کد خبر: ۳۸۳۶

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی اهواز، سمیرم، بوشهر، تیران و کرون

 

فرماندار اهواز تاکید کرد:
فعال‌تر شدن ستاد اتلاف سگ‌های ولگرد در اهواز


فرماندار اهواز با اشاره به کاهش آمار اتلاف سگ‌های ولگرد، بر ضرورت فعال شدن ستاد اتلاف در سطح شهرستان از سوی شهرداری اهواز تاکید کرد.

عبدالعزیز فدعمی از معدوم‌سازی 2 هزار و 700 قلاده سگ ولگرد در سطح شهر اهواز ابتدای سال تاکنون خبر داد و اظهار داشت: تعداد سگ‌های ولگرد در سطح شهر بسیار افزایش داشته است.
وی بیان داشت: این رقم نسبت به سال گذشته کاهش داشته که نشان از کند شدن روند از بین بردن سگ‌های ولگرد در سطح شهر است و برای تامین امنیت مردم باید روند اتلاف سگ‌های ولگرد سریع‌تر انجام شود.
فدعمی افزود: در زمینه جمع‌آوری سگ‌های ولگرد از سطح شهر کارهای زیادی انجام شده است اما کافی نیست و باید برای جمع‌آوری جانوران موذی و از بین بردن آنها هر چه زودتر اقدام شود.
فدعمی بیان داشت: در حال حاضر تعداد سگ‌های ولگرد زیادی در بخش مرکزی شهر مشاهده می‌شود که علاوه بر به خطر انداختن امنیت شهروندان، چهره شهر را نیز نازیبا کرده است.
وی همچنین با تاکید بر اهمیت ایجاد محیطی شاد برای شهروندان بیان داشت: باید بسترهای لازم برای ایجاد محیط شاد در شهر و تهیه برنامه‌های متنوع فرهنگی در اهواز بیشتر فراهم شود.
فرماندار شهر اهواز گفت: در تمامی زمینه‌ها باید تلاش شود تا در زیباسازی شهر گام‌های بهتری برداشته شود.
فدعمی تاکید کرد: زیباسازی محیط شهری به ویژه حاشیه شهر اهواز باید در اولویت کاری ارگان‌ها باشد چرا که مناطق حاشیه شهر اهواز مشکلات بهداشتی زیادی دارند.
این مقام مسئول با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب در زمینه زیباسازی و نظافت شهری وظیفه سنگینی را برعهده دارد، افزود: آب و فاضلاب در زمینه مشکلات آبی و فاضلابی در سطح شهری وظیفه بزرگی را بر عهده دارند و باید در رسیدگی به مشکلات فعال‌تر وارد عمل شود.
وی گفت: امسال اعتبار بسیار خوبی به این سازمان داده شده و قادر است بدون هیچ کاستی به مشکلات شهر در این زمینه به موقع رسیدگی کند و هیچ کوتاهی در این زمینه پذیرفته نیست.

------------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی سمیرم:
سه‌چهارم از دام‌های موجود در سمیرم متعلق به عشایر است

رئیس شبکه دامپزشکی سمیرم گفت: سه‌چهارم دام‌های موجود در این شهرستان متعلق به عشایر منطقه سمیرم در زمان ییلاق است.

مصطفی بیات در نشستی با خبرنگاران این شهرستان اظهار داشت: 448 هزار و 870 راس گوسفند و بز و 5 هزار و 272 راس گوساله و گاو آمار این شبکه از دام‌های شهرستان است.
به گفته وی، شبکه دامپزشکی هر ساله موظف به واکسیناسیون دام‌ها برای بیماری‌های تب مالت، آبله، شاربون، هاری و تب برفکی است.
وی با اشاره به اینکه امسال به بیش از 420 هزار رأس گوسفند و بز واکسن آبله و شاربون تزریق شده است، اظهار داشت: 65 هزار رأس بره و بزغاله نیز واکسن تب مالت دریافت کرده‌اند.
بیات با بیان اینکه پیش‌بینی واکسیناسیون گوساله و گاو برای امسال 12 هزار و 650 ‌رأس است، ادامه داد: 3 هزار و 500 رأس گاو و گوساله در مرحله نخست و 4 هزار و 218 رأس در مرحله دوم برای واکسیناسیون پیش‌بینی شده است.
به گفته این مسئول، 2 هزار راس از این تعداد دام توسط بخش خصوصی و بقیه توسط بخش دولتی در حال انجام است که تا دو هفته آتی به اتمام می‌رسد.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سمیرم به واکسیناسیون در حال انجام 25 هزار رأس بز و گوسفند برای پیشگیری از تب برفکی اشاره کرد و گفت: 7 هزار راس دام توسط بخش دولتی و 18 هزار رأس دام توسط بخش خصوصی در حال واکسیناسیون هستند.
وی خاطرنشان کرد: با وجود انجام واکسیناسیون تب برفکی در بهمن ماه سال گذشته، در اردیبهشت ماه نیز این واکسیناسیون انجام شده است و طی دو ماه آینده نیز ادامه دارد.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تعداد واکسن تزریق شده هاری را یک‌هزار و 700 قلاده سگ عنوان کرد و افزود: امسال موردی از این بیماری در شهر و روستاهای منطقه به این شبکه گزارش نشده است.

