کد خبر: ۳۷۴۱۷
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
نگاه شما:
همگان متفق‌القول‌‌اند که دامپزشکی به سه دلیل «کاهش جمعیت دامی»، «افزایش ورودی دانشکده‌های دامپزشکی» و «از اولولیت افتادن موضوع دامپزشکی در حاکمیت» با بحران مواجه است ...
 

تبریک، تشکر، انتقاد، پیشنهاد

رک و صریح با موضوع ریاست جدید سازمان دامپزشکی کشور

دکتر محمد یادگاری

 

ریاست جناب آقای دکتر رفیعی پور بر سازمان درحالی آغاز شد که از مدت ها قبل گمانه زنی هایی در خصوص انتخاب ایشان مطرح شده بود؛ ضمن عرض تبریک به ایشان مطالبی را عرض می کنم که فصل گفتگو آغاز شود.

هرچند که از مجموع مخالفت ها با ادامه ریاست جناب آقای دکتر خلج گمان زده می شد که ایشان ابقا نشوند، اما به شخصه ماه های انتهایی ریاست ایشان را تقریبا برخلاف دوران ریاست ایشان که انتقادات فراوانی به آن وارد بود را خوب ارزیابی می کنم؛ پافشاری ایشان بر اجرای حتی همین نیم بند ماه ١٩ و بازگرداندن سیستم ثبت نسخ حتی در کلام و... قابل ستایش بود.

از آنجایی که تقریبا همگان متفق القول اند که دامپزشکی به ٣ دلیل «کاهش جمعیت دامی»، «افزایش ورودی دانشکده های دامپزشکی» و «از اولولیت افتادن موضوع دامپزشکی در حاکمیت» با بحران مواجه است، تصور این بود یکی از بزرگان شناخته دامپزشکی به لحاظ تجربه و اعتبار انتخاب شود که البته این حسن توجه در انتخاب مدیری جوان تر و انرژیک را باید تبریک گفت و انشالله ایشان بتوانند نام نیک برجای بگزارند که قطعا اگر در این بحران مدیریت قوی را شاهد باشیم، سال ها دامپزشکی نام ایشان را فراموش نخواهد کرد.

جریان های مشخص در دامپزشکی که همواره در بزنگاه کلیدی انتخاب مدیران سعی در لابی با مراکز قدرت داشتند، به نظر می رسد این بار کاری از پیش نبرده اند لذا از این نظر که جناب وزیر، انتخابی جدای از حواشی داشته از ایشان باید تشکر کرد؛ البته در مورد امکان نفوذ جریان های مشخص غیردامپزشکی در انتخاب ریاست مطالبی هست که در ادامه مطرح می کنم.

در همین ابتدای کار پذیرای اولین انتقاد باشید که چه بهتر بود شأن دامپزشکی در مراسم رسمی تودیع و معارفه در خود سازمان و با حضور وزیر حفظ می شد. همکاران ایشان در خراسان جنوبی از روحیه نرم خو و با گذشت و متین جنابعالی توصیف ها نموده اند که البته منش پیامبر (ص) و بهترین منش ها در تکریم ارباب رجوع است، اما این دقیقا می تواند تبدیل به نقطه ضعفی شود که در موارد اینچنینی با گذشت و کوتاه آمدن، احساس خوشایندی حاصل نشود. بدون تعارف، دامپزشکی امروز دچار تهدید، فشار از سوی مافیای قدرت و ثروت تا نهادهای مختلفی است که منتظرند ضعف ببینند تا اهداف خود را بر کرسی بنشانند.

هرچند که به گمان عده ای، رایزنی جریان های غیردامپزشک با توجه به شناخت از روحیه ایشان در انتخاب ایشان بی تاثیر نبود تا بتوانند در کنار روحیه پر گذشت ایشان و به اصطلاح کنار آمدن ایشان، راحت تر باشند، ولی اصل بر گمانه زنی نیست و از ایشان تقاضا دارم سرنوشت رؤسای پیشین سازمان را مرور بفرمایند؛ از مدیرانی که از آنها به نیکی یاد می شود تا مدیرانی که در تاریخ دامپزشکی محو شدند و مدیرانی که از آنها امروز به نیکی یاد نمی شود. انرژی ایشان می تواند این سازمان را متحول کند و درخشش ایشان در مدیریت می تواند کاریزمایی بخشد که شاید روزی اولین تجربه وزارت یک دامپزشک با ایشان باشد.

