کد خبر: ۳۸۵۱۶
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
رئیس انجمن صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی استان کردستان:
«دکتر کامروز کابلی» می‌گوید: سال‌های گذشته همه قراردادهای ماده ۱۹ استان کردستان صوری بود/ اگر حقوق مسئولین فنی از طریق اخذ عوارض بهداشتی از واحدها پرداخت شود، بهترین شرایط را خواهیم داشت ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: اگرچه مصائب مربوط به مسئولین فنی بهداشتی یک مساله کشوری است، اما گویا در برخی استان‌ها، تدابیری اندیشیده شده تا این مشکلات به حداقل برسد. انجمن صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی استان کردستان در سال گذشته شکل گرفته تا در سایه فعالیت‌های آن، مسئولین فنی بهداشتی شاهد رخدادهای مبارکی باشند. این را رئیس این انجمن به حکیم مهر می‌گوید. «دکتر کامروز کابلی» معتقد است که سال گذشته همه قراردادهای ماده ۱۹ استان کردستان صوری بود، اما امسال به این شکل نیست.

حکیم مهر: انجمن صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی استان کردستان از چه زمانی فعالیت خود را شروع کرده است؟

ما از سال گذشته فعالیت‌های خود را تحت نظارت اداره کل دامپزشکی استان کردستان شروع کردیم و با همکاری سازمان نظام دامپزشکی فعالیت‌های صنفی خود را پیش بردیم. در دیدار با رؤسای سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی تلاش ما این بود که دستورالعمل ماده ۱۹ را به نحوی بنویسیم که مخل کسب و کار شناخته نشود. متاسفانه خیلی از انجمن‌های کارفرمایی از دستورالعمل ماده ۱۹ به کمیته ماده ۷۶ شکایت کردند و آن را مخل کسب و کار خواندند؛ حتی ماده ۱۸ را هم به دادگاه کشاندند و به دیوان عدالت هم شکایت کردند. اما دستورالعمل جدید به استناد مواد ۲ و ۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار نظرسنجی و از آنجاکه از کلیه تشکل‌ها نظرخواهی صورت گرفت و هیچ کس نمی‌توانست به آن اعتراض کند، مشخص شد که هیچ‌گونه مشکلی را برای واحدها به وجود نمی‌آورد. حتی نامه حمایتی وزیر جهاد کشاورزی هم گواه بر این قضیه است.

پیش از این و طی سال‌های گذشته، وضعیت مسئولین فنی در استان واقعا نابسامان بود؛ این عزیزان با حقوق‌های بسیار کم کار می‌کردند و خیلی از انها مظلوم واقع شده بودند، اما به محض ابلاغ ماده ۱۹ و حمایت‌های شخص مدیر کل دامپزشکی استان و معاون سلامت ایشان، ما توانستیم پیش برویم و شرایط را به سامان کنیم.

حکیم مهر: شرایط آنها را چگونه به سامان رساندید؟

حقوق آنها را بین ۳۰ تا ۵۰ درصد و گاهی تا ۷۰ درصد و مطابق ابلاغ ماده ۱۹ افزایش دادیم. همچنین حقوق دستیاران بهداشتی که در واحدهای موضوع ماده ۲ شاغل بودند، بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد و ۳۰۰ درصد تحت نظارت اداره کل افزایش پیدا کرد. ما این قراردادها را با همکاری سازمان نظام دامپزشکی کردستان تنظیم کردیم. از طرفی خیلی از همکاران ما در استان بیمه نداشتند و خیلی از واحدها بیمه‌ها را به شکل نصفه و نیمه رد می‌کردند. امسال همه بیمه‌ها کامل شد. همچنین بعد از ۱۸ سال موفق شدیم بعد از جلسات نفس‌گیر با یکی از واحدها در سنندج قرارداد ببندیم. واحدهایی که در ابتدا موضع‌گیری می‌کردند اما بعد از اینکه با انجمن آشنا شدند و تحت نظارت اداره کل قرار گرفتند، قراردادها را با رفاقت و دوستی بستند. در نهایت و بعد از ۷ سال توانستیم قرارداد کشتارگاه صنعتی دام سنندج را بدون هیچ مشکلی ببندیم.

