کد خبر: ۳۷۴۸۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
 

یک دامپزشک با گلایه به عدم اهمیت به دامپزشکان در کشور، گفت: دامپزشکان در سلامت حیوانات دخیل هستند و سلامت حیوانات نیز در تامین سلامت انسان ها موثر است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از نیزوا، «دکتر غلامحسین رئوفی» از جوانان مهدیشهری است که دارای دکترای دامپزشکی و فارغ التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار می باشد.

وی 6 سال است که به عنوان دامپزشک در درمانگاه خصوصی دامپزشکی در سمنان مشغول فعالیت می باشد که محدوده شهرستان های سمنان، مهدیشهر و سرخه را تحت پوشش دارد.

رئوفی دلیل ورودش به حرفه دامپزشکی را علاقه اش به این شغل دانست، چرا که از گذشته پدر وی مرغداری داشته و سروکار داشتن با این پرندگان و حیوانات باعث علاقه اش به حرفه دامپزشکی می شود و در حال حاضر نیز بیشتر در درمان مرغ های گوشتی و در کنار آن مرغ های تخم گذار فعالیت دارد اما چون در درمانگاه عمومی مشغول به کار است، حیوانات مختلف دیگری چون گاو، گوسفند، پرندگان زینتی و خانگی را هم ویزیت می کند.

حیوانات هم موجودات زنده هستند و نباید درد بکشند

این دامپزشک مهدیشهری با تاکید بر اهمیت بهداشت دام و حیوانات، اظهار کرد: بهداشت دام و حیوانات از دو بعد اهمیت دارد یک بعد این است که حیوانات موجودات زنده هستند که ناخوشایدی آنها و درد نداشتن هم مسئله مهمی است که وظیفه ای هم به دوش دامپزشکان و هم صاحبین این حیوانات است که به فکر سلامتی حیوانات باشند.

وی ادامه داد: بعد دیگر سلامتی خود انسان است که این نیز در دو شاخه می گنجد یعنی به خاطر بیماری های مشترکی که بین انسان و حیوانات وجود دارد، بیماری حیوانات می تواند سلامت انسان ها را نیز در خطر بیندازد و به صورت اپیدمی در جوامع انسانی فراگیر و مشکلاتی را ایجاد کند.

سلامت انسانی منوط به سلامت حیوانات است

رئوفی بیان کرد: شاخه دیگر اهمیت سلامت حیوانات این است که چون بخش عمده ای از خوراک و تغذیه انسان ها از جمله گوشت، شیر، لبنیات و تخم مرغ که عمده مصرف غذای انسانی است از حیوانات تامین می شود و برخی بیماریهای میکروبی و ویروسی از طریق همین مواد قابل انتقال به انسان است.

این دامپزشک، رعایت صاحبان حیوانات در توجه به بهداشت در کنار توصیه های دامپزشکان را در سلامت حیوانات موثر دانست و اضافه کرد: همت سیستم دامپزشکی و کارخانه های تولید کننده مواد دامپزشکی و خوراک دام و مسئولین فنی در کشتارگاه ها همه موثر هستند تا سلامت انسان در شاخه های مختلف به خطر نیفتد.

آنفلوانزای پرندگان، کشنده ترین بیماری مشترک انسان و حیوانات

رئوفی در خصوص بیماریهای مشترک انسان و حیوان، هشدار داد و گفت: بیماری مشترکی که اخیرا بر آن بحث است و با توجه به مهاجرت پرندگان این بحث تقویت می شود، آنفولانزای پرندگان است که بسیار بیماری خطرناک و کشنده ای می باشد.

وی اظهار کرد: برای کنترل این بیماری خطرناک باید در واحد های تولیدی که مرغ و تخم مرغ تامین می شود، مواد غذایی پایش شود که اگر این بیماری کنترل شود، خطر انتقال آن به انسان کمتر است.

این دامپزشک ادامه داد: مهمترین بیماری خطرناکی که در تابستان ها بیشتر شیوع دارد و از طریق گوشت آلوده به انسان منتقل می شود، تب کریمه کنگو است که در کل دنیا فراگیر و در کشور ما نیز مشاهده شده است و بیماری کشنده ای است.

