کد خبر: ۳۹۳۱۳
تعداد نظرات: ۶ نظر
نشست خبری رئیس سازمان دامپزشکی کشور برگزار شد:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: آنفلوانزای پرندگان در 15 استان دیده شد، اما در 9 استانی که تراکم مرغداری‌ها بیشتر بوده است، میزان بار بیماری هم بیشتر است ...
 

حکیم مهر - رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: طی چند ماه گذشته بر اثر شیوع آنفلوانزای پرندگان در کشور ۱۴ میلیون قطعه مرغ تخم گذار حذف و معدوم‌سازی شده‌اند اما ۱۸ تا ۲۰ دستگاه دیگر در حوزه طیور دخیل هستند که برخی مسئولیتی را که دارند، نمی‌پذیرند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» رئیس سازمان دامپزشکی امروز پس از آنکه آنفلوانزای حاد پرندگان بیش از 14 میلیون قطعه مرغ را راهی سلاخ‌خانه کرد، نشستی خبری با خبرنگاران گذاشت تا جزئیات این مسئله را اعلام کند.

وی گفت: در مورد تصمیم‌گیری، اطلاع‌رسانی و برنامه‌ریزی برای برخورد با پدیده آنفلوانزای حاد پرندگان به‌عنوان یکی از بیماری‌های حساس در جمعیت طیور کشور، هم ردیف بودجه جداگانه اختصاص می‌یابد هم در ستاد آنلفوانزای فوق حاد پرندگان به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور و حضور دستگاه‌های  ذی‌ربط تصمیم‌گیری می‌شود .

14 میلیون قطعه طیور حذف و معدوم شده‌اند

رئیس سازمان دامپزشکی افزود: سازمان دامپزشکی به طور مستمر طیور روستایی و مرغداری‌ها را پایش می‌کند که در طول سال چیزی به‌عنوان اپیدمی آنفلوانزا مشاهده نشده اما هرساله با شروع فصل پاییز ممکن است طغیان این بیماری دیده شود که سال گذشته و امسال این مسئله رخ داده است.

رفیعی‌پور اضافه کرد: طی آخرین آماری که از حذف و معدوم‌سازی مرغداری‌های درگیر آنلفوانزا در سال 96 داشته‌ایم، 14 میلیون قطعه طیور حذف و معدوم شده‌اند و این در حالی است که آنفلوانزای پرندگان در 15 استان دیده شد، اما در 9 استانی که تراکم مرغداری‌ها در آن بیشتر بوده است، میزان بار بیماری هم بیشتر است .

تخصیص 100 میلیارد تومان برای مبارزه با بیماری‌های دامی

وی در مورد ردیف بودجه‌ای که در سال 95 برای مبارزه با بیماری‌های دامی اختصاص یافته است، گفت: 100 میلیارد تومان در سال 95 به این ردیف اختصاص یافته که 50 میلیارد تومان آن محقق شده، یعنی 30 میلیارد تومان اسناد خزانه در اختیار ما قرار داده‌اند که تا پایان سال قابل وصول است و 20 میلیارد تومان دیگر روز گذشته به صورت نقدی به سازمان دامپزشکی پرداخت شده که در کل 35 درصد از این مبلغ به غرامت‌های ناشی از آسیب‌دیدگی  مرغداران اختصاص می‌یابد که البته این رقم منهای غرامتی است که صندوق بیمه محصولات کشاورزی پرداخت می‌کند .

حداقل 18 تا 20 دستگاه و تشکل حقیقی و حقوقی در حوزه طیور دخیل هستند

رئیس سازمان دامپزشکی همچنین در پاسخ به این سؤال که با توجه به آنکه سازمان دامپزشکی متولی نظارت و کنترل بیماری‌های دامی در کشور است چرا مشکل آنفلوانزای پرندگان و معدوم سازی 30 درصد از مرغ‌های تخم‌گذار کشور دوباره اتفاق افتاده، گفت: اگرچه  طبق قانون سازمان دامپزشکی باید پاسخ‌گو باشد اما بروید و بپرسید چند دستگاه و تشکل در حوزه طیور باید کمک کنند که حداقل 18 تا 20 دستگاه و تشکل حقیقی و حقوقی در این حوزه دخیل هستند که برخی از آنها مسئولیتی را که دارند نمی‌پذیرند و با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای و امثال آن باید در این راستا همه کمک کنند.

