کد خبر: ۳۷۷۰۳
تعداد نظرات: ۵ نظر
جستاری بر هفته و روز ملی دامپزشکی:
این چند سطر را نگاشتم تا گریزی بزنم به بازتاب انتخاب نام "بیطار" به عنوان یک نام یا برند برای نخستین جشنواره فیلم و عکس دامپزشکی که واکنش‌های مختلفی را در محافل دامپزشکی برانگیخت ...
 

جستاری بر هفته و روز ملی دامپزشکی

می خواهیم زنده بمانیم

دکتر علی منصوبی

 

روز ملی و هفته دامپزشکی نود و شش هم به پایان رسید؛ با همه فراز و نشیب هایش، با همه روبان بریدن هایش، با همه خبرهایش، با همه عکس ها و فیلم هایش، با همه سخنرانی هایش، با همه تشویق ها و تنبیه هایش، با همه تقدیرها و اعتراض هایش، با همه برنده ها و بازنده هایش، با همه مصلحت اندیشی و واقع بینی هایش ...

باید بپذیریم  که همه تلاش کردند، از رئیس مسئول تا کارگر زحمتکش و گمنام، از بخش خصوصی تا دولتی، از تولیدکننده تا واردکننده، از شاغل تا بازنشسته، از دانشجو تا دانشگاهی، هر یک نقشی ایفا نمودند؛ شاید با انگیزه و سلیقه های گوناگون. مهم نیست؛ مهم این است که دامپزشکی زنده است، دامپزشکی هر چند به سختی، اما نفس می کشد.

چون سال های گذشته، مثل هر رویداد دیگری، نقطه نظرات و انتقاداتی مطرح شد؛ خواه شفاهی و خواه در فضای مجازی، خواه مثبت و خواه منفی، خواه تند و خواه ملایم؛ که این خود نیز خوشایند و امیدوارکننده است، چرا که نشان می دهد حساسیت ها و واکنش ها به بخش دامپزشکی وجود دارد. نه باید عصبانی شویم و نه مغرور. تلاش کنیم در فضایی آرام و نه به صورت ناشناس حرف های هم را بشنویم و یکدیگر را بیشتر تحمل کنیم؛ کمی خواسته های شخصی خود را تعدیل نماییم. منافع و مصالح جمعی را در نظر بگیریم و به یکدیگر بیشتر احترام بگذاریم، واِلا در نهایت همه ما بیش از این متضرر شده و دیگرانی در این آب گل آلود چه ها کنند؛ و اگر روزی صدای هیچ اعتراض یا نقدی بلند نشد، بدانیم که دامپزشکی مٌرده است. در این راستا به خاطر خُرده حوصله و سر سوزن خاک خوردن در عرصه های فرهنگی و هنری و ارتباطات، نقطه نظرات شخصی را به رشته تحریر درآورده ام تا شاید بهانه ای باشد برای مشارکت، همفکری و همراهی بیشتر.

1- امروزه برند سازی به عنوان یکی از پایه های اصلی تبلیغات، بازاریابی و جلب افکار عمومی می باشد که با هدف ایجاد تمایز و سهولت در درک بیشتر مخاطب از یک موضوع و حَک آن در ذهن پیام گیرنده بکار گرفته می شود. و گویا  منشاء مفهومی برند هم همانا زدن داغ بر روی بدن دام ها جهت سهولت در شناسایی آنها است.

