کد خبر: ۳۸۰۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، گلپایگان و قروه

 

معاون فنی دامپزشکی خراسان شمالی:
401 استخر پرورش ماهی در خراسان شمالی بازدید شد


معاون فنی دامپزشکی خراسان شمالی گفت: امسال 401 مورد بازدید از استخرهای پرورش ماهی این استان انجام شد.

حمید رمضانی اظهار داشت: طی این بازدیدها یک هزار و 209 مورد نمونه‌برداری از سوی کارشناسان دامپزشکی خراسان شمالی صورت گرفت.
وی همچنین تعداد بازدیدها از زنبورستان‌های خراسان شمالی را 300 نوبت بازدید اعلام کرد و افزود: در این بازدیدها 28 مورد نمونه‌برداری از کندوهای زنبورداران استان انجام شد.
رمضانی همچنین تعداد بازدیدها از مزارع پرورشی طیور صنعتی را یک‌هزار و 841 مورد اعلام کرد و گفت: در همین مدت 11 میلیون و 492 قطعه طیور صنعتی در خراسان شمالی واکسینه شدند.
وی تعداد کانون بیماری طیور صنعتی در خراسان شمالی را 37 مورد برشمرد و اظهار داشت: این کانون‌ها با تلاش‌های دامپزشکی استان و اجرای طرح‌های پیشگیرانه کنترل شده است.
معاون فنی دامپزشکی خراسان شمالی در بخش دیگری تعداد آزمایش‌های صورت گرفته در آزمایشگاه‌های دامپزشکی این استان را طی امسال 10 هزار مورد عنوان کرد.
وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون 45 مرکز درمانی داروخانه و مراکز مایه‌کوبی در سطح این استان فعالیت می‌کنند، افزود: همچنین 58 نفر در قالب بخش غیر دولتی دامپزشکی به ارائه خدمات دامپزشکی مبادرت می‌کنند.
رمضانی یادآور شد: هم‌اکنون 90 درصد از فعالیت‌های درمانی دامپزشکی استان توسط بخش غیر دولتی صورت می‌گیرد.

------------------------------------------------

 

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی:
1061 تن فرآورده دامی خام از چرخه مصرف انسانی خارج شد


مدیر‌کل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: امسال یک‌هزار و 61 تن فرآورده دامی خام با بازرسی از مراکز تولید و عرضه از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

بهراد زندیه با اشاره به فعالیت مستمر اداره کل دامپزشکی در عرضه محصولات دامی سالم از نظارت جدی در این زمینه خبر داد.
وی با بیان اینکه بازرسی از مراکز عرضه محصولات دائمی به طور مستمر صورت می‌گیرد، اظهار داشت: 55 هزار و 700 بار بازرسی از مراکز مختلف عرضه محصولات دامی در آذربایجان شرقی صورت گرفته است.
‌مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: در این بازرسی‌ها یک‌هزار و 61 تن فرآوده دامی خام از مراکز تولید و عرضه از چرخه مصرف انسانی خارج شد.
زندیه خاطرنشان کرد: این مواد در زمینه تولید پودر گوشت و سایر محصولاتی که در زمینه تغذیه دام و طیور مصرف می‌شوند مصرف شد و بخشی از این محصولات نیز با توجه به شدت آلودگی به طور کلی از چرخه مصرف خارج شد.
وی با اشاره به کشتار غیربهداشتی در برخی شهرستان‌های آذربایجان شرقی اظهار داشت: در همین راستا پنج کشتارگاه سنتی غیربهداشتی شناسایی شد که از این تعداد سه کشتارگاه تعطیل و دو کشتارگاه دیگر با عدم همکاری فرمانداران این دو شهرستان تعطیل نشده است.
مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی رویکرد تولید محصولات دامی بدون آنتی‌بیوتیک را از برنامه‌های اداره کل دامپزشکی استان برشمرد و گفت:‌ بر همین اساس سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی در استان صورت گرفته است و چهار واحد مرغداری بدون آنتی‌بیوتیک در استان اقدام به جوجه‌ریزی کرده‌اند.
وی از همکاری 11شرکت غیردولتی با اداره کل دامپزشکی استان خبر داد و افزود: در همین راستا فعالیت‌های متنوع اداره کل دامپزشکی و ارائه خدامات طی 18 ماهه اخیر به این شرکت‌ها واگذار شده است.
زندیه با اشاره به صرفه‌جویی‌های صورت گرفته در اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت:‌ صرفه‌جویی در هزینه‌ها مورد توجه این اداره کل بوده است به نحوی که در طی چند ماه اخیر 6 میلیون تومان در هزینه‌های این اداره کل صرفه‌جویی و این مبلغ به عنوان بن مصرف ماه رمضان در میان کارمندان توزیع شد.
مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی با اشاره به ترکیب نیروی انسانی این اداره کل اظهار داشت: نیروی انسانی این اداره کل عموما از افراد فرهیخته دانشگاهی و با تحصیلات متوسط بالای کارشناسی هستند و خدمات رسانی به صورت تخصصی صورت می‌گیرد.
وی اظهار داشت: فعالیت مستمر و ایثارگرانه کارکنان دامپزشکی آذربایجان شرقی در راستای ارتقای سلامت دام و طیور استان همواره مورد توجه بوده است و با وجود کمبود نیرو و امکانات بهترین نتایج کسب شده است.
مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی با اشاره به برنامه‌های نظارتی این اداره کل خاطرنشان کرد: ‌در سال جاری 55 هزار و 700 مورد بازرسی از مراکز مختلف مرتبط با دامپزشکی صورت گرفته است که در همین راستا 161 تن فرآورده دامی خام از چرخه مصرف انسانی خارج شده و در مصارف تولید پودر گوشت قرار گرفته و مواد آلوده‌تر نابود شده‌اند.

