کد خبر: ۳۷۷۱۸
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
 

از سیستان تا بلوچستان، به دنبال تحقق یک رویا

دکتر حامد گنجعلی

رئیس نظام دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان

 

آبان ماه 1385 بنده که چند ماهی بود از دانشگاهی در غرب کشور فارغ التحصیل شده بودم، با هزاران امید و آرزو و رویاهای نو به فعالان دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان اضافه شدم، آن هم در شهر بندری و زیبای چابهار. به عنوان یک نیروی بومی استان، خیلی زود اهمیت و جایگاه استانم را در فعالیت های حوزه دامپزشکی کشور درک کردم. استان سیستان و بلوچستان به عنوان وسیع ترین استان کشور که 11% مساحت کشور را به خود اختصاص داده بود، در اکثر حوزه های کاری دامپزشکی دارای جایگاه ممتاز کشوری بود. از چابهار و سواحل مکران تا سیستان و هامون در صید و صیادی و پرورش دام، طیور، آبزیان (ماهی-میگو)، زنبور عسل و... حایز اهمیت اند. وجود آب و هوای چهارفصل این استان و همجواری با دو کشور افغانستان و پاکستان و ورود دام به استان در کنار استعداد پرورش دام بومی، موجب گردیده که کشتارگاه ها و بسته بندی های گوشت استان فعال و در تامین گوشت کشور موثر باشند، لذا به راحتی می توان این استان را ویترینی از فعالیت های دامپزشکی دانست. بی شک همه این عوامل باعث شده تا علمای علم سلامت، این استان را دروازه سلامت کشور و حتی دنیا بنامند و این موجب می گردیده تا اهمیت کار فعالان حوزه سلامت بیشتر باشد.

پس از ورود به شورای نظام دامپزشکی استان، اولین بحثی که موجبات آزردگی خاطر فعالان حوزه بهداشت و سلامت استان بالاخص همکاران دامپزشک را داشت، کمبود و گاها نبود امکانات سخت افزاری نظام دامپزشکی استان و بویژه محل دفتر این نظام بود. با توجه به اینکه از دانشگاه زابل و دانشکده دامپزشکی آن دانشگاه تعدادی از فرزندان بومی همین استان با مدارک دکترای حرفه ای دامپزشکی در حال فارغ التحصیل شدن بودند، اهمیت ارتقای سخت افزاری نظام دامپزشکی استان بیشتر می شد.

از یک طرف این استان برخلاف بسیاری از استان های کشور فاقد کارخانجات و صنایع بزرگ با استطاعت مالی بود که بتوانند به این شورا یاری نمایند و از طرف دیگر بسیاری از شاغلین بخش خصوصی دامپزشکی در این استان همکارانی بودند غیربومی که اکثرا ماندگار نبوده و بعد از یافتن فرصت شغلی مناسب تری مهاجرت می کردند. تمام این عوامل موجب شده بود که فعالیت این شورا به سختی صورت بگیرد؛ حتی یادم می آید در همان ایام تصمیم گرفته شد تا دفاتر نظام دامپزشکی برخی از استان ها مثل استان سیستان و بلوچستان را بسته و به اعضای این استان بصورت الکترونیکی و یا از طریق دفاتر نظام دامپزشکی استان های همجوار خدمت رسانی گردد.

از آن زمان تاکنون، دفتر نظام دامپزشکی استان دو اتاق نسبتا مخروبه در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان زاهدان هست که هر چند گاه یکبار دستور به تخلیه آن داده می شود. اگرچه در تمام این مدت ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان و مدیران ایشان از هیچ مساعدت و همکاری دریغ نداشتند، اما نمی توانستیم در مکانی که هیچ ضمانتی برای ماندن وجود نداشت، ساخت و ساز و حتی تعمیر و بهسازی نماییم، لذا در این چند ساله بر آن شدیم تا با یاری توان داخلی و مساعدت همه بخش های خصوصی و تلاش دلسوزانه اعضای شورای این دوره نظام دامپزشکی که در تمام این سال ها هیچ مزد و حقوقی دریافت نکرده بودند، به فکر ساخت یا خرید مکانی در شأن و منزلت همکارانمان بیفتیم؛ اعضایی که از مکران تا هامون مرزدار بهداشتی سرزمینمان بودند و در بدترین شرایط اقلیمی به عنوان سربازان گمنام عرصه سلامت مشغول به تلاش صادقانه هستند، می بایست بتوانند از امکانات در شان و منزلتشان استفاده نمایند.

