کد خبر: ۳۹۴۴۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
نگاه شما:
برنامه «پایش» شبکه یک سیما در بخشی از برنامه اخیر خود به واکاوی دلایل گرانی تخم‌مرغ در کشور پرداخت ...
 

واکاوی دلایل گرانی تخم مرغ در برنامه پایش یکشنبه شب شبکه یک سیما/ کارشناسی که کارشناس نبود!

نام نویسنده: محفوظ در حکیم مهر

 

برنامه «پایش» شبکه یک سیما، در بخشی از برنامه یکشنبه شب خود به واکاوی دلایل گرانی تخم مرغ در کشور پرداخت.

پرسش پیامکی این برنامه این بود: "در مواقعی که زمینه برای یک کالا مثل تخم مرغ در بازار کم می شود و قیمت آن گران می شود، به نظر شما دولت چه واکنشی باید نشان دهد؟"

 1- با واردات کمبود را جبران کند.

 2- در بازار دخالت نکند.

 3- مردم را به کاهش موقت مصرف آن کالا دعوت کند.

«حمید سینی ساز شهشهانی» کارشناس این برنامه با نمایش نموداری، اظهار می دارد: طی سالهای 1386 تا 1396 معمولا در فصل سرما پیک قیمتی دیده می شود، زیرا آنفلوآنزا اتفاق می افتد و راه حل پیشگیری و شناسایی به موقع و اعمال قرنطینه است.

وی افزود: نباید اجازه دهیم بیماری آنقدر گسترش یابد که با معدوم سازی پرندگان بخواهیم ریشه کنی! را انجام دهیم.

سینی ساز ادامه می دهد: همه مرغداری ها تحت پوشش بیمه هستند و همه آنها بیمه کرده اند، ولی خسارت هایشان پرداخت نشده است.

بنا به اذعان همین کارشناس، عدم پرداخت خسارت فقط شامل حال طیور نبوده است، بلکه حتی در مورد خرید تضمینی گندم هم این اتفاق افتاده است.

به ادعای همین کارشناس، دولت در حال گروکشی در خصوص تفکیک بازرگانی از وزارت جهاد کشاورزی است؛ دولت از مجلس بخواهد از طریق لایحه تفکیک برخی وظایف از وزارت جهاد و تشکیل مجدد وزارت بازرگانی، این مشکل واردات را حل کند.

از نظر این کارشناس، اینکار کار درستی نیست و بنا به اذعان همین کارشناس، مجلس هم در جواب دولت وزیر کشاورزی را به پای میز استیضاح کشاند تا فشار به دولت بیاورد.برای چه چیزی فشار بیاورد؟!)

در این زمان کارشناس از شاخه مشکلات داخلی به مقالات خارجی می پرد: کارشناس محترم موسسه ای که مطلب را از روی آن برداشته را نمی شناسد و از CIDRAP  به عنوان «سازمان بین المللی شناسایی و گزارش آنفلوآنزای طیور» نام می برد، در حالیکه CIDRAP  یک مرکز تحقیقاتی مربوط به دانشگاه مینه سوتا آمریکاست که خود اطلاعاتش را از سایت OIE  اخذ می کند.

وی حتی توانایی خواندن از روی نوشته انگلیسی را هم ندارد و بجای اینکه ترجمه کند: "ایران و ویتنام گزارشات بیشتری از وقوع H5N1  در کشورشان گزارش دادند" عنوان می دارد که "ایران و ویتنام بالاترین شاخص های بیماری H5N1  را دارند که همان بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است!". این کارشناس در مورد موضوعی اظهار نظر می کند که حتی نمی داند H5N1  نام بیماری نیست، بلکه سویه ویروس است.

وی قدم را فراتر نهادند و طی کشف خارق العاده ای که شخصاً انجام دادند، فهمیدند که بر مبنای مطالب کپی برداری شده  مرکز تحقیقات CIDRAP  از سایت OIE ، وقوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان در ایران قابل پیش بینی بوده ولی خبر ندارند که مگر بیماری فروکش کرده بود که اکنون بخواهد عود کند؟

ار آنجا به خبرگزاری دانشجویان ایران رفرانس می دهد که در تاریخ 12 آبانماه سال 1396 رئیس سازمان مصاحبه ای می کنند که همه چیز تحت کنترل است.

