کد خبر: ۳۷۶۵۷
تعداد نظرات: ۲۲ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: حکیم مهر بسیاری از اخبار حوزه دامپزشکی را پوشش می‌دهد و بر اساس میزان کلیک‌خوری که دارد، می‌توان متوجه شد که مخاطبان زیادی دارد ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: رئیس سازمان دامپزشکی کشور تنها چند ساعت بعد از تکیه بر کرسی ریاست، نمایندگان رسانه‌ها را دعوت کرد تا گپ و گفتی خودمانی با آنها بزند. این حرکت مورد استقبال بسیاری از کارشناسان حوزه رسانه قرار گرفت و بسیاری آن را به فال نیک گرفتند. «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» در گفت‌وگو با حکیم مهر تاکید می‌کند که خبرگزاری‌های تخصصی نقش مهمی در پیشبرد اهداف حوزه مربوطه دارند.

حکیم مهر: آقای دکتر، آیا طرح «هر روستا، یک دامپزشک» در برنامه‌های اصلی شما جایی دارد یا خیر؟

طرح «هر روستا، یک دامپزشک» دو جنبه دارد؛ یکی بحث بهداشتی از حوزه تولید یعنی همان روستایی و عشایری است که ما محصولات آنها را در شهرها مصرف می‌کنیم. قرار است حوزه بهداشتی ما از مبدا تضمین شود. حضور دامپزشک در روستا مانند طرح پزشک خانواده است که هم‌اکنون در حال اجراست و مربوط به محصولاتی است که در حوزه غذا مطرح می‌شود. در واقع فقط حوزه عشایری ما قریب به ۲۵ درصد فراورده‌های خام دامی کشور را تولید می‌کند. زمانی که در این حوزه یک دامپزشک حضور داشته باشد، سلامت محصول به شکل صد درصد از مبدا تامین می‌شود.

در کنار آن قرار است ارزش افزوده به محصولاتی که در روستاها تولید و خوراک آنها از طبیعت تامین می‌شود، بدهیم. مطمئن باشید خیلی از فراورده‌های روستایی ما فراورده سبز، پاک و ارگانیک است. ما باید ارزش افزوده به این محصولات بدهیم. محصولی که در شرایط روستا تولید می‌شود، با این کیفیت در طبیعت تغذیه می‌شود. دام و شرایط آن به شکلی است که هیچ گونه افزودنی در آن نیست و باز به همان حوزه سلامت جامعه کمک می‌کند.

لازم به ذکر است که بنده با عزیزان کمیسیون کشاورزی مجلس نیز صحبت کردم و آنها هم ما را در این قضیه تشویق کردند و منتظر هستند که از سوی ما لایحه یا طرحی ارائه شود و ما پیگیری کنیم تا به نتیجه برسد.

حکیم مهر: پزشک خانواده را مثال زدید و طرح هر روستا یک دامپزشک را به آن تشبیه کردید. این طرح چندین سال است که حتی در مرحله پایلوت هم به بن بست خورده و قدم از استان‌های مازندران و فارس خارج نگذاشته است. هر روستا یک دامپزشک به سرنوشت این طرح دچار نشود؟

خیر؛ دقیقا الان در همین لحظه همکاران دامپزشکی همین خدمات را به شکل سخت‌تر آن که شامل انتقال، جابه جایی و رفت‌و آمد است، انجام می‌دهند. در طرح هر روستا یک دامپزشک خود ما به سراغ خدمت گیرنده می‌رویم اما در طرح پزشک خانواده، یک پزشک را تعیین می‌کنند و می‌گویند در فلان منطقه در خدمت مردم باشد. خود ما الان این خدمات را به مردم می‌رسانیم، اما قطعا اگر ثابت باشد و خدمات به شکل شبانه‌روزی ارائه شود، نتایج آن به مراتب بهتر از این خواهد شد که الان هست.

