کد خبر: ۳۸۵۰۹
تعداد نظرات: ۵ نظر



معاون امور بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، از ورود نخستین محموله خوراک دامی خبر داد که حاصل از کشاورزی فراسرزمینی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، «دکتر حسن رکنی» با اعلام این خبر گفت: در ماه‌های اخیر، محموله‌هایی مانند جو، ذرت و گندم که می‌تواند در خوراک دام استفاده شود وارد کشور شده که حاصل دسترنج کشاورزان بیرون از مرزها است.

وی با اشاره به اینکه یکی از محدودیت‌های کشور در حال حاضر مسئله آب است، افزود: مشکل بحران آب، موضوع تأمین علوفه برای دام را نیز تحت تأثیر قرار داده و اگر قرار بر استمرار تولید مواد پروتئینی باشد، باید برنامه‌ریزی بلندمدت در این زمینه داشت.

به گفته معاون امور بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، اکنون هم در حوزه طیور وابستگی برای واردات نهاده وجود دارد و هم بخش قابل توجهی از کنسانتره دامی به کشور وارد می‌شود؛ بنابراین تأمین مقدار زیادی از خوراک دام مصرفی، از کشورهای دیگر است. زیرا اقلیم ایران با یک سوم میانگین بارندگی جهانی و تبخیر سه برابری، نمی‌تواند کل نیاز به علوفه را جوابگو باشد. این در حالی است که ۷۰ درصد بارش‌ها در فصول غیرمؤثر مانند زمستان و پاییز اتفاق می‌افتد که نیاز آبی گیاه بسیار اندک است. بنابراین تنها ۳۰ درصد بارش‌ها مؤثر خواهد بود که ۷۰ درصد از این مقدار هم تنها در چهار استان انجام می‌گیرد.

رکنی معتقد است: به‌ دلیل همین شرایط، باید برای تأمین علوفه مورد نیاز، برنامه‌ریزی بلندمدت داشته و از امکانات و منابع کشورهای دیگر در این مسیر استفاده کنیم. البته بسیاری از واحدهای دامداری ایران که به کشت علوفه یا غله نیز مشغول هستند، از آبیاری مکانیزه بهره می‌برند که این موضوع بهره‌وری آب را تا میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. به‌عنوان مثال، استفاده از نوارهای تیپ در کاشت ذرت، ۴۰ تا ۵۰ درصد میزان برداشت محصول را ارتقا داده است. اما این مسئله برای تمام واحدها قابل اجرا نیست؛ ضمن اینکه تعداد معدودی از دامداری‌ها توانایی کشت علوفه را دارند.

وی تأکید کرد: بنابراین ناچاریم از پتانسیل کشاورزی فراسرزمینی استفاده کنیم تا علوفه وارد شده به ایران، حاصل دسترنج کشاورزان ایرانی باشد؛ منتها در زمین کشورهای دیگر. اکنون نیز حدود ۱۷ کشور کاندید تعامل در این زمینه با ایران هستند و می‌توانیم از منابع آن‌ها بهره‌برداری کنیم. البته استعداد هر کشوری متفاوت است. به‌عنوان مثال، تعدادی از آنها مستعد کشت دانه‌های روغنی بوده و می‌توان بعد از روغن کشی از کنجاله آن برای خوراک دام استفاده کرد. در تعدادی دیگر غله و دیگر محصولات قابل کشت خواهد بود که هر کدام فرصتی برای کشور محسوب می‌شود.

رکنی ادامه داد: در حال حاضر در برزیل ۶۰ هزار هکتار زمین آماده برای کشت ذرت وجود دارد و با روسیه هم در همین راستا مذاکراتی انجام گرفته است؛ بنابراین امید می‌رود ذرتی که حاصل دسترنج کشاورزان ایرانی باشد به کشور وارد شود. زیرا این موضوع تنها به دو یا سه کشور مربوط نمی‌شود و می‌توان بسیار آن را گسترش داد.

وی بیان کرد: برآورد می‌شود حدود ۷۰۰ هزار هکتار زمین آمده کشت در کشورهای مختلف برای این منظور وجود داشته باشد که علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به دفتر امور بین‌الملل، متناسب با سرمایه خود، کارشان را آغاز کنند. این موضوع، استمرار تولید مواد پروتئینی در ایران را تضمین کرده و بخشی از نیاز علوفه را پوشش خواهد داد.

دادن اولویت به خرید غله برای کشاورزان فراسرزمینی توسط مباشران خرید مانند شرکت پشتیبانی امور دام و سازمان تعاونی روستایی، تسهیلات در قوانین گمرکی، منطقی شدن تعرفه‌ها و تسهیلاتی از این دست، از مهم‌ترین امتیازاتی است که معاون وزیر جهاد کشاورزی برای محصولاتی که در بیرون از مرزها تولید می‌شود، پیشنهاد داد.

