امکانات وضعف زیرساخت ها نشات گرفته است را نفی نماید.

چهارم- بررسی های میدانی و تحقیقات مدیرمسئول تابناک نشان می دهد که نصب برچسب سلامت در کشتارگاه صورت می گیرد و اینکه ماموران در قبال تایید سلامت مبلغی را از قصابان می گیرند و در متن جوابیه مدیرکل محترم به آن اشاره شده است، صحت ندارد. از آنجاییکه خبر فوق با استناد به مصاحبه صورت گرفته با قصابان تنظیم شده و اشتباه برداشت قصابان از مبالغ پرداختی به کشتارگاه و تعبیرهای صورت گرفته از مطلب، این موضوع را در ذهن متبادر کرده که این مبلغ به ماموران دامپزشکی پرداخت می شود که اینگونه نیست. لذا درصورتیکه این مطلب سوء برداشتهایی را متوجه مامورین دامپزشکی نموده ویا احیانا هر گونه کوتاهی را در این خصوص متوجه آنان نموده، با عرض پوزش از مامورین این اداره کل باید به عرض برساند که سوء تعبیر های صورت گرفته از مطلب منتشره با هدف و متن خبر در تضاد و تباین است. چنانچه این موضوع اذهان را نسبت به فعالیت این عزیزان خدشه دار نموده، مدیریت و هیات تحریریه رسانه از آنان عذرخواهی می کند، چرا که ذبح در خفای قصابان هیچ ارتباطی با کار ماموران نداشته و هیچوقت به معنای اهمال یا سهل انگاری آنان نیست.

پنجم- از آنجاییکه در مطلب منتشره به موضوعی نظیر حاشیه امنی برای منفعت طلبی ماموران دامپزشکی اشاره شده است، مجددا تاکید می گردد مراد از بکارگیری این مضامین، خدای نخواسته هیچگاه اخذ رشوه نبوده و صرفا منظور از آن حق ماموریت یا اضافه کاریست که به ماموران درقبال این وظیف پرداخت می شود. از آنجاییکه تعدادی از قصابان اظهار داشتند تعداد زیادی از دامها را در منزل ذبح نموده و از لیبل های تایید سلامت به دور از چشم ماموران  استفاده نادرست می شود، موضوع مهم وچکیده مطلب منتشره است که می تواند مخاطرات آن به مراتب از روش ذبح غیر قانونی به سبک پیشین بیشتر باشد نیز همین موضوع است.

ششم- از آنجاییکه در جوابیه انتشار یافته 72 ساعت زمان برای ارایه مستندات به سایت قید شده است، به عرض می رساند همانطور که در بندهای پیشین نیز به آنها اشاره شده است، هیچگاه در مطلب انتشار یافته به موضوع رشوه اشاره نشده بلکه به شیوه اجرای کار ایرادات و انتقاداتی مطرح شده که اثبات آن به هیچ سند و مدرکی نیاز ندارد، بلکه لازم است احدی از ماموران در معیت خبرنگار ما به مکان های یاد شده اعزام و بصورت نامحسوس موضوع را پیگیری نمایند. این رسانه با صراحت و قاطعیت اعلام می کند به هرتعداد دام و مرغ زنده که نیاز باشد از مکان های یاد شده در اختیار ماموران محترم قرار داده خواهد شد. مضافا اینکه به منظور پیشگری از سوء استنباط از مطلب منتشره، در همان ساعت اولیه از خروجی سایت برداشته شد.

 


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
0
0
کافر همه را به کیش خود خواند ... خودش .............. که سازمانی خدوم را تضعیف کن؟؟؟
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
0
0
عججججب جواب قاطعی !!!!!!!!!!!!!!!
.............................................
آقایایون .....، شما که میدونستید اینطور قلم فرسائی میکنید ، حداقل اینقدر محکم نمینوشتید ( جوابیه قاطع )
نظر شما
ادامه