کد خبر: ۳۹۳۸۱


آیا دامپزشکان و کلینیسین‌ها بایستی تمام واقعیات و مسائل مربوط به بیماری حیوان را با جزئیات برای صاحبان حیوانات بازگو نمایند؟ آیا به این صورت می‌توان آرامش لازم را به صاحبان حیوانات و خانوادشان بازگرداند؟ اتانازی و حوادث، از مواردی هستند که باعث نگرانی بیش از حد صاحبان حیوانات خواهند شد.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، «دکتر لوییس» دامپزشکی با سابقه درمان 28 ساله بوده و از شهرت خوب و عملکردی عالی برخوردار است. وی به همراه دو دامپزشک دیگر و چهار تکنیسین، با تلاش و رفتاری محبت آمیز به حیوانات خدمت می‌کنند. در طی سه ماه گذشته، با چندین پرونده از مراجعه حیوانات برخورد داشتند که موقعیت‌هایی چالش برانگیز را بوجود آورد. در متن ذیل به دو نمونه از این موارد اشاره می‌کنیم.

- «جیم هس» به همراه «پیکسی» سگ 3 ساله مادرش، با علائم درد زیاد در پای چپ جلوی حیوان به کلینیک مراجه نمود. جیم و مادرش به همراه دو سگ زندگی می‌کردند. در خانه، جیم بدون اینکه متوجه پیکسی که روی صندلی نشسته بود باشد، روی همان صندلی نشست و با ناله سگ مواجه شد.

در اثر این حادثه استخوان ساق پای حیوان دچار شکستگی شد. وی در کلینیک درمان شد. جیم از دکتر درخواست نمود تا چگونگی آسیب دیدگی پیکسی را به مادرش نگوید و شکستگی را مربوط به زمین خوردن پیکسی گزارش نماید.

دکتر لوییس در پاسخ به خانم لوییس در رابطه با وضعیت پیکسی، اینگونه اظهار داشت که سگ وی دچار شکستگی کوچکی در ساق پا شده که دکتر شکستگی را مورد درمان قرار داده و فیکس نموده است که پس از مدتی به حالت اولیه باز ‌می‌گردد. زمانی که خانم هس در رابطه با چگونگی ایجاد این شکستگی سوال نمود، دکتر با آرامش پاسخ داد: "مهم این نکته است که حیوان به درستی درمان شده و چگونگی علت قضیه آنقدرها مهم نیست". صاحب حیوان نیز با رضایت کامل متقاعد گردید.

- آقای اسمیت و دختر 16 ساله‌اش، به همراه «لاکی» سگی 5 ساله از نژاد رتریور، به کلینیک مراجعه نمودند. لاکی استفراغ می‌کرد، البته حیوان هوشیار و آگاه بود اما صاحبان حیوان نگران بودند. دکتر لوییس حیوان را معاینه کرد، زمانی که صاحب حیوان بیرون از اتاق معاینه بود، کلینیسین به دکتر گفت: دختر خانواده اظهار داشته که لاکی مقداری از ماری‌جوانا را از اتاق وی مصرف نموده و وی از کلینسین درخواست نموده بود که والدینش متوجه این قضیه نشوند.

دکتر لوییس، این موضوع را در پرونده حیوان ذکر ننمود و به صاحب حیوان توصیه کرد، لاکی به مدت دو تا سه روز غذایی سبک مصرف نماید. وی با آقای اسمیت صحبت نموده و بیان داشت ممکن است در صورت بلعیدن جسمی غیر معمول در منزل، چنین وضعیتی برای حیوان پیش آید.

اینها مواردی از مراجعات حیوانات و صاحبانشان به کلینیک بود. دکتر لوییس اینطور بیان نمود که وی نه تنها مسئول مراقبت از حیوان بیمار می‌باشد، بلکه بایستی به موقعیت خانواده و صاحبان حیوان نیز توجه داشت. وی معتقد است زمانی که مشکل سلامتی حیوان برطرف می‌شود، ایجاد مشکل جدید در خانواده و ایجاد اضطراب در آنها غیر ضروری است.

نجات جان حیوانات از وظایف دامپزشکان می‌باشد. دامپزشک در رابطه با درمان و نجات جان حیوان بایستی صادقانه و با مسئولیت اخلاقی عمل نماید. بخشی از وظایف دامپزشکی همدلی با صاحب حیوانات است. دکتر لوییس همانطور که وضعیت آشفته حیوان بیمار را درک نمود، اضطراب صاحب حیوانات را نیز در نظر گرفت. از نظر وی، به درستی هر دو وضعیت را مدیریت نمود.

البته به اعتقاد «دکتر روزنبرگ»، دامپزشک و رئیس کلینیک دامپزشکی وورهیس در نیوجرسی، تعهد اخلاقی دامپزشکان صداقت و شفافیت در گزارش وضعیت حیوان به صاحبش است. وی به شخصه به این موضوع اعتقاد دارد که روزانه افراد اخبار ناامیدکننده زیادی دریافت می‌کنند و خودشان می‌بایست با درایت ویژه، این موقعیت‌ها را مدیریت نمایند. لذا از نظر وی گاهی با موقعیت‌هایی روبرو می‌شویم که واضح و روشن نیستند و دامپزشکان بایستی مسئولیت اخلاقی خود را به طور صحیح اجرا نمایند.
 
از نظر دکتر روزنبرگ دامپزشکان مجاز به گفتن حتی دروغ مصلحتی نمی‌باشند و قابل قبول نیست.

منبع: dvm360

نظر شما
ادامه