بهترین زمان برای اعلام این تفکر در بازدید جناب آقای دکتر صفری ریاست سازمان نظام دامپزشکی کشور که در ابتدای سالجاری به این استان تشریف آوردند، بود. آرزویمان را همه با هم در حضورشان بیان کردیم و ایشان قول  مساعدت دادند، البته در حد توان. از آن روز به بعد انرژی ما چند برابر شد؛ ماهها و ماهها بدنبال مکان مناسبی بودیم که بتوانیم با کمک مالی که از همکاران، اعضای شورای نظام دامپزشکی استان و سازمان مرکزی نظام و... می شد، خریداری و تجهیز گردد، آن هم به اسم دفتر نظام دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان و چه زیبا ایامی اینکار صورت گرفت؛ در ایام عید قربان و عید غدیر شروع و در هفته دامپزشکی نهایی شد.

امروز که این متن را می نویسم به خود می بالم که خداوند تقدیرم را بگونه ای مقرر کرده که زمان فعالیت شغلی ام در حوزه بهداشت و سلامت جامعه، مترادف گردد با حضور این مدیر کلان دامپزشکی استان؛ بزرگوارانی که در طول این  سالها بمانند برادری راستین همواره یاریگرمان بودند و اگر نبود حمایت های آن بزرگ اندیشان و بدنبالشان روسای ادارات دامپزشکی استان، شاید بسیاری از کارها نمی توانست صورت بگیرد.

خوشحالم که به عنوان رئیس نظام دامپزشکی استان، کسانی به بنده اعتماد کردند که خود انسان هایی فرهیخته اند. اعضای امروز نظام دامپزشکی استان چه آنهایی که در این راه موی سپید کرده اند و چه جوان هایی بومی و پرتوان که با فارغ التحصیل شدنشان خون تازه ای به کالبد دامپزشکی استانمان تزریق شد، همه در کنار هم بوده و هستند و خدمت رسانی به مردم سرزمین آفتاب را جزو افتخارات خود دانسته و می دانند.

خداوند را شاکرم که در زمانی مشغول به فعالیت حرفه ای هستم که اولین استاد ادب، اخلاق و درست اندیشی ام بعنوان سکاندار دامپزشکی کشور منصوب گردیده است؛ فردی که سالها افتخار شاگردی ایشان را در شبکه دامپزشکی چابهار و شورای نظام دامپزشکی استان داشته و فرصت الگوبرداری برایم مهیا بود. بی شک با حضور ایشان در سازمان دامپزشکی کشور و توان والای جناب آقای دکتر صفری بعنوان ریاست سازمان نظام دامپزشکی کشور، دو بازوی پرتوان دامپزشکی کشور بیش از پیش در کنار هم خواهند بود و این تعامل و تسامح موجبات ارتقای جایگاه شغلی و حرفه ای دامپزشکی و نتیجتا افزایش سطح بهداشت و سلامت جامعه می گردد.

در پایان مجددا خرید و تجهیز مکان جدید دفتر نظام دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان را به همه عزیزانی که در طول این سالها از هیچ کوششی دریغ ننموده و در کنار تمامی زنده بادها و مرده بادها هدفشان خدمت رسانی واقعی به مردم سرزمینمان بوده تبریک و تهنیت می گویم و موفقیت و بهروزی تمامی سربازان واقعی ولایت را از لعل طراز کمر آفتاب خواستارم.

 
 
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
دامپزشک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
0
1
هر که نان از عمل خویش خورد
........‌‌‌..........
........ دکتر رفیعی پور تازه رییس سازمان شده اند و در موقع خرید و تجهیز این مکان رییس سازمان نبوده اند!
.......................
....................... سال 93 کارگاه تفسیر نتایج سرولوژی .... در زابل برگزار کردند ! .......‌‌‌...... آبروی دامپزشکی استان حفظ میشد .
موفق باشید.
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۰۴:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
1
0
با سلام و احترام
خدا قوت دکتر جان. آرزوی موفقیت و سربلندی از درگاه خداوند متعال خواستارم
دامپزشک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
2
0
درود بر دکتر عزیز
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
1
0
خدا قوت و خسته نباشید آقای دکتر
انشالله که همه با هم و در کنار هم بتونیم روزهای روشنی رو برای فرداهای دامپزشکی استانمون رقم بزنیم.
دفتر نظام یکی از ضروریاتی بود که با تلاش شما و سایر همکاران محقق شد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
1
0
من هیچ وقت در استان سیستان و بلوچستان نبوده ام و حتی نرفته ام اما به عنوان دامپزشک شاغل در بخش دولتی همیشه عزیزانی را که در استانهای محروم و سخت خدمت میکنند را میستایم و خدا قوت میگویم هر چی برای این استانها هزینه گردد صالحات باقیات است خداوند به مدیران شایسته ای مثل دکتر صهری که این مهم را انجام داده اند باید تبریک و افرین ودست مریزاد گفت
دامپزشک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
1
0
سلام. من به نوبه خودم از تمامی زحمات آقای دکتر گنجعلی تشکر میکنم. همه ما که بعنوان همکار ایشان هستیم از نزدیک با تلاش و کوشش ایشان برای ارتقای دامپزشکی خاصا در بخش خصوصی آشنا هستیم . ایشان با دست خالی دارند تلاش می کنند. دکتر عزیز دستمریزاد و خداقوت
س وب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
1
1
اخذ نامه کشوری توسط دکتر گنجعلی عزیز موجب شد تا بسیاری از بچه های بومی استان بتوانند داروخانه،کلینیک و آزمایشگاه بزنند آنهم در این استان محروم با حداقل امتیاز،لطف وزحمات شمارو بچه های استان هیچوقت فراموش نمی کنند،موفق باشی وخداپشت و پناهت دکترعزیز و دوست داشتنی
دکتر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
1
0
سلام.دکترعزیز بی شک خداوند از تلاشهای صادقانه شما آگاه هست.امیدوارم پله های ترقی روچندتاچندتا طی کنی که بی شک لایق آن هستی.خدانگهدارت؛ مرد زحمتکش دامپزشکی استان
دکتر 1
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
1
0
خسته نباشید دکترجان
واقعا یکی از مشکلات نظام استان حل شد.