-------------------------------------------

 

امام جمعه بوشهر:
استفاده از تجهیزات مدرن در دامپزشکی ضروری است


‌امام جمعه بوشهر گفت: با توجه به اهمیت کار دامپزشکی در سلامت دام و انسان، استفاده از تجهیزات مدرن در این کار ضروری است.

آیت‌الله غلام‌علی صفایی‌بوشهری در دیدار مدیران دامپزشکی استان بوشهر، دامپزشکی را متولی سلامت دام و در نهایت سلامت انسان نامید و اظهار داشت: کار دامپزشکی کاری بزرگ است که سلامت انسان در گرو این کار است.
وی کار دامپزشکی را از جنبه پیشگیری بیماری‌ها و غذایی سالم، مهم و پر ارزش دانست.
صفایی‌بوشهری با تاکید بر مدرن بوده تجهیزات ذبح تصریح کرد: در امور مربوط به دامپزشکی باید از تجهیزات مدرن و استاندارد استفاده شود.
امام جمعه بوشهر ادامه داد: تا مرحله عرضه تمام نکات رعایت شده و باید آموزش لازم برای مصرف و حتی مصرف و نگهداری در منازل نیز داده شود.
صفایی‌بوشهری افزود: همچنین باید ‌شئون شرعی و اسلامی رعایت شود چراکه خود رعایت مسائل فوق به مسائل بهداشتی کمک شایانی می‌کند.
وی استان بوشهر را مناسب‌ترین استان برای پرورش دام ‌به ‌ویژه آبزیان دانسته و در ادامه خواستار رسیدگی جدی‌تری در ارتباط با پرورش طیور و عرضه آنها و همچنین باقی‌مانده دارویی ‌به‌ ویژه آنتی‌بیوتیک‌ها تذکراتی را دارند.
صفایی‌بوشهری با اشاره به اهیمت کار دامپزشکی تصریح کرد: آموزش در تمام مراحل باید در نظر قرار گرفته و به جد پیگیری شود.
‌مدیر‌کل دامپزشکی استان بوشهر نیز در این نشست گزارشی از عملکرد این اداره کل در سال 88 و 89 ارائه کرد.
علی‌اصغر شریفی افزود: این اداره کل در جشنواره شهید رجایی سال 88 و 89 دامپزشکی به عنوان دستگاه برتر معرفی شده و همچنین در ارزیابی عملکرد نیز مقام برتر استان را کسب کرده و در دولت الکترونیک جزو دستگاه‌های برتر معرفی شده است.
نماینده ولی فقیه در دامپزشکی ضمن تشکر و قدردانی از امام جمعه محترم به تشریح آیاتی از قرآن مجید در ارتباط با دام و وجودش پرداخت.
حجت‌الاسلام محمدی‌منش گزارشی از سفر ماموریتی خویش در برزیل ارائه داد و گفت: کار دامپزشکی در مناطق روستایی و عشایری و راه‌های صعب‌العبور سختی‌‌‌ها و مشکلات فراوانی دارد.

------------------------------------------------

 

استاندار بوشهر :

دامپزشکی ضامن سلامت جامعه است


استاندار بوشهر با اشاره به وظایف مهم دامپزشکی گفت: دامپزشکی ضامن سلامت جامعه است.