در پایان ضمن ارائه پیشنهاداتی در جهت بهبود اوضاع (البته در ادامه دائما پیشنهادهای مشخص تری ارائه خواهد شد)، باید تلاش بر این باشد که با هماهنگی بهتری، بخش خصوصی دائما نظرات خود را به ریاست منعکس کنند اما کلیاتی در قالب پیشنهاد مطرح می گردد که از خوانندگان محترم هم خواهشمندم پیشنهادات را در ادامه تکمیل بفرمایند:

١. باتوجه به ریاست بلند مدت ایشان بر یکی از نظام های استانی، از ایشان درخواست می شود که با نگاه تعاملی به دوقطبی نظام و سازمان پایان دهند؛ بخصوص در ادامه که با قانون افزایش بهره وری و... فضای دامپزشکی کشور نباید مدت ها اسیر تقابل این دو نهاد شود که امورات همکاران معطل ماند.

٢. دامپزشکی کشور از عدم وجود نقشه راه توسعه ای و برنامه جامع رنج می برد؛ یک سند تحول با چشم اندازی بلند مدت برای جایگاه دامپزشکی کشور باید ترسیم کرد تا جایگاه دامپزشکی در دراز مدت، هم تثبیت و هم توسعه یابد.

٣. باتوجه به رشد بخش خصوصی در طول این سال ها و تاسیس انجمن های صنفی و ادامه کانون های صنفی، به نظر می رسد باید تدابیری اتخاذ شود که در تدوین دستورالعمل ها، بخصوص در حوزه ارائه خدمات دامپزشکی، از نظرات آنها بهره جست تا طرح ها قابلیت اجرای بهتری پیدا کنند.

٤. یکپارچگی سازمان با ادارات کل استان ها باید بسیار دقیق پیگیری شود؛ اینکه هر استانی در اجرای فلان دستورالعمل ساز خود را بزند و یا نامه ریاست سازمان برد چندانی در ادارات کل نداشته باشد، بزرگترین آفتی است که مدیریت را جزیره ای می کند.

٥. در برابر مافیای نسبتا سیاسی اقتصادی که در طول سالیان رشد کرده اند و زمینه ساز فساد گسترده ای شده اند با جدیت تمام ایستادگی شود و درصورتی که فشارها مضاعف شد، با کمک رسانه ها رسوا سازی صورت گیرد؛ قطع به یقین بدنه دامپزشکی پشت سر ایشان و پشتیبان ایشان خواهند ایستاد.

٦. مطالبات کلان دامپزشکی ازجمله اخذ تدابیری با رایزنی با نهادهای مسئول در کاهش ورودی دانشکده ها، باتوجه به کاهش جمعیت دامی، مطالعه در خصوص اشتغال زایی نوین در دامپزشکی و مباحث مختلفی چون الحاق به وزارت بهداشت کاملا رصد گردد.

٧. روابط عمومی و یارگیری رسانه ای مهمترین رکن فعالیت سازمانی بسیاری از ارگان ها در توجه بیشتر جامعه به اهمیت موضوع مورد مدیریت سازمان ها و در نهایت ایجاد موجی از حساسیت اجتماعی و در ادامه متقاعد کردن دولت در جذب بودجه ها و نگاه ویژه تر است؛ استفاده از مدیریت قوی در روابط عمومی و بکارگیری مشاوران رسانه ای بسیار در این زمینه توصیه می گردد.

٨. بررسی مداوم الگوی مدیریت دامپزشکی در کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته باید دستور کار تیم مجربی قرار گیرد و در جهانی که از سلامت واحد سخن می گویند، در حوزه منطقه و قاره موثرتر عمل کرد؛ هرچند اقدام ایجاد دفتر دامپزشکی اکو در ایران قابل تقدیر بود.

