کد خبر: ۳۸۵۲

حکیم مهر -  خبرهایی از دامپزشکی اصفهان، محلات و همدان

 

نماینده ویژه فائو در بازدید از اداره کل دامپزشکی اصفهان:

عملکرد و اقدامات سازمان دامپزشکی ایران در خاورمیانه برتر و مثال زدنی است


در بازدید یکروزه نماینده سوریه‌ای فائو از اداره کل دامپزشکی اصفهان و همچنین تجهیزات آزمایشگاهی آن و برنامه ها و عملکرد اداره کل و همچنین بازدید از کارخانه سوسیس و کالباس راک سپیدان و کارخانه لبنی در استان و از یک شرکت ممیزی در شهر اصفهان به دکتر حسینی مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان اعلام کرد پیشرفتهای چشمگیر دامپزشکی در کشورایران در چند سال اخیر ونمونه بارز آن دربازدید از استانهایی چون اصفهان ،خراسان و...به نظر می رسید چه در مورد واکسیناسیون وپیشگیری بیماریهای دامی وچه از نظر نظارت ویژه ومسائل بهداشتی در بحث بسته بندی وتوزیع فرآورده های خام دامی  ومقایسه آن با بازدیدهای صورت گرفته از کشور های دیگر خاور میانه می توان گفت سازمان دامپزشکی کشور ایران وبه تبع آن ادارات کل دامپزشکی استانها وضعیت بهتر وحتی برتر در بین آن کشورها دارد که قطعا مرهون زحمات مستمر مسئولین کشور بالاخص مسئولین سازمان مربوطه در کشور است که باعث اعتلای این حرفه درکشور شده وایران تا حدود زیادی توانسته تحریم های خارجی را تبدیل به فرصتهای ارزشمند مخصوصا در بحث دامی کشور بکند.

ایشان همچنین به قدمت اصفهان وقطب فرهنگی آن در آسیا وجهان اشاره کرد وگفت فقط به نکته اشاره می کنم که در کشور سوریه هر کس فرش اصفهان یا کاشان در منزل داشته باشد باعث فخر ومباهات آن می شود. 

در ادامه نیز مهمانان بازدید کوتاهی از میدان نقش جهان وچهار باغ و...داشتندوعصر هم به کاشان رفتند واز نزدیک بازدیدی از فعالیتهای شبکه دامپزشکی این شهرستان داشتند.    
 

----------------------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی محلات:
سالانه 6 هزار تن مرغ در محلات تولید می‌‌شود


رئیس شبکه دامپزشکی محلات گفت: سالانه 6 هزار تن مرغ در محلات تولید و 80 درصد از آن به سایر استان‌ها صادر می‌شود.

عباس رادمهردر جلسه آشنایی مرغداران با بیماری‌های ویروسی، اقدامات قرنطینه‌ای و امنیت زیستی پرندگان اظهار داشت: در حال حاضر 70 واحد مرغداری در این شهرستان مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند که از این تعداد 50 واحد فعال هستند.
وی تصریح کرد: امروز صنعت دام و طیور دومین صنعت مهم کشور بعد از نفت محسوب می‌شود که توجه به سلامت آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
رئیس شبکه دامپزشکی محلات با اشاره به ضرورت توجه به سلامت طیور خاطر‌نشان کرد: شیوع یک بیماری ویروسی در واحدهای مرغداری در اکثر مواقع موجب تلف شدن بخش اعظمی از جمعیت طیور می‌شود که می‌طلبد مرغداران در هنگام مشاهده موارد مشکوک، حساسیت بیشتری داشته و با سهل‌انگاری از کنار مسائل عبور نکنند.
رادمهر گفت: ‌عرضه محصولات غذایی سالم نظیر مرغ و تخم‌مرغ در بین شهروندان موجب سلامت جامعه می‌شود، که باید نظارت بیشتری بر این امر قرار گیرد.
وی تصریح کرد: دامپزشکی در امر تامین بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور طرح‌های مختلف مایه‌‌کوبی را به مرحله اجرا درمی‌آورد که مرغداران باید در اجرای این طرح‌ها نهایت همکاری را به عمل آورند.
‌در این جلسه 450 نفر از مرغداران محلاتی با شرکت در این جلسه با راهکارهای پیشگیری از شیوع بیماری‌های ویروسی آشنا شدند.

