کد خبر: ۳۷۶۱۳



در میان افزودنی‌های مواد غذایی، رنگ از اهمیت ویژه­ای برخوردار است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین، رئیس آزمایشگاه مرجع کنترل کیفی مواد غذایی با منشاء دامی اداره کل دامپزشکی استان قزوین: استفاده وسیع از رنگ­ها در مواد غذایی به دلیل جذابیت و بازارپسندی، تحریک اشتهای مصرف‌کنندگان و ترغیب آن‌ها به خرید و همچنین جبران رنگ از دست رفته در زمان نگهداری یا فرآوری غذا از دیر باز مورد توجه بسیاری از تولیدکنندگان مواد غذایی بوده است.

«دکتر علی رضایی» تصریح کرد: تحقیقات سال‌های اخیر نشان داده است که بسیاری از رنگ‌های مصنوعی عامل ایجادکننده اختلالاتی از قبیل آسم، اختلالات کبدی و تومورهای بدخیم و حتی تاثیر برروی فرآیند­های مغزی مانند قدرت یادگیری و رفتار به ویژه در قشر آسیب‌پذیر کودکان و نوجوانان می­باشد. رنگ‌های مصنوعی مواد رنگی هستند که در نتیجه سنتز مواد آلی به دست می­‌آیند و دامنه کاربرد آن‌ها نامحدود بوده و در صنایع رنگرزی، داروسازی، میکروب‌شناسی، صنایع غذایی و... کاربرد دارند .اکثر این رنگ‌ها از نظر مصرف در غذای انسان قابل قبول نبوده و دارای خواص سرطان­‌زایی می­باشد.

دکتر علی رضایی با بیان موارد فوق تصریح کرد: با توجه به اهمیت رنگ و تقلبات آن در صنعت غذا، کارشناسان آزمایشگاه به منظور تشخیص این رنگ‌ها در فرآورده‌های خام دامی نهایتا موفق به راه‌اندازی این آزمون با استفاده از تکنیک کروماتوگرافی لایه نازک به عنوان تکنیکی کارآمد و اقتصادی در گوشت و فرآورده‌های گوشتی شدند.

شایان ذکر است، آزمایشگاه مرجع دامپزشکی استان با بهره­‌گیری از متخصصان و کارشناسان مجرب، فنی و با تجربه و با بکارگیری تجهیزات موجود، آماده راه‌اندازی آزمون‌های مختلف در راستای ارتقای سلامت و امنیت غذایی می‌باشد.


نظر شما
ادامه