کد خبر: ۳۹۰۲۱



مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: ‏شتر دوکوهانه به عنوان یک گونه دامی کمیاب در منطقه و کشور مطرح بوده و تعداد 150 نفر شتر دوکوهانه در خطر انقراض است. ‏‏

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس ، «ولی سعادتی» ظهر امروز با اعلام این خبر اظهار کرد: شتر دوکوهانه به عنوان یک گونه دامی کمیاب در منطقه و کشور مطرح بوده و در حال حاضر نگهداری و پرورش آن مختص استان اردبیل می‌باشد.

وی افزود: در سال‌های گذشته جمعیت این دام ارزشمند بطور چشم‌گیری به زیر 100 نفر کاهش یافته و خطر انقراض آن کاملاً محسوس گردید که همین امر مسؤولان را برآن داشت تا اقدامات اساسی را دراین خصوص در دستور کار خود قرار دهند.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ‏درخصوص اقدامات انجام گرفته در راستای جلوگیری از انقراض نسل شترهای دوکوهانه تصریح کرد: در ابتدای کار تعداد 3 نفر شتر دوکوهانه از عشایر استان توسط معاونت امور دام برای تشکیل ژن و نگهداری آن در ایستگاه جعفر‌آباد مغان صورت گرفت که از ابتدای کار سعی بر این بود که تکثیر و پرورش این نژاد ارزشمند کارشناسی و کنترل شده باشد.

سعادتی ادامه داد: نتیجه تلاش‌های شبانه‌روزی متخصصین امور دام به حدی چشم‌گیر بود که در حال حاضر تعداد جمعیت شترهای دوکوهانه در ایستگاه جعفر‌آباد به 24 نفر رسیده و با توجه به آبستن بودن تعداد 7 نفر شتر ماده پیش‌بینی می‌کنیم تعداد جمعیت آن در آینده نزدیک نیز افزایش چشم‌گیری داشته باشد.

وی افزود: علاوه بر ایستگاه پرورش شتر دوکوهانه در جعفر‌آباد مغان یک ایستگاه نگهداری و پرورش نیز در شهرستان مشگین‌شهر تحت عنوان ایستگاه شتر دوکوهانه جهاد‌آباد فعال است.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ‏ بیان کرد: این ایستگاه نیز تعداد محدودی شتر از عشایر استان خریده و با انجام فعالیت‌های تحقیقاتی از قبیل تلقیح مصنوعی و انتقال جنین قدم‌های مهمی در تکثیر و افزایش جمعیت این موجود ارزشمند برداشته است.

سعادتی افزود: در حال حاضر تعداد شتران این ایستگاه 18 نفر است که با توجه به آبستن بودن تعدادی از شتر‌ها پیش‌بینی می‌شود جمعیت آنها در آینده نزدیک افزایش یابد.

وی عنوان کرد: تامین بوغور مورد نیاز برای جفتگیری با شتران ماده شترداران استان و همچنین اجرای پروژه‌های اصلاح‌نژادی و توسعه خدمات شترداری در سطح گله‌های مردمی از جمله ثبت مشخصات، بیومتری و .... از دیگر اقداماتی است که در ایستگاه پرورش شتردوکوهانه در جعفر‌آباد و جهاد‌آباد مشگین‌شهر صورت می‌گیرد.

مدیر امور دام استان بیان کرد: هویت‌گذاری و صدور شناسنامه انفرادی برای شترهای دوکوهانه استان با نصب پلاک‌های گوش استاندارد بین‌المللی 15 رقمی و ثبت در سامانه مرکز اصلاح‌نژاد دام و بهبود تولیدات دامی کشور از دیگر اقدامات ارزشمندی است که توسط ایستگاه‌ها صورت می‌گیرد.

سعادتی ادامه داد: به منظور جذب حمایت‌های مالی بین‌المللی در سال گذشته نماینده سازمان فائو از ایستگاه تکثیر و پرورش شتر دو کوهانه جعفرآباد مغان بازدید کرده و از نزدیک در جریان فعالیت‌ها انجام شده قرار گرفت.

وی بیان کرد: تعداد محدودی شتر نر دوکوهانه اصلاح‌شده به سایر استان‌ها از جمله آذربایجان‌شرقی‌، یزد و سمنان نیز جهت آمیخته‌گری با شتران تک کوهانه و توسعه پرورش آنها واگذار شده است تا این استان‌ها نیز بتوانند در تکثیر و پرورش این موجودات ارزشمند نقش موثری داشته باشند.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: براساس آخرین آمار موجود جمعیت شتر دوکوهانه استان اردبیل حدود 150 نفر بوده و در سه شهرستان بیله‌سوار، پارس‌آباد و مشگین‌شهر پرورش می‌یابند که امید است با تلاش‌ها و حمایت‌های همه جانبه مسؤولان استانی و تامین اعتبارات لازم جلوی انقراض این سرمایه ارزشمند ملی گرفته شود.


نظر شما
ادامه