مجری می افزاید: یک مدتی هم مرگ و میرهای ناشی از بیماری را پنهان کرده بودند؟

کارشناس پاسخ می دهد: یک سازمانی خودش متولی اجرای کاری است و آن کار را درست انجام نمی دهد! و اگر من هم به جای سازمان دامپزشکی بودم سعی می کردم که این معضل رو نشود!

وی می افزاید: بزرگترین چالش مدیریت اقتصادی ایران این است که متاسفانه ظرفیت های مردمی ما معطل می ماند و ما مردم را محرم نمی دانیم، در حالیکه در کلام بزرگان و رهبران کشور ما به آگاهی دادن تاکید شده است و مشارکت دادن آنها یک گام بزرگ برای حکومت و مدیران است و همین که بیماری از اردیبهشت ماه در تمام مجامع بین المللی هشدار داده می شود ولی تا یک هفته قبل از آنکه اثرات قیمتی آن در بازار دیده شود مسئولین به مردم اعلام نمی کنند که چه بیماری در کشور در حد بحران شیوع پیدا کرده است.

(در خصوص اظهارات وی باید تصریح گردد که مردم عادی جامعه به دلیل عدم وجود مخاطره انسانی این سویه نیاز ندارند تا آرامش فکریشان تحت الشعاع قرار بگیرد، ولی طرفه داستان اینکه ایشان آنقدر از واقعیت های جامعه به دور است که نمی داند تک تک مرغداران از وقوع هر رخداد آنفلوآنزای طیور آگاه بودند و آن را حتی در کانال های خود اطلاع رسانی می نمودند و حتی به درخواست همین مرغداران و اتحادیه هایشان و تائید برخی مراجع خاص، به دلیل تحت الشعاع قرار دادن صادرات و بازار داخلی دستور داده شد تا از اعلام عمومی خودداری گردد. به هر روی سازمان دامپزشکی دستور عدم اطلاع رسانی عمومی را نداده است که اکنون پاسخگو باشد. مراکز و نهادهایی که چنین دستوری داده اند را باید اکنون مواخذه کنید و ندانسته و نپرسیده صرفاً چون آقای سینی ساز حدس زده اند سازمان دامپزشکی این کار را دستور داده است، هر آنچه در مخیله شان آمده را در برنامه زنده به خورد مردم بدهند.)

این کارشناس سپس با اشاره به اقتصاد مقاومتی، عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی هم باید مردمی دنبال شود. (حال چه اسناد و مدارکی دال بر هدایت اقتصاد توسط سازمان دامپزشکی دارند، اطلاع نداریم، چون سازمان دامپزشکی نه مرغداری دارد و نه سهامدار مرغداری می باشد که دستی در اقتصاد داشته باشد؛ وی هنوز اطلاع ندارد که سازمان دامپزشکی کشور متولی بهداشت عمومی جامعه است که یکی از محصولات جانبی حراست از بهداشت عمومی جامعه، می تواند ارتقاء شاخصهای اقتصاد مقاومتی باشد)

سپس کارشناس برنامه به سخنان رئیس جمهور اشاره داشتند که وقتی اتفاقی در کشور رخ می دهد، مردم باید از همان لحظه اول اطلاع داشته باشند و نباید پنهان می شده و کسانی که این رخداد را پنهان کرده اند، کار بدی کرده اند! (تعجب از این است که ایشان درباره اصول پدافند غیر عامل اطلاعی دارند؟)

