کد خبر: ۳۹۴۰۵
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
در پی انتشار گفتگوی اخیر حکیم مهر با «دکتر آرش قلیان‌چی لنگرودی»:
«دکتر علی‌صفر ماکنعلی» معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور طی یادداشتی در حکیم مهر، به ارائه توضیحاتی تفصیلی و فنی در این خصوص پرداخت ...

حکیم مهر: در پی مصاحبه اخیر حکیم مهر با «دکتر آرش قلیان‌چی لنگرودی» دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشیار تهران درخصوص ابهامات موجود در زمینه استفاده از واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور (اینجا)، «دکتر علی‌صفر ماکنعلی» معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور طی یادداشتی در حکیم مهر، به ارائه توضیحاتی تفصیلی و فنی در این خصوص پرداخت.

به گزارش حکیم مهر، متن توضیحات دکتر ماکنعلی به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر قلیانچی،

با سلام، جهت اطلاع و تنویر افکار جنابعالی و سایر افرادی که همانند شما ابهام دارند، با توجه به اینکه اخلاقاً ضرورت دارد پاسخگو باشم، مطالب زیر مطرح می گردد:

1) اولا من و ما شهامت و اعتماد به نفس داشته باشیم و یاد بگیریم با شناسنامه مشخص نظر بدهیم و تحت عناوین ناشناس، کارشناس فارم و غیره نظر ندهیم و برای خود شخصیت قائل باشیم و از اظهار نظر کارشناسی با شناسنامه خود استفاده کنیم و خوب بیندیشیم و بر مبنای مصداق و رفرانس حرف بزنیم و بجای مراجعه به مرجع ذیصلاح، از مراجعت به سایر سازمان ها و ارگان ها خودداری کنیم و انتظار داریم اجازه بدهید در راستای منافع ملی به وظیفه مان عمل کنیم و کارمان را انجام بدهیم.

2) افراد در اظهار نظر به چند دسته تقسیم می شوند: افرادی که بعنوان کلینیسین طیور اظهار نظر می کنند، افرادی که به عنوان متخصص آزمایشگاه نظر می دهند، افرادی که بعنوان اپیدمیولوژیست نظر می دهند و ... بایستی در حیطه تخصص خود اظهار نظر کنند؛ مثلا یک متخصص انگل شنایی نباید به خودش اجازه بدهد که در رابطه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نظر بدهد و دیگران را تحریک کند که به این و آن شتاب زده نامه بنویسند و ارسال کنند.

3) قرار نیست که هر مزرعه مرغ صنعتی واکسینه شود؛ صرفاً فارم های تخمگذار، مادر دارای شرایط حداقلی امنیت زیستی و تحت کلید سازمان دامپزشکی کشور واکسینه خواهند شد. اینکه گفته شود که الان مرغ‌های ما آنتی بادی اختصاصی علیه این ویروس ندارند و در صورت ورود ویروس تلفات داشته و کانون بیماری شناسایی شده و معدوم خواهد شد مشکل ایجاد خواهد شد را دال بر این می دانیم که شما در جریان نیستند که روش ترکیبی Sentinel  و روش N typing به ابهام شما به آسانی پاسخ می دهد. واکسن مورد استفاده در واکسیناسیون هدفمند کشور داراي هماگلوتينين همولوگ با سويه ويروس در گردش و نورآمينيداز هترولوگ با ويروس در گردش خواهد بود که همین موضوع تشخیص آن را از ویروس فیلدی در صورت بروز بیماری تفکیک خواهد نمود. همچنین استفاده از پرندگان ديده بان كه در این عملیات بصورت قابل تفکیک از طیور واکسینه شده در واحدهای مرغداری نگهداری خواهد شد. در این روش حداقل تعداد 30 قفس پرندگان پاك و غير واكسينه را در بين سایر قفس خای پرندگان واكسينه استفاده كرده و در تواتر زمانی خاص، از نظر آلودگي مورد آزمايش سرمي و مولکولی قرار مي دهيم. بديهي است اين قفس های پرندگان در مکان های مختلف سالن بصورت نشاندار و قابل شناسایی در بين گله خواهند بود و با رنگ از سایر فقس ها متمایز می گردند. اين پرندگان كاملاً به بيماري حساس هستند و علاوه بر نتايج سرولوژيكي، علائم بيماري نیز قابل مشاهده خواهند بود. و به دو شکل فعال و غیر فعال رصد خواهند شد.