قابل توجه دوستانی که میگفتند نظام استان مکان مناسبی نداره ،
دکتر گنجعلی عزیز که رییس اداره زابل هم هستن با وجود مشغله کاری زیاد و با یک روز حضور در هر هفته در دفتر نظام این دستاورد بزرگ را کسب کرده اند حال اگر نظام آتی در اختیار بخش خصوصی باشه که از سرتاسر استان انتخاب شده باشند و حضور بیشتر و موثرتری داشته باشند مطمئنا بازده بیشتری خواهد داشت و پویاتر اداره خواهد شد.
فدایی داری دکتر
دامپزشک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
1
1
سلام

جا داره همین جا از نظام دامپزشکی استان خراسان جنوبی و بخصوص دکتر کمیلی نازنین که بدون نامه کشوری و بین الملل ! با فارغ التحصيلان جدید نهایت همکاری را داشتند و بدون نامه کشوری پروانه درمانگاه و داروخانه و آزمایشگاه دادند تشکر ویژه داشته باشم.

من با همکاران دامپزشک شاغل در سایر استانها نیز در تماس بودم و نظام آنها هم انواع پروانه را برای متقاضیان دامپزشک ، بدون نامه کشوری صادر کرده اند که این نشانگر عزم سازمان نظام دامپزشکی کشور برای رفع موانع در مسیر فعالیت های قانونی دامپزشکان هست.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
0
3
نامه کشوری؟ ؟؟؟
منظورتان از نامه کشوری چیه؟
یعنی در کل کشور اجرا شده بویژه در سیستان و بلوچستان؟
یا فقط برای سیستان و بلوچستان اجرا شده ؟
حالا که بقیه استانها هم زودتر از سیستان و بلوچستان پروانه داروخانه دادن فکر نمیکنی که لقمه رو الکی دور سرتون چروخوندین؟
نکنه منظورتان در مورد شهید کشوری (قهرمان هوانیروزه )؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
0
1
باز صحبت از انتخابات نظام شد!

بابا این آقایان دارن به وظایف شان عمل میکنند
پس برای چی به این افراد رای دادیم ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
0
2
داداش قربون دستت یک نامه کشوری هم برای برگزاری انتخابات نظام تهیه کن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
0
3
آقای دکتر گنجعلی
منظورتون از مدیر کلان دامپزشکی استان دقیقاً استعاره از چه کسی هست ؟
برزیل کوچک !!!
شاگرد ادب و اخلاق و درست اندیشی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
0
2
یعنی شما تا 25 سالگی هیچ استاد ادب و اخلاق و درست اندیشی نداشتی ...؟ ...................
ناشناس
|
United States
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
0
2
برای دفتر جدید هر نظام استانی می خوان مقاله بنویسند ؟

یعنی سی و خرده ای مقاله جدید ؟

یا خدا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
0
1
نگاهی دوباره به محل جدید نظام دامپزشکی استان
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
0
2
روسای سازمان دامپزشکی کشور، از ابتدا تا آینده در زمان ریاست شان، همه اساتید ادب و اخلاق و درست اندیشی و بقیه کارهای خوب من بوده و هستند و خواهند بود !

کارمند نمونه و مستعد پیشرفت !
دانشجوي مامايي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۰
2
0
استادواقعامتشکرم اززحماتتون براي اين استان فراموش شده
ناشناس
|
United States
|
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
1
2
هر گاه مطالب دکتر گنجعلی بزرگوار رو می بینم یاد دوران قاجار و امیر کبیر می افتم .
دوران قاجار به این دلیل که اوج و شکوفایی صنعت .............. از مسئولین رده بالا و شاهان بود.
امیر کبیر به این دلیل که اون بیچاره .................. بلد نبود و کله پا شد.

موفق باشی برادر
دامپزشک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
0
1
متاسفم برای شما آخه پیگیری یک ساختمان نیاز به این همه تعریف و تمجید نداره ..............
نظر شما
ادامه