کارشناس برنامه در ادامه می گوید: وقتی قیمت تخم مرغ بالا می رود، چه سیاستی باید اتخاذ گردد؟ در نظر سنجی برنامه هم مردم به واردات رای داده اند و از نظر من کارشناس بهتر است دولت کاری نکند، به انضمام اینکه تشکل ها خودشان مدیریت را در دست بگیرند. (خوب جناب کارشناس، دولت اول مداخله نکرد تا تشکل ها مدیریت را در دست داشته باشند و مدیریتشان به این ختم شد که با وجود بالا نرفتن قیمت نهاده ها و سوخت و کلا هزینه های مرغداری، به دلیل سودجویی برای کسب پول بیشتر قیمت تخم مرغ را تا شانه ای 20 هزار تومان بالا بردند تا اینکه دولت مجبور به دخالت شده تا قیمت را به 12 هزار تومان بازگرداند در این زمینه هم می بینید که نظر مردم با عملکرد دولت همسو بوده است؛ حال شما دوست دارید اهداف سیاسیتان را با ایجاد نارضایتی در مردم دنبال کنید و صدا و سیما هم در دست شماست تا اینکار را دیکته کنید و جو روانی جامعه را ملتهب کنید، بحث دیگری است).

کارشناس برنامه در ادامه می گوید: بیماری در کشور ما می آید و سوالی که توسط ما مطرح می شود این است که چرا به موقع واردات انجام نشد؟ (کارشناس جالبی است؛ در جمله قبلی عنوان می کنند که ما قائل به واردات نیستیم، ولی در این جمله می پرسند که چرا واردات به موقع انجام نشد؟ کارشناس سعی دارد از تمام جوانب عملکرد دولت و سازمان دامپزشکی را زیر سوال ببرد)

بعد عنوان می کنند: چرا به موقع بیماری شناسایی نشد؟ چرا به موقع پیشگیری نشد تا بیماری اینقدر خسارت ایجاد نکند؟ 15 میلیون قطعه مرغ معدوم شده است و سازمان دامپزشکی کشور می توانست وقتی یک کانون شناسایی شد با قرنطینه به موقع و معدوم سازی گسترده از بیماری جلوگیری کند (طبق کدام اطلاعات، شما تشخیص دادید که شناسایی بیماری سریع صورت نگرفته؟ طبق کدام اطلاعات تشخیص دادید که قرنطینه صورت نگرفته است؟ خوب این 15 میلیون قطعه بنا به اذعان خودتان بیماری را نگرفته اند، بلکه سالم بوده اند و معدوم شده اند تا بیماری بیشتر از این گسترش نیابد. سازمان دامپزشکی بر مبنای پروتکل های بین المللی انجام وظیفه می نماید و سیاست معدوم سازی در شعاع قرنطینه یکی از اولین سیاست هاست!)

در اسلایدشان عنوان کرده اند که 15 میلیون قطعه مرغ معدوم شده است؛ 100 میلیارد هم هزینه معدوم سازی شده است و مجموعا 800 میلیارد ضرر و زیان وارده است، یعنی قیمت هر مرغ را 4600 تومان در نظر گرفته اند!

جمع بندی نهایی توسط کارشناس بدین صورت است: سازمان دامپزشکی ایران مسئول شناسایی بیماری قبل از همه گیری است و در کشور ما از پرنده های مهاجر به عنوان منبع ورود بیماری یاد می کنند. این چه بیماری است که پرندگان همیشه آخرین ورژن آن را وارد کشور می کنند، آن هم پرندگان خارجی؟ خودشان از بیماری نمی میرند ولی می آیند و مرغ های ما را تلف می کنند؟ (به همین بی اطلاعی و نا آگاهی که دارید می خوانید!) اینها بهانه هایی نیستند که مدیران ما بخواهند با آن رفع مسئولیت کنند. وظیفه سازمان دامپزشکی کشور این است که پیش از وقوع بیماری از بیماری جلوگیری کند و از رسیدن آن به مرحله بحرانی جلوگیری کند (متاسفانه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان آنقدر بی ادب است که هیچ وقت به خودش زحمت نمیدهد که قبل از ورود به ایران یا به مرغداری های ایران، در بزند و مودبانه درخواست اجازه ورود کند؛ خوب تکلیف ما با این میهمان ناخوانده بی ادب چیست؟!)

کارشناس برنامه در ادامه می گوید: سازمان دامپزشکی هویتش اینگونه تعریف شده که بیماری می آید، فراگیر می شود و سازمان دامپزشکی عنوان می کند که از دست من کاری ساخته نیست، برویم سرم و واکسن از خارج از کشور وارد کنیم تا اینها را از بین ببریم (فقط یک مشکل کوچک در این میان هست که در تمام حرفه دامپزشکی کسی را که بتواند به مرغ سرم بزند را نداریم؛ لطف کنید در مجلس مصوبه بگیرید که چند ده تا متخصص تزریق سرم به مرغ از خارج کشور وارد شود!).

