کد خبر: ۳۷۵۲۶
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
وزیر جهاد کشاورزی در مراسم روز دامپزشکی:
«محمود حجتی» افزود: کوچک‌ترین غفلت در حوزه دامپزشکی، آثار زیان‌باری بر جای خواهد گذاشت و این امر نشان‌دهنده حساسیت وظیفه و مسئولیت دامپزشکان است ...
 

حکیم مهر - مرکز همایش های بین‌المللی صدا و سیما امروز میزبان سربازان خط اول بهداشت کشور بود تا در کنار یکدیگر، روز ملی دامپزشکی و اختتامیه نخستین جشنواره تخصصی فیلم کوتاه و عکس دامپزشکی با عنوان "بیطار" را جشن بگیرند.

در این مراسم وزیر جهاد کشاورزی گفت: تلاش فعالان عرصه دامپزشکی در حفظ ثروت ملی، پایداری تولید و اشتغال، رشد اقتصادی کشور و افزایش درآمد خانوارها موثر بوده است.

کوچک ترین غفلت در حوزه دامپزشکی، آثار زیانباری بر جای خواهد گذاشت

 «محمود حجتی» با بیان این که مسائل مربوط به حوزه دامپزشکی از پیچیدگی های زیاد و همچنین از ظرافت های بالایی برخوردار است، اظهار کرد: کوچک ترین غفلت در این حوزه، آثار زیانباری بر جای خواهد گذاشت و این امر نشان دهنده حساسیت وظیفه و مسئولیت دامپزشکان است.

وی با اشاره به این که کار همه کسانی که در مجموعه های دولتی یا غیر دولتی حوزه دامپزشکی فعالیت می کنند از حساسیت بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: در دهه های پیش میزان تاثیر و حجم عملیات دامپزشکی کم بود، به گونه ای که در سال های اول پیروزی انقلاب اسلامی تنها چند ده هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید می شد، اما اکنون تولیدات دام و طیور به چند میلیون تن در سال رسیده است که این افزایش تولید مرهون تلاش تولیدکنندگان و همچنین نظارت های بهداشتی فعالان عرصه دامپزشکی است.

ایران دومین کشور تولیدکننده گوشت شترمرغ در جهان است

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: در سال های گذشته خبری از تولید گوشت شترمرغ در کشور نبود، اما هم اکنون ایران دومین کشور تولیدکننده گوشت شترمرغ در جهان است و این امر نیز مرهون تلاش های همه فعالان عرصه تولید و دامپزشکی است.

اگر مجاهدت های دامپزشکان نبود، امروز شاهد خسارت های جبران ناپذیری در کشور بودیم

حجتی با اشاره به بیماری ها و بحران هایی که در سال های اخیر در حوزه های دام و طیور و آبزیان اتفاق افتاده، گفت: اگر مجاهدت های دامپزشکان در مقابله با بیماری هایی مانند آنفلوانزای فوق حاد پرندگان،تب برفکی و لکه سفید میگو نبود، امروز شاهد خسارت های جبران ناپذیری در کشور بودیم.

وی با اشاره به افزایش مراودات جهانی و مبادلات غذایی گفت: نظارت دقیق دامپزشکان در افزایش صادرات لبنیات و آبزیان تاثیر بسزایی داشته است.

محدودیت های دامپزشکی از نظر ابزار و امکانات

وزیر جهادکشاوری با اشاره به اینکه در دامپزشکی کشور، با محدودیت‌ امکانات، ابزار، ادوات و حتی نیروی انسانی مواجه ایم، افزود: وضعیت کشور به لحاظ کیفیت نیروی انسانی مناسب نیست، امکانات ما نارسایی و مشکلاتی دارد که در تلاش برای رفع آنها هستیم تا از سرمایه تولیدکنندگان و مردم مراقبت کنیم.

اهمیت پاسخگویی به ارباب رجوع در حوزه دامپزشکی

وی بر اهمیت پاسخگویی به ارباب رجوع در حوزه دامپزشکی تاکید و خاطرنشان کرد: در بخش تولیدات دامی کشور سرمایه‌ گذاری های زیادی شده و باید بتوانیم رضایت مردم را با ارائه بهینه خدمات تامین کنیم و مراقب باشیم که گرفتاری ها یا کوتاهی ما، سرمایه تولیدکنندگان را به خطر نیندازد. 

حجتی با اشاره به بیماری های دامی سختی که پارسال کشور را تهدید کرد، رفع نگرانی ها را مرهون تلاش مستمر دامپزشکان دانست.

