کد خبر: ۳۸۲۲

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: هیچ کشتارگاهی اجازه رهاسازی فاضلاب در رودخانه را ندارد و تنها کشتارگاه شوشتر در این زمینه مشکل دارد که باید هر چه سریع‌تر تعطیل شود.

دکتر محمدرضا حزبئی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به این‌که میزان کشتار در کشتارگاه‌های سنتی خوزستان، به جز کشتارگاه اهواز اندک است، این کشتارگاه‌ها درآمدزایی ندارند و هزینه‌های آنها تامین نمی‌شود.

وی افزود: برای پیشگیری از تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی چاره‌ای جز واگذاری آنها به شهرداری‌ها و اداره شدن دولتی آنها وجود ندارد و تا زمانی که این کشتارگاه‌ها متولی خصوصی پیدا کنند شهرداری‌ها موظف به اداره آنها هستند.

حزبئی تصریح کرد: در حال حاضر کشتارگاه‌های جدیدی در شهرهای مسجدسلیمان و شوشتر ایجاد شده و کشتارگاه‌های قدیمی این شهرها باید هرچه سریع‌تر به محل جدید منتقل شوند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان خاطرنشان کرد: عمده مشکل کشتارگاه‌های سنتی خوزستان در بخش فاضلاب است و امیدواریم با اعتبارات دولتی که برای سامان‌دهی فاضلاب استان تعیین شده مشکل فاضلاب کشتارگاه‌ها نیز حل شود.

وی بیان کرد: برای دریافت اعتبارات و حل مشکلات کشتارگاه‌ها، نواقص موجود اولویت‌بندی شده و پس از دریافت اعتبارات ابتدا فضای داخلی کشتارگاه‌ها، سپس محوطه و در آخر فاضلاب کشتارگاه‌ها مناسب‌سازی و سامان‌دهی خواهد شد.

حزبئی گفت: علت این که سامان‌دهی فاضلاب کشتارگاه‌ها در اولویت آخر قرار گرفته این است که انجام این کار هزینه‌بر است. همچنین در این زمینه میان دامپزشکی و حفاظت محیط زیست اختلاف نظر وجود دارد و محیط زیست اعتقاد دارد کشتارگاه باید تصفیه‌خانه فاضلاب داشته باشد در حالی که کشتارگاهی با ظرفیت 15 تا 20 راس دام امکان ایجاد تصفیه‌خانه را ندارد.

وی افزود: اکنون همه کشتارگاه‌های استان موظف هستند که با استفاده از چاه‌های رسوب‌گیری، فاضلاب خود را به مرحله مناسب‌سازی رسانده و پس از آن رهاسازی کنند. همچنین هیچ کدام از کشتارگاه‌های خوزستان اجازه رهاسازی فاضلاب در رودخانه را ندارد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان تصریح کرد: اکنون تنها کشتارگاه شوشتر که در کنار رودخانه قرار دارد فاضلاب خود را وارد رودخانه می‌کند باید هر چه سریع‌تر تعطیل شود. برای تعطیلی این کشتارگاه و جابه جایی آن یک هفته زمان داده شده است.

 

نظر شما
ادامه