کد خبر: ۳۷۵۱۲



رئیس اداره دامپزشکی اسفراین با بیان اینکه هنوز علت مرگ وحوش در منطقه حفاظت شده سالوک این شهرستان مشخص نیست گفت: نتایج آزمایش های بر روی بره آهوی تلف شده تایید کننده بیماری طاعون نشخوارکنندگان نیست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر حسن صفایی» اظهار کرد: برای جلوگیری از انتقال احتمالی این بیماری به دام های روستاهای حاشیه مناطق حفاظت شده، دام های این مناطق علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک مایه کوبی شدند.

وی گفت: نمونه گیری از بره های تازه تلف شده برای تشخیص بیماری در دست اقدام است.

وی افزود: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری اختصاصی دام است و قابل انتقال به انسان نیست و در صورت ابتلای گوسفند و بز یا سایر نشخوارکنندگان کوچک و در صورت تایید کارشناسان دامپزشکی گوشت آنها قابل مصرف است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی نیز در بازدید از منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین گفت: با توجه به احتمال وجود بیماری طاعون نشخوارکنندگان در این منطقه اقدامات ایمنی از جمله ضدعفونی آبشخورها و آهک پاشی مناطق آلوده و دفع بهداشتی لاشه وحوش تلف شده تا اعلام نظر قطعی دامپزشکی انجام می گیرد.

«علی اصغر مطهری» با بیان اینکه تاکنون 26 راس بره میش ها در این منطقه بر اثر بیماری تلف شده است، گفت: پایش وحوش تلف شده همچنان در این منطقه انجام می شود.

وی گفت: هر چند گمان های اولیه بیماری وحوش در این منطقه با توجه به برخی علائم ظاهری و بالینی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک بوده اما، تاکنون در آزمایش های کلینکی صورت گرفته اثری ازاین بیماری مشاهده نشده است.

مدیرکل محیط زیست خراسان شمالی افزود: روئیت نشدن این بیماری به معنی منفی بودن طاعون نشخوارکنندگان (PPR) است اما، باید آزمایش ها قطعی توسط دامپزشکی انجام تا عامل بیماری شناسایی شود.

مطهری از سفر هیاتی از سازمان محیط زیست در روز دوشنبه به شهرستان اسفراین برای بررسی مرگ تعدادی از وحوش در منطقه حفاظت شده سالوک خبرداد.

معضل تلف شدن وحوش پارک ملی سالوک بر اثر بیماری از اواخر هفته گذشته ایجاد شده است.

پارک ملی و منطقه محافظت شده سالوک در شمال غربی شهرستان اسفراین حدود 20هزار هکتار است و دارای اقلیم نیمه خشک و معتدل است.

شرایط توپوگرافی دشتی و کوهستانی این منطقه را به یکی از متنوع ترین زیستگاه های گونه های وحشی بدیل کرده که قسمت شمالی آن دارای جاذبه های طبیعی گردشگری، کوهستانی و زیستگاه حیوانات کوه زی و قسمت جنوبی زیستگاه حیوانات دشت زی است .قوچ و میش اوریال، پازن و بز در کوهستان ها از جانوران شاخص پارک ملی سالوک اسفراین به شمار می آید.

همچنین در این پارک گونه های مهم جانوری دیگر از جمله پلنگ، گراز، گرگ، روباه، شغال، کفتار، گربه، پالاس، سمور سنگی، تشی، کبک، تیهو، چکاوک، انواع سهره، سارگپه، بحری، کفچه مار، افعی و مار آتشی وجود دارد.

شهرستان 120هزار نفری اسفراین در جنوب شرقی بجنورد مرکز خراسان شمالی قرار دارد که با دارا بودن 2 پارک ملی سالوک و ساریگل و 2منطقه حفاظت شده و یک منطقه شکار ممنوع با تنوع جانوری و گیاهی ارزشمند از ذخیره گاه های ژنتیکی غنی کشور دراین حوزه محسوب می شود.


نظر شما
ادامه