کد خبر: ۳۷۵۴
تعداد نظرات: ۹ نظر
یک بار در شورای برنامه ریزی به من گفتند که دامپزشکان را از فهرست رشته‏های تخصصی (PhD) حذف کنیم که من با این موضوع مخالفت کردم و حضور دامپزشکان را در رشته‎های تخصصی مشترک لازم می‏دانم و حتی در راه‏اندازی رشته‏های مشترک و جدید اعلام آمادگی می‏کنم / دامپزشکان در بحث غذا و امنیت غذایی حرف اول را می‎زنند...
drvahdast

حکیم مهر -  وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که با همراهی برخی از دامپزشکان شاغل در وزارت بهداشت به محل همایش بزرگداشت روز ملی دامپزشکی آمده بود ، شامگاه چهاردهم مهرماه در محل مرکز همایشهای بین‏المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به ایراد سخنرانی پرداخت.

دکتر مرضیه وحید دستجردی که تسلط علمی خوبی بر اظهارات خود داشت در این همایش گفت : از دوستان سؤال کردم دلیل نامگذاری 14 مهر به نام روز دامپزشکی چیست که به من گزارشی ارائه دادند و با اشاره به ریشه اوستایی این نامگذاری آنرا به فرشته گائوس یا نگهدارنده حیوانات و کودکان مرتبط نمودند.

وی افزود : امیدوارم به مناسبت این روز بتوانیم سلامت انسان‎ها، کودکان و حیوانات را محقق کنیم.

وزیر بهداشت همچنین گفت : در سال 54 که انتخاب رشته کردیم و به دانشکده وارد شدیم به خاطر دارم که بهترین دانشجویان، رشته‎های پزشکی، دامپزشکی، داروسازی و دندانپزشکی را انتخاب می‏کردند و الآن هم وضعیت علمی دامپزشکان در سطح عالی قرار دارد.

وی افزود : تفاوت دامپزشکی با بقیه رشته‎های گروه پزشکی در این است که افرادی که این رشته را برای تحصیل انتخاب می‎کنند حقیقتاً علاقمند به این رشته هستند و کمترین میزان انصراف در این رشته وجود دارد.

دکتر دستجردی گفت : ما وقتی کودکی را معاینه می‏کنیم و جیغ می‏زند برایمان سخت است و حالا محاسبه کنید حیوانی که شاید جثه آن چند برابر انسان هم باشد و ارتباط کلامی هم با آن نداریم را با چه دشواری و مرارتی باید معاینه نمود و به تشخیص رسید.

وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان گفت : اینگونه بیماریها بدون همکاری و تعامل وزارت جهاد کشاورزی (سازمان دامپزشکی) و وزارت بهداشت قابل کنترل نخواهد بود.

وی با ذکر یک مثال خطاب به دامپزشکان گفت : امروز سالک را در استانهای مختلف داریم و از آنجایی که مخزن آن حیوانی و عامل انتقال انگل هم پشه است یقیناً کنترل آن کار شما است و ما در مصوبات سفرهای استانی داشته‏ایم که جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت ، وزارت کشور و غیره دست به دست هم بدهند تا سالک ریشه‏کن شود.

دکتر دستجردی همچنین گفت : سالانه 26000 مورد سالک جدید داریم که امیدواریم با همکاری بین بخشی این رقم را کاهش دهیم.

وی با اشاره به موفقیت کشورمان در کنترل آنفلوآنزای نوع A گفت : بنا بر اعلام سازمان جهانی بهداشت میزان مرگ و میر در کشورهای مختلف بر اثر این بیماری 2 تا 14 در میلیون بوده که کشور ما با حدود 140 مورد مرگ در حداقل یعنی 2 در میلیون قرار داشته است.

وزیر بهداشت با اشاره به معضل ورود غیرقانونی دام به کشور و شیوع بیماریهایی نظیر تب کریمه کنگو گفت : امسال بر اثر این بیماری 17 مورد مرگ داشته‎ایم.

وی همچنین درباره بیماری تب برفکی گفت : در هیأت دولت شاهد بودم که دکتر خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی گزارش مفصلی درباره این بیماری ارائه کردند و زحمات زیادی متحمل شدند و حتی به من اعتراض کردند که چرا دفاع نمی‏کنید و من هم بلافاصله در همان جلسه دفاع کردم.

