کد خبر: ۳۹۴۳۴
 

محققان موسسه ALS-S، در تلاشند با توسعه و پیشرفت سیستم واکسیناسیون طیور، بهبود سلامت، افزایش بهره‌وری تولید و کاهش نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در پرندگان را به ارمغان آورند.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، بنیاد تحقیقات مواد غذایی و کشاورزی (FFAR) مبلغی معادل 800 هزار دلار کمک هزینه جهت کمک به تحقیقات موسسه ALS-S اختصاص داد تا با استفاده از تکنولوژی تصویر برداری و رباتیک، ابزاری در جهت واکسیناسیون جوجه‌های تازه هچ شده تولید نمایند.

بر طبق گفته FFAR، این دستگاه طوری طراحی شده تا سیستمی کارآمد برای واکسیناسیون در حجم بالا، در جهت افزایش سلامتی پرنده و توان تولیدی بالا را برای تولید کنندگان و پرورش دهندگان طیور، در جهت کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک فراهم آورد.

هم‌اکنون هچری‌های بزرگ تجاری در آمریکا که در حال حاضر بیش از یک میلیون قطعه پرنده در هفته تولید دارند، واکسیناسیون جوجه‌های یک روزه را به روش اسپری اعمال می‌نمایند. محدودیت این روش، این نکته است که در حدود 5 تا 20 درصد از جوجه‌ها واکسینه نمی‌شود و تنها بخشی از جمعیت پرندگان واکسینه شده و عده‌ای نیز فقط تا حدی واکسن دریافت می‌نمایند که در مقابل بیماری‌ها آسیب‌پذیر هستند. لذا این فارم‌ها در زمان شیوع بیماری‌ها نیازمند استفاده از آنتی بیوتیک جهت درمان عفونت‌های ثانویه بوده و در نهایت باعث کاهش بهره‌وری در تولید خواهد شد.

محققان ALS-S رباتی جهت تلقیح واکسن طراحی نمودند که با استفاده از سیستم تصویربرداری، موقعیت مکانی هر پرنده را تشخیص داده و تک تک جوجه ها را واکسینه می‌نماید. با توجه به نرخ قابل توجه واکسیناسیون موفق جوجه‌ها، این روش با فراهم آوردن حفاظت و ایمنی در مقابل بیماری‌ها و عفونت‌ها، بسیار کاربردی و موثر می‌باشد.

در حال حاضر تنها راه مطمئن واکسیناسیون تک تک جوجه‌ها، روش دستی و با کمک افراد است که در مقیاس تجاری و تعداد بالا قابل اجرا نمی‌باشد. نو‌آوری جالب فوق، علاوه بر کمک به بخش دامپروری، باعث تولید محصولاتی سالم با بهره‌وری بالا در صنعت پرورش طیور خواهد شد.

منبع: feedstuffs.com

 

نظر شما
ادامه