بر اثر آنفلوآنزای پرندگان 18 هزار قطعه مرغ تخم گذار را از دست دادیم

وی افزود : پارسال بر اثر آنفلوآنزای پرندگان حدود 18 هزار قطعه مرغ تخم گذار را از دست دادیم که منشاء آن پرندگان مهاجر بود و با وجود همه مراقبت ها و پیشگیری ها، از مازندران گسترش یافت.

وی بیماری های آبزیان مانند قزل آلا را خاطرنشان کرد که با مراقبت های انجام شده، رفع نگرانی شد.

حجتی افزود: بیماری لکه سفید، میگوی پرورشی ما را تهدید کرد که با مقابله مناسب میزان تولید آن از 10 تا 12 هزار تن 4 سال قبل به 27 هزار تن رسید.

اثر مثبت دامپزشکی در درآمد و اقتصاد خانوارها، اقتصاد ملی، افزایش بهره وری و اشتغال

وزیر جهاد کشاورزی تاثیر اقدامات دامپزشکی را در درآمد و اقتصاد خانوارها، اقتصاد ملی، افزایش بهره وری سرمایه گذاران و نیز اشتغال را از دیگر دستاورد تلاش مداوم دامپزشکان و دامپزشکی برشمرد.

وی همچنین گسترش ارتباطات جهانی را موجب توسعه مبادلات کالا و مواد غذایی خواند و گفت: به رغم محدودیت ها، در صدور لبنیات 20 تا 25 درصد و در صدور آبزیان 50 تا 60 درصد رشد را تجربه کردیم.

حجتی ادامه داد: گوشت قرمز دام سبک را با مراقبت های خوب وارد می کنیم و نمی توانیم به روش های سنتی عمل کنیم، بلکه منطبق با قراردادهای بین المللی حرکت می کنیم.

وی افزود: تغذیه دام و روی آوردن دامپروران به استفاده از کنستانتره، ضایعات کشاورزی و غنی سازی آن با نظارت دامپزشکان انجام می شود.

حجتی گفت: مواظب هم باشیم که گرفتاری ها یا کوتاهی ما وقت تولیدکنندگان را تلف نکند و سرمایه آنان را به خطر نیندازد.

حجتی با اشاره به اینکه در بخش شیلات و صادرات آبزیان نیز بیش از 50 درصد پیشرفت داشته ایم، افزود: البته در برخی موارد بیشتر از ظرفیت‌ های طبیعی استفاده کردیم و فرهنگ مراقبت‌های لازم را لحاظ نکردیم اما امروز در بحث بیماری ماهی قزل‌آلا، وضعیت مناسبی داریم.

رشد 2 برابری تولید میگو با تلاش های دامپزشکان

وزیر جهادکشاوری با بیان اینکه سال 92 به لحاظ آبزی‌پروری مشکلات زیادی داشتیم، افزود: به خاطر بیماری لکه سفید حجم زیادی از میگو از بین رفت زیرا در کنترل بیماری لکه سفید منفعل بودیم اما وضعیت این بیماری به صورت قابل ملاحظه ای بهبود یافت و تولید میگوی پرورشی از 10 تا 12 تن به 27 هزار تن در 4 سال اخیر افزایش یافت.

وی افزود: این امر بیانگر نقش دامپزشکی در اقتصاد کشور، ثروت‌آفرینی ملی، درآمد خانوار و افزایش بهره‌وری و اشتغال است.

وی افزود: با توجه به مشکلاتی که برای تامین گوشت گرم دام سبک در بازار مصرف داریم، اقدام به واردات می‌شود که مراقبت‌های مهم باید از سوی دامپزشکان کشور صورت گیرد.

وی با بیان اینکه روزانه به تعداد واحدهای تولیدکنندگان خوراک بهداشتی دام افزوده می شود، افزود: حتی ضایعات محصولات کشاورزی با تبدیل و غنی‌سازی در اختیار صنعت خوراک دام کشور قرار می‌گیرد.

نظام دامپزشکی در کنار سازمان دامپزشکی به تولیدکنندگان خدمات ارایه می‌دهد

وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه نظام دامپزشکی کشور در کنار سازمان دامپزشکی به صورت آزاد به تولیدکنندگان طرف قرارداد خود خدمات ارایه می‌دهد، افزود: با توجه به اینکه فعالان بخش دام و طیور سرمایه زیادی را هزینه کرده اند، باید توجه کنیم که سرمایه آنها به دلیل کم توجهی به هدر نرود.

وی درباره افزایش مراودات جهانی با کمک سازمان دامپزشکی گفت: صادرات غذا بویژه در حوزه مواد پروتئینی از حساسیت بالایی برخوردار است که گاهی اوقات، این صادرات به صورت زنده انجام می‌شود اما ما توانسته‌ایم پیشرفت‌های مناسبی در این زمینه داشته باشیم.

