کد خبر: ۳۷۷۰۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

روز جهانی غذا و باقی قضایا!!

دکتر آراسب دباغ مقدم

 

 - امروز ۲۴ مهرماه ۱۳۶۹ برابر با ۱۶ اکتبر، روز جهانی غذا (World Food Day ) بود و شعار «تغییر آینده ی مهاجرت، با سرمایه گذاری در امنیت غذایی و توسعه ی روستایی» توسط سازمان غذا و کشاورزی جهان (FAO ) برای آن انتخاب شده بود.

 - نمی دانم که چرا در این کشور یک اصراری هست که همه ی کارهایمان خلاف مسیر مردم و سازمان های دنیا باشد یا به قول آن جمله ی معروف در فیلم کمال الملک «همه چیزمان باید به همه چیزمان بیاید»!

 - موضوع از این قرار است که سازمان غذا و کشاورزی جهان (FAO ) از سال ۱۹۴۵ هر ساله یک شعاری را برای توجه دادن ۱۵۰ کشور جهان به مبحث «امنیت غذایی و گرسنگی» انتخاب می کند. این شعارها به طور عمده بر تولید غذا، اشتغال روستاییان، توسعه ی روستاها و غیره تاکید دارند.

 - نماینده ی قانونی و حقوقی فائو در کشورها «وزارت کشاورزی» است و امروز در ۱۴۹ کشور عضو فائو، وزرای کشاورزی ایشان این روز را گرامی داشتند و بر برنامه های سالانه ی خود برای تامین غذای مردم کشور تاکید کردند.

 - تنها یک کشور در دنیا وجود دارد که وزارت بهداشت آن که به لحاظ قانونی و ماهیتی هیچ نقشی در امنیت غذایی ندارد و فقط کنترل کننده ی بخش کوچکی از زنجیره ی غذا (کنترل غذاهای فراوری شده) و نه تولید کننده ی غذا- است؛ چندین سال است با یک نمایش پرهزینه و کم محتوا، لوح و تندیسی می دهد و خداحافظ تا سال بعد!! شرکت ها هم سیب هایشان را قاب، و فرو می کنند در چشم مصرف کنندگان. نه فرد مسئولی می گوید که برای معکوس کردن مهاجرت از روستا به شهر چه برنامه ای دارد، نه کسی می گوید که برای امنیت غذای جمعیت ۸۰ میلیونی و قطع یا کاهش واردات و وابستگی ۹۰ درصدی روغن به خارج، ۶۰ درصدی برنج، حدود ۲۰ درصدی گوشت قرمز، حدود ۹۰ درصدی شکر، بخش عمده ی چای، تقریبا تمام نهاده های دامی (ذرت و سویا) چه تدبیری دارد، نه کسی برنامه ی برای حمایت از صنایع تبدیلی و خرد روستایی ارایه می دهد و نه صحبتی از دور ریز حدود ۳۵ درصدی غذا می شود، نه مسئولی از تخریب گسترده ی زمین های کشاورزی و تبدیل آن به ویلا و اخیرا رستوران و مرکز خرید صحبت می کند و نه کسی به چاه های خشک شده ی آب اشاره دارد.

 - یاد زمان دانشجویی (دهه ی ۷۰) به خیر که خبر برگزاری روز جهانی غذا در ساختمان بلند وزارت کشاورزی (معروف به کاخ کشاورزی که با بی تدبیری فروخته، صدپاره و در سطح شهر پراکنده شد!!) با حضور نماینده ی فائو را می شنیدیم. دست کم در آن روزها وعده و وعیدی داده می شد و برنامه ی نیم بندی برای امنیت غذایی کشور ارایه می گردید.

 - معلوم نیست که کم کاری وزارت کشاورزی در سال های اخیر باعث شده است که این روز را وزارت بهداشت به نفع خودش مصادره کند یا وزارت بهداشت زرنگ تشریف داشته و خواسته که علاوه بر نمایندگی سازمان بهداشت جهانی، بار نمایندگی فائو را هم به دوش بکشد!! یا وزرای کشاورزی زرنگ بوده اند و خواسته اند خود را کناری بکشند و موضوع مهم و زیر بنایی «امنیت غذایی» را به نمایش اهدای سیب و تندیس و تشکر و حرف های کلیشه ای تبدیل کنند؟

 - اما از حق نگذریم، مردمان جالبی هستیم در تهی کردن هر چیزی از عمق و ریشه و آراستن آن به زنگولک های بی محتوا و شاخه و برگ. درست مثل اتوبوس های هندی که ظاهرشان آراسته و فنی شان خراب است؛ اما خب مسافرانش شادند و آواز می خوانند و حرکات موزون در می آورند تا قبل از پرت شدن از دره و مردن!!

والسلام

 

دانلود فایل صوتی سخنان دکتر دباغ مقدم در برنامه نیم نگاه رادیو سلامت

 

منبع: کانال تلگرامی علوم غذا و ایمنی مواد غذایی

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
0
1
احسنت بر دکتر دباغ مقدم باسواد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
0
1
احتمالا ایشان را در آینده نزدیک بر صندلی یک پست کلیدی خواهیم دید.
نظر شما
ادامه