حکیم مهر: چند نفر مسئول فنی بهداشتی در استان کردستان مشغول به فعالیت هستند؟

سال گذشته تعداد آنها در استان کردستان ۳۷ نفر بود، اما امسال طبق قرارداد ماده ۱۹ و آن مبلغ ماده ۱۸ ای که ما در قرارداد وارد کردیم، تعداد قراردادهای ما به ۸۵ نفر رسیده که در واقع بیش از دو برابر شده‌اند.

حکیم مهر: اشاره کردید که انجمن فعالیت خود را از سال گذشته شروع کرده است؛ چرا زودتر برای تشکیل آن اقدام نکردید؟

به هر حال کوتاهی از مسئولین فنی گذشته هم بوده است. سال گذشته از طریق آشنایی با انجمن صنفی تهران، اصفهان و آذربایجان غربی با کمک ۶ نفر از دوستان بر آن شدیم تا انجمن را تشکیل دهیم و سرانجام انجمن با حمایت اداره کل و در محل اداره کل تشکیل شد. اگر حمایت‌های شخص دکتر ورمقانی و دکتر مخدوم معاون سلامت ایشان و دکتر امانی نبود، انجمن هیچ موفقیتی برای ماده ۱۹ کسب نمی‌کرد. در این میان کمک‌های بی شائبه نظام دامپزشکی را هم نباید فراموش کنیم.

گاهی جلسات مذاکره ما با کارفرمایان تا پاسی از شب طول می‌کشید. آنها مشکلی با قرارداد ماده ۱۹ نداشتند، بلکه مشکل اصلی آنها تعرفه ماده ۱۸ بود. آنها می‌گفتند قرارداد را ببندید ما خودمان می‌دانیم چطور با هم توافق کنیم، اما ما قبول نکردیم و از آنها خواستیم که توافق در انجمن صورت گیرد. مدارک و مستندات را ارائه کرده و کارفرمایان را توجیه کردیم که حضور مسئول فنی به نفع آنهاست و می‌تواند از طریق سامانه‌های بهداشتی باعث تضمین کیفیت بهداشتی محصولات آنها شود. آنها نیز با روی باز قضیه را پذیرفتند.

حکیم مهر‌: همه آنها پذیرفتند؟

بعضی از واحدها هم مقاومت می‌کردند.

حکیم مهر:‌ چند درصد آنها مقاومت کردند و با آنها چه کردید؟

به هر حال عقد ۸۵ قرارداد به همین راحتی‌ها نبود. هر قرارداد ۳ ساعت به طول می‌انجامید و گاهی ۵ جلسه فقط برای یک قرارداد بحث و مذاکره داشتیم. ما بعد از ۲۰ سال موفق شدیم با واحدهای مرغ تخم‌گذار برای مسئول فنی قرارداد ببندیم. حتی جلسه در محل سازمان جهاد کشاورزی هم برگزار شد. خیلی از واحدها مسئول فنی نداشتند. جلسات کمیته هماهنگی هم تشکیل دادیم و همچنان به صورت منظم برگزار می‌شود. در جلسه اخیر کمیته هماهنگی ۶ قرارداد دچار مشکل شد که ۴ قرارداد با رایزنی حل شد. از میان ۲ قرارداد باقی مانده یکی مربوط به بیمه و دیگری پرداخت حقوق بود که آن مبلغ موردنظر را پرداخت نکرده بودند. در جلسه‌ای که با نماینده اداره کار و تحت نظر مدیر کل برگزار شد، مقرر شد که این عزیزان را به یک جلسه صلح و سازش دعوت کنیم. در آن جلسه بود که مشکلات آن ۴ واحد به شکل کامل حل شد. ۲ قرارداد باقی مانده مربوط به مراکز جمع‌آوری شیر بودند که تخلف کردند و ما هم علی‌رغم میل باطنی، نامه‌ای را به شکل کتبی نوشتیم و مسئول فنی را از واحد بیرون کشیدیم و همین امروز یکی از قراردادها را به اجرا گذاشتیم.

