کد خبر: ۳۷۴۵۶
تعداد نظرات: ۴ نظر



یک بانوی دامپزشک با بیان اینکه رشته دامپزشکی خیلی در جامعه شناخته شده نیست، گفت: قوانین دامپزشکی در کشور اصلاح نشده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از نسل شاهوار، مرکز تحقیقاتی درمانی فوک خزری لنی هارت از سال ۱۳۸۹ در جزیره عاشورا ده نزدیک بندر ترکمن آغاز به کار کرد. این مرکز تحقیقاتی با سرمایه‌گذاری خانم لنی هارت اسپانسر هلندی تاسیس شد. وی در هلند نیز یک موسسه تحقیقاتی دارد و بیش از ۵۰ سال است که فعالیت‌های تحقیقاتی خود را بر روی نژاد فوک‌ها در جهان انجام می‌دهد. تمام پرسنل این موسسه در ایران دامپزشکان ایرانی هستند که بعد از طی کردن مراحل آموزشی در کشور هلند در موسسه مرکز ایران مشغول به کار شدند.

فوک خزری تنها پستانداری است که در دریای خزر زندگی می‌کند و در رأس زنجیره غذایی قرار گرفته است. میزان آلودگی آب دریای خزر با فوک خزری قابل تشخیص و اندازه‌گیری است. در حال حاضر نسل این حیوان در حال انقراض است و با نابودی فوک خزری دریای خزر نیز به مرور زمان نابود می‌شود.

«دکتر نگار یاریان» بانوی دامپزشک ایرانی نیز پس از فارغ التحصیل شدن در رشته دامپزشکی به عنوان مسئول پژوهش در مرکز تحقیقاتی درمانی فوک خزری لنی هارت مشغول به فعالیت شد.

وی متولد بهمن ماه سال ۶۹ است، که در سال ۸۸ در رشته دامپزشکی دانشگاه سمنان پذیرفته و در آبان ماه ۹۴ در رشته دکترای عمومی دامپزشکی فارغ التحصیل شد.

چه شد که برای ادامه تحصیل در دانشگاه رشته دامپزشکی را انتخاب کردید؟

انتخاب رشته دامپزشکی به خاطر علاقه شخصی خودم بود، خواهرم الگو پیش روی من بود که در رشته پزشکی تحصیل می‌کرد و دختر عمه‌ام که همان زمان رشته دامپزشکی می‌خواند، علاقه من به رشته دامپزشکی بیشتر بود و این رشته را برای ادامه تحصیل در دانشگاه انتخاب کردم.

در طول دوران تحصیل پشیمان نشدید که چرا در این رشته تحصیل می‌کنید؟ یا برعکس شاید هم علاقه‌مند شدید؟!

اصلا. بلکه هر روز بیشتر از قبل عاشق رشته تحصیلی‌ام شدم. دنیای حیوانات دنیای خوب و شیرین و دامپزشکی رشته متنوعی است، با حیوانات مختلف سر و کار داریم. برخلاف رشته پزشکی که فقط بر روی انسان‌ها کار می‌کنند و یک پزشک نمی‌تواند کار آزمایشگاهی انجام دهد در رشته دامپزشکی به غیر از خود دامپزشکی فیلدهای متفاوت دیگری از جمله مواد غذایی، داروخانه، آزمایشگاه و ... برای بازار کار این رشته وجود دارد.

آیا میتوانید به طور خلاصه یک روز دامپزشک را توصیف کنید؟

از صبح که از خواب بر می‌خیزم ده یا ۲۰ تلفن دارم که مثلا گربه‌ام حالش خوب نیست چه کار باید کنم، حتی برخی افراد هستند که تماس می‌گیرند و می‌گویند که بچه‌شان بهانه گرفته است و شما جایی را نمی‌شناسید که حیوانات را داشته باشند بچه را ببریم اما اغلب تماس می‌گیرند برای حیواناتی که در کوچه و خیابان پیدا کرده‌اند و دچار مشکل شده است.

به نظر شما مهم‌ترین خصوصیاتی که یک فرد برای دامپزشک شدن باید داشته باشد چیست؟

وسواسی نباشد و واقعن به حیوانات علاقه داشته باشد، این قضیه خیلی مهم است، کار کردن با حیوانات شرایط خاص خود را دارد و خیلی سخت است و مثل کار کردن در بیمارستان معمولی نیست، حیوانات حرف نمی‌زنند و نمی‌توانند بگویند که چه مشکلی دارند، برخی اوقات شاخ یا لگد می‌زنند یا گاز می‌گیرند و از سوی دیگر صاحب حیوان نیز نمی‌تواند شرایط حیوان را به خوبی توضیح دهد، صاحب حیوانات نیز اقشار مختلفی هستند و باید بدانی که با هر کسی چگونه صحبت کنی.

