کد خبر: ۳۷۵۰۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
 

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل در جمع خبرنگاران با ارائه گزارشی از فعالیت سازمان مربوطه گفت: هیچ هورمون مضری در طیور تزریق نمی شود و مردم طیور را آسوده در چرخه غذایی قرار دهند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از پایگاه خبری آذرسلام، «دکتر صادق صالحی» مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل در جمع خبرنگاران، با اشاره به مناسبت 14 مهر روز ملی دامپزشکی و شعار این هفته تحت عنوان "سلامت و توسعه پایدار" اظهار داشت: کارشناسان و بازرسین دامپزشکی قبل از طلوع در کشتارگاه ها حضور یافته و بر کشتار، ذبح و بهداشت طیور، گوساله و دام نظارت دارند.

صالحی سازمان تحت مدیریت خود را دارای امکانات خودرویی و نیروی انسانی بسیار کم دانست و تصریح کرد: برای نظارت بر شهر بزرگی چون اردبیل فقط 4 کارشناس و بازرس وجود دارد!.

وی بخش خصوصی را همراه دامپزشکی خواند و گفت: وجود بخش خصوصی و مهمتر از آن رسانه های جمعی در نظارت، گزارش و کنترل در عرصه دامپزشکی با توجه به امکانات پایین سازمان از اهمیت بالایی برخودار است.

وی با بیان اینکه تعدد 11 کشتارگاه صنعتی 3 کشتارگاه سنتی در استان وجود دارد افزود: به جز کشتارگاه های صنعتی؛ خلخال، پارس آباد و اردبیل در مشگین شهر کشتارگاه صنعتی توسط بخش خصوصی در حال ساخت و تکمیل است.

صالحی در ادامه با بیان اینکه 5 کشتارگاه طیور در استان وجود دارد افزود: کشتارگاه آرتا جوجه مجهزترین کشتارگاه صنعتی بوده و در حال فعلی به کشور عراق صادر می شود و بزودی شاهد صادرات طیور به روسیه خواهیم بود.

دکتر صالحی در ادامه با بیان اینکه چیزی بنام هورمون در بازار نداریم تصریح کرد: علت رشد و اوزان متغیر طیور به مواردی چون اصلاح ژنتیکی جوجه ها، نوع دانه های مصرفی، نورپردازی تمام وقت در مرغداری مربوط می شود و جای نگرانی ندارد.

وی بازار طیور روسیه را به لحاظ اهتمام شدید به بهداشت آن سختگیر و بالاتر از استاندارد بهداشتی اروپا برشمرد و اظهار داشت: صادرات طیور به روسیه نشان از ظرفیت و بهداشت بالای کشتارگاه های استان است.

صالحی در ادامه و در بخش دیگری از سخنان با ارائه گزارشی از فعالیت دامپزشکی استان از معدوم سازی بیش از 73 تن گوشت در 6 اول سال خبر داد و اضافه کرد: در اول محرم امسال نیز 3 تن مرغ و آلایش مرغ جمع آوری و معدوم شد که 124 پرونده تخلف بهداشتی در این باره تشکیل شد.

وی در ادامه با اشاره به کشار 120 هزار و 300 هزار راس دام در 6 ماه سال جاری گفت: این رقم در سال گذشته 133 هزار و 701 راس بود که 13 هزار مورد کاهش یافته و به دلایل مختلفی از جمله کاهش تقاضا مردمی می توان اشاره کرد.

وی در بخش کشتار طیور هم از کاهش ذبح آن در 6 ماه گذشته در مقایسه با مشابه سال قبل خبر داد و گفت: 7 میلیون و 416 هزار قطعه مرغ در شش ماه اول سال گذشته ذبح شده که همین مقدار در شش ماه سال جاری 7 میلیون و 265 هزار و 513 قطعه ذبح شده و کاهش نامحسوسی داشته است.