رکنی با بیان اینکه سالانه حدود ۶۰ تا ۱۰۰ هزار تن گوشت قرمز به کشور وارد می‌شود، اظهار کرد: هیچ منع قانونی برای تولید انواع گوشت قرمز در کشورهای دیگر وجود ندارد و چه بهتر که فعالان به این موضوع توجه کرده و علوفه تولیدشده را ابتدا تبدیل به گوشت کرده و سپس وارد کشور کنند. زیرا ورود یک کیلوگرم گوشت بسیار سهل‌تر از واردات ۱۰ کیلوگرم علوفه است. این مسئله، ارزش افزوده بیشتری نیز در پی دارد.

وی برخی کشورها را به دلیل وجود مراتع غنی، مستعد پرورش دام دانست و یادآور شد: در این مناطق می‌شود دام را بدون نیاز به سیستم‌های بسته پرورش داد و این یک مزیت محسوب می‌شود. در عین حال، در برخی کشورها نیز باید ساز و کارهای لازم درباره تأسیسات فراهم شود و به همین دلیل نیاز به سرمایه بیشتری خواهد بود؛ بنابراین در نهایت سرمایه‌گذار تصمیم می‌گیرد که تنها در کشت علوفه فعالیت کند، یا پرورش دام را نیز در کنار آن دنبال کند.


انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
0
0
بکی نیست بگه آخه ........ تولید کننده چه گناهی کرده. کل مسئولین وزارت کشاورزی کمر همت بستن برای تعطیلی مرغداری و دامداری این کشور
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
0
0
هدف فقط نابود کردن دامداری و مرغداری های کشور شده.تا بتونن با واردات گوشت و مرغ به ساده‌ترین شکل ممکن سود کنن.
حالا خدا می‌دونه این سود به جیب کی می‌ره.
دکتر محسن دامپزشک
|
United States of America
|
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
0
0
به نظر می رسد مسئولین وزارت جهاد کشاورزی کشت فرا سرزمینی علوفه و...به دلیل محدودیت آبرا بسیار منطقی وعلمی انتخاب نمده اند و امیدمارم رانت خوارها نتوانند به آن نفوذ و آنرا به نفع خودشان دچار انحراف نکنند که البته با وضعیت ساختار وزارت کشاورزی در این خصوص امیدی نیست . ای کاش مدیران وزارت جهاد کشاورزی اندکی نیب به وضعیت اشتغال مملکت فکر می کردند زیرا واردات گوشت آماده یعنی تیشه به ریشه دامداری سنتی ، عشایری و صنعتی . وارد کردن مواد اولیه یعنی خوراک دام و طیور و علوفه به میزان انبوه بهترین گزینه برای تولید و اشتغال. پایدار ، حفظ منابع آبی و منابع طبیعی و حفظ محیط زیست و رونق صنایع دستی و قالی بافی و حفظ بافت روستا و هزاران مزایای دیگر....است . آیا واقعا این فرمول بسیار ساده و بدیهی ه فکر کارشناسان قدر ؟! وزارت جها د کشاورزی نمی رسد ؟ و شاید مانند .و همان طور که گفته شد بعید است رانت خواران هرگز اجازه اجرای چنین طرح ا ارزشی را بدهند . نکته جالب آنکه اجرای این طرح احتیاج به هیچ گونه اعتبار دولتی ندارد مشروط به ان که تشکل ها رااجازه فعالیت در این حوزه را بدهند و سایه تعزیرات و امثالهم را نیز از بالای سر تولید کننده و عرضه کننده بردارند و اجازه فعالیت منطقی به آنها بدهند و قطعا عرضه و تقاضا خود بهترین شاخص برای تنظیم بازار است . به امید حفظ محیط زیست ،و رونق تولید و اشتغال در روستاها
دکتر رضا
|
Azerbaijan
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۵
0
0
معلوم نیست چرا سنگ کشاورز رو به سینه میزنند.کدوم کشاورز میتوونه همچین کاری بکنه ..................... انسان باید شجاعت داشته باشه....هیچ ایرادی نداره دولتی بخواد واردات کنه همه چیزرو که نمیشه داخلیش کرد ولی نباید فقط به فکر ........ بود...وزارت جهاد کشاورزی ................. فقط اسامی اعضا هئیت مدیره های شرکت های وابسته به گشاورزی رو منتشر کنید بعد به کشاورز ایرانی بره کشت فراسرزمینی....
معصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۵
0
0
کشاورز و دامدار عزیز واقعا من شرمندتون هستم بابت داشتن همچو مسئولانی
نظر شما
ادامه