کد خبر: ۳۸۷۶۹
تعداد نظرات: ۶ نظر
رئیس دایره طب پیشگیری اداره بهداشت، امداد و درمان نیروی هوایی ارتش تشریح کرد:
«دکتر سید علی‌اکبر سیدی» گفت: در ساختار ارتش، بهداشت و دامپزشکی در کنار هم تعریف شده‌اند؛ نیروهای بهداشتی و دامپزشکی به شکل مشترک با هم در یک زیرمجموعه فعالیت می‌کنند ...


حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: به منظور کمک به اقتصاد روستاییان محروم دو استان محروم سیستان و بلوچستان و خراسان که بخشی از درآمد ایشان به فروش دام و فرآورده‌های دامی وابسته است، همچنین پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دامی و قابل انتقال از حیوان به انسان (زئونوزها)، بیش از ۱۴۰۰ راس دام سبک (گوسفند و بز)، ۷۰ نفر شتر و ۵۰ قلاده سگ گله به صورت کاملا رایگان توسط دامپزشکان ارتش، مورد معاینه و معالجه قرار گرفتند.

اعضای تیم دامپزشکی و تیم بهداشت محیط نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به شکل فعال در مناطق محروم حضور دارند و در آخرین اقدام خود، ۱۰ روستا در مناطق محروم استان سیستان و بلوچستان را مورد سرکشی قرار دادند تا مرهمی بر دردهای آنان باشند. علاوه بر این، تیم‌های دامپزشکی و بهداشت اعزامی نیروی دریایی ارتش و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) نیز در این فعالیت‌های انسان‌دوستانه، حضور فعال داشتند.

رئیس دایره طب پیشگیری اداره بهداشت، امداد و درمان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با حکیم مهر در توضیح این اقدامات، با بیان اینکه در ساختار ارتش، بهداشت و دامپزشکی در کنار هم تعریف شده‌اند، گفت: «در معاونت بهداشت و سلامت اداره بهداشت و درمان ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروهای بهداشتی و دامپزشکی به شکل مشترک با هم در یک زیرمجموعه فعالیت می‌کنند. در بازدیدهای اخیر ما از مناطق محروم نیز تیم دامپزشکی و بهداشت با هم و به شکل مشترک کارها را انجام دادند.»

«دکتر سید علی‌اکبر سیدی» با بیان اینکه تیم ما متشکل از اعضای تیم دامپزشکی و تیم بهداشت محیط است، افزود: «تیم‌های دامپزشکی اقدام به معاینه و تجویز دارو برای دام‌ها کرده و راهنمایی‌های لازم در خصوص پیشگیری از بیماری‌های واگیر بین انسان و دام را انجام می‌دهند. این تیم‌ها سعی دارند که فرهنگ "دام سالم، غذای سالم" را جا بیندازند و در این مسیر هر کاری که از دست آن‌ها ساخته باشد، انجام می‌دهند. کمااینکه اگر نیاز باشد دامی برای روزهای بعد ویزیت شود، آن را به مراکز تخصصی دامپزشکی شهرستان ارجاع می‌دهد تا اقدامات درمانی دیگر آن انجام گیرد.»

وی ضمن اشاره به توزیع پمفلت‌های بهداشتی در زمینه تغذیه سالم و بیماری‌های مشترک، تصریح کرد: «در سیستان و بلوچستان تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مطرح است. چون اکثر دام‌ها آلودگی به کنه دارند، آموزش‌های ضروری در این خصوص صورت می‌گیرد. از آنجا که اکثر بومیان منطقه، اقدام به نگهداری بز می‌کنند، احتمال شیوع بیماری تب مالت وجود دارد که آموزش‌های لازم در این زمینه و نحوه پیشگیری از بیماری صورت می‌گیرد.»

سیدی با تاکید بر اینکه اعضای تیم دامپزشکی و تیم بهداشت محیط از حدود ۱۰ روستا در منطقه کهیر سرکشی کرده‌اند، گفت: «در این بازدیدها حدود ۸۰۰ دام سبک را معاینه کردیم و ویتامین‌تراپی و اقدامات ضروری برای آنها را انجام دادیم. همچنین حدود ۸۵ نفر شتر، ۱۰ قلاده سگ گله و ۷۰ راس گاو مورد معاینه و تجویز دارو قرار گرفتند. علاوه بر این، اقداماتی درخصوص سم‌پاشی برخی اماکن نیز صورت گرفت که طی آن اعضای گروه بهداشت محیط، اصطبل‌ها، طویله‌ها و کانال‌های فاضلاب روباز و سرویس‌های بهداشتی را سمپاشی کردند.»

