کد خبر: ۳۸۰۲۵
 

رئیس اداره بیماریهای زئونوز مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هیچگونه کمبود دارو برای واکسیناسیون حیوانات و انسانهای مبتلا به بیماری هاری در کشور وجود ندارد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر حسین عرفانی» در حاشیه هجدهمین گردهمایی سالانه کارشناسان بیماریهای واگیردار دانشگاه های علوم پزشکی کشور در شهرکرد در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: در مقطعی از سال جاری وزارت بهداشت، با کمبود واکسن انسانی هاری مواجه شد اما با تشکیل کمیته های مرتبط و آموزش روشهای جدید علمی برای تزریق به بیماران مبتلا به هاری با دوز پایین دارو، هم اینک مشکلی در این زمینه وجود ندارد .

وی بیان کرد: واکسن انسانی این بیماری وارداتی است و سالانه بیش از 2 هزار میلیارد ریال هزینه مستقیم برای خرید دارو از سوی وزارت بهداشت به این امر اختصاص می یابد .

عرفانی افزود: واکسن حیوانی بیماری هاری نیز در انستیتو پاستور ایران تولید می شود و کمبودی نیز در این زمینه وجود ندارد .

وی در ادامه با بیان اینکه موارد گزش توسط حیوانات در کشور در دو و سه دهه اخیر رو به افزایش بوده است، اظهار کرد: سال گذشته 170هزار نفر در کشور توسط حیوانات گزیده شده و تحت درمان قرار گرفتند .

عرفانی ادامه داد: همواره میزان ابتلا به بیماری هاری در کشور از انگشتان دست تجاوز نکرده اما در سال جاری میزان شیوع این بیماری در 2 استان بیش از حد انتظار بوده است .

وی افزود: از آنجا که 90 درصد از گزش­ها به دلیل مواجهه با سگ­ها حادث می شود، بهترین راهکار برای کاهش ابتلا به بیماری هاری آموزش کافی بخصوص برای کودکان برای عدم تحریک این حیوانات است .

عرفانی، پوشش 75 درصدی واکسیناسیون موثر سگهای صاحبدار را اقدامی موثر در راستای حذف و کنترل بیماری هاری انسانی در کشور عنوان کرد و افزود: با کنترل جمعیت سگهای ولگرد و بدون صاحب از طریق روشهای حیوان دوستانه از سوی شهرداری و دهیاریها و اجرای تدابیر لازم از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برای ایجاد حریم و محیطی ایمن بین انسان و وحوش نیز می توان از حجم ابتلا به بیماری هاری تا حد قابل توجهی کاست .

وی با بیان نوع فعالیت مراکز تشخیص هاری در انیستیتو پاستور تهران تصریح کرد: فراهم کردن بستر لازم برای تعمیم این آزمایشات به دیگر آزمایشگاه های کشور نیز اقدام موثر دیگری در این راستا است که از سوی وزارت بهداشت در دست پیگیری است .

به گفته عرفانی، هم اینک 700 مرکز درمانی و پیشگیرانه بصورت شبانه روزی و رایگان در حال انجام خدمات درمانی و تزریق و شستشوی گزیدگی حیوانات در کشور است .

به گزارش ایرنا، هجدهمین گردهمایی سالانه کارشناسان بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان با حضور 70 نفر از کارشناسان دانشگاه های علوم پزشکی کشور هشتم تا دهم آبانماه با هدف ارائه تجربیات و تبادل اطلاعات درباره وضعیت بیماریهای زئونوز در کشور و راهکارهای مقابله با ابتلا و شیوع این بیماریها در شهرکرد برگزار شد.

 
 
نظر شما
ادامه