رفیعی‌پور همچنین به این نکته اشاره کرد که خوشبختانه ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مشترک بین انسان و دام در کشور دیده نشده است اما نگران سویه جدیدی از آنفلوانزا هستیم.

کاهش 18درصدی بار بیماری‌های دامی در کشور

رفیعی‌پور گفت:‌ از آنجا که نظارت بر تولید، توزیع، عرضه و نگهداری محصولات خام دامی بر عهده سازمان دامپزشکی است، این امر وظیفه ما را دو چندان کرده و نیاز به نظارت مستقیم دارد.

وی به بروز بیماری‌هایی همچون  VHS و بیماری لکه سفید میگو را طی چند سال گذشته از جمله مواردی دانست که سبب درگیری مزارع پرورش میگو و ماهی شده و خسارات زیادی را در پی داشت که طی سال‌های گذشته 332 کانون بیماری ماهی قزل‌آلا وجود داشت که این رقم در سال 95 به 84 کانون کاهش یافته است .

اولویت وزارت جهاد کشاورزی توجه ویژه به مقوله اقتصاد مقاومتی و تولید است

رفیعی‌پور خاطرنشان کرد: اولویت وزارت جهاد کشاورزی توجه ویژه به مقوله اقتصاد مقاومتی و تولید است و اگر نظارت‌های بهداشتی در حوزه تولید به طور صد در صد اجرا نشود، این صنعت با گرفتاری‌ زیادی روبرو خواهد شد.

رئیس سازمان دامپزشکی پایش‌های مستمر و تجهیز آزمایشگاه‌ها را از جمله مواردی عنوان کرد که می‌تواند به سلامت تولید در حوزه دامی کمک شایانی کند و افزود: از آنجا که به دنبال صادرات و پرورش ماهی قزل‌آلا هستیم بیماری  VHS لطمه‌های فراوانی را به تولید ماهی قزل‌آلا در کشور زد و در پی آن شیوع بیماری لکه سفید  (WHITE SPOT) میگو در مزارع سبب شد که میزان پرورش میگو در کشور از چند ده هزار تن به 5هزار تن برسد که رخداد ناگواری بود. اما با اقدامات بهداشتی سازمان دامپزشکی این بیماری تحت کنترل قرار گرفت.

وی همچنین به این نکته اشاره کرد که به دنبال آن هستیم، تا هم تولید کننده و هم مصرف کننده بتوانند محصولاتی را استفاه کنند که کمترین میزان آنتی‌بیوتیک در پرورش دام استفاده شود، چرا که مقاومت دارویی و آنتی‌بیوتیک در دام‌های پرورشی امروزه یکی از معضلات دنیاست و دامپزشکی در این حوزه در حال فعالیت است.

تولید ۹۰ درصد داروهایی دامی در کشور

نکته جالب توجه اینکه رئیس سازمان دامپزشکی اعلام کرد که حدود 90 درصد از داروهای مصرفی دامی در داخل کشور تولید می‌شود که تولید واکسن طیور 30 تا 45 درصد و واکسن دامی تا 90 درصد در داخل کشور انجام می‌شود.

وی در مورد قرنطینه دام و محصولات دامی هم گفت: از آنجا که مراجعه کننده زیادی در این حوزه داریم، صدور مجوز بهداشتی برای واردات دام را در کمتر از 3 روز انجام می‌دهیم و در شرایط اضطراری مانند اکنون که نیاز به واردات تخم مرغ وجود دارد این امر تسریع می‌شود.

رفیعی‌پور همچنین به توجه ویژه برای دریافت محصولات سالم و اعطای گواهینامه صادراتی اشاره کرد و گفت:‌ تا به امروز 165 کد  IR صادراتی 103 مورد کد EC  (گواهینامه اتحادیه اروپا) و 120 مورد پروانه خام دامی و 200 مورد پروانه خوراک دام صادر شده است .