رئوفی افزود: بیماری های دیگری مثل تب مالت که بیماری کشنده دیگری است که از طریق شیر آلوده منتقل می شود و یا بیماری "هاری" حیوانات خانگی و گازگرفتگی حیوانات که موجب انتقال بیماری کزاز به انسان می شود، همگی خطرناک هستند.

استان سمنان در کنترل بیماری حیوانات عملکرد مثبتی داشته است

وی گفت: به خاطر اقداماتی که در بخش دامپزشکی استان سمنان انجام شده و فرهنگ بسیار خوب دامداران و مرغدارانی که در استان فعالیت می کنند، این استان به لحاظ دامپزشکی در سطح کشور عملکرد موفقی در کنترل بیماری ها داشته است هر چند در مقاطع زمانی خاصی ممکن است فراگیری بیماریهایی وجود داشته باشد اما در حد حاد و بیماریهای خطرناک نبوده است.

این دامپزشک به تجارب دامداران در درمان بیماری دام ها اشاره و تصریح کرد: برخی از تجارب دامداران برای درمان حیوانات بسیار مفید و کارایی دارد ولی برخی تجارب اشتباه است که اقدامات درمانی نادرستی انجام می شود چرا که برخی درمان های قدیمی الان کارایی لازم را ندارند و منسوخ شده اند.

رئوفی بیان کرد: دو وظیفه بسیار مهمی که بر دوش دامپزشکان و سیستم دامپزشکی هست این است که با درمان درد، مشکل حیوانات را حل کنند و دلیل دیگر هم سلامت جوامع انسانی هم از لحاظ بیماریهای مشترک و هم از لحاظ بیماری هایی که از تغذیه منتقل می شود، است که این مسائل اهمیت دامپزشکی را می رساند.

در ایران اهمیتی به دامپزشک داده نمی شود

وی ادامه داد: براساس این مسائل، در بسیاری از کشورهای پیشرفته دامپزشکان اهمیت اجتماعی بسیار بالایی دارند و از شخصیت بالایی برخوردارند، حتی در برخی کشورها دامپزشکان از جوامع پزشکی محترم تر هم شمرده می شوند ولی متاسفانه به دلایل مختلفی در کشور ما این جایگاه و شخصیت را برای سیستم دامپزشکی قائل نیستند و به دامپزشکان اهمیتی داده نمی شود.

این دامپزشک اظهار کرد: از طرفی دیگر یک سری اقدامات اشتباهی در خصوص آموزش دامپزشکی چه به لحاظ کیفی و چه به لحاظ کمی در کشور دارد انجام می شود، یعنی از لحاظ کمی دانشکده ها بسیار بیش از حد ظرفیت و نیاز جامعه، دانشجوی دامپزشکی پذیرش می کنند.

آموزش کمی و کیفی دامپزشکان باید تغییر کند

رئوفی افزود: در سیستم دامپزشکی هم جایگاهی که دامپزشک باید داشته باشد، را ندارد ولی از آن طرف تعداد فارغ التحصیلان دامپزشکی دارد زیاد می شود و الان با پدیده ای به عنوان دامپزشکان بیکار مواجه شدیم که واقعا معضل شده است.

وی خاطر نشان کرد: از طرف دیگر بحث کیفی آموزش هم مطرح است و تا جایی که مطلع هستم و حداقل در بازه زمانی که دانشجو بودم آموزش کافی به دامپزشکان داده نمی شد و چه بسا دانشجویانی که می آیند وارد این حرفه می شوند و فارغ التحصیل می شوند و بدون هیچ تجربه ای وارد جریانی می شوند که کاملا پیچیدگی دارد و تسلط کافی ندارند.

این دامپزشک تاکید کرد: این ضعف در سیستم آموزشی ما وجود دارد که امیدوارم از این پس از لحاظ کمی و کیفی وضعیت دامپزشکان ارتقا پیدا کند.

 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
0
0
خداوند رحمت کند روحش شاد
دامپزشکان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
0
0
روحت شاد دکتر رئوفی
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
0
0
خدا حافظ رفیق
نظر شما
ادامه