4) شما در مصاحبه مطرح کرده اید که "طبق قوانین سازمان دامپزشکی، برای هر بیماری فوق حاد اقتصادی خسارت زننده، باید سیاست ریشه‌کنی وجود داشته باشد"؛ اولا ما در سازمان چنین قانونی نداریم، دوما واکسیناسیون هدفمند با داشتن Exit Strategy هیچ منافاتی با مبحث ریشه کنی ندارد.

5) کشور چین که با تولید بیش از 24 میلیارد کیلوگرم تخم مرغ در سال رتبه اول دنیا در تولید تخم مرغ دارد، چرا بصورت روتین واکسن می زند؟ آنها عقل و دانش شان از ما کمتر است؟

6) چرا در برنامه امریکا برنامه واکسیناسیون بصورت emergency vaccination لحاظ شده است؟

7) چرا فرانسه برای ریشه کنی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از رینگ واکسیناسیون استفاده کرد و کشورش را پاک از بیماری کرد؟

8) چرا استرالیا برنامه روتین واکسیناسیون را در اندونزی پیاده کرد؟ اندونزی دومین صنعت طیور آسیا و جزو ده کشور برتر دنیا در تولید تخم مرغ است.

9) چرا با زدن واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در ویتنام موارد انسانی متوقف شد و تلفات 43 نفره در آن کشور صفر شد؟

10) چرا پاکستان واکسیناسیون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مصرف می کند و حتی تحت لیسانس معتبرترین کمپانی های اروپایی واکسن تولید و صادر می کند؟ […]

11) چرا در کشور ایتالیا واکسیناسیون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان انجام می دهند و کل اتحادیه اروپا و دنیا را متفاعد کردند که محدودیت در تجارت مرغ و فرآورده های آنها اعمال نکنند؟

12) چرا در فدراتیو روسیه واکسیناسیون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را بصورت emergency vaccination انجام دادند؟

13) چرا در کشوری که علاقه ای به بردن نام آن ندارم "عربستان" در هفته گذشته واکسن از آلمان وارد کرد؟

14) شما که می گویید بزرگان به اجماع نرسیده اند که واکسن نزنند، منظورتان کدام بزرگان است؟ شما شبکه متخصصین آنفلوانزای پرندگان سازمان جهانی بهداشت دام و سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد را می شناسید؟ شما راهنمای منتشر شده این متخصصان در سال های 2007 و 2013 که اولی در ایتالیا و دومی در چین برگزار گردید مطالعه کرده اید؟ شما می دانید که در رابطه با ما چه می گویند؟ شما می دانید که ممکن است دنیا در آینده ما را متهم کند که تهدید جهانی را مرتکب شده ایم؟ شما که از وضعیت بیماری در کشور با خبر هستید.

15) شما مطرح کرده اید که سوالات متعددی در خصوص واکسیناسیون مطرح شده که سازمان به آنها پاسخ نداده است. سوال این است که طبق کدام مستند واکسن H5N2 در برابر سویه در گردش در کشور H5N8 محافظت کننده است؟ آیا مطالعه فیلدی و مطالعه چالش در کشور انجام شده و یا خواهد شد؟ در پاسخ به جنابعالی و کسانی که مشابه جنابعالی این سئوالات را مطرح می کنند […]، اعلام می کنم که اولا چه کسی؟ چه زمانی از سازمان مستندات در رابطه با انتخاب واکسن H5N2LP خواسته که سازمان پاسخ نداده؟ […] شما احتمالا نمی دانید که در سازمان دامپزشکی کشور اصولی برای ثبت واکسن وجود دارد که یکی از آنها اجرای ماده 13 قانون سازمان دامپزشکی کشور که براساس آن این اتفاق افتاده است و صرفا جهت اطلاع یکی از موارد آن اینست که دارای Batch release بر اساس استانداردهای اروپایی بوده باشد و مطالعات لازم آن هم توسط سازمان انجام خواهد گرفت.

