کد خبر: ۳۹۴۲۰
 

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی گفت: در سال 1395 آنفلوانزا در مدت کمتر از 2 ماه بیش از 25 درصد مرغ‌های تخمگذار تهران را معدوم کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر علی‌صفر ماکنعلی» معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: واقعیت تلخی است که ویروس بیماری آنفولانزا از شهریور ماه سال 1395 وارد کشور شد و تا پایان تابستان سال 1396 حیات وحش، طیور بومی و صنعتی را در گستره ی وسیعی از کشور درگیر کرده بود به نحوی که ما حتی در تابستان سال 1396 کانون هایی از بیماری را در کشور داشته‌ایم.

نابودی 25 درصد مرغ‌های تخمگذار بر اثر آنفولانزای پرندگان

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات موجود و داده های جمع آوری شده در بازه زمانی آبان ماه سال 1395 تا مهرماه سال 1396 در بیش از 700 کانون، بیماری آنفلوانزای آسیب رسان فوق حاد پرندگان عمدتا در مزارع مرغ تخمگذار، روستاها و حیات وحش گزارش و تایید شده بود که باعث حذف حدود 25 درصد مرغ‌های تخمگذار کشور شده بودند که خسارات بسیار سنگینی را بر صنعت طیور و اقتصاد ملی تحمیل کرده بود.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: در کشورمان در تعداد 9 استان تراکم مزارع مرغ تخمگذار به صورتی است که طغیان های بیماری حالت ریلی پیدا کرده و خسارات بیش از یک هزار و پانصد میلیارد تومانی فقط در سال 1395 تحمیل کرده است و علیرغم تخلیه دوسوم مزارع تخمگذار در استان تهران در سال 1395 مجدداً در مدت کمتر از دوماه بیش از 25 درصد مزارع تخمگذار در این استان در ماه های مهر و آبان درگیر و معدوم شده اند.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: در 9 استان کشور تراکم مزارع مرغ تخمگذار وجود دارد که باعث شده طغیان‌های بیماری حالت ریلی پیدا کند و فقط در سال 1395 خسارات بیش از یک هزار و پانصد میلیارد تومانی ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: علی رغم تخلیه دوسوم مزارع تخمگذار در استان تهران در سال 1395 مجدداً در مدت کمتر از 2 ماه بیش از 25 درصد مزارع تخمگذار در این استان در ماه های مهر و آبان درگیر بیماری و معدوم شده‌اند.

ماکنعلی در خصوص افزایش خطر احتمالی ورود ویروس به داخل کشورهای همسایه اظهار داشت: در واقع تهدید انتقال این بیماری از کشور ما برای سایر کشورها وجود دارد، زیرا خروج پرندگان وحشی مهاجر از کریدورهای بین المللی، ممکن است صادرات تخم مرغ نطفه دار سایر کشورها را نیز آلوده کند.

خسارت 1500میلیارد تومانی در اثر شیوع آنفولانزای پرندگان در کشور

وی در ادامه به پیامدهای اقتصادی کنترل نشدن آنفلوانزا اشاره کرد وگفت: در مدت کمتر از 2 ماه، ضرورت واردات 20 هزار تن تخم مرغ خوراکی باعث شده که مجوز برای آن صادر شود که همین امر هزینه سنگین چند صد میلیارد تومانی را صرفاً برای تخم مرغ خوراکی بر تولید کننده و دولت تحمیل می‌کند.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور یادآورشد: در صورتیکه این بیماری کنترل نشود به کشوری وارد کننده تبدیل می‌شویم و هزینه های جبران ناپذیری به کشور خواهد شد، خسارت اقتصادی مستقیم در سال گذشته بخاطر طغیان های آنفولانزا فوق حاد پرندگان در کشور بیش از 1500 میلیارد تومان بوده است.

 
 
نظر شما
ادامه