٩. ضمن دعوت ایشان به برگزاری جلسات با مدیران سابق سازمان دامپزشکی کشور، در گام موثرتر استفاده از مشاوران سنتی سازمان از یک سو و نحول اساسی در تیم مشاوره ای سازمان می تواند در خلق راه حل ها بسیار مثمر ثمر باشد. همچنین از مشاوران ایشان نیز درخواست می شود با عبور از بوروکراسی غیرضرور، با مسائل مختلف مستقیم وارد چالش شوند تا به بهترین نحو بشود مشورت لازم را ارایه کرد.

 
 
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
India
|
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
0
0
مطالب ارزنده اي ارائه شده ليكن بايد توجه داشت كه ........................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
0
0
احسنت بر دکتر محمد جواد یادگار آزادی متن بسیار جالبی بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
0
0
کارنامه اقای دکتر رفیعی پور در تمامی موارد مثبت بوده به جز اجرای ماده ۱۹ در استانی تحت مدیریت ایشان بوده .....................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
0
0
آقا اینها همه کشک است .................... دلیلش این است ۱_از پول خبری نیست ۲_هرطورشده شده باید آقازاده ها را جذب کنی ۳_به استانها که رفتی طوری برو کسی تورا نبیند ۴_اگربیماری امد بگو بلا ی آسمانی بوده درموگادیشو تلفات بیشتر از اینجا بوده تا مردم طلبکار نباشند ۵_حقوق کارکنان را طوری پرداخت کن که همیشه شکر کنند که لااقل همین را هم میگیرند اگر اعتراض کردند بزن تو سرشان و....
حالا کی حاضر می شه ریس بشه ......................
بیطار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
0
0
با سپاس از دکتر یادگاری عزیز ، بسیار زیبا و قابل تامل.....
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
0
0
حلقه حاکم بر ادارات دامپزشکی کشور ناکارامد ... است ......................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
0
0
به نظر بنده ریاست های قبلی سازمان دامپزشکی با عدم اجرای ماده 19 هم مردم راسر کار گذاشتهاند و هم تحصیلکردهها را و این به معنای انستکه سرمایه دار و پول حرف اول رامیزند بنابراین مردم خودشان باید به فکر غذای سالم باشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
0
0
دکتر جان این صحبتهای شما به گوش کسی نمیرود و اب در هاون .... است چون تصمیم بر این است که به پیشگیری اهمیت داده نشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
0
0
جناب دکتر یادگار خودتونم خوب میدونید ک اینا همش حرف هست ک حتی بعید میدونم ب یادگار بمونه و محو میشه.گوش شنوایی نیست.شما همین مطالب حکیم مهر رو ک بررسی کنی می بینی ک این بحث نیم بند ماده نوزده از کی تا حالاس ک عنوان میشه پ تا حالا چقدر پیشرفت داشته؟؟کارفرماها میرن اداره جهاد کشاورزی ,اونجا لابی ثروت و قدرت انجام میشه و دستور ب همکاران شبکه دامپزشکی میرسه.اوناهم بجای دفاع و پشتیبانی از مسیول فنی خواسته یا ناخواستهدر راستای اهداف کارفرما قدم برمیدارن.این واقعیت دامپزشکی زیر سلطه جهاد کشاورزی ست.حق مسیولین فنی پایمال میشه.صداشون خفه میشه و در واقعیت هیج کاری نمیتونن بکنن.اعتراضات و عدم همکاری و رعاوویت نکردن مسایل بهداشتی رو ب شبکه دامپزشکی ارجاع میدن و وقتی همکاری صورت نمیگیره وهمکارای شبکه دامپزشکی ک حقوقشو از دولت میگیره.