وی در ادامه می گوید: اگر این هزینه ای که برای معدوم سازی مرغ های آلوده مصرف شده است را 1 درصدش را صرف کنترل و پیشگیری می کردند، خیلی راحت تر می توانست حذف شود. (1 درصد 100 میلیارد عبارتست از 1 میلیارد تومان که معادل یک دهم هزینه کیت های مصرفی برای تشخیص عامل بیماری است؛ بماند عملیات های صحرایی)

جمع بندی مجری برنامه به شرح زیر است: امیدوارم روزی برسد که اگر روزی مدیری اشتباه کرد و خرابکاری کرد خودش بیاید و استعفا بدهد، آن هم به زبان خوش؛ دوم اینکه اگر مدیری خرابکاری کرد ارتقاء رتبه پیدا نکند! به پرنده مهاجر و چیزای خارجی همه چیز را نسبت ندهید! اینجا خرابکاری شده است و آنوقت شما همه چیز را به خارجی ها نسبت می دهید و می گویید از خارج آمده اند و این کار را کرده اند! یعنی این اشتباهی را که سازمان دامپزشکی کشور مرتکب شده است چندین صد برابر ضرر و زیان باید بدهیم تا آن خرابکاری درست شود!

بنده توان نوشتن پاسخ برای این هجویات را ندارم و اعتقاد دارم خرد جمعی جامعه و اتفاق نظر مردم که در نظر سنجی برنامه پایش برعکس نظر کارشناس و مجری برنامه بود، خود پاسخ محکمی است به این اندازه از بی خردی و وارونه نمایی که در سازمان صدا و سیما وجود دارد. البته طبیعی است از کارشناسی که وابسته اتاق بازرگانی که دشمنی و عناد آن با حرفه دامپزشکی از مدتها قبل به اثبات رسیده است می باشند و ماجرای ماده 19 آنها همچنان ادامه دارد، بیش از این نمی توان انتظار داشت.

 

 برای مشاهده فیلم این بخش از برنامه پایش، به کانال تلگرام حکیم مهر (اینجا) مراجعه نمایید

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
1
1
حکیم مهر عزیز شما کاملا درست می فرمایید اما به نظرم مسئولین سازمان باید جوابیه می داند و شما آنرا استفاده می کردید.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
0
1
اشتباه نکن خیلی عوام پسند و زیرپوستی صحبت کرد و تمام تقصیر را به گردن رئیس بیچاره سازمان انداخت حال مدام از عناد این آقا با دامپزشکی بگو.مردم چه خبر از این ماجراها دارند شما در خصوص اطلاعات تخصصی طیور حتی رییس جمهور و نمایندگان مجلس را مردم عادی بدان چرا که از همه جا بیخبرند(از خیانت صنوق بیمه کشاورزی،عدم تخصیص کافی اعتبارات وبالطبع عدم اطلاع رسانی خود مرعدار و مسئول فنی و....).شاید اگر بخواهیم به درصد بگوییم کمتر از ۱۰ درصد هم رئیس سازمان مقصر باشد ولی ممکن است با یک تصمیم گیری سیاسی حکم برکناری اش شبانه صادر شود واین دور باطل در مملکت بدون ارایه راه حل باقیست. دست برقضاء رییس نگون بخت ما یکراست خورد به قیام تخم مرغ.در حالی که شاید کمترین تقصیر را داشته باشد امیدوارم خداوند به ایشان کمک کند بهتر است رئیس سازمان اگر باقی ماند مستقیما و محرمانه و یا با واسطه با رئیس جمهور و بیت رهبری مکاتبه کند و در خواست اعتبار نماید و موانع را نیز طی یک جلسه خصوصی بازگو نماید وبه مقدار اطمینان بخش به ایشان ضمانت عدم تکرار موارد مشابه در صورت برنامه ریزی مناسب را بدهداز این وزیر آبی گرم نخواهد شد وبحران دیگر ممکن است در راه باشد و ما را عافلگیر کند
نظر شما
ادامه