وقتی وارد رشته دامپزشکی شدی از حیوانات نمی‌ترسیدید؟

اصلا نمی‌ترسیدم. از پرنده‌ها خیلی خوشم نمی‌آمد که آن‌ها را بگیرم اما الان نه، با همه حیوانات رابطه خوبی دارم.

سخت‌ترین چیز برای شما در دامپزشکی چه بود؟

یک سری قوانین دامپزشکی هست که هنوز خیلی مشکل دارد، رشته پزشکی سال‌های سال است که در کشور وجود دارد، نظام پزشکی نیز تشکیل شده و قوانین آن نیز اصلاح شده است و از سوی دیگر نزد مدیران، مسئولان و مردم از اهمیت بیشتری برخوردار است در صورتی که رشته دامپزشکی اینگونه نیست.

چطور با حیوانات رابطه برقرار می‌کنید؟

خیلی راحت، فقط کافی است به حیوانات محبت کنید، هیچ حیوانی به هیچ آدمی آسیب نمی‌رساند مگر اینکه احساس خطر کند و فکر کند انسان دارد به خود حیوان یا بچه‌هایش آسیب می‌رساند.

ناراحت‌کننده‌ترین موردی که به آن برخوردید چه بود؟

کشتن حیوانات برایم خیلی تلخ و ناراحت‌کننده است. خیلی بد است که انسان‌ها فکر می‌کنند حیوانات آن‌ها را مریض کرده یا به انسان‌ها حمله می‌کنند و به همین دلیل حیوانات را می‌کشند. بارها از نزدیک دیده‌ام که برخی افراد بدون هیچ دلیلی حیوان آزاری می‌کنند و این خیلی دردناک است.

جالب‌ترین موردی که با آن مواجه شدید؟

اینکه اکثر مردم نمی‌داند به حیوانات هم سرم می‌زنند و حیوانات را مثل آدم‌ها جراحی می‌کنند، دکتر جراح دامپزشک نیز لباس جراحی می‌پوشد یا حتی همان داروهایی که برای انسان‌ها استفاده می‌شود برای حیوانات نیز استفاده می‌شود مخصوصا در دام‌های کوچک که داروهایشان از داروخانه انسانی تهیه می‌شود.

بزرگ‌ترین مشکلی که یک دامپزشک با آن مواجه است؟

اینکه رشته دامپزشکی خیلی در جامعه شناخته شده نیست و مردم نیز قدر دامپزشکان را نمی‌دانند و دیگر اینکه قوانین دامپزشکی در کشور ما هنوز خیلی اصلاح نشده است.

شما از نسل جدید دامپزشک‌ها هستید. به نظر می‌رسد دامپزشکی زیر و رو شده. جوانان دامپزشکی را چگونه متحول کردند؟

یکی از دلایل مهم آن ارتباط بیشتر دامپزشکان ایرانی با دامپزشکان خارجی است، بچه‌هایی که الان دوره‌های تخصصی را می‌گذرانند برای فرصت مطالعاتی به کشورهای خارجی می‌روند و در آنجا دوره می‌بینند یا در کنفرانس‌های مختلف خارجی شرکت می‌کنند و این‌ها باعث شد که رفتار دامپزشک‌ها عوض شود و از سوی دیگر مردم نیز با آن‌ها ارتباط برقرار کنند و دیدشان نسبت به این افراد بهتر شود.

در ایران برخورد مناسبی با حیوانات وجود ندارد. به‌ویژه گربه‌ها و پرنده‌ها بسیار مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرند. فکر می‌کنید این شیوه‌ی برخورد از کجا سرچشمه می‌گیرد؟

از اعتقادات غلط انسان‌ها سرچشمه می‌گیرد که فکر می‌کنند حیوانات کثیف‌اند و انواع بیماری‌ها را به انسان‌ها منتقل می‌کنند و به آدم‌ها آسیب می‌رسانند در صورتی که واقعا اینگونه نیست، تعداد بیماری‌هایی که حیوانات به انسان‌ها انتقال می‌دهند خیلی کم است و از سوی دیگر ما انسان‌ها به دلیل اینکه گونه یکسان داریم خیلی بیشتر می‌توانیم بیماری‌ها را به همدیگر منتقل کنیم.