-------------------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی همدان:
مهار تب برفکی در همدان با کم‌ترین تلفات انجام شد


مدیرکل دامپزشکی همدان گفت: مهار تب برفکی با کم‌ترین تلفات در استان همدان انجام شد.

احمد کریمی‌مخصوص اظهار داشت: در ابتدای سال جاری، شیوع تب برفکی را داشتیم که با تلاش شبانه‌روزی همکاران بخش دولتی و غیر دولتی توانستیم با کم‌ترین تلفات این بیماری را در سطح استان همدان کنترل کنیم.
وی افزود: با توجه به اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی مبتنی بر واگذاری فعالیت‌های تصدی‌گری به بخش غیر دولتی، بسیاری از فعالیت‌های تصدی گری را برون سپاری کردیم.
مدیرکل دامپزشکی همدان خاطرنشان کرد: در این خصوص اجرای تعدادی از برنامه‌ها را در سال‌های گذشته به بخش غیر دولتی برون‌سپاری کردیم و در سال جاری نیز 370 نفر از دانش‌آموختگان رشته‌های مختلف دامپزشکی در بخش غیر دولتی مشغول ارائه خدمات به تولیدکنندگان هستند.
وی بیان داشت: در ماه مبارک رمضان نیز اکیپ بازرسی ویژه از مراکز ارائه و عرضه مواد گوشتی به طور مستمر انجام شد، تا روزه‌داران با مشکل مواجه نشده و سلامتیشان به خطر نیافتد.
کریمی‌مخصوص تصریح کرد: در حال حاضر چهار کشتارگاه صنعتی طیور داریم که یک کشتارگاه دیگر نیز در مرحله بهره‌برداری قرار دارد.
وی افزود: یک میلیون و 800 هزار رأس دام سبک در استان داریم و تعداد 520 هزار رأس گوسفند و بز دام عشایر نیز ییلاق خود را در استان ما می‌گذرانند و هم‌اکنون 406 هزار رأس دام سنگین در استان داریم.
مدیرکل دامپزشکی همدان گفت: تعداد 620 واحد مرغداری گوشتی، 56 واحد مرغ تخمگذار و 18 واحد مرغ مادر گوشتی در استان همدان وجود دارد.
وی افزود: هم‌اکنون پنج کشتارگاه صنعتی دام و دو کشتارگاه سنتی در اسدآباد و تویسرکان داریم که کشتارگاه اسدآباد در آینده نزدیک صنعتی می‌شود و کشتارگاه صنعتی نهاوند نیز در هفته دولت افتتاح شد.
کریمی‌مخصوص اظهار داشت: امسال با تدابیری که انجام گرفت قیمت مرغ از نوسان کمی برخوردار بود و حتی در اوج گرانی، قیمت مرغ همدان از یک حد خاص بالاتر نرفت و تلاش می‌شود تا قیمت مرغ ثابت بماند.
وی تصریح کرد: در خصوص قیمت خرید شیر خام از دامداران نیز دامپزشکی وظیفه‌‌ای ندارد و این امر به جهاد کشاورزی و سازمان بازرگانی مرتبط است ولی چیزی که مسلم است اکثر فروشندگان از قیمت فروش شیر ناراضی هستند و برایشان مقرون به صرفه نیست.
مدیرکل دامپزشکی همدان در پایان اظهار داشت: باید با برقراری تعادل بین تولیدکننده و مصرف‌کننده مانع متضرر شدن آنها بشویم که باید در این راستا، ستاد قیمت‌گذاری شیر به آن رسیدگی کند.

 

نظر شما
ادامه