این چند سطر را نگاشتم تا گریزی بزنم به بازتاب انتخاب نام "بیطار" به عنوان یک نام یا برند برای نخستین جشنواره فیلم و عکس دامپزشکی که واکنش های مختلفی را در محافل دامپزشکی برانگیخت؛ برخی تعجب کردند، برخی مخالفت و برخی هم بی اعتنا. آنچه مسلم است، درک و سواد بصری مخاطبین به دلایل مختلف ارتقاء یافته است. با توجه به بمباران اطلاعاتی کشوری و جهانی، انتقال غیرمستقیم پیام و ایجاد سوال و کنجکاوی گیرنده پیام در کمپین های اطلاع رسانی ارزش خاصی دارد. بنابراین چندان منصفانه نیست که به عزیزانی که جرأت به خرج داده و زحمت چند ماهه چنین رویدادی را پذیرفتند، در عدم انتخاب مستقیم نام دامپزشکی خرده بگیریم. بلکه فرصتی است که منتقدان واژه بیطار، مشارکت بیشتری کرده و پیشنهادات بهتری ارائه کنند، به شرطی که حداقل جذابیت ها و استانداردهای لازم را داشته باشد. خوشبختانه وسایل ارتباطی هم چنان پیشرفته و در دسترس شده که جای هیچ بهانه ای باقی نمی گذارد. البته در عنوان فراخوان های اولیه و اخبار منتشره جشنواره بیطار، اشاره ای به دامپزشکی نشده بود که این خود بر ابهامات و سوء برداشت ها افزود، چراکه مخاطب ناآشنا و حتی برخی از خانواده دامپزشکی، با مفهوم بیطار در نگاه اول متوجه موضوع جشنواره نمی شدند، که در طراحی پوستر و روزهای پایانی این نقیصه رفع گردید. بدیهی است هر تجربه اولی مانند جشنواره بیطار نواقص و کاستی هایی دارد که با شناختی که از سابقه و تجربه برگزارکنندگان دارم، حتماً برای دوره های بعدی بازنگری و مرتفع خواهد شد.

 

2- خبرسازی و جلب افکار عمومی به شکلی جذاب با استفاده از برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری و یا مشارکت هنرمندان، ورزشکاران و کسانی که به نحوی در میان افراد جامعه شناخته شده تر هستند، کارکردی فراگیر و مرسوم دارد. این روش ها می تواند  هم به صورت غیرمستقیم اهداف و سیاست های تخصصی برگزارکنندگان هر رویدادی را تامین نموده و هم در قالب یک ویترین فراگیر و تاثیرگذار جهت شناساندن وظایف و فعالیت های بخشی گام موثری بردارد.

مهم این است که این چراغ روشن شده است. مهم این است که این تابو شکسته شده است. مهم این است یک روز به یک هفته تبدیل شده  است. اما مهم تر این است که  در دوره های بعدی انتقادات و پیشنهادات در نظر گرفته  شود. از جمله اینکه  چه بسیار وابستگان حرفه دامپزشکی و حتی خانواده های آنها که در عرصه های غیرمرتبط مانند علوم قرآنی، ادبیات، موسیقی، فلسفه، ورزش و... در اقصی نقاط کشور دارای موفقیت ها و محبوبیت هایی هستند که می توان با یک قدردانی از آنها، هم باعث دلگرمی صنفی شده و هم بخش دامپزشکی را به صورت غیرمستقیم به اقشار مختلف جامعه شناساند، چون به اندازه کافی  کنگره، همایش علمی و نمایشگاه به بهانه های مختلف و در بخش های مختلف مرتبط با حوزه دامپزشکی برگزار می شود که در آنها از وجه علمی، اداری و مدیریتی عده ای تقدیر شود.

3- پوشش خبری و انعکاس مناسب و فراگیر این رویداد و استفاده بهتر از اصحاب رسانه همواره از دغدغه های برگزارکنندکان و خانواده دامپزشکی بوده و همواره انتقاداتی به آن وارد شده است. امروزه هر شخص یا مجموعه ای باید برای ارتقای کیفی و کمی سهم خود در فضای محدود رسانه ای، هوشمندانه بجنگد. در عین حال باید بپذیریم که روابط عمومی سازمان های دولتی خبرگزاری نیستند و محدودیت هایی دارند و ناچارند در محدوده وظایف و ضوابط تعریف شده اداری خود  عمل نمایند. اما می توانند با تدبیر بیشتر که  هزینه های خود را دارد، نسبت به مدیریت بهتر این کار اقدام نمایند. البته تراکم و تقارن برخی مناسبت ها مانند هفته نیروی انتظامی، روز روستا و آتش نشانی در نیمه اول مهرماه هم بر محدودیت ها می افزاید. در عین حال همه نیک می دانیم که حضور مقامات رده اول کشور و لشگری در هر مراسمی می تواند موج رسانه ای مورد انتظار را ایجاد کند که که موانع و مصائب نانوشته ای خود را دارد و اغلب هم خارج از توان و اختیار برگزارکنندگان است.

