کد خبر: ۳۸۰۹

حکیم مهر -  سایت جهان نیوز در مطلبی با عنوان " گزارشی از قیمت‎های میلیونی حیوانات خانگی" نوشت :

 

سال ها قبل ایرانیان غربی ها را به دلیل هم نشینی با حیوانات و نگهداری از آنها نقد فرهنگی می کردند. آن روزها دایره توجه مردم ایران به حیوانات از گوسفند و خروس و مرغ فراتر نمی رفت و این توجه بیشتر ناشی از علاقه آنها به استفاده از گوشت تازه گوسفندی یا گوشت مرغ بود. اما حالا دیگر نگهداری از این حیوانات در درجه آخر اهمیت قرار دارد و سگ ها گوی سبقت را از بقیه حیوانات ربوده اند.

نگهداری از این حیوان وفادار هم تنها وسیله ای است برای به نمایش گذاشتن ثروت وفخرفروشی. قبلا اگر سگی در خانه ای بود، نگهبانی از خانه تنها هدف نگهداری اش بود. اما این روزها جد و آباد سگ های تزیینی هم برای صاحبان ثروتمند آنها مهم است. کافی است سری به دنیای مجازی یا همان اینترنت بزنید و به دنبال سگی خاص باشید. ده ها صفحه برایتان باز می شود و انواع و اقسام سگ ها در نژاد ها و ویژگی های مختلف با شناسنامه و قیمت های گزاف در معرض دیدتان قرار می گیرد.

این روزها خرید و فروش حیوانات تزیینی از طریق سایت های اینترنتی انجام می شود و روز به روز تقاضا برای نگهداری آنها افزایش پیدا می کند. دکتر نوریان در درجه بندی از تقاضا برای خرید حیوانات رتبه اول را به سگ ها می دهد و می گوید:" نژادهای خاصی از سگ مثل تری یر از 300 هزار تومان تا 3 میلیون هم به فروش می رسد. امریکن پیت بول، اشپیتز پا کوتاه، گریت دین نژادهای دیگری از سگ ها هستند که گاهی اوقات در سایت ها به صورت مزایده ای به فروش می رسند."

تعجبمان وقتی بیشتر می شود که دکتر نوریان جراحی دم و گوش سگ ها را یکی از متداول ترین عمل ها می داند و از سوراخ کردن گوش این حیوان برای آویزان کردن گوشواره های تزیینی و هزینه های گزاف آن برایمان می گوید.دکتر نوریان گربه و پرندگان خانگی را درجه دوم و سوم لیست متقاضیان قرار می دهد و گربه پرشین را اصیل ترین گربه و پرفروش ترین گربه می داند.او می گوید:" همین چند روز پیش بود که خانم 20 ساله ای یک گربه پرشین را به دلیل محیط بدی که در آن نگهداری می شد با قیمت 3 میلیون تومان ناقابل از صاحبش خریداری کرد."

اما اگر فکر می کنید این آمارهای تکان دهنده در مورد پرندگان خانگی مصداقی ندارد، سخت در اشتباهید. کاسکو بر اساس تعداد کلمات و جملاتی که می گوید، از یک میلیون تا 7 میلیون تومان در بازار خرید و فروش اینترنتی پرندگان به فروش می رسد. بر اساس رتبه بندی که دکتر نوریان یکی از دامپزشکان یک کلینیک تخصصی در تهران تعیین می کند، همستر و ایگوانا در درجه چهارم و پنجم تقاضا قرار می گیرند. او می افزاید:" همسترها در قیمت های مختلف به فروش می رسد و ایگواناها هم بر اساس طولشان از 300 هزار تا 2 میلیون تومان در بازار خرید و فروش حیوانات معامله می شوند."

"نیوشا.م" صاحب یک سگ اشپیتز پا کوتاه است و برای ویزیت هفتگی سگش به کلینیک دامپزشکی آمده است. آن طور که خودش می گوید، یک ماه است که سگ را با شناسنامه اصل از صاحب قبلی اش به مبلغ 5/1 میلیون تومان خریداری کرده است و هفته ای یک بار او را برای ویزیت به کلینیک می آورد.

افزایش تقاضا برای خرید حیوانات و آمار تکان دهنده از قیمت های گزاف آنها در حالی است که تدوین‌گر نقشه فقر کشور خط فقر مطلق تهران در سال 88 را درآمد 850 هزار تومان در ماه برای خانواده 5 نفره اعلام کرد. اما تنها مرجع رسمی اعلام خط فقر کشور یعنی وزارت رفاه سوال خبرنگاران را در مورد اعلام خط فقر بی جواب گذاشته است. با شنیدن این آمار است که ده ها سوال بی جواب در ذهنمان نقش می بندد.

نظر شما
ادامه