وی با بیان اینکه تمامی راهنمایی‌های لازم در خصوص بیماری‌های منتقله از آب، روش استفاده بهداشتی از آب و روش بهداشتی دفع فاضلاب به شکل چهره به چهره آموزش داده شد، افزود: «زمانی که در قالب اکیپ به محل اعزام می‌شویم، هر کدام در یک منطقه مستقر هستیم و تعداد دامپزشکان بر حسب وسعت منطقه و بیماری‌های دامی متغیر است.»

رئیس دایره طب پیشگیری اداره بهداشت، امداد و درمان نیروی هوایی ارتش، ضمن مثبت ارزیابی کردن استقبال مردم محلی از اقدامات ارتش، گفت: «به دلیل کمبود آب و خشکسالی گسترده، اقتصاد خانواده‌های مردم منطقه وابسته به دام و بر حسب کشاورزی و دامپروری بوده و حتی مواد اولیه نیز از سوی مردم محلی تامین می‌شود. از آنجاکه منطقه دور افتاده و محروم است، دسترسی آنها به امکانات ضعیف بوده و به همین دلیل، مردم از اقدامات ارتش استقبال زیادی کردند و حتی انتظار داشتند که این اقدامات تکرار شود.»

وی ضمن اشاره به تعاملاتی که میان سازمان دامپزشکی کشور و دامپزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، تصریح کرد: «معمولا قبل از انجام برنامه، یک دیدار مشترک جهت هماهنگی بین مسئول اعزامی ما با مسئولین دامپزشکی شهرستان برگزار می‌شود؛ مسئولین قسمت‌های مختلف و ادارات در جلسه شرکت می‌کنند و نماینده دامپزشکی هم حاضر است و در جریان حضور اکیپ ما و اهداف و خدماتی که ارائه خواهد داد، قرار می‌گیرد. البته برای جلوگیری از همپوشانی، ما خیلی وارد بحث‌های تخصصی نمی‌شویم و تکیه ما بیشتر روی جلوگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام، قرص‌های ضد انگل، ویتامین تراپی و تشخیص بیماری و راهنمایی به فرد است.»

سیدی ادامه داد: «در واقع روزی که اکیپ دامپزشکی ارتش به منطقه مراجعه می‌کند، با شبکه دامپزشکی شهرستان تماس گرفته و حضور خود را اعلام می‌کند. امکانات خود را ارائه کرده و از آنها می‌خواهد که نماینده خود را معرفی کنند تا به مناطقی که اولویت بیشتری دارند، مراجعه شود.»

وی با بیان اینکه تمام اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این طرح‌ها از طریق عواید داخلی ارتش جمهوری اسلامی ایران تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: «تمامی داروها و سموم نیز از طریق ارتش خریداری می‌شود.»

سیدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه دامپزشکی ارتش در مناطق محروم ایستگاه پایش سلامت راه‌اندازی می‌کند، گفت: «اندازه‌گیری فشار خون، قند خون و BMI در این مراکز انجام شده و پمفلت‌های بهداشتی در خصوص آموزش دیابت، فشار خون، نحوه استفاده از نمک، ورزش و تحرک ارائه می‌شود.»

وی افزود: «یکی از بخش‌های دیگر که برعهده معاونت بهداشت و سلامت است، بخش روان شناسی است که ضمن ارائه خدمات مشاوره، پمفلت‌های روانشناسی در خصوص پیشگیری از اضطراب و استرس توزیع می‌کند. توزیع کتاب‌، برگزاری کلاس آموزشی در خصوص پیشگیری از اعتیاد و تربیت فرزندان و ... از جمله دیگر خدمات این بخش است.» 

رئیس دایره طب پیشگیری اداره بهداشت، امداد و درمان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در پایان با بیان اینکه پایگاه خبری حکیم مهر تنها رسانه‌ای است که می‌تواند حقوق دامپزشکی را پیگیری نماید، خاطرنشان کرد: «دامپزشکی در راس کار قرار دارد و کسی ما را نمی‌شناسد. دامپزشکی در جامعه جایگاه شایسته خود را پیدا نکرده است و زحمات رسانه‌ای مثل حکیم مهر این اهمیت را می‌رساند.»
 