حکیم مهر: وقتی قرارداد را به اجرا می گذارید چه اتفاقی می‌افتد؟

مسئول فنی را بیرون می‌آوریم و شکایت می‌کنیم تا کارفرما را ملزم کنیم که حقوق و مزایای مسئول فنی را پرداخت کند.

حکیم مهر: توانستید کار فرما را ملزم کنید؟

بله. اداره کل هم یکی از عزیزان را به دادگاه احضار کرد، چراکه تخلف آنها به‌عنوان تهدید برای بهداشت عمومی قلمداد شد و یکی از واحدها احضار شد. به استناد مواد ۴ و ۱۲ قانون سازمان دامپزشکی و ماده ۴ آیین نامه اجرایی نظارت بهداشتی سازمان قصد داریم از فعالیت این واحد جلوگیری کنیم.

حکیم مهر: یعنی اگر واحدی طبق قرارداد عمل نکند، شما این قدرت و ضمانت اجرایی را دارید که با آن برخورد کنید؟

بله. اولا با دستور اداره کل دامپزشکی کارفرما را به جلسه سازش دعوت می‌کنیم و به توافق می‌رسیم. در جلسه علت آن را سوال و سعی می‌کنیم مشکل را حل کنیم. اگر حل نشد نامه‌ای را کتبا به اداره کل می‌نویسیم که واحد مذکور این شرایط را دارد. سپس مسئول فنی را از واحد خارج می‌کنیم و ما هم قرارداد را از طریق اداره کار به اجرا می‌گذاریم و اداره کل هم از طریق دادگاه اقدام می‌کند.

حکیم مهر: چگونه روی حسن اجرای این ۸۵ قرارداد نظارت می‌کنید؟

میزان گردش مالی دوستان را رصد و از طریق استعلام‌هایی که می‌گیریم، بررسی می‌کنیم که آیا پول به حساب آنها واریز می‌شود و آیا بیمه آنها رد می‌شود یا خیر؟

حکیم مهر: اما یکی از گلایه‌های مسئولین فنی بهداشتی این است که کارفرما حقوق را طبق قرارداد پرداخت می‌کند، اما بعدا بخشی از پول را به شکل دستی پس می‌گیرد.

انجمن تمامی این شرایط را رصد می‌کند. وقتی می‌گوییم قراداد را بستیم، یعنی کارفرما ملزم به پرداخت رقم داخل قرارداد است. چون ما برای این قراردادها وقت گذاشتیم و مانند سال گذشته نیست که قراردادها صوری نوشته شود. سال‌های گذشته همه قراردادها در استان کردستان صوری بود. اما امسال این چنین نیست.

حکیم مهر:‌ علی‌رغم همه زحماتی که کشیده‌اید اما همچنان رابطه مالی میان مسئول فنی بهداشتی و کارفرما قطع نشده است.

بله. متاسفانه ماده ۱۹ تاکنون به آن صورت منجر به قطع کامل ارتباط مالی نشده است؛ به هر حال مسئول فنی حقوق خود را از واحد می‌گیرد و این مهمترین مشکل ماست.

حکیم مهر: راه حلی برای آن سراغ ندارید؟

اگر بتوانیم از طریق ماده ۱۴ قانون سازمان دامپزشکی عوارض بهداشتی را از واحدها اخذ کنیم تا از آن طریق حقوق مسئولین فنی پرداخت شود، بهترین شرایط را خواهیم داشت و بدون هیچ مشکلی کارها را پیش خواهیم برد. تا زمانی که این قطع ارتباط ایجاد نشود، خیلی از مشکلات ما حل نخواهد شد. اما خوشبختانه در استان کردستان کار را پیش بردیم. برای اولین بار در تاریخ دامپزشکی کشور، تمامی واحدهای موضوع ماده ۲ پوشش صد درصدی دارند و کنترل بهداشتی برای مسئولین فنی و نظارت بهداشتی سازمان دامپزشکی برقرار است. همه مردم کردستان هم مطمئن باشند که همه فراورده‌های خام دامی تحت کنترل سازمان دامپزشکی است.