نیمی از واکسن‌های تب برفکی مورد نیاز، توسط مؤسسه رازی تولید و بقیه از خارج وارد شد

خبرنگار فارس از رئیس سازمان دامپزشکی پرسید که سال گذشته با شیوع تب برفکی نیاز به واکسیناسیون کامل دام در دو فاز پائیزه و بهاره ضروری بود، اما ظاهرا سازمان دامپزشکی نتوانست بیش از نیمی از واکسن مورد نیاز تامین کند که وی پاسخ داد: نیمی از واکسن‌های مورد نیاز توسط مؤسسه رازی در داخل تولید اما برای تامین بقیه نیاز باید واردات انجام می‌دایم که بودجه لازم را در اختیار نداشتیم و در نتیجه واکسن بهادار وارد کردیم که شرایط را کمی سخت کرد و مجبور شدیم در برخی نقاط به ازای توزیع واکسن از دامدار پول دریافت کنیم و برخی دستگاه‌ها از جمله استانداری‌ها در کشور بودجه‌ای را به این مسئله اختصاص دادند.

وی در توضیح بیشتر گفت: ‌امسال فاز پائیزه واکسیناسیون تب برفکی دام سنگین در کشور رایگان انجام شد و امیدواریم این روند ادامه یابد، چرا که سبب بروز بیماری شده است.

وی در نهایت از کاهش بیماری‌های دامی در کشور خبر داد و گفت:‌ تعداد کانون‌های بیماری در سال 95 حدود 7 هزار و 994 مورد بوده که امسال به 6هزار و 540 کانون یعنی کاهش 18درصدی داشته است که عمده کاهش هم در بیماری تب برفکی بود.

 ۱۰۰  میلیارد تومان برای پیشگیری از بیماری دامی

وی به بودجه سازمان دامپزشکی هم اشاره کرد و گفت: بودجه‌ای که برای سال 97 پیش بینی شده ردیف استانی و ملی به طور کل 882 میلیارد تومان است که در کنار آن به طور جداگانه 100 میلیارد تومان نیز برای پیشگیری بیماری‌های دامی در سال 97 دیده شده است که از این رقم 35 درصد به خرید واکسن اختصاص خواهد افتاد که اتفاق مبارکی است .

فعالیت 181 کارخانه تولید واکسن و مکمل‌های حوزه دام و طیور در کشور

در بخش دیگری از این نشست «دکتر قاسم رضائیان‌زاده» معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی گفت: 181 کارخانه تولید واکسن و مکمل‌های حوزه دام و طیور در کشور فعالیت می‌کنند که چیزی حدود 96 درصد نیاز را در داخل تولید می‌کنند و 90 درصد مواد اولیه این کارخانجات وارداتی است.

وی با اشاره به اینکه اغلب واکسن‌های مصرفی دامی در کشور توسط موسسه رازی تولید و تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: به شرکت‌های متعدد نیز مجوزهای لازم داده شده تا بتوانند واردات همزمان و تحت گواهی آن شرکت را برای تامین نیازهای کشور داشته باشند.

وی همچنین به آمار آزمایشگاه‌های مرجع سازمان دامپزشکی کشور اشاره کرد و گفت: 184 آزمایشگاه غیردولتی و 32 آزمایشگاه دولتی در مراکز استان‌ها برای تشخیص در حوزه دام با ما همکاری می‌کنند که به دنبال آن هستیم تا با ایجاد آزمایشگاه‌های منطقه‌ای بتوانیم بخشی از آزمایشات روزمره را به تدریج به این استان‌ها محول کنیم.

به گزارش فارس، به گفته رئیس سازمان دامپزشکی کشور، سیاست سازمان دامپزشکی را معاون اول رئیس‌جمهور عهده‌دار است که اجازه اطلاع‌رسانی یا تصمیم‌گیری‌های مشابه برای پدیده آنفلوانزای پرندگان را صادر می‌کند.