دکتر دستجردی افزود : دامپزشکان در بحث غذا و امنیت غذایی حرف اول را می‎زنند اما با این حال به نظر می‎رسد از دامپزشکان در کشورمان به خوبی استفاده نمیشود و ما آمادگی داریم تا در این زمینه مدافع شما باشیم.

وی با ذکر خاطره‎ای از بازدید خود از Animal Lab گفت : گاهی در این بازدیدها می‏دیدم که سگی را بیهوش کرده‎اند و روی آن مشغول تحقیق هستند و با خودم فکر می‏کردم بیهوش کردن را یک متخصص بیهوشی انجام داده اما وقتی می‏پرسیدم تحصیلات شما چیست آن فرد می‏گفت که دامپزشک است و این نشانه حضور مؤثر دامپزشکان در سطح وزارت بهداشت است.

دکتر مرضیه وحید دستجردی از سازمان دامپزشکی، نظام دامپزشکی و دانشکده‏های دامپزشکی خواست آنچه مدنظرشان است را پیشنهاد دهند تا در وزارت بهداشت به حد توان به آن پرداخته شود.

وی افزود : یک بار در شورای برنامه ریزی به من گفتند که دامپزشکان را از فهرست رشته‏های تخصصی (PhD) حذف کنیم که من با این موضوع مخالفت کردم و حضور دامپزشکان را در رشته‎های تخصصی مشترک لازم می‏دانم و حتی در راه‏اندازی رشته‏های مشترک و جدید اعلام آمادگی می‏کنم.

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی همچنین از دکتر دستور رئیس سازمان دامپزشکی و سایر دامپزشکان خواست خود را بیشتر از طریق رسانه‏ها معرفی کنند.

دکتر دستجردی همچنین به دکتر دستور پیشنهاد کرد تا با همکاری متقابل راهکار قانونی برای جلوگیری از قاچاق دام زنده به کشور در نظر گرفته شود.

 

انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
روشنايي
|
-
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۶
0
0
وی با ذکر خاطره‎ای از بازدید خود از Animal Lab گفت : گاهی در این بازدیدها می‏دیدم که سگی را بیهوش کرده‎اند و روی آن مشغول تحقیق هستند و با خودم فکر می‏کردم بیهوش کردن را یک متخصص بیهوشی انجام داده اما وقتی می‏پرسیدم تحصیلات شما چیست آن فرد می‏گفت که دامپزشک است و این نشانه حضور مؤثر دامپزشکان در سطح وزارت بهداشت است.
يعني خانم دكتر از آزمايش روي حيوان بي گناه به عنوان افتخاري براي دامپزشكان ياد مي كنند؟؟؟؟؟؟؟
یک همکار
|
-
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۷
0
0

حضور وزیر محترم بهداشت در روز دامپزشک که اگر برای نخستین بار نباشد حداقل جزو معدود موارد حضور وزرای بهداشت در این مراسم می باشد و سخنان علمی و منطقی ایشان نشانه بسیار خوبی از منزلت علمی روز افزون دامپزشکی در کشور است.