فکر می‌کنید برگزاری جشنواره‌های ملی حیوانات چه تأثیری می‌تواند بر دگرگونی این فرهنگ داشته باشد؟

اخیرا برگزاری این جشنواره‌ها خیلی نسبت به گذشته‌ها بیشتر شده است اما در حوزه حیات وحش نه در حوزه حیوانات اهلی.برای مثال در حوزه حیات وحش جشنواره زاغ بور که چند سالی در شاهرود برگزار می‌شود یا جشنواره فوک خزری که خود ما در شمال کشور برگزار می‌کنیم باعث می‌شود تا مردم بیشتر این گونه از حیوانات را بشناسند و اگر این حیوانات را دیدند نحوه برخورد با آن‌ها را بدانند و به حیوانات آسیب نرسانند.

نظرتون در خصوص نگهداری حیوانات در خانه‌ها چیست؟

خیلی خوب است. نگهداری حیوانات خانگی که اهلی شده باشند را توصیه می‌کنم اما نه حیوان خانگی که مربوط به حیات وحش است، توصیه من نگهداری حیوانات خانگی که تکامل یافته باشد است و اجداد ما طی نسل‌ها آن را اهلی کرده باشند مثل گربه‌ها و تعدادی از پرندگان اما نگهداری حیوانی مثل لاک پشت را در منزل توصیه نمی‌کنم چون این حیوان مخصوص حیات وحش است و نگهداری خانگی آن باعث می‌شود که حیوان آسیب ببیند.

وجود کلینیک‌ها و بیمارستان‌های دامپزشکی و حضور دامپزشکان در شهر باعث می‌شود که مردم به نگه‌داشتن حیوانات خانگی روی بیاورند؟

صد درصد. شاهرود از نظر امکانات دامپزشکی خیلی ضعیف است، من خودم هم تا کنون کلینیک دامپزشکی باز نکرده‌ام چون خیلی از وسایلی که برای درمان حیوانات لازم است در شاهرود موجود نیست و هزینه‌های تهیه آن نیز بسیار بالا است مثل دستگاه رادیولوژی و یا آزمایشگاه مخصوص حیوانات که در شاهرود وجود ندارد اما در سمنان به دلیل وجود رشته دامپزشکی موجود است و ۹۰ درصد افرادی را که برای درمان حیوانات خود به من مراجعه می‌کنند توصیه می‌کنم برای خدمات تخصصی به سمنان بروند.

چه توصیه‌ای برای کسانی که می‌خواهند دامپزشک شوند دارید؟

خیلی صبور و عاشق کارشان باشند. اگر رشته دامپزشکی را دوست ندارند هیچ وقت سراغ این رشته نروند چون تعداد علاقه‌مندان به رشته دامپزشکی کم است و عده‌ای به خاطر اینکه عنوان دکتر را داشته باشند به سراغ این رشته می‌آیند درصورتی که این اصلا خوب نیست و وقتی بازار کار شوند دچار مشکل شده و دلسرد می‌شوند.

بزرگترین پاداش برای یک دامپزشک چیست؟

قدر زحمات یک دامپزشک را بدانند و فکر نکنند دامپزشک فقط آمپول می‌زند، درس‌هایی که یک دامپزشک می‌خواند سختی آن در حد همان رشته پزشکی است، پزشکان فقط در مورد انسان‌ها می‌خوانند اما دامپزشکان باید در مورد اکثر حیوانات بخوانند، آناتومی و فیزیولوژی حیوانات مختلف را یاد بگیرند و بدانند هنگام مواجه هر حیوان با بیماری چه داروهایی لازم است.

 
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
0
0
سلام ، اونجا باید متخصص بهداشت و بیماری های ابزیان هم باشه ! ایا هست؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
0
0
نه منتظر بودن شما بگین بعدا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
ظاهرا اخلاق گفتگو در کشور ما جایگاهی نداره که بعض دوستان اینطور متکبرانه جواب میدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
0
0
در جواب دوستمان که گفتن متخصص بهداشت آبزیان باید باشه ازش باید پرسید عقل سرمایه گذاری هلندی مگه نمی‌رسه کیا رو باید استخدام بکنه
نظر شما
ادامه