کد خبر: ۳۸۰۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

درحالی که دامداران اروپایی در برخی کشورهای عضو، لب به اعتراض گشوده‌اند، دست اندرکاران این عرصه برای خروج از بحران، راهکارهایی اساسی را تدارک دیده‌اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، در حالی که محصول کره قیمت نسبتا بالایی دارد، اما بیشتر دامداران اروپایی بر این نکته تاکید دارند که هنوز عرصه دامپروری، بخش فقیر اقتصاد بوده و این امر ناشی از نبود سیاست منسجم برای جلوگیری از نوسانات قیمتی محصولات لبنی است.

طبق گزارش انجمن شیر اروپا تکانه‌هایی که نوسانات قیمت شیر در سال‌های اخیر به بازار وارد کرده خروج بسیاری از دامداران از این کسب وکار را رقم زده و بی‌ثباتی در بیشتر مزارع را موجب شده است. با توجه به این شرایط، رئیس انجمن شیر اروپا نسبت به کاهش درآمد به ازای هر مزرعه و تاثیر آن بر رفاه حیوانات و نیز شرایط زندگی و خانوادگی دامداران هشدار داده بود. به گفته این مقام مسئول، قیمت‌های پایینی که به خاطر رقابت شدید در سال‌های گذشته برای لبنیات اتفاق افتاد در بسیاری از موارد کمتر از هزینه تولید بوده است. این موضوعی است که تاکنون در زنجیره تولید شیر مورد توجه قرار نگرفته بود.

یک تحقیق انجام شده توسط جامعه کشاورزی، هزینه‌های تولید شیر در پنج کشور بزرگ اروپایی را محاسبه کرده است. طبق این پژوهش از سال ۲۰۱۲ به طور متوسط، در فرانسه ۲۱ درصد، در هلند ۲۳ درصد، در آلمان ۲۲ درصد، در بلژیک ۲۴ درصد و در دانمارک ۱۷ درصد کسری درآمد دامداران به ازای هر سال به چشم می‌خورد. این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که طرح بهبود وضعیت دامداران اروپایی، برای جبران این کمبود کافی نبوده است.

هفته گذشته معترضانی که در بروکسل نسبت به قیمت پایین شیرخام اعتراض داشتند، تاکید می‌کردند که به جای پرداخت یارانه برای تولید شیر، تنظیم مکانیسمی در اولویت قرار بگیرد که قیمت‌ها را از نوسانات ایجاد شده حفظ کند؛ طرحی که بتواند علاوه بر رشد در بخش دامپروری به افزایش تقاضا به روش‌های مختلف نیز کمک کند. 

پیشنهاد آن ها در نهایت به این نتیجه رسید که تولید شیر به طور موقت، محدود شود تا بحران کنونی را از بین ببرد. بر این اساس لازم است که دست اندرکاران، شاخصی برای بازار تعیین کنند تا روند نقل و انتقالات محصول، قیمت شیر و حاشیه تولید را در بر بگیرد. این شاخص می‌تواند در سه مرحله آلارم‌های لازم را ارائه داده و برنامه خود را در بازار آغاز کند؛ نخست وقتی که قیمت‌ها هزینه‌های تولید را پوشش می‌دهد، دوم وقتی نرخ‌ها تا حد آستانه کاهش می‌یابد و سوم زمانی که قیمت از هزینه تولید پایین‌تر می‌آید.

 ۱- اگر شاخص بازار به میزان ۷,۵ درصد کاهش یابد، تیم نظارتی یک هشدار اولیه را صادر کرده و جمع آوری شیر برای ذخیره سازی شروع خواهد شد. در این مرحله برنامه‌های انگیزشی برای افزایش مصرف شیر در دستور کار قرار می‌گیرد.

۲- اگر شاخص بازار به اندازه ۱۵ درصد کاهش یابد، برنامه ریزی منابع تولید به صورت داوطلبانه از دامداران دعوت کرده تا برای کاهش تولید حداقل پنج درصدی شیر مناقصه شرکت کنند. دامدارانی که در اجرای این طرح همکاری می‌کنند، مشمول پاداش خواهند شد. در مقابل حتی تولید یک کیلوگرم شیر اضافی از طرف هر تولیدکننده‌ای با جریمه همراه است.

۳- اگر شاخص بازار به میزان ۲۵ درصد کاهش یابد، کاهش اجباری تولید در تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا کلید خورده و دامداران ملزم به کاهش دو تا سه درصدی تولید برای دوره‌ای مشخص مثلا ۶ ماهه هستند. البته چنین طرحی معمولا تا زمانی ادامه می‌یابد که بحران از بین رفته و تعادل به بازار برگردد.

منبع: thescottishfarmer.com

ترجمه: وحید زندی فخر

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
0
0
خوشابه سعادت دامداران آنجا
ا
نظر شما
ادامه