حکیم مهر: نظر شما درباره ایجاد "بیمه دام‌های روستایی" و داشتن دفترچه بیمه برای دام‌های روستایی مشابه دفترچه بیمه انسانی چیست؟ یعنی شرایطی که در آن روستاییانی که تعداد محدودی دام به‌صورت سنتی نگهداری می‌کنند بتوانند با پرداخت ماهیانه مبالغ ناچیزی دام‌های خود را بیمه کنند و در صورت بیماری، درصد زیادی از حق‌الزحمه دامپزشک و داروهای دامی از طریق بیمه پرداخت شود و خود دامدار درصد کمی را متقبل شود.

حوزه بیمه‌ای یک حوزه بسیار مهم است و اگر تا الان به خوبی به آن پرداخته نشده، امیدواریم در تصمیماتی که در حوزه وزارتخانه گرفته می‌شود به شکلی از طریق خود بانک، دامپزشکی، حتی عشایری و همه ارگان‌های دخیل، بحث بیمه حل شود. این بحث خیلی مهم است که باید حتما در حوزه دام، بیش از اینکه وجود دارد، توسعه پیدا کند، چراکه کمکی است به تولید کننده که در حوزه روستا و عشایر کار می‌کند.

حکیم مهر: معروف است که شما اهمیت زیادی برای حوزه رسانه قائل هستید. نظر شما در خصوص فعالیت پایگاه خبری حکیم مهر چیست؟

حکیم مهر بسیاری از اخبار حوزه دامپزشکی را پوشش می‌دهد و بر اساس میزان کلیک‌خوری که دارد، می‌توان متوجه شد که مخاطبان زیادی دارد. اخبار حوزه دامپزشکی چه در جنبه حاکمیتی و دولتی و چه خصوصی در حکیم مهر به شکل مناسبی مورد پذیرش قرار می‌گیرد.

همان طور که شما اشاره کردید، جایگاه رسانه برای بنده اهمیت دارد و ما الان به دنبال انتقال صحبت‌های خود و مطالب تخصصی خود به سطح جامعه هستیم که قطعا خبرگزاری‌های تخصصی می‌توانند نقش مهمی در این حوزه ایفا کنند.

 
 