به نظر ما مسئولین فنی باید آموزش ببینند. ما الان تحت نظارت اداره کل و با همکاری شورای نظام دامپزشکی در حال نوشتن یک دستورالعمل برای جهت ساماندهی مسئولین فنی در استان هستیم و قرار است آن را به عنوان یک پیشنهاد برای سازمان دامپزشکی بفرستیم.

حکیم مهر‌: اما الان که دستورالعمل سطح‌بندی مسئولین فنی را داریم.

بله. اما سطح‌بندی واحدها را نداریم. در این دستورالعمل سعی می‌کنیم واحدها را هم سطح‌بندی کنیم که بگوییم کدام مسئول فنی در چه واحدی کار کند؟ این یک پیشنهاد خواهد بود و امیدواریم ابلاغ شود و در این شرایط هر مسئول فنی نمی‌تواند در هر جا فعالیت کند و براساس نمره‌ای که اخذ کرده در آن واحد مشغول به کار خواهد شد.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
0
0
اقاي دكتر كابلي
ايا تا حالا صادقانه به مسولين فني گفته ايد چه كسي ماده ١٩ را هوا كرد دكتر خلج كارفرمايان و يا فردي بي تجربه و ..... كه مسوليت يكي از انجمن هاي ........ را بعهده گرفته بود و با تخريب نظام در زمين كارفرمايان حركت مي كرد
چرا جنابعالي حقايق را نگفتيد هنوز هم از يك فرد بي تجربه كه الت دست عده اي شده بود مي ترسيد به زودي متن جلسات را افشا خواهيم كرد اين فرد كه باعث ضرر و زيادي به طيف زيادي از همكاران خود گرديد با ..................... باعث ورود مسولين فني به تصميم گيري در زمينه منافع صنفي مي گردد
براستي انجمن ........... تريبون سياسي عده اي است يا پيگير منافع صنفي اعضا
توجه دوستان را به حجم بيانيه هاي صادره عليه گروهي در جهت منافع گروه ديگر جلب مي كنم
در ان موقع كه دلسوزان فرياد خطر سر داده بودند اين اقا با صدور بيانيه هاي متعدد سعي در اروم كردن فضا و دادن ادرس غلط در جهت اجراي ماده ١٩ نمود حال ازمسولين فني مي پرسم ايا اين اقا راست مي گفت يا ........... كرد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۵
نظر شما کاملا درست است. ............. انتخاب گردید که دنبال منافع صنفی مسوولان فنی باشد اما راه منفعت شخصی را انتخاب کرد که خودش هم به چیزی نرسید و متاسفانه سایر استانها هم دنباله روی وی شدند.فی الواقع مسوولان فنی سراسر کشور بازی خوردند و سر نخ تمام ماجرا دست مدیرکل محترم .......... افتاد که دنبال منافع شخصی خودش و همپالگیهایش بود.بزرگترین اشتباه حذف نظام دامپزشکی از قضیه مسوولان فنی بود یعنی مسوولان فنی با دست خودشان افتادند در چاهی که به این زودیها بیرون نخواهند آمد.فرض کنیم در قرارداد حقوق مسوول فنی ماهی 10 میلیون شود آیا پدیده کارت کشی حذف می شود؟ نوشتن حقوق در قرارداد و واریز به حساب مشکلی را حل نمی نماید.باید شرکت سبز سلامت حفظ می گردید و نواقصش برطرف می شد اما عده ای دنبال باجگیری از دکتر صفری بودند که ایشان هم این باج را ندادند و کار بجایی رسید که در ادارات کار شغل مسوول فنی بعنوان یک نیروی کارفرما به ثبت رسید.انسانهای باهوش با خواندن نظرات منافقین بازی را خوانده بودند نظراتی که در زیر اخبار حکیم مهر نظام دامپزشکی را به معامله و دعوت به میز مذاکره می کردند.
این آقای مد نظر مدت کوتاهی بود که مسوول فنی شده بود و با توهمات خود منتظر پرش فوری به بالای نردبان بود اما نمی دانست که آنهایی که سر نخ دستشان است هزار نفر مثل وی را خورده اند رفته.بازی آنقدر ماهرانه انجام شده بود که مدیر کل بهداشت هم وسط بازی بود اما خبر نداشت.به هر حال ریاست سازمان هم عوض شد و آقای مغز متفکر هم در بی حسی است و نماینده .......... هم وضعیتش قمر در عقرب شده است.چه بهتر است که آقای دکتر صفری بخاطر این قشر مظلوم پا پیش گذاشته و مشکل هزاران مسوول فنی را حل و فصل نمایند هر چند مسوولان فنی واقف بر این امر هستند که مسوولان منافق با نخ دادن به افراد خاص و در جلسات کمیته های اصناف حرمت رییس نظام دامپزشکی را حفظ نکردند ............. و بدون شک چوب ای خیانتها را در زندگی شخصی و اجتماعی شان را خواهند خورد و آنقدر رصد خواهد کرد که ........... شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۵