4- اگر کمی منطقی و مُنصف باشیم، این واقعیت را باید بپذیریم که علم دامپزشکی به دلیل تنوع فعالیت ها، از نظارت بر بهداشت و سلامت عمومی جامعه گرفته تا پیشگیری و کاهش آلام جانداران که به نوعی همه آنها اعم از  خاکزی و آبزی جزو بهره برداران خدمات دامپزشکی به صورت مستقیم و غیر مستقیم می باشند، دارای ساختاری ویژه است. پیچیدگی های منحصر به فرد این حرفه زمانی برجسته تر می شود که بخواهیم آن را در قالب های دیگری ارائه نماییم. به عنوان مثال بخواهیم لوگو یا نشانه ای طراحی کنیم، بخواهیم پوستری را عرضه نماییم، بخواهیم جشنواره ای را سازماندهی و برگزار کنیم، بخواهیم فیلم متفاوتی بسازیم؛ آن هم به شکلی که همه فعالان این عرصه راضی باشند. نقش حیوانات در این حرفه موجب تمسخر یا لودگی نتیجه کار نشود. خلاصه اینکه هم جامع باشد و هم کامل؛ هم عامه بپسندند، هم استاد دانشگاه؛ هم هنرمند خوشش بیاید و هم وابستگان حرفه دامپزشکی.

اگر محال نباشد، بسیار دشوار است و نیازمند ایده های نو و خلاقانه تر. سخن آخر اینکه اگر به حرفه مان واقعاً تعصبی داریم، منتظر نشویم کسی دعوتمان کند، منتظر نشویم حق جلسه بدهند، منتظر نشویم تقدیرمان کنند، اگر نیتمان خدمت است، از خیس شدن دست و پاهایمان نهراسیم، هرآنچه در بضاعتمان است، هر آنچه که در حد اختیارمان است، هرآنچه که زورمان می رسد، حتی اگر در حد نوشتن چند سطری بر کاغذی باشد.

 
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
خائنین واقعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
0
0
زنده ماندن موقعی معنا دارد که ارزش و شخصیت داشته باشی و انسان گونه زندگی کنی.وقتی به رشته ای در جامعه ای ارزش واقعی اش داده نمی شه یعنی مرده.هر چیزی باارزشی بدون ارزش،مثل جسم بی روح می ماند یعنی مرده.اول ارزش یه چیز با ارزش رو می گیرن،خود به خود کاملا از بین می ره.مرگ تدریجی دامپزشکی رو این ...... دامن زد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
0
0
آقاي دكتر منصوبي بفرمايند كه نام بيطار چه معنايي دارد و چرا انتخاب شد؟ متشكرم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
0
0
می خواهند بمیریم و نامی از ما باقی نماند

روزهای ملی و هفته های خودساخته دامپزشکی که حتی متولیان نامگذاری آن هم به برنامه های خود ارزشی قائل نیستند (برگزاری گرامیداشت 14 مهر در 17 مهر) آمدند و رفتند ، افاضات کلام و ادعاهای بی مصرفی که هیچ یک مشکلی از مشکلات همکاران را درمان نکرد مسند داران لابیگری که با ........... سازمان برنامه ها ریختند برای مضمحل نمودن ماده 19 ولی ادعای حفاظت و صیانت از حقوق دامپزشک را داشتند همانها که مشابه ابوموسی اشعری با ظاهری که فقط دامپزشکان را فریب میداد همانها که تکه کلام همصحبتی با شما تا همینجا کفایت میکندشان شهره خاص و عام است.