--------------------------------------------------

 

رئیس اداره دامپزشکی گلپایگان خبر داد:
پلمب 10 واحد مرغداری غیرمجاز در شهرستان گلپایگان


رئیس اداره دامپزشکی شهرستان گلپایگان گفت: 10 واحد مرغداری غیرمجاز در گلپایگان پلمب شد.

مسعود غفاری اظهار داشت: در شهرستان گلپایگان 110 واحد مرغداری صنعتی پروانه‌دار شامل مرغ مادر گوشتی پنج واحد، مرغ تخمگذار با ظرفیت 380 هزار قطعه و پرورش نیمچه گوشتی 70 واحد با ظرفیت یک‌میلیون و 400 هزار قطعه جوجه‌ریزی در هر دوره، 10 واحد پرورش مرغ مادر رنگی با ظرفیت 120 هزار قطعه و سه واحد پرورش پولت رنگی به ظرفیت 40 هزار قطعه فعالیت می‌کنند.
وی با بیان اینکه فعالیت این واحدهای مرغداری در راستای ساماندهی پرورش مرغ‌های گوشتی و تخمگذار در شهرستان گلپایگان صورت می‌گرفته است، افزود: در راستای ساماندهی واحد پرورش مرغداری‌ها در شهرستان گلپایگان و بر اساس مطالعه و شناسایی، 60 واحد مرغداری غیرمجاز اقدام به پرورش مرغ رنگی می‌کرده‌اند.
غفاری به صدور اخطار برای واحدهای متخلف و تذکر نسبت به پلمب و تعطیلی این واحدها اشاره کرد و بیان داشت: شبکه دامپزشکی بر اساس هماهنگی صورت گرفته با فرمانداری، نیروی انتظامی، دادگستری و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گلپایگان، صدور اخطار به واحدهای غیر مجاز را به انجام رساند و بر این اساس پلمب واحدهای متخلف را در دستور کاری خود قرار داد.
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان گلپایگان خاطرنشان کرد: بر اساس حکم صادر شده از سوی مراجع قضایی، 10 واحد مرغداری پلمب شد و بقیه مرغداری‌ها نیز اخطاری دریافت کردند که بر اساس این اخطار در صورت عدم رعایت موازین قانونی، از فعالیت آنان نیز جلوگیری می‌شود.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر مشارکت مردم در کاهش تخلفات صورت گرفته در شبکه دامپزشکی این شهرستان اضافه کرد: شهروندان و مردم ساکن در مناطق مختلف شهرستان گلپایگان موظف هستند هرگونه تخلف احتمالی را به این شبکه اعلام کنند تا شبکه دامپزشکی شهرستان نیز بر اساس اختیارات خود نسبت به پلمب واحدهای متخلف اقدام کند.

------------------------------------------------------

 

 سال‌ جاری؛
133 مورد حیوان‌گزیدگی در قروه اتفاق افتاد


رئیس مرکز بهداشت و درمان قروه گفت: در شش ماهه نخست امسال‌ 133 مورد حیوان گزیدگی در این شهرستان اتفاق افتاده است.

محمد ابراهیمی در جلسه‌ کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان قروه، اظهار داشت: به منظور حفظ و ارتقای سلامت و امنیت مواد غذایی، جمع‌آوری زباله‌ها و نخاله‌های سطح شهر نیازمند فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی است.
وی در ادامه این جلسه با اشاره به آمار بالای حیوان گزیدگی در این شهرستان، گفت: در نیمه‌ نخست امسال 133 مورد حیوان گزیدگی در این شهرستان اتفاق افتاده که 85 درصد آن در روستاها بوده است.
رئیس مرکز بهداشت و درمان شهرستان قروه، برگزاری جلسات کارگروه سلامت و اهمیت مواد غذایی را در راستای پیشرفت سلامت شهر و شهرستان مؤثر دانست و بیان داشت: برنامه‌ریزی صحیح کلرزنی و آزمایش آب‌های شرب باید در دستور کار قرار گیرد.
ابراهیمی در ادامه فعالیت بیش از پیش کارگروه سلامت این شهرستان را خواستار شد و بر همکاری اعضای کارگروه در این زمینه تاکید کرد.
فرماندار شهرستان قروه نیز در این جلسه بر لزوم ساماندهی و جمع‌آوری زباله‌های خانگی در روستاها تأکید کرد و افزود: در حال حاضر زباله و نخاله‌ها بزرگ‌ترین عوامل تهدیدکننده زیست‌ محیطی و سلامت جامعه است.
مصیب محمدیان‌شمالی در ادامه با بیان اینکه تأمین سلامت مردم از مهم‌ترین وظایف دست اندرکاران بهداشت و درمان است، افزود: تأمین این نیاز ضروری زیربنای توسعه‌ جامعه خواهد بود.
وی بر اهتمام بیشتر ادارات بر گسترش فرهنگ عمومی ورزش در بین کارمندان و تقویت ورزش‌های همگانی در ایجاد سلامت جامعه تأکید کرد.
فرماندار شهرستان قروه اضافه کرد: توجه به سلامت و امنیت غذایی، بهداشت عمومی جامعه را به همراه دارد و نگاه جامع‌نگر به حوزه بهداشت عمومی نیز ارتقای کیفیت بهداشت آن جامعه را به همراه خواهد داشت.
محمدیان ‌شمالی داشتن جامعه‌ای سالم را در گرو رعایت شاخصه‌های بهداشتی در تمام حوزه‌ها از جمله تأمین آب شرب سالم و محیط زیست سالم در شهر و روستا دانست.
وی در پایان بر ایجاد تدابیر لازم برای ارتقای شاخصه‌های بهداشتی در جامعه تأکید کرد.

 

نظر شما
ادامه