دیدگاه ایشان در مخالف با حذف دانش آموختگان دامپزشکی برای شرکت در رشته های دکترای تخصصی دلیل محکمی بر نظر گاه مثبت جامعه پزشکی به همکاران دامپزشک خود بر خلاف نظر رشته های کشاورزی است که عملا و به تعمد در پی حذف و تضعیف دامپزشکی هستند.
همکار
|
-
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۸
0
0
قبلا هم آقای دکتر لنکرانی در برخی جلسات دامپزشکی شرکت کرده بودند که بد نیست تحت عنوان مطالب مرتبط میشد به آن دسترسی داشت
ابراهيم زاده
|
-
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۹
0
0
......(........... سازمان دامپزشكي ) ديروز در جلسه مديران گفته همه خبرنگاراني كه در مورد دامپزشكي مقاله مي نويسند از سازمان دامپزشكي تراول گرفته اند شما هم گرفته ايد??????شايد شما نگرفته باشيد ولي ايشان گفته اند نشريه .................آره
دکتر الف سین
|
-
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۱
0
0
جالب اینجاست که وقتی بحث حرف و شعار پیش میاد (مثل مناسبت ها و روزها و...) همه اساتید و مسئولان تبدیل میشن به فرشته نجات و پیغمبر زاده ! یکی نیست اینجا بگه که شما هایی که اینقدر سنگ دامپزشک به سینه میزنید تا به حال چیکار کردین ؟
داستان تب برفکی رو که همه عالم میدونن !
واقعا از آقای وزیر محترم کشاورزی باید دفاع کرد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ایشون خیلی منت سر ماها گذاشتن که اجازه میدن در رشته های PhD وزارت بهداشت شرکت کنیم !!
یادشون رفت بفرمایند که سهمیه پزشک رو چرا برای دامپزشکان حذف کردن ؟؟؟؟؟
دکتر ر.خ
|
-
|
۱۸:۲۸ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۳
0
0
خوب بود به این خانم محترم وزیر در مورد جذب به ناحق اعتبارات در خصوص بیماری انفلوانزای فوق حاد تذکر بدهیم که اسلاف ایشان از قبل زحمات شبانهروزی و در نهایت خطر کارمندان دامپزشکی از قبل این بیماری چه اعتبار و نیروی انسانی جذب شد. کلا این وزارت بهداشت هم ما دامپزشکان را برای ...... میخواهد وگرنه چه کسی پیدا میشود که منکر سطح بالای علمی دامپزشکان در آزمون PHD شود
VET
|
-
|
۱۸:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
0
0
من نمیدانم چه کسی تخم بومی سازی را در ایران آورد.وقتی شعار FOOD SAFETY در دنیا FARM TO FORK هست دیگه مهم نیست وزیر و رییس جمهور چی بگه وقتی SCOPE مواد غذایی مشخص هست و پر خطر ترین مواد فراورده های دامی هستند این جای بحث نداره حتی در ممیزی ایمنی مواد غذایی هر ممیز SCOPE خاصی داره و یک ممیز با SCOPE لبنیات در مواقع لزوم میتونه کارخانه بسکوییت را ممیزی کنه ولی بر عکس ممیز با SCOPE شیرینی جات نمیتونه ممیزی کارخانه لبنیات یا گوشت را را انجام بده.(مگر انکه کارشناس همراه داشته باشد)
متاسفانه جای رشته های کشاورزی برای استانداردهایی همچون GLOBALGAP خالیه مثلا اینکه علوفه با چه ابی ابیاری شده چه کودی استفاده شده و چه سمی و ...
هر گروهی در زنجیره غذایی جایگاه خاصی دارند ولی FOOD HYGIEN مرتبط با تمام گروهها است و FOOD SAFETY باید افرادی یا گروهی درگیر شوند که بیشترین اطلاعات را در مورد 3 نوع خطر فیزیکی-شیمیایی و بیولوژیک دارند (از قرار معلوم دامپزشکان بیشتر از هر گروهی با عوامل بیماریزا خصوصا قابل انتقال از حیوان به انسان اشنایی دارند)
و در مورد FOOD SECURITY گروه کشاورزی و دامپزشکی بیش از گروه بهداشت و پزشکی اطلاعات کارآمد دارند .
طب پیشگیری-ممیزین فراورده های دامی استرالیا و نیزلند و کانادا و امریکا و... چه مدرک تحصیلی دارند؟

USDA , FDA,CDC با کدام گروهها در ایران شباهت دارند
(احسان)- احسان.خ
|
-
|
۱۹:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۳
0
0
باسلام.
من یکی ازدانشجویان دامپزشکی هستم.یکی از مسائلی که واقعا قابل بحثه اینه که چرا سازمان دامپزشکی در رسانه ها اینقدر ضعیف عمل می کنه ؟!!!!
واقعا چرا وقتی روز پزشک میشه توی رسانه ها مثل بمب صدا میده ! اما روز دامپزشکی در سکوت و خفا چشم به راه یه مقدار توجه می مونه؟؟!
چرا سازمان دامپزشکی یه مقدار تلاش نمی کنه که جامعه و زیر مجموعه هاش بدونند کسی که دامپزشک شده یا میشه کارش فقط به درمان گاو و گوسفند و... محدود نمی شه؟؟واقعا این رویه تا کی ادامه داره؟؟
به امید روزی که ...!
دامپزشک
|
-
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۹
0
0
سلام.منم یه دامپزشک الان طرح می گذرانم ولی حقوق ماهانه من 300000هزار می باشدومن خجالت می کشم اینو جایی بگموبه داد ما دامپزشکان برسینواین شعارا رو ندین عمل کنین.اقلا نصف پزشکا به ما حقوق بدین راضییم.
نظر شما
ادامه