کد خبر: ۳۹۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: افرادی که تحت درمان با آنتی بیوتیک هستند، دو بار در روز ماست تازه میل کنند.

دکتر رویا کلیشادی متخصص اطفال با اشاره به این که ماست منبع مناسبی برای کلسیم، پروتئین، فسفر، پتاسیم، ریبوفلورین (ویتامین گروه ب) و ویتامین B12 و اسید پانتوتنیک است، گفت: ماست در پیشگیری از بروز برخی سرطان‌ها و یا بالا رفتن فشار خون مفید است. همچنین ماست می‌تواند با افزایش تولید گاما اینترفرون که نقش بسیار مهم و اساسی در مقابله با برخی آلرژی‌ها در بسیاری عفونت های ویروسی دارد، سبب بهبود عملکرد دستگاه ایمنی شود.

وی در ادامه افزود: ماست، باعث تولید ویتامین B در روده می‌شود و به میکروب‌های بیماری‌زای موجود در روده بزرگ حمله می‌کند و این یکی از دلایل مفید بودن مصرف ماست در موارد ابتلا به اسهال است.

دکتر کلیشادی با اشاره به اینکه آنتی بیوتیک‌ها فلور میکروبی مفید روده را از بین می‌برند، گفت: توصیه می‌شود فردی که تحت درمان با آنتی بیوتیک است، 2 بار در روز ماست تازه بخورد. خوردن ماست تازه باید از اولین روز مصرف آنتی بیوتیک شروع شده و تا 10 روز پس از قطع آن نیز ادامه یابد. این موضوع برخلاف باور نادرست بسیاری از مردم است که تصور می‌کنند در شرایط بیماری یا تب کودک، نباید ماست مصرف شود.

وی با بیان اینکه باسیل اسید وفیلوس نوعی میکروب مفید است که در اثر مصرف آنتی بیوتیک از بین می‌رود، یادآور شد: ماست به دلیل دارا بودن این میکروب مفید در پیشگیری و درمان دو عارضه‌ای که در اثر مصرف آنتی بیوتیک در کودکان ایجاد می‌شود، مفید واقع می‌شود.

وی در خصوص این دو عارضه که به دنبال مصرف آنتی بیوتیک ایجاد می‌شود، گفت: آنتی بیوتیک‌ها با از بین بردن فلور میکروبی مفید روده، رشد باکتری‌های مضر روده را تشدید کرده باعث بروز و وسعت یافتن ضایعه پوستی (ادرار سوختگی) کودکان کم سن و سال می‌شود. همچنین آنتی بیوتیک با از بین بردن میکروب‌های مفید دهان، کودک را مستعد ابتلا به برفک دهان و سایر بیماری‌های قارچی می‌کند، لذا مصرف ماست تازه در پیشگیری از ایجاد این دو عارضه شایعی که متعاقب مصرف آنتی بیوتیک در کودکان ایجاد می‌شود، بسیار سودمند خواهد بود.

دکتر کلیشادی در ادامه افزود: مصرف منظم ماست تازه می‌تواند علایم تحریک پذیری روده را نیز کاهش داده بنابراین مصرف روزانه 200 گرم ماست تازه که دارای باکتری مفید است علاوه بر اثرات فوق باعث کاهش کلسترول تام خون تا بیش از 3 درصد و کاهش جزء مضر آن (کلسترول LDL) تا بیش از 4 درصد می شود لذا مصرف روزانه ماست تازه کم چرب می‌تواند خطر بروز بیماری‌های قلبی را به میزان 10 تا 7 درصد کاهش دهد.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: ارزش غذایی لبنیات از جمله ماست به چرب بودن آن نیست، توصیه می‌شود در همه سنین مصرف انواع پرچرب آن محدود شود.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مریم
|
-
|
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۹
0
0
نظریه ها ، تشخیص های طبی خانم دکتر بی نظیر است .ممنون
نظر شما
ادامه