کد خبر: ۳۹۴۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

مدیر پروژه حفاظت از یوز آسیایی از انجام لقاح مصنوعی میان دو یوزپلنگ در اسارت طی هفته‌های آینده در پردیسان خبر داد و گفت: در صورت موفقیت عمل لقاح می‌توان انتظار داشت که در بهار توله داشته باشیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی درباره انجام لقاح مصنوعی میان دو یوزپلنگ در اسارت کوشکی و دلبر گفت: این مساله الان دیگر برای ما خیلی جدی شده است. اوایل واقعاً این‌طور نبود، چون واقعاً امید ما به طبیعت خیلی خیلی بیشتر از امروز بود، ولی الان برای ما خیلی جدی شده که این کار را به موفقیت برسانیم.

«هومن جوکار» افزود: از آنجا که سن کوشکی بالا رفته برای احتیاط در مقابل هر نوع شرایط و حوادثی که ممکن بود پیش بیاید سال گذشته یک گام به جلو رفتیم و چند کپی از اسپرم کوشکی در نیتروژن مایع ذخیره کردیم تا خیالمان از بابت اسپرم کوشکی راحت باشد.

وی تصریح کرد: البته کوشکی کاملاً سلامت است و الان اگر بخواهیم لقاح را انجام دهیم به جای اسپرم ذخیره شده، مستقیماً سراغ اسپرم خودش می‌رویم ولی به هر حال این کار را توسط یک گروه آلمانی انجام دادیم.

جوکار ادامه داد: الان با یک گروه فرانسوی مذاکراتی شده که یک بار به ایران آمدند و با آن‌ها کارگاهی داشتیم که توضیح دهند چه کار می‌خواهند بکنند. حدود ۲۰ روز پیش هم من آنجا بودم و در پاریس مذاکرات نهایی را انجام دادیم و قرار شد در همین ژانویه بیایند و کار را شروع کنند.

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی درباره فرایند انجام این عمل توضیح داد: در آغاز ماده باید به طور کامل بررسی شود. البته الان چون یک ماده دیگر هم داریم لازم است تصریح کنم منظورمان دلبر است چون آن یکی اصلاً هنوز به بلوغ نرسیده است. ماده باید به طور کامل از نظر سلامتی تک تک قسمت‌هایی که در عمل لقاح درگیر می‌شود یعنی رحم و تخمدان و … بررسی شود.

جوکار ادامه داد: در مرحله بعد روی ماده یک کار هورمونی می‌کنند که ماده، تخمک‌گذاری انجام دهد و مرحله بعدی باروری این تخمک توسط یک اسپرم است که می‌توانند از اسپرم موجود در نیتروژن استفاده کنند یا مستقیماً از خود کوشکی اسپرم بگیرند چرا که خود کوشکی الان سرحال هم هست.

وی درباره زمان بندی و هزینه‌های کار توضیح داد: بخش زیادی از هزینه‌های کار شامل دستمزدها و تجهیزات توسط خود آن گروه پذیرفته شده و بخش دیگر که شامل اقامت و هزینه سفر و … است بر عهده ما خواهد بود.

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی درباره زمان انجام لقاح نیز گفت: این گروه به زودی به ایران می‌آیند. قرار ما نیمه دوم ژانویه بود. علیرغم تاخیری که در درخواست و صدور ویزا داشتیم من امیدوارم که هنوز هم کار در همین تاریخ اتفاق بیافتد. در همین مرحله از حضور گروه فرانسوی، کار با مانیتورینگ وضعیت ماده شروع می‌شود، بعد یک تحریک هورمونی انجام می‌گیرد که دلبر تخمک‌گذاری کند و بعد لقاح انجام شود. کل این فرایند ممکن است حدود دو هفته زمان ببرد تا ماده به آمادگی لقاح برسد.

جوکار تصریح کرد: البته این را هم باید بگویم که خود گروه تأکید داشته‌اند موفقیت صد در صدی این روش را تنها بعد از معاینه می‌توانند بگویند. ممکن است بعد از مانیتورینگ وضعیت ماده به این نتیجه برسند که باید روش دیگری انجام شود و این روش کنونی تصمیمی است که تا این لحظه گرفته شده است.

وی در پایان گفت: اگر لقاح صورت بگیرد، بین ۹۰ تا ۹۵ روز طول دوره بارداری خواهد بود و می‌توان انتظار داشت که در بهار توله داشته باشیم.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
0
0
این گروه فرانسوی از شما نپرسید شما که ده برابر ما دانشگدۀ دامپزشکی دارید در این دانشگده ها چگار میکنید و چی آموزش میدید که از تلقیح مصنوعی یک قلاده یوزپلنگ عاجزید؟!
نظر شما
ادامه