16) برادر بزرگوار، کجای دنیا یک متخصص انگل شناسی در رابطه با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اظهار نظر می کند؟ کجای دنیا یک لیسانس آبیاری عضو ستاد آنفلوانزا می شود؟ کجای دنیا اقدام به پاستوریزاسیون تخم مرغ شعاع یک کیلومتری اطراف کانون می کنند؟ کجای دنیا بر روی تخم مرغ نطفه دارو خوراکی تست مولکولی آنفلوانزا پرندگان می کنند؟ کجای دنیا تعداد کانون های مختومه نشده چهار رقمی می شوند و مصرانه بر روش ناموفق قبلی خود پافشاری می کنند؟

17) "سوال دیگر اینکه طبق کدام مرجع زمان 3 سال انتخاب شده است؟! فرآیند قطع واکسیناسیون به چه صورت انجام خواهد شد؟ آیا با توجه به تجربه سایر کشورها و استفاده از واکسن، می توان به قطع واکسیناسیون امیدوار بود؟". پاسخ: انتخاب سه سال بر اساس محاسبه تعداد کانون های فعال در کشور تعیین شده است و پیش بینی شده که هر سال حدود 30 درصد کانون های فعال شناسایی و مختومه شوند. در فرانسه این مدت یک سال انجام گرفت. اکوسیستم، امکانات کشور، رفتارهای پرخطر ذینفعان از جمله عواملی هستند که در تعیین مدت زمان موثرند و ما امیداواریم که بعد از مختومه شدن همه کانون به جایی به حالتی برسیم که با اقدامات پیش دستانه موارد تک و توک را بتوانیم سریع مختومه کنیم و واکسیناسیون را قطع کنیم.

18) "سوال دیگر اینکه جمعیت تحت پوشش به درستی تبیین نشده است؛ به عنوان مثال ما فارم‌های غیر مجاز زیادی داریم. باید دید نقش این فارم‌های غیر مجاز در واکسن چیست؟ اینها مواردی است که سازمان دامپزشکی برای آنها پاسخی ارایه نکرده است." پاسخ: مناطق هدف و جمعیت هدف به درستی مشخص شده اند؛ صرفاً در تعدادی استان خاص و صرفاً فارم های تخمگذار و مادر دارای شرایط امنیت زیستی خاص که در برنامه آورده شده است. هفته قبل شرح وظایف کلیه دستگاههای کشور توسط وزیر محترم کشور برای کنترل بیماری به کلیه دستگاهها و نهادها ابلاغ شده و برای اولین بار شرح وظایف تمام سازمان ها و دستگاهها مشخص و تکلیف شده است.

19) "وقتی صحبت از برنامه می شود، یعنی داشتن یک سری چارچوب های استاندارد که تاکنون چیزی به نام برنامه ارایه نشده است. کنترل آنفلوانزا مانند یک پازل چند عاملی و فراسازمانی است، که باید همه جوانب آن را در نظر گرفت. باید دید آیا اقدامات فعلی به درستی و به طور کامل انجام گرفته یا خیر؟ علت عدم موفقیت چیست و آیا این فاکتورها در زمان واکسیناسیون هم بر اثربخش بودن آن تاثیر منفی نخواهند داشت؟" پاسخ: جهت اطلاع شما و همکارانتان برنامه بر مبنای SMART طراحی و اجرا خواهد شد. امیدوارم که با مفاهیم SMART آشنای لازم داشته باشید.

20) "نکته دیگری که نباید از آن غافل بود، این است که بخش اعظم نگرانی های بین المللی و توجهات ویژه به آنفلوانزا به خاطر اهمیت آن از منظر بهداشت عمومی و قابلیت انتقال آن به انسان است. آیا مسئولین محترم سازمان دامپزشکی به عواقب احتمالی ناشی از اثر واکسیناسیون بر تغییر ویروس و تبعات آن بر سلامت انسان توجه کرده اند و مهمتر اینکه آیا مسئولین وزارت بهداشت با این موضوع همراه بوده و از آن حمایت می‌کنند؟!". پاسخ: بخش اعظم نگرانی ما دقیقا از منظر بهداشت عمومی و قابلیت انتقال آن به انسان است؛ ما می خواهیم از جلوی تغییرات ویروس جلوگیری کنیم. ما می خواهیم از تبعات احتمالی بین المللی و انسانی آن جلوگیری کنیم. یکی از مهمترین اهداف واکسیناسیون جلوگیری از مبحثی بنام تغییر ماهیت ژنتیکی ویروس می باشد. یکی از نتایج مهم واکسیناسیون در کشوری مثل ویتنام، قطع موارد انسانی بود. من تاکید می کنم آنچه باعث نگرانی ماست این است که ادامه روند فعلی بیماری فوق حاد پرندگان گردش و پخش افسار گسیخته ویروس را بدنبال خواهد داشت که تبعات بین المللی وحشتناکی را بدنبال خواهد داشت.

