کد خبر: ۳۷۴۳۵
 

مدیر کل سابق محیط زیست استان چهار محال و بختیاری از وضعیت بحرانی جمعیت نشخوارکنندگان ایران بر اساس آخرین سرشماری‌های انجام شده خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، «دکتر سعید یوسف پور» بیان کرد: بر اساس آخرین سرشماری‌ها، جمعیت نشخوارکنندگان مثل آهو، کل و بز، قوچ و میش، جبیر و شوکا و مرال بسیار کاهش یافته است.

وی افزود: کل جمعیت نشخوارکنندگان کشور به عدد ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار نشخوارکننده رسیده است که این آمار یک فاجعه برای کشور به شمار می‌رود.

یوسف پور به عنوان یک دامپزشک بیان کرد: برای مدیریت این جمعیت، نیاز به دامپزشکان آموزش دیده در مسئله حیات وحش داریم. زیرا در برخی مناطق باید با توجه به ظرفیت برد منطقه، بخشی از جمعیت حیات وحش منتقل شود.

وی گفت: در منطقه کلاه قاضی اصفهان شرایط طبیعی طوری است که ظرفیت آهوهای موجود در منطقه از ظرفیت برد بیشتر است. این جمعیت مازاد یا باید شکار شود و یا جابجایی جمعیت انجام شود. از آنجا که به شکار انتقاداتی وارد است، حتما باید جمعیت مازاد منطقه کلاه قاضی به مناطق دیگر منتقل شود.

این دامپزشک ایجاد اختلال در چرخه اکوسیستمی را عامل دیگری برای منتقل کردن حیات وحش معرفی کرد و افزود: برای جابجایی حیوانات نیازمند دامپزشک مجرب و آموزش دیده در شاخه حیات وحش هستیم و متاسفانه در این حوزه با کمبودهای جدی مواجهیم.

 
 
نظر شما
ادامه