محمدحسین جهانبخش در دیدار با مدیران دامپزشکی استان بوشهر با قدردانی از تلاش‌های دامپزشکی استان بوشهر اظهار داشت: وظایف دامپزشکی بسیار سنگین و مهم است زیرا دامپزشکان در مقابل سلامت جامعه مسئول هستند و هرگونه کوتاهی و سهل‌انگاری موجب به خطر افتادن سلامت مواد غذایی و در نتیجه آن سلامت عموم مردم است.
وی افزود: این خود نشان‌دهنده مسئولیت سنگینی است که بر دوش دامپزشکی است‌ و می‌توان نتیجه گرفت که دامپزشکی ضامن سلامت جامعه است.
استاندار بوشهر گفت: کوتاهی و سهل‌انگاری در انجام وظایف مربوط به دامپزشکی سلامت مواد غذایی و جامعه را به خطر می‌اندازد.
جهانبخش حمایت خود را از دامپزشکی در ارتباط با برخورد با متخلفان بهداشت مواد غذایی بیان داشت و اضافه کرد: این امر موجب ارتقای سلامت بهداشت جامعه می‌شود.
‌استاندار بوشهر در ارتباط با ساماندهی کشتارگاه دام چاه‌کوتاه هم قول مساعد دادند.
مدیر‌کل دامپزشکی استان بوشهر گفت: در این دوران با وجود خشکسالی شدیدی که وجود داشته اعتبارات قابل توجهی برای مقابله با این پدیده اختصاص داده و حتی برای رفاه حال دامداران در این مدت داروهای مکمل و سمپاشی توسط اداره کل به صورت رایگان توزیع شده است.
علی‌اصغر شریفی افزود: در دو سال اخیر با وجود بروز بیماری لکه سفید در برخی از‌ استان‌های جنوبی، استان بوشهر با تلاش جدی همکاران در دامپزشکی و با استفاده از امکانات آزمایشگاه مرکز ملی تشخیص بیماری‌های میگوی شهید کریم آزاد‌ و با انجام 4 هزار و 500 آزمایش PCR ‌که یکی از حساس‌ترین و پر هزینه‌ترین آزمایش‌ها است، به صورت رایگان انجام داده از بروز این بیماری جلوگیری شد.
وی با اشاره به نظارت بهداشتی و مشکلاتی که در این زمینه با اصناف وجود دارد، از نیروهای دامپزشکی به عنوان سربازان گمنام عرصه بهداشت و سلامتی جامعه نام برد.
شریفی همچنین در راستای سر و سامان دادن به کشتارگاه دام چاه‌کوتاه توضیحاتی را ارائه کرده و از استاندار خواست که در این زمینه مساعدت و همکاری لازم را داشته باشند.

----------------------------------------------

 

مدیر شبکه دامپزشکی تیران و کرون خبر داد:
واکسینه شدن 33 هزار رأس دام علیه بیماری شاربن در تیران و کرون


مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان تیران و کرون گفت: در سال جاری 33 هزار رأس دام علیه بیماری شاربن در تیران و کرون واکسینه شده‌اند.

فضل‌الله صالحی با اشاره به مهم‌ترین وظایف دامپزشکی در جهت سلامت دام و سلامت جامعه اظهار داشت: در این راستا پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی با بیان اینکه بیماری تب مالت و شاربن از بیماری‌های مهم مشترک بین انسان و دام محسوب می‌شود، افزود: از آغاز امسال تاکنون بالغ بر 6 هزار رأس گاو و گوساله و 7 هزار رأس گوسفند و بز علیه بیماری تب مالت و 3 هزار رأس گاو و گوساله و 30 هزار رأس گوسفند و بز علیه بیماری شاربن در شهرستان تیران و کرون واکسینه شده‌اند.
مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان تیران و کرون با اشاره به بیماری تب برفکی که از بیماری‌های مهم شایع میان دام است و اقتصاد ملی کشور را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد، بیان داشت: در سال جاری شاهد همه‌گیر شدن این بیماری در کشور بودیم که در شهرستان تیران و کرون همانند کل کشور با انجام اقدامات سریع قرنطینه‌ای، مراقبت، ضدعفونی و واکسیناسیون این بیماری 80 درصد مهار شد.
وی اضافه کرد: تاکنون طی دو مرحله بالغ بر 50 هزار رأس دام گوسفند و بز و 15 هزار رأس گاو و گوساله علیه بیماری تب برفکی در شهرستان تیران و کرون واکسینه شده‌اند.
صالحی ادامه داد: در راستای مبارزه با بیماری سل و تب مالت در دام‌های رآکتور تست سل و آزمایش‌های بروسلز به منظور حذف این دام‌ها انجام می‌گیرد.
وی به مراقبت از بیماری‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از وظایف سازمان دامپزشکی مراقبت از بیماری‌ها‌ست که در این راستا تاکنون بالغ بر 40 نوبت بازدید از دامداری‌ها و 42 نوبت بازدید از مرغداری‌ها به عمل آمده است.
مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان تیران و کرون بیان داشت: به منظور نظارت بر سلامت عرضه فراورده‌های خام دامی در سطح عرضه، شبکه دامپزشکی بالغ بر 55 نوبت بازدید از مراکز تولید و عرضه فراورده‌های خام دامی به عمل آورده است.

 

نظر شما
ادامه