 




























انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر عربی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
0
0
دکتر فرشباف عزیز از اینکه می بینم اینچنین دلسوزانه به این خطه از مردم محروم کشورمون خدمت میکنید بسیار خوشحالم و از داشتن دوستی مثل شما به خودم می بالم، موفق و پیروز باشید.
رشته مرحوم دامپزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
0
0
جالبه.مردم یاری توسط ارتش!چه ارتش خوبی!!لطف کنید در زمینه مکانیک خودرو و کارهای ساختمانی هم به مردم یاری برسانید چون ارتش غیر از دامپزشک،مکانیک و جوشکار و فنی کار و بنا و در هر زمینه نیرو داره.البته فکر نمی کنم وضعیت این رشته ها مثل رشته دامپزشکی اسفناک باشه پس هنوز نباید منتظر یاری رایگان و معنوی در کارهای ساختمانی و مکانیک خودرو باشیم.
ناشناس
|
Finland
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
1
0
خسته نباشید میگم به دامپزشکانی که برای محرومیت زدایی از مناطق محروم جنوب شرق کشور در چنین طرحهایی شرکت می کنند.
علیرضا خاکپور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
0
1
یادش بخیر ؛ یاد گذشته افتادم!
وقتی جوونتر بودم ، بخاطر ابهتی که از ارتش در ذهن پرورانده بودم ، دو - سه بار برای آزمون دامپزشکی ارتش اقدام کردم. (نیرو هوایی ، پدافند ، دانشکده پزشکی ارتش)
1000 کیلومتر رو می کوبوندی و میرفتی تهران. آزمون رو با بالاترین نمرات قبول میشدی و به مرحله مصاحبه و معاینه میرسیدی. یک هفته ای توی شهر غریب دنبال این قضایا بودی و همه رو به بهترین وجه میگذروندی.
تا اینکه بالاخره روز آخر بهتون میگن برگردید خونه هاتون تا خبرتون کنیم!! خبری که هیچوقت و برای هیچکس نمیرسید! آخرش هم تقش درمیومد که یکی از "مابهترون" دارای سهمیه به سیستم تحمیل شده. "از ما بهترونی" که اغلب اوقات توی مراحل آزمون ، مصاحبه و ... اصلا دیده نشده بود!

آخه دوستان عزیز ارتشی ؛ شما که از خود مردمید دیگه چرا؟ وقتی شما ته قضیه رو میدونید ، خوب یه جور به جوونای مردم حالی کنید که از همون اول اینقدر خودشون رو اذیت نکنن. البته میدونم ؛ متاسفانه این قضیه بقدری فراگیر شده که مختص یک نهاد و یک جا نیست اما خودتون قضاوت کنید: وقتیکه حق یه جوون خورده میشه و "سوگلی" هایی (که دو - دوتا چهارتای دامپزشکی رو نمیدونند) را بناحق گزینش شده می بینه ، چطور میباید در مورد اون سیستم فکر کنه؟
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
0
1
با این یاری کاری ندارم،ولی در یکی از عکس ها طرف داره روی خاک و کود رو سمپاشی می کنه!!!شما جایی رو می تونید سمپاشی کنید و تاثیر داشته باشه که اولا کود و مواد آلی را خارج کنید و ضمنا سطح باید قابل شستشو و سیمانی باشد.مواد سمی در اثر تماس با خاک و کود و مواد آلی از اثر افتاده یا اثر آنها نصف می شود.اصلا معلوم نیست تو این کشور چه خبره!!هیچ کس سر جای اصلی خودش نیست!!
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
0
1
واقعاً متاسفم که دوستان دامپزشک چنین دیدگاهی دارن، اگه شما از ازمون ارتش رد شدید مطمین باش به مشکل داشتی و کسی شایسته تر از شما استخدام شده، دوست عزیز سم پاشی برای از بین بردن کنه و سایر موجودات موزی انجام شده پس اشکالی نداره روی خاک هم اگه کنه داشته باشه انجام بدیم، مطمینم تو عمرت در عمل چنین چیری ندیدی و فقط تو جزوهات خوندی، پس به عمل کار براید به سخندانی نیست
نظر شما
ادامه