کد خبر: ۳۷۷۳۱
 

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمدگفت: پنهان کاری در خصوص مرگ پلنگ باشت نشده است و علت مرگ آن از نظر دامپزشکی شهرستان قابل تشخیص نیست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «سید اسدالله هاشمی» افزود: 28 شهریورماه سال جاری پس از مشاهده لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه آزاد حوزه شهرستان باشت توسط مأموران محیط زیست، لاشه به دامپزشکی شهرستان برای بررسی انتقال داده شد.

وی بیان کرد: مأموران کلانتری، محیط زیست و دامپزشکی شهرستان به‌صورت مشترک این موضوع را پیگیری و صورت جلسه کردند.

هاشمی اظهار کرد: سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان باشت در نامه‌ای رسمی در روز اول مهر به محیط زیست اعلام کرد که در خصوص تلف شدن این پلنگ، ضمن استشمام بوی بد از لاشه، آثار ناشی از تیرخوردگی در لاشه مشاهده نشد و علت مرگ نیز قابل تشخیص نبود.

هاشمی با یادآوری این موضوع که دامپزشکان می‌گویند با گذشت 24 ساعت از زمان مرگ گونه، سم شناسی ممکن نیست، ابراز داشت: استان آزمایشگاه سم شناسی ندارد و استان فارس نیز فاقد چنین آزمایشگاهی است و البته لاشه نیز به دلیل گذشت چند روز از مرگ، فاسد شده بود.

28 شهریور امسال مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: لاشه یک قلاده پلنگ در روستای بهره عنا در شهرستان باشت پیدا شد.

هاشمی افزود: لاشه این پلنگ را مأموران محیط زیست استان در یک گشت زنی پیدا کردند.

وی اظهار داشت: هنوز دلیل مرگ این پلنگ مشخص نیست و دلیل آن پس از بررسی‌های کارشناسی اعلام خواهد شد.

پلنگ‌ ایرانی جزء گونه‌های در معرض خطر انقراض به شمار می‌رود که بیشتر در نقاط کوهستانی زیست می‌کند.

طول این پلنگ حدود 160 سانتی متر با وزن بین 35 تا 90 کیلوگرم است.

اواخر مرداد سال جاری مأموران یگان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد برای نخستین بار یک قلاده پلنگ ایرانی را در منطقه کوه نور بخش سرفاریاب از توابع شهرستان چرام مشاهده کردند.

کهگیلویه و بویراحمد هفت منطقه حفاظت شده شامل دنا، دنای شرقی، خائیز سرخ، خامی، دیل، سولک و سیوک دارد که از غنی‌ترین مناطق زیستی از لحاظ تنوع گیاهی و جانوری در کشور است.

این استان افزون بر 312 هزار هکتار پارک ملی و منطقه حفاظت‌ شده دارد.

 
 
نظر شما
ادامه