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
0
1
اقای دکتر لطفا اگر به فکر دامپزشکان کشور هستید این طرح انتقال سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت که خواست اکثریت قاطع جامعه دامپزشکان دولتی و خصوصی است را به یکی از مهم ترین موضوعات خود اختصاص دهید .دامپزشکی در وزارت کشاورزی جایگاه واقعی خود را ندارد. ازموده را ازمودن خطاست
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
0
1
من یک سوال دارم از شما بزرگواران درحالی که جمعیت دامی و روستایی ایران بخاطر بحران اب و خشک سالی رو به کاهشه...بنظرتون این طرح جواب میده برفرضه محال این طرحم اجرادشد چنتا روستا دارید هزارتا در هر روستا هم هزارتا دامپزشک قرار گرفتند باز با این حجم فارغ التحصيل سالی هزار و پناصدتا چه میکنید...تنها راه اینکه که شما پذریش دانشجو در رشته دامپزشکی حداقل تا ده سال متوقف کنید این مملکت از دامپزشک فوق اشباعست...امار بیکاری دامپزشکی فاجعه باره
ناشناس
|
United States of America
|
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
1
3
من یک دامپزشکم که تخصص ام را در علوم پایه بیوشیمی پزشکی دلرم میگیرم ..چون تجربه هردو وزارت خانه علوم و بهداشت و دارم به جرات میتونم بگم وزارت بهداشت قابل مقایسه نیست با وزارت علوم وزارت بهداشت نظام داره ..حساب داره...حقوق من پی اچ دی دقیق سرهر ماه میریزن..در حالی که من با مدرک دکتری عمومی دامپزشکیم هیچ کاری نمیتونم بکنم..من کلاه ام بیافته دیگه سمت دامپزشکی نمیام خوشحالم که از دامپزشکی جدا شدم چون واقعا بیحساب کتاب و بینظمه..کاش جای دامپزشکی فوق بیوشیمی داشتم که الان ارزش پی اچ دی من بیشتر بود...دامپزشکی واقعا مدرکش بیارزشه..و این رشته در ایران نابود شده
ناشناس
|
United States of America
|
۰۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
1
1
برید مطالعه کنید کانادا با اون عظمتش چنتا دانشکده دامپزشکی داره..دامپزشکی اصلا مثل پزشکی و پرستاری نیست این مملکت همیشه به پزشک نیاز داره و پرستار اما دامپزشکی فرق داره زود اشباع میشه ده سال قبل دامپزشکی بازارش اشباع بود چه برسه الان که دامپزشک بیکار بیکاره...الان تو کوچکترین روستا ها دوسه تا دامپزشک هست یا از طرف دامپزشکای مرکز استان براحتی کاور میشه..واقعیت اینه مملکت اینقدر دامپزشک میخواد چیکار.. امار بیکاری دامپزشکی از حد گذشته رکورد زده بین رشته ها. زشته بخدا
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
0
0
سازمان چوب پیشنهادات ناپخته را زیاد خورده است . لطفا قبل از هرگونه اعلام مطلبی و یا طرح در خارج از سازمان دامپزشکی اجازه بدهید ابتدا کارکارشناسی روی آن انجام شود. هزینه ها و امکاتات پشتیبانی آن تدارک دیده شود بعد رسانه ای بفرمایید. طرح خانه های بهداشت دام که در چند استان در سالهای دور اجرا شده هم اکنون به خرابه ای تبدیل شده است و در گلوی دامپزشکی گیر کرده است!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
0
0
طرح هر روستا یک دامپزشک غیر علمی و فاقد قابلیت اجرایی است فقط تبلیغاتی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
1
1
چه سخنان زیبایی
خیلی زیبا فرمودن
اشعار سعدی و حافظ کم میاره واقعا
حقیقت با واقعیت متفاوته
آمار دامی رو به کاهش است
دامداران محصولاتشونو با ضرر میفروش
چرخه و سیکل ایراد داره
حتی هر دامداری یک دامپزشک هم مشکلی حل نمیکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
0
0
با توجه به شرایط اقتصادی فعلی اجرای این طرح توهم است.پول کجا بود؟!
دلیل بهتر شدن اوضاع اقتصادی بعضی از پزشکان نورچشمی صرفا یارانه مردم است که حلال بودن آن مورد تشکیک است و بزودی آنهم قطع خواهد شد.
سازمان دامپزشکی در اندازه رفع مشکل بیکاران نیست اما می تواند مشکل بدکاران را حل کند.با اجرای صحیح ماده 19 و واگذاری بخش قرنطینه به بخش خصوصی می توان کمی اوضاع را سامان داد.
خواهشا هم الکی شعار ندهید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
0
1
شما همون آقای دکتر رفیعی اگه تلاش کنید دامپزشکی رو به وزارت بهداشت انتقال دهید بزرگترین و مهمترین خدمتو به دامپزشکی کردین بقیه ...... نخواستیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
0
0
اتفاقا برخلاف نظر همکاران، بنده معتقدم که طرح بسیار خوبی برای اشتغال همکاران خواهد بود، به دو شرط:

1- اعتبار طرح با تصویب نمایندگان مجلس از قبل پیش بینی شود.

2- جزئیات طرح با مشورت کلنیسین ها بخش خصوصی و انجمن های کلنیسین دامپزشکی استانها تنظیم و تدوین شود و کلیه جوانب طرح از قبل پیش بینی شود.