21) نکته آخر اینکه تصمیم گیری برای انجام واکسیناسیون شرایط و مراحلی دارد و آن هم جز شرح وظایف مرجع ذیصلاح بهداشت دام (سازمان دامپزشکی کشور) می باشد و برای تنویر افکار جنابعالی و سایر افرادی که ابهام دارند، عواملی که در تصمیم گیری برای واکسیناسیون موثر هستند را که در مطلبی تحت عنوان آیا ضرورت به انجام واکسیناسیون داریم را مطالعه کنید.

 

پینوشت حکیم مهر:

جا دارد که به عنوان قدیمی ترین رسانه تخصصی دامپزشکی کشور، هم از جناب آقای دکتر قلیان‌چی بخاطر مطرح نمودن ابهامات موجود در زمینه استفاده از واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور و هم از جناب آقای دکتر ماکنعلی معاون محترم سازمان دامپزشکی کشور به خاطر ارائه توضیحات فنی و مبسوطشان در این زمینه تشکر نماییم.

مسلماً مطرح نمودن ابهامات موجود و پاسخگویی به این ابهامات می تواند نقش بسیار زیادی در شفاف سازی برنامه پیش رو و ارتقاء صنعت طیور کشور داشته باشد.

حکیم مهر، آماده انتشار نظرات تخصصی سایر صاحبنظران و متخصصین در این زمینه می باشد.

 


انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۰
ناشناس
|
Singapore
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
0
0
اولا مرغ مادر که قفس ندارد که مرغ سنتی را داخلش بگذارید و از گله جدایش کنید
دوما اگر در کشور H5N2 غیر پاتوژن هم باشد که دیگر دیوا diva کمکی نمی‌کند
سوما ....................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
0
0
ما امیدواریم که بعد از مختومه شدن همه کانون به جایی به حالتی برسیم که با اقدامات پیش دستانه موارد تک و توک را بتوانیم سریع مختومه کنیم و واکسیناسیون را قطع کنیم.
همین توضیحات ثابت میکند که هیچ ضمانتی برای ریشه کنی بیماری در کشور وجود ندارد وپیش بینی نشده است
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
0
0
........ نظر تخصصی مخالفت دفتر بیماری های طیور سازمان ............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
1
1
تابلو حکیم مهر طرفدار واکسیناسیون عمل می کند حکیم جان دیگران می فهمند
فکر می کنید .................؟
فکر آینده اعتماد مخاطبان باشید شما باید بی طرف باشید چون بنده وجود شما را برای آینده دامپزشکی مفید میدونم
تو سازمان فقط دکتر ماکنعلی هستند؟
دفتر تخصصی طیور سازمان چرا جیک نمی زند؟
......................؟
اینم بزار به عنوان غیر قابل انتشار
بای
دکتر صالحی قمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
0
0
ادبیات بکار رفته در صحبت ها .............. حداقل با همکار خودمون ....... با ادبیاتی درحد متعارف .... باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
0
0
جناب آقای دکتر ماکنعلی
مناسب بود اگر در لحن پاسخ تان ، شمه ای از تعصب .... به چشم نمی خورد و مناسب است اگر با نظرات علمی ، صرفاً با مستندات علمی پاسخ داده شود لذا بجاست اگر ........ تنها با ارائه مستندات علمی، استدلال شود.
پاسخ های علمی شما چیزی از شما و مقام تان نمی کاهد بلکه بر آن می افزاید.