 
 
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
1
0
این مصاحبه واقع بینانه تر بود
متاسفانه اکثر ارگانهی ذی ربط در خصوص مبارزه با انفلوانزا عمل نمیکنند
کوچکترین ان در عرضه مرغ زنده
بهداشت که کاملا منفعل هست
شهرداری که براساس ایین نامه تردد حیوانات اهلی و قانون شهرداریها موظف به جلوگیری از عرضه مرغ زنده هست دخالتی نداره
تفاهم نامه با تعاونی مرغداران سودی برای سازمان نداره و سبب افزایش جوجه ریزی های غیر مجاز میشه ،خواهشا در عقد تفاهم نامه منفعت سازمان در پیشبرد اهدافش در نظر گرفته بشه ،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
0
1
صحیح نیست درعرض از چهاردهم مهرماه تا کنون از نداشتن کانون انفلوانزا.تا داشتن تعداد معدود کانون .و بعد دوازده میلیون قطعه مرغ معدومی.حالا به چهارده و خورده ای میلیون قطعه برسیم.اگر مصاحبه دوم ریاست سازمان که فرمودند در سال قبل دوازده میلیون قطعه معدومی داشتیم ولی امسال میزان بسیار کمتر هست.یکهو به رقم دوازذه میلیون و سپس چهارده میلیون در کمتر از یکماه رسیدن.یا واقعا این حرف درست بوده و یک فاجعه در این یکماه رخ داده در خصوص انفلوانزا .که باید دنبال مقصر بود.یا بعلت بیرون زدن دم خروس .همانا کمیاب شدن تخم مرغ و تشر ریاست محترم جمهور به وزارتخونه و شخص وزیر دوستان مجبور به گفتن حقایق شدن.که این موضوع به مراتب بدتر هست چون مخفی کردن کانونها کار بسیار ناپسندی بوده .بنظرم ریاست محترم سازمان باید در مصاحبه هایشان دقت نظر بیشتری داشته باشند.که مصاحبه های متوالی دارای اطلاعات منطقی باشند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
0
1
چقدر سریع خبر دادین واقعا؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
0
1
جهاد با راهاندازی مشاغل خانگی و اقدام به راه اندازی مرغداری ،بلدرچینو شتر مرغ و... نموده در برخی موارد اینافراد حتی خارج از روستا همدارنکار می کنن و در واقع مرغداری های فاقد پروانه هستن . این یه دوگانگی روایجاد میکنه مرغداری های دارای پروانه بهداشتی باید همه قوانین رورعایت کنن ولی مرغداریهای غیر مجاز هیچ قانونی رو رعایتنمی کنن .
جهاد که موظف است از تغییر کاربری جلوگیری کنه بی تفاوت عمل می کنه و تعدا زیادی مرغداریهای کوچک یا بزرگ غیر مجاز ایجاد شده و دارن کار میکنن بی هیچ مشکلی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
0
0
عوارض وجود سازمانهای موازی همین است !!!
یک زمانی تمام این 20 دستگاه یا نهاد موثر در امر طیور و یا دامپروری زیر نظر یک سازمان منسجم و به اندازه کافی مستقل بنام سازمان دامپزشکی و دامپروری کل کشور بود و این سازمان نیز در یک وزارت خانه با سابقه و استخوان دار و جا افتاده بنام وزارت کشاورزی قرار داشت و کسی بیاد ندارد در آن زمان مشکلات جدی برای کشاورزی و دامپروری کشور بوجود آمده باشد و بدون شک چنین سازمانی و چنین تشکیلاتی بخوبی از عهده هر نوع بحران و بیماریهای نو پدیدی براحتی بر می آمد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
0
0
خدا قوت خسته نباشيد تا همين جاهم خيلي نميشه ايراد گرفت وقتي اهرم نداريد كنترل جاده ها دست شما نيست پليس قرنطينه هم نداريد با اين حقوق دو سه ميليون توماني پرسنل به جايي نميرسيد چون ويروسها وبا كتريها با هوشند وشما دست خالي پس بهتره حداقل پنهان كاري نكنيد شايد مسولين بفهمند وقتي بيماري مياد چه فاجعه اي رخ ميده
نظر شما
ادامه