این مسئول در ادامه کشور ما را به لحاظ مسائل مبتلا به ناامنی همسایه ها در معرض آماج حملات میکروب و ویروس برشمرد و گفت: برنامه های واکسیناسیون مرتب انجام می شود.

صالحی از تزریق 3 میلیون و 698 هزار واکسن در سال گذشته جهت پیشگیری و مقابله با بیماری دامی شارگونو طب برفکی خبر داد و گفت: امسال هم تاکنون 3 میلیون و 730 هزار واکسن دامی تزریق شده است.

مدیرکل سازمان دامپزشکی استان اردبیل دز واکسن تزریقی به طیور را 19 میلیون در سال گذشته و 13 میلیون در سال جاری عنوان کرد و افزود: این کاهش دز واکسن حاکی از کاهش بیماری حکایت دارد.

صادق صالحی کمترین فاصله روستا با خدمات دامپزشکی و دسترسی به آن را کمتر از نیم ساعت دانست و افزود: تعداد 64 داروخانه دامپزشکی در استان فعالیت دارد.

این مدیرکل دامپزشک ضمن هشدار به حجم انبوه فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی بویژه در سطح دکترا تصریح کرد: بازار نیاز با فارغ التحصیلان به هیچ وجه همخوانی ندارد و طی سال های آتی با انبوه بیکاران دکتری دامپزشکی مواجه خواهیم شد.

صالحی در ادامه و در بخش دیگری از سخنان خود در جمع خبرنگاران، صاردات آلایش غیر خوراکی شامل دمبه را سال قبل 220 هزار کیلو مطرح کرد و گفت: در سال جاری این صادرات به 404 تن رسیده است.

همچنین وی صادرات پا و پنجه مرغ را از 13 میلیون و 720 هزار کیلو در سال گذشته به میزان 140تن در سال جاری خواند و گفت: جوجه صادراتی یک روز ه در سال جاری 2 میلیون و 237 هزار قطعه بود که در شش ماه سال قبل 2 میلیون و 408 هزار قطعه بود و دلیل کاهش آن انتشار خبر آنفولانزا بود.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل 8درصد تولید طیور کشور را وابسته به استان اردبیل دانست و گفت: اگر تولید جوجه استان متوقف شود قیمت مرغ به حتی 12 هزار تومان هم می رسد.

صالحی از توقف صادرات تخم مرغ نطفه خبرداد و گفت: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی این صادرات متوقف شد و تولیدات آن فقط صادر می شود.

صالحی حجم پرونده های تشکیل شده کشتار غیر مجاز دام در روستای آراللو را معضل دانست و گفت: آمار تخلف و کشتار غیر مجاز در این روستا بالاتر از همه جاست.

وی با بیان اینکه برخوردهای قانونی ادامه دارد ابراز تاسف کرد: با وجود برخوردهای قانونی و حتی حکم زندان بستگان قصابی های این منطقه به فعالیت خود ادامه می دهند که لازم است رسانه ها با اطلاع رسانی مانع از خرید چینن گوشت هایی شوند.

صالحی در ادامه با بیان اینکه اختیارات پلمپ فی البداهه در صورت مشاهده تخلفات را نداریم گفت: موطف به گزارش تخلف به مراجع قضایی و اعمال قانون در قدم های بعدی هستیم.

 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
0
0
سازمان دامپزشکی در دانشگاه ازادو ببنده.
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
0
0
چطور است که وزارت بهداشت برای پزشکان ایجاد اشتغال میکند ولی سازمان دامپزشکی نمیتواند - نخواستن با نتوانستن فرق دارد
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
0
0
همین الانم دامپزشکی بیکار زیاد داره پنج ساله فارغ التحصیل شدم از دانشگاه تهران هنوز بیکارم دامپزشکی کار نداره لعنت بر من که پرستاری قبول میشدم اما دامپزشکی زدم خیلی راحت میتونستم حسابداری یا پرستاری بخوانم دامپزشکی نه در بخش خصوصی نه دولتی کار نداره
نظر شما
ادامه