کد خبر: ۳۷۵۶۵



معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: علت انتقال بیماری اکتیما از دام اهلی به وحوش پارک ملی سالوک مشخص نشده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر حمید رمضانی» اظهارکرد: همان گونه حیوان اهلی یکی از میزبان های ویروس بیماری اکتیما است، حیوانات وحشی نیز امکان دارد که یکی از میزبان ها باشند، بنابراین نمی توان مشکل را از ناحیه دام اهلی دانست؛ باید در این زمینه به یقین رسید.

وی افزود: اکتیما بیماری مسری و در دام های اهلی قابل درمان است و تلفات کمی دارد اما در دام وحشی به علت اینکه نمی توانند بر اثر ناتوانی جسمی تغذیه داشته باشند، تلف می شوند و در شدیدترین حالت، آمار تلفات بین پنج تا 10 درصد است.

رمضانی با ذکر اینکه شیوع این بیماری در فصل پاییز است عنوان کرد: به علت خشک بودن علوفه های مراتع در این فصل و تغذیه حیات وحش از آن، معمولا حیات وحش را از ناحیه لب و دهان دچار آسیب و زخم می کند که می تواند باعث سرایت بیماری به علفخواران شود.

رمضانی خاطرنشان کرد: با انجام واکسیناسیون در دام اهلی این بیماری قابل پیشگیری است و تلفات ندارد اما چهره دام را به مدت یک هفته بد نظر می کند و تعدادی زخم در ناحیه لب و اگر دام ماده باشد در نوک پستان ها ایجاد می کند.

وی گفت: مهم ترین راه پیشگیری از بیماری اکتیما در وحوش پارک ملی سالوک این است که اطراف آبشخورها و محل تغذیه دام در حیات وحش ضدعفونی و آب آبشخورها تعویض شود تا از سرایت آن به دیگر دام ها جلوگیری شود.

وی عنوان کرد: شرایط کنترل و مدیریت بیماری ها در حیات وحش سخت است، اما باید تلاش شود که با انجام اقدامات مذکور بار ویروس در این منطقه به حداقل برسد.

رمضانی گفت: در ابتدا علت این بیماری به گفته اداره کل محیط زیست خراسان شمالی، طاعون نشخوار کنندگان کوچک عنوان شده بود اما براساس معیارهای آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان رد پایی از بیماری طاعون نبود.

وی افزود: در بیماری اکتیما حساسیت در بره های جوان و در دام هایی که چرای آزاد دارند، بیشتر است و میزبان این بیماری گوسفند، بز،آهو و گوزن است.

رمضانی اظهارکرد: علاوه بر ایجاد جراحات پوستی در اطراف لب و نوک پستان، امکان دارد که بیماری اکتیما در برخی مواقع با عفونت ثانویه آلوده شده که این عفونت برای دام مشکل ساز می شود و گاهی به دستگاه گوارش کشیده شده و تلفات دام را در پی دارد.

وی گفت: برای جلوگیری از شیوع بیماری اکتیما در منطقه حفاظت شده سالوک به روستاهای مجاور اطلاع رسانی شده است که اگر دام هایشان به این بیماری مبتلا شدند، برای درمان آنها اقدام کنند.


 

نظر شما
ادامه