 

منبع: ایانا، خبرگزاری صداوسیما، روابط عمومی سازمان دامپزشکی، ایرنا، ایلنا، تسنیم

 

انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
0
1
جالب هست هجده هزار یا هیجده میلیون قطعه از دست دادیم.؟فقط در استان اصفهان بالغ بر چند میلیون قطعه معدوم شد.اگر بخاطر انفلوانزا رقم هجده هزار تلفات بوده بنظرم بهتر از دفتر طیور تعطیل گردد ............... با امارهای بدیع و دلفریبش.بیماری را دوست داشتنی جلوه داده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
0
0
وزیری که فرق بین هجده هزار یا هجده میلیون قطعه رو نمیدونه.حرفی برا گفتن نیست.ایشون با همین اطلاعات از بیماریهااگر ریاست سازمان را انتخاب کرده باشد که احسنت دارد.یا اینکه ریاست سابق سازمان امار درست به وزیر نداده .که در هر دو صورت همچین وزیری بدرد مملکت نمیخورد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
0
0
جالب است که در تمامی موارد به افزایش تولیدات دامی اشاره کرده ودر وهله دوم به اهمیت دامپزشکی میپردازد گویا روز دامپروری وافزایش تولیدات دامی بوده ونه روز دامپزشک!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
0
0
باور کنید هر وقت از گذشته یاد میکنم که چقدر فرمالین تو درس آناتومی استنشاق کردم چقدر فارماکولوژی و فیزیولوژی پزشکی رو خوندم گریه ام میگیره که این آقای وزیر از روی ترحم بایست فقط گوشه چشمی به ما مرحمت کند وحق مسجل خودمان را قبول کند از خودم هم بیشتر متنفر میشم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
0
0
توصیه میکنم مدیر سازمان ارتباطش رو با صدا وسیما بیشتر کنه و در ابتدا از قسمتهای جذاب دامپزشکی فیلم و مستند تهیه بشه و در مرحله بعدی به مشکلات این حرفه و موانعش با ظرافت اشاره وانشالا گره گشایی انجام شود چرا که تبلیغات خوب از خود اون کالا مهم تر است و خدماتی که دامپزشکی عرضه میکند از این رویه پیروی نکرده وناشناخته است به هر حال فعلا در برخی موارد از جمله تبلیغ در خصوص اهمیت این حرفه از طریق بزرگنمایی واقعی و فارغ از هرگونه اغراق غفلت شده وبه همین خاطر توجهات به این سمت کمتر است اولویت سازمان دامپزشکی میبایست این باشد که چگونه نگاه افکار عمومی ودر مرحله بعد مسئولین را به خود جلب نماید البته این امر باید کارشناسانه بوده واز ناشی گری پرهیز گردد چراکه موجب برداشت سطحی از این حرفه مهم نزد آحاد جامعه نگردد بطور مثال جشنواره فیلم بیطار حرکت خوبی است ولی مهمتر از آن استمرار اینمواردآنهم به شکل حرفه ای تر میباشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
0
0
افتاب از کدوم ................
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
0
0
استان ........... در مورد تب برفکی ، انفلوانزا، تب کنگو امار چشم نوازی دارد ( نابودی شرکت ....... و هزاران واحد تولیدی )با همت دامپزشکی به انجام رسید
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
0
0
قبول کنیم ضعف مدیریت در دامپزشکی تعدادی از استانها هست ویزیت مرغداریها توسط کارشناسان دولتی برخورد نمیشود ولی به اساتید دانشگاه اجازه طبابت داده نمیشود
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
0
0
این وزیر چی میگه 18 هزار که مرغداری کوچیکه فقط یه مرغداری تخم‌گذار با ظرفیت 300 هزار در چند روز معدومم شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
0
وقتی مهندس عمران وزیر وزارت سیب زمینی باشد و ما دامپزشکان هم که زیر مجموعه وزارت سیب زمینی...بیش از این انتظار نیست .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
0
به قول یه بابایی درختی که میوه ندهد هیچوقت میوه نمیدهد - مگر قحط الرجال است .....................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
0
0
این همه تقدیر از دامپزشکی زا که ...... هیچ و وپوچ نامید از زبارن وزیر نمی بینیم به یه عدد گیر کرده ایم
امان از ..............
امان از دانشگاه ازاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
0
0
آقای وزیر، شما کاملا کشاورزی کنید. مارا رها کنید تا کاملا دامپزشکی کنیم. خسارت ها به کشور کمتر می شود.
نظر شما
ادامه