علت اینکه افراد ناشناس صحبت میکنند را باید در عملکرد سازمانها و جوامع بیابید نه در وجود افراد به این مساله فکر کنید که آنکه سخنی بر زبان می راند را چگونه به سزای سخنش می رسانید که افراد سعی می کنند بدون نام و نشان سخن بگویند مگر در برگزاری گرامیداشت چهاردهم مهر چه خواسته شخصی وجود دارد یا می تواند داشته باشد که باید کمی آنها را تعدیل نمائیم.
1- در چند سطر نوشته شما ما مشکلی با برندسازی نداریم ولی خدمتتان عرض کردیم که همانگونه که انتخاب دامپزشکی برای عنوان این حرفه اشتباه بوده انتخاب بیطار هم اشتباه است چون اساسا دیگران شاغلان این حرفه دیگر آن وظایف 1000 سال پیش را فقط بر عهده ندارند و دامنه عملکردیشان وسیع شده است و همانگونه که شما بهتر از ما میدانید انتخاب نام با هدف جمعیتی عام و خاص متفاوت است چنانکه خودتان اشاره نموده اید و همچنین کدام فراخوان را برای نامگذاری منتشر نمودید که اکنون از عدم مشارکت افراد در آن گله دارید البته لازم است عنوان کنم که اگر دستور بفرمایند در راستای شفاف سازی هزینه های صورت گرفته برای برگزاری این جشنواره و منابع آن را مستند منتشر نمایند مسلما کمک شایانی به برگزاری هر چه بهتر آن در آینده خواهد نمود داستان لوگو سازمان دامپزشکی را که فراموش ننموده اید.
2- مشارکت هنرمندانی که در این همایش بجای دامپزشکان مورد تجلیل قرار گرفتند در گرامیداشت حرفه دامپزشکی چه بوده است به نظر شما داستان برعکس نبود آیا از اعتبار کم دامپزشکی برای تجلیل آنان استفاده نشد، از سوی دیگر همکار عزیز آیا واقعا به تقدیر شدگان همایش 14 مهر به عنوان برجستگان این حرفه مینگرید ؟ اگر اینطور باشد باید عرض کنم که ما در مجموع 180 درجه با هم اختلاف عقیده داریم چون من و بسیاری دیگر از دامپزشکان که میشناسم به افراد تقدیر شده فوق به دید موفقترین سیاسی کارن و لابیگران دامپزشکی مینگریم نه برجستگان حرفه و این کار مشابه آن دوستمان است که برای عیادت به بالین یکی از همکاران اخیرا بازنشسته سازمان رفته است در حالیکه خود همان فرد که از قضا خیلی صمیمانه کنار ایشان نشسته نقش مهمی در مضمحل نمودن دستاوردهای علمی همکار بازنشسته داشته است. ما هنوز نتوانستیم از برگزیدگان و خدمتگزاران واقعی حرفه دامپزشکی تقدیر نمائیم چگونه است که میخواهیم از فعالیتهای فوق برنامه خانواده همکاران تقدیر کنیم این سخن شما را به عنوان مزاح تلقی می کنم.
3- لطفا عبارت مراسم گرامیداشت روز ملی دامپزشکی را در اینترنت جستجو کنید از دیدن تعداد نتایج واقعا شگفت زده خواهید شد چون جز سایت سازمان و حکیم مهر و چند وبلاگ چیز دیگری در آن نمی یابید بنابریان نام پوشش خبری برای انتشار چند خبر که آنهم ناقص صورت میگیرد کمی بیش از حد اغراق به نظر میرسدچگونه است که برای اجاره سالن و گروههای مختلف هنری و هنرمندان و داوران اعتبار هست ولی برای پوشش خبری اعتبار نیست بگذریم از این بند که شما خود بهتر از ما به این امر واقفید.
4- اتفاقا متنوع بودن حرفه که فرصت خوبی است برای محدود نبودن به کلیشه های تکراری ، منتهی مشکل اینجاست که شما میخواهید محتویی با دامنه همه شمول تولید کنید که امکانپذیر نیست اگر از توان هنرمندان استفاده می کنید و اگر برایشان هزینه میکنید که مترجم زبان شما برای جامعه باشند و خروجی مورد نظر را ندارید برای این است که مترجمتان حرفهای شما را نمی فهمد عوضش کنید وابسته به یک ذهن نباشید دلیلی ندارد که جامعه به دامپزشکی از چشم یک نفر آنهم آقای ... بنگرد چشم زیباتری بیابید خوب به همین دلیل پول میدهید.
5- در انتها اینکه کسی حق جلسه نمیخواهد ولی دیگرانی هستند که منتظرند تا با تفکر افراد دیگر حق جلسه بگیرند و این بسیار ناپسند تر از موردی است که شما فرموده اید البته این را هم عنوان کنم که این امر شامل شما نمیشود چرا که شما و عملکردتان بسیار محترم تر از حتی فکر این سخنان است برایتان آرزوی موفقیت داریم چرا که باب گفتگو و درد دل را گشودید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
0
0
از اسم بيطار بدتر پيدانكرديد.سنگين نشويم سبك چرا؟!!!
بهروز برادران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
0
0
مدرک دکتری دامپزشکی، آزاد
اگه جایی قابل استفاده بود بگین
نظر شما
ادامه