دوستدار شما
همکارتان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
0
1
به اقدامات جسته گریخته چندکشور اشاره کزدید ولی حتی یک مطالعه اپیدمیولوژیک کوچک ؛خیلی کوچک در کشور ما در اینخصوص انجام ندادید.با اتکابه کارهای انجام شده در کشورهای متفاوت وصرفنظر از نوع سیستمهای پرورشی آن کشورها با اقلیمهای کاملا متفاوت وگاهی متضاد نمیتوان بی پشتوانه مطالعه میدانی کشوری این طرح را نادیده گرفت. ................ چرآین همه عجله ....... چه اشکالی داره کارشناسان سازمان خودتون رو بشنوید،چه اشکالی داره یک مطالعه میدانی با روشهای نوین امیدمیولوژیک را در چند فارم ویا دریکی دو منطقه متفاوت با کمک صاحبنظران ومتخصصان دگر اندیش طراحی کنید.مطمین باشید اگر بخواهید کل کشور را آزمایشگاه آزمون وخطآ های چند نفر ..... قرار دهید باید سالها چندین نفر حقوقدان استخدام کنید که در محاکم مختلف پاسخگوی شکایات مردمی ومرغداران باشید.
دکتر اساسی بخش طیور دانشگاه شیراز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
0
1
آقای دکتر ماکنعلی عزیز
کشورهایی که از ابزار واکسن برای مقابله با HPAIاستفاده کرده اند دو دسته اند 1.آنهایی که هدفمند و علمی و با تخصیص منابع مالی مکفی و امر آموزش موفق به ریشه کنی شده اند. و دسته ای که با انتخاب گزینه واکسن با بیماری کنار آمدند. هم واکسن می زنند و هم بیماری دارند. نام هر دو دسته کشورها را در فهرست شما می توان دید. ما تجربه استفاده از واکسن کشته ی نیوکاسل در گله های گوشتی در نیمه دهه ی هفتاد داریم . از آن زمات تا حالا هم واکسن می زنیم و هم بیماری بسیار کشنده را در کانون های بسیار متعدد داریم. ما تجربه آنفلوانزای H9N2 را داریم از اواخر دهه ی 70 تا خالا به همه رده های طیور داریم واکسن می زنیم. چقدر موفقیت داشته ایم؟ لطعا به نظرات دلسوزان توجه کنید . اتشاء الله نیاید سه سال دیگر که هم واکسن بزنیم و هم بیماری H5N8 داشته باشیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
0
0
سلام
.............................
یه مرد پیداشد برای تسری شکواییه به دیوان برد و پیروز هم شد ولی سازمان چطور جوابش داد
جعفری
|
Finland
|
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
0
2
.................... بنده متوجه نشدم متخصص انگل شناسی چه کسی هست، دکتر قلیانچی متخصص بیماریهای طیور هستند و در بخش میکروبیولوژی و ویروس شناسی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران غالبا به بیماریهای ویروسی طیور می پردازند.
ایشان اجازه صحبت ندارند؟
دکتر ماکنعلی لطفا به فحوای کلام بپردازند، نام و مقام و درجه شخص در وهله بعدی قرار میگیرد.
مصطفی
|
Kyrgyzstan
|
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
0
1
برنامه های سازمان دامپزشکی هرچند علمی باشد با توجه به ساختار بیمار صنعت در اجرا چیز دیگری از آب در خواهد آمد.جناب معاون محترم سازمان .شاید واکسیناسیون در دوران مدیریت حضرتعالی تعدد کانون را از نظر تعداد کم کند ولی انفلوانزا را در کشور بومی می نمایند و اگر ما به دنبال توسعه پایدار در صنعت طیور هستیم باید به روش معدوم سازی پایبند باشیم.لطفا برای کوتاه مدت تصمیم نگیرید. ساختار صنعت ایران را لمس کنید. و فقط به وضعیت شنیداری خود از صنعت و ساختار ، مدیریت،سرمایه گذار،کارگران،واکسیناتورهای دامپزشکی،مراکز پخش واکسن و ... اکتفا نفرمایید.
سالهاست سازمان دامپزشکی در بیماری انفلوانزایH9 در عمل نتوانسته موفقیتی داشته باشد و حتی بیماری نیوکاسل با این همه تعدد داکسن و اثر بخشی ثابت شده چگونه می توانید با ناهنجاری در ساختار صنعت در مسیر مه آلود و زمینی پر از نا ملایمات اقتصادی و ساختاری حرکت کنید
من آنچه شرط بلاغست با تو می‌گویم

تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال

سعدی""
کلینیسین طیور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
2
0
با توجه به آنکه تا کنون راه حل معدوم سازی و ریشه کنی در کشور ما در چند سال اخیر اجرا شده و ویروس هر ساله بین چند استان در حال چرخش است لذا میبایست به فکر اقدام دیگری بود که بهترین روش در حال حاضر واکسیناسیون میباشد پس امیدوارم سازمان دامپزشکی با عزمی راسخ پیگیر عملی شدن این راه باشد.
یزدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
1
0
به طور قطع برای نجات صنعت طیور کشور نیاز به تغییر سیاست داریم که البته هر تغییری با مقاومت هایی روبروست ولی چاره ای جز اعمال این تغییرات نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
0
1
مدیر محترم سایت حکیم مهر

در رابطه با نظر ششم ،
لطفا وقتی سانسور می فرمائید کلمات بی ادبی و رکیک را سانسور نمائید نه کلماتی را که در معنی جمله نقش دارند و بی ادبی هم نیست. اینکه نوشته شود ای کاش شمه ای از تعصب و دیکتاتوری به چشم نمی خورد ، کجایش نیاز به سانسور داشت یا مثلاً اگر به دور از هیاهو و تنها با مستندات علمی ، استدلال شود ، کجایش سانسور می خواهد.
مردم فکر می کنند ما هم بی ادب شده ایم.
والله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
0
2
صرف نظر از اینکه حق با کدام بزرگوار است ،متاسفانه ادبیات اقای دکتر ماکنعلی نشان ازین دارد که ایشون تحمل نظر مخالف را ندارند.لحن تحقیر امیز در مباحثه علمی با یک دانشگاهی شایسته نیست.یک مسئول باید سعه صدر بیشتری داشته باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
0
1
............... ما که از این صحبتها ... قانع نشدیم
بشری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
0
1
با سلام
نامم را نوشتم که همه از شناسنامه دار !!!بودن اظهاراتم مطمئن باشند
لحن آقای دکتر ماکنعلی را نپسندیدم . همیشه در شروع هر حرکت نویی مخالف وجود دارد چون هر سیاست جدید به صرف تازه بودن ممکن است درست نباشد و باید حق انتقاد پذیری وجود داشته باشد
نامه آقای دکتر ماکنعلی مرا یاد یک ماجرای واقعی از دادگستری می اندازد : وکیلی مبرز در دادگاه ها به قاضی می گفت در شماره فلان و بهمان قانون چنین نوشته شده و با تاثیر گذاری روی قاضی همیشه به نفع خود رای می گرفت تا روزی وکیلی جوان به محض گفتن شماره قانون کتاب را باز می کند و به قاضی نشان می دهد که اصلا این شماره از قانون ربطی به پرونده ندارد !!!
در نامه دوست بزرگوار اقای دکتر ماکنعلی کشورهای زیادی که واکسن زده اند ذکر شده است جدای اینکه هر کشوری بر اساس مقتضیات خودش سیاستگذاری می کند بهتر بود صحبت معاون سازمان که مقامی اجل هستند به زیور مستندات هم آراسته می شد
ضمنا بعضی از عبارات انگلیسی به کار رفته توسط ایشان معادل فارسی دارد که بهتر بود وقتی کسی معاون سازمان در کشور ایران است طوری سخن بگوید و مطلب بنویسد که قابل درک دستکم دانش آموختگان دامپزشکی باشد
با تقدیم احترام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
گل گفتی. عالی بود
ربیعی
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
0
0
دکتر ماکنعلی چهره علمی و اجرایی هستند ودکتر قلیانچی نیز چهره علمی دانشگاهی و از پشتوانه های علمی در زمینه طیور ,اختلاف نظر هم وجود دارد .کسی که در شرایط فعلی اظهار نظر میکند نگران ودلسوز صنعت طیور است.اما این صنعت دارای ساختاری است که متولی تولید آن را به ویرانه ای تبدیل کرده وکماکان هم ادامه دارد .در ایجاد قرنطینه متولی کس دیگری است .غرامت و جبران خسارت دست کسی دیگر و الا قصه ....جالب است که این روزها دامپزشکان خودشان را هدف گرفتند و متولی تولید کجاست .کجایی ....
کلینیسین طیور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
0
0
برای حفظ منافع ملی بدور از اعمال تنگ نظری ها می بایست تحلیل های علمی و راهگشا که بر اساس واقعیت موجود ارائه شده را حمایت کنیم و انشااله سازمان دامپزشکی بتواند با انجام برنامه ریزی واکسیناسیون واحد های پر خطر را جرایی نماید
نظر شما
ادامه