اجرای مناسب این طرح می تواند با ایجاد فرصتهای شغلی زیاد، مشکل اشتغال فازغ التحصیلان دامپزشکی را تا حد زیادی مرتفع کند.
ناشناس
|
Finland
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
0
0
............. چطور دامپزشکی که فارغ التحصیل شده بره تو روستا باز دکتر عمومی میشه بره ،اونجا خانه بهداشتی هست درانجا ساکن میشه ،چرا ارزش دامپزشکان را تا این حد پایین میاورید .خوب فرض کنید دامپزشک زن یا مردی رفت روستا ،چطور مردم اطمینان کنند ؟ بعد چطور هر روز صبح بیاد هر روز برگرده .وجمعیت روستا که خیلی جاها کم شده وحتی دامی هم ندارند.واکثرا پولی بابت درمان نمیدهند ،وفک میکنند رایگان ودولت فرستاده برای درمان و.....همیشه اقایانی که اون بالا نشستید تصمیمی بگیرید منطقی واصولی وحساب شده .واقعا ادم مغزش سوت میکشه.حالا در صورت ادغام بهداشت با دامپزشکی ،شاید بشه این کار وکرد با هماهنگی بین دو دستگاه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
0
0
برادر عزیز ریاست محتر م سازمان لطفا احساسی پلان ندهید اول مشاوره با نخبگان واقعی دامپزشکی بعد تهیه اعتبار لازم و بعد حرف . میترسم که چندر غاز حقوق کار‌کنان فعلی زا هم کم بیارید. آخه شما دامپزشک با۳۵ سال سابقه را فقط ۵ تومن پرداخت می کنید آنهم در ستاد تهران روستا. امپزشک را می خواه....... ای داد!!!!
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
0
0
رییس عزیز به هر چی میپرستی قسم میدم شمارو انتقال دامپزشکی به بهداشتو کلید بزن دیگه ابرو برامون نمونده ..................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
0
1
من یک نصیحت دارم برای دانشجویان دامپزشکی که تازه وارد این رشته شدن و هنوز جوانن از این رشته انصراف بدید و هرچه سریعتر یک رشته دیگه رو انتخاب کنید من تخصص هم توی این رشته گرفتم و هنوز بیکارم هیچ جا بورس نشدم این رشته اصلا کار نداره..اگر میخواهید سرخرده نشید تا جوانید تغییر مسیر بیدید گول واژه ها و حرفا رو نخورید دامپزشکی درسته در ظاهر دکتری ست ولی ارزشش از خیلی از رشته های کارشناسی پایین تره..درضمن به دلیل شکل واحد ها و نخواندن خوک و اگزوتیک در ایران امکان مهاجرت با این رشته نیست اکثرا کشور ها مدرک ایران و قبول ندارند اگر شما دامپزشکی در داخل ایران بخوانید هم داخل ایران کار پیدا نمیکنید و هم مهاجرت براتون سخته...خواهشا برای جوانیتون ارزش قایل باشید خودتون بدبخت نکنید
پاسخ ها
سالار
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
ممنون از راهنمایی خوب و درست شما.این راهنمایی نشون داد که شما،انسان درست اندیشی هستید.متاسفانه مسئولین مشکلات رو سریع تر شناسایی کرده و پیشگیری و رفع کنند،اصلا اهمیتی به بدبختی نیروی انسانی نمی دن ............ و هیچ کس هم یارای برخورد با این کوتاهی و خبط نیست.چنین کشوری آینده جالبی نخواهد داشت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
دقیقا موافقم
اگر برن حسابداری یا وکالت یا رشته های وزارت بهداشت و..... بخونن بسیار بسیا بهتره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
0
1
دامپزشکی یعنی فقر ...بدبختی..بیچارگی.. گشنگی..بیکاری.. خدا بگم چیکار کنه کسی که این رشته رو اورد تو ایران یک جماعتی رو بدبخت کرد ایران دامپزشک میخواد چیکار حذف کنید این رشته رو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
0
0
احسنت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
0
1
بی ارزش ترین و بدترین و بی اینده ترین فلاکت بارترین رشته مساویست با دامپزشکی
مسئولین : ............
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
0
0
.............. مردم تا دکترا می خونن ولی اینها ....... مدیریت و سازمان دهی نیروی انسانی رو ندارن.کشوری که مسئولین اون به راحتی خبط می کنند ............. و راست راست می چرخند،مناسب برای زندگی نیست و آینده جالبی نخواهد داشت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
0
0
دام کجا بود
مگه دیگه مرتعی مونده
مگه دیگه دامدار و مرغدار سنتی داریم
صنعتی هاشم مونده جه برسه به ...
پس چنین تصمیماتی کمکی نخواهد کرد
اگر هم به فکر مرغدار و دامدار هستید طرحی بدید برای اجباری شدن دامپزشک مخصوص به هر فارم وهر دامداری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
0
0
تو همه ی رشته های بیکاری هست و چه بسا بیشتر از دامپزشک . بازم شکر کنید در همه ی استانها پذیرش دامپزشک در دانشگاهها وجود ندارد!
نظر شما
ادامه