کد خبر: ۳۸۷۲۲

 


توله سگی که به علت درگیری با سگ دیگری به شدت زخمی شده بود، با کمک یک ماسک طراحی شده سه بعدی در کالیفرنیا، بهبود یافت.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، سگ ماده 4 ماهه از نژاد استافورد شایر بول تریر به نام "لوکا" در اثر گازگرفتگی شدید سگ دیگری، با شکستگی استخوان گونه و فک، به دانشکده دامپزشکی دیویس کالیفرنیا ارجاع داده شد. همچنین مفصل محل اتصال آرواره به جمجمه (TMJ)  نیز آسیب دیده بود. زخم‌های عمیقی نیز روی صورت و گردن ایجاد شده بود.

 

دامپزشکان، این بیمار را با استفاده از دستاورد جدیدی که ماسک سه بعدی طراحی شده خارج اسکلتی (exoskeleton) بود، درمان نمودند. نام این ماسک Exo-K9 می‌باشد. این ماسک با همکاری دانشکده دامپزشکی و کالج مهندسی دیویس طراحی شده است.

 

این ماسک همانند آتل‌های سنتی برای دست و پای آسیب دیده عمل می‌نماید و استخوانها را تا زمان بهبود در محل خود ثابت نگه می‌دارد.

مهندسان با استفاده از اسکن جمجمه لوکا یک ماسک سفارشی تهیه نمودند و توسط یک چاپگر سه بعدی چاپ شد. لوکا نخستین بیماری بود که از این نوع ماسک استفاده نمود.

پس از گذشت یک ماه از پوشیدن ماسک، سی تی اسکن نشان داد که، استخوان‌های جدید شکل گرفته‌اند. هم‌اکنون لوکا اجازه داشت که غذاهای سخت را بجود تا مفصل TMJ وی نیز فعال گردد، زیرا امکان داشت که این مفصل به جمجمه جوش بخورد و ثابت بماند.

3 ماه بعد سی تی اسکن دیگری صورت گرت که نشان داد، این مفصل نیز بهبود یافته و به خوبی پیشرفت کرده و لوکا کاملا بهبود یافته است.

منبع: livescience


نظر شما
ادامه