کد خبر: ۳۸۱۸۰



جلسه کمیته راهبردی یوزپلنگ آسیایی با حضور سرپرست معاونت محیط‌ طبیعی سازمان حفاظت محیط‌ زیست، معاون نماینده مقیم دفتر برنامه عمران سازمان ملل‌متحد در ایران، ریاست پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، مدیر برنامه‌های محیط‌ زیست و توسعه اقتصادی و اجتماعی دفتر ملل‌متحد در ایران، تعدادی از مدیران دستگاه‌های اجرایی و مدیران استانی و … در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه طبیعی با سرنوشت یوزپلنگ گره خورده است

به گزارش حکیم مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، سرپرست معاونت محیط‌ زیست طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان در ابتدای سخنان خود ضمن اشاره به اهمیت پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و حفاظت از یکی از مهم‌ترین گونه‌های جانوری در کل کشور گفت: یوزپلنگ به اندازه‌ای اهمیت دارد که موفقیت یا ارزیابی عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه طبیعی به نوعی با سرنوشت این زیرگونه گره خورده است.

«حمید ظهرابی» در ادامه افزود: این روزها دیده می‌شود که بعضی از رسانه‌ها به نوعی سعی یا حتی القاء می‌کنند که حساسیت سازمان حفاظت محیط ‌زیست نسبت به گونه‌های جانوری و یا به طور خاص یوزپلنگ کم‌تر شده در حالی که من شخصا به عنوان کسی که در بطن کار است و یا خود آقای جوکار به عنوان مدیر پروژه و کسی که تلاش‌های شبانه‌روزی را برای راه انداختن برنامه‌های مربوط به این پروژه و حفاظت از این زیرگونه دارد، شاهد هستیم که مسئولین سازمان حفاظت محیط‌ زیست و مخصوصا ریاست سازمان تاکیدهای بسیاری را برای اجرایی نمودن فعالیت‌های کلیدی و اساسی در زمینه حفاظت از یوزپلنگ را داشته‌اند.

برای فنس‌کشی جاده عباس آباد مشکل اعتبارات وجود دارد

سپس امیر عمیدی معاون راه و ترابری استان سمنان درخصوص ایمن‌سازی جاده عباس‌آباد گفت: پیرو سه جلسه که مدیر پروژه یوز هم در آن شرکت داشتند، محدوده‌ مورد نظر برای فنس‌کشی مشخص شد. ما بر اساس اعتباری که در سال ۹۵ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، آقای کشاورزیان به این برنامه تخصیص دادند، یک قرارداد را به مناقصه گذاشتیم.

طرح اجرایی با تاخیر به دست ما رسید، ما از آبانماه ۹۵ بر اساس بازدیدهایی که انجام شد، مسیر را مشخص کردیم و قرار شد که ۹ کیلومتر از مسیر فنس‌کشی شود. از آن‌جایی که این طرح، اولین‌بار در سطح کشور اجرا می‌شود و خود مهندس جوکار هم بارها تاکید کرد که کاری باید انجام شود که در سطح ملی بتوان به آن افتخار کرد پس ملاحظات ما هم زیاد است.

در اردیبهشت سال ۹۶ این طرح به دست اداره کل وزارت راه رسید و ما مناقصه آن را برگزار کردیم. متاسفانه در بحث اعتبارات مشکل پیش آمد، بعد از سه مرحله مناقصه کسی شرکت نکرد تا اینکه در مرحله آخر یکی از شرکت‌ها که این‌کار را قبول کرد به دلیل افزایش شدید قیمت آهن‌آلات (۴۰ درصد افزایش قیمت) از مناقصه انصراف داد و ۶۵ میلیون تومان به حساب ضمانت‌نامه‌اش ضبط شد.

پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی از سوی سازمان ملل تمدید نمی‌شود

خانم آن ماری کارسون، معاون نماینده مقیم دفتر برنامه عمران سازمان ملل‌متحد در ایران در صحبت‌های خود به چالش‌های مجموعه سازمان ملل اشاره کرده و گفت: واقعیت این است که ما در سال آخری که برای پروژه تعریف شده هستیم و به دلیل چالش‌های دفتر برنامه عمران سازمان ملل‌متحد می‌بایست شکل برخوردمان را با ماجرا تغییر دهیم. ما مطمئن هستیم که دولت ایران به دلیل ظرفیت‌هایی که دارد، این امکان را پس از این خواهد داشت که حتی در صورت نبودن کمک‌های ما راسا به حفاظت از یوز کمک کند.

کارسون در ادامه افزود: یکی دیگر از زیرساخت‌های مهمی که دفتر برنامه عمران سازمان ملل‌ متحد ایجاد کرده به مساله دریافت کمک‌های مالی برمی‌گردد.

اما با توجه به شرایط خاصی که امروز در دنیا حاکم شده، ما مجبور شده‌ایم که در مورد تخصیص بودجه‌ها و اعتبارات کمک‌رسان تغییر موضع دهیم و این مساله هم صرف پروژه حفاظت از یوز نیست.

حمید ظهرابی سرپرست معاونت محیط‌ طبیعی سازمان حفاظت محیط‌ زیست در پایان جلسه خاطرنشان کرد: در مورد پروژه حفاظت از یوز، برنامه ما این است که اگر دفتر برنامه عمران سازمان ملل‌متحد نتواند همکاری خود را ادامه دهد، ما از منابع طرح تنوع‌زیستی استفاده کنیم و چارچوب کار و زیرساخت‌ها باقی بماند.


نظر شما
ادامه