دوستان عزیز یک مقدار واضح تر کد بدهند که متوجه منظورشان شویم؟!!!
ناشناس
|
Finland
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
0
0
آفرین. امیدوارم سایر استانها هم با استفاده از تجربیات انجمن مسئولین فنی کردستان بتونن تعرفه های واقعی رو اجرایی کنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
0
0
درود وصد درود برشما شیر مرد کردستان!به راستی که معنای واقعیه اقتدار رو به جامعه دامپزشکان نشان دادید!
ناشناس
|
Finland
|
۰۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۵
0
0
متاسفانه تمام این مصاحبه اشتباه است قراردادها زیر تعرفه ابلاغی ثبت شده است ارقام پایین تر است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۵
0
0
درود بر دکتر ورمقانی دلسوز
درود بر دکتر مخدوم این دریای تچربه
درود بر انجمن کردستان
درود بر نظام خوب این استان
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۵
0
0
وقتی که اجرای واقعی ماده 19 در کشوری با این همه مشکل و کشمکش روبرو هست حتما در سیستم اجرایی کشور مشکلات بزرگی وجود دارد.چون شما در اصل فقط از دامپزشک حمایت نمی کنید،بلکه ماده 19 برای حمایت از بهداشت مردم و جامعه هست.دولت در حمایت از ماموران خود که برای دولت پول جمع آوری می کنند قاطعانه عمل می کند ولی در بهداشت خیلی بی خیال هست.وقتی ماده 19 هنوز اجرا نشده در وهله اول مجلس و دولت باید استیضاح شده و جوابگو باشند(البته جوابگو نه توجیح گر.تو این کشور مسئولین مثل بچه های کلاس اولی برای کم کاری و مشق ننوشتن و درس نخوندن به اندازه کافی توجیح آوردن.دولت های ایران بیشتر توجیه گر هستن تا عملگر و دلسوز).وقتی مسئول بالارتبه ای توجیح میاره یعنی اولا کسی یا ارگانی نیست که از آن زیاد بترسه همه این رو می دونن.ولی وقتی در کشوری مسئولین به شدت تنبیه شوند،مسئول فقط به فکر خدمت واقعی و دلسوزانه هست نه تنبلی و کم کاری بعد متوسل به توجیه شدن.
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۵
0
0
قراردادها همان قراردادهای صوری قبل است پیچیده کردن ظاهر قضیه فرقی بحال مسئولین فنی بی پناه که ملعبه بازیهای برخی افراد که برش لازمه رانداشته سیاسی کاری نموده بفکر منافع پست سازمانی خود هستند نداشته وندارد
پاسخ به امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۵
0
0
آقا امید این که صد در صد مراکز ماده 2 هم مسول فنی استخدام کرده اند صوری است؟در سال های گذشته بخش زیادی از واحدهای تولیدی مسول فنی بهداشتی نداشتند که در حال حاضر همگی دارای مسول فنی هستند.چرا در قضاوت کردن ناراحتی های شخصی خود را دخیل می کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۵
0
0
درود صد درود بر کردستان.بژی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۵
0
0
انجمن های صنفی تابع دستور سازمان هستند.
و از زحمات دکتر ........ و دکتر ........ کمال تشکر را داریم.
همکار امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
0
0
ما ناراحت نستیم از دروغ ناراحت میشیم از فاصله داشتن حقایق موجود تا گفته های خیالی ناراحیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۸
0
0
......... در ایران نهادینه شده است
نظر شما
ادامه