وقتی میگن سکوت کن و دستورالعمل دقیقی ب ما نرسیده از سازمان برای برخورد!!!اونوقت مسیول فنی ک حقوقشم از کارفرما میگیره چیکار میتونه بکنه؟؟درصورت اعتراض,اخراج میشه.همینجور ک من شدم وبهیج عنوان مشکلی هم برای کارفرما پیش نمیاد .یه مدت کار میکنه تا مسیول فنی جدید بگیره.این وسط فقط و فقط مسیول فنی باوجدان ضرر میکنه ..از دام سالم.غذای سالم و مردم سالم چیزی باقی نمیمونه جز شعارش..جز کنفرانس ها.سیمپوزیوم ها و همایش ها.اشتباه بودن این وضعیت کاملا بدیهی و واضح و اشکار و مبرهن است و متاسفانه کو گوش شنوا!!!اب در هاون کوبیدن است.کاش برای مسیول فنی نه..برای دامپزشکی نه.برای خدا.برای مردم و برای انسانیت اقدامی صورت میگرف و روسایی ک خودشون رو ب خواب زدن از خواب بیدار میشدن.کاش.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
0
0
آیا بنظر تان امکان پذیر و عملی است که رئیس سازمان دامپزشکی که معاون وزیر تلقی محسوب میشود بتواند وقادرباشد بر خلاف سیات های وزیر عمل کند مسئله سرسپردگی مطرح نیست چنانچه تصمیم گیریهای ایشان(رئیس سازمان)همسو ودراستای وزیر نباشد بلافاصله تغییر وداع خواهد کرد لذا این امر باعث خواهد شد که مدیر سازمان حتی نتواند برنامه های خود رو در طولانی مدت اجرا کند شما در نظر بگیرید بطور مثال در خصوص محرومیت از مطب دامپزشکان که وجه قانونی دارد می بایست وزیر جهاد وبهداشت ومعاون رئیس جمهور اعلام موافقت نمایند که گویا تاکنون این کار صورت نگرفته است پس بدیهی است تا کنون تمامی مدیران سازمان در این خصوص کوتاهی نموده ویا به تعبیری قادر به اخذ این حق قانونی نبوده اندشاید هم طول دوره صدارتشان این اجازه را به آنها نداده است در مثال دیگر قانون تسری که در مورد تمام پرسنل میباشد ناقص و ناکارآمد اجرا میشود از اینرو مدیر سازمان چگونه و با چه ابزاری خواهد توانست وزیر را مجاب کند که حتی تعرفه های پایین بخش خصوصی را تعدیل کندشاید تمام هنر ایشان این باشد که این مشکلات واقعی را بصورت برجسته تر منعکس نماید که در خوشبینانه ترین حالت وبه شرط همسویی با وزیر جهاد این درخواستها شنیده خواهد شدگر چه این به آن معنا نیست که خوشبینی وهمسویی با وزیر جهاد لزوما منجر به نتیجه مطلوب گردد ولی راهی جز این با شکست مواجه شده و خواهد شد ‌ بنظر میرسد تنها راه حل مشکلات بخش خصوص بشکل صبورانه تحقق آن از ناحیه انجمن های صنفی بخش خصوصی ونظام دامپزشکی و بالاخص خود جامعه فعال در بخش خصوصی میباشد که گویا نیز اقداماتی نیز در حال تدارک وانجام است گرچه می بایست این اقدامات خیلی پیش از این صورت میگرفت
دکتر عباس فرهمند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
0
1
باسلم وتبریک بجناب آقای دکتر رفعیی پور در یک کلام عرض میکنم اگر سازمان دامپزشکی قانون دامپزشکی را که از سال 51 تدوین شده است نعل بنعل باجرا در اورد واغماضی رد اجرا نداشته باشد دامپزشکی در مسیر تعالی پیش خواهدر فت بعنوان مثال اگر من دامپزشک مسول دامداری یا مرغداری یا شرکت تولیدی یا داروخانه ویا کشتارگا وبسته بندی شدم بایستی در محل کار خود حضور فیزیکی داشته باشم وبصورت صوری مسول نباشم واگر ان موسسه حقوق مرا کم داد یا پرداخت نکرد آن موسسه ای که با پروانه من ادامه کار میدهد تعطیل گردد ضمنا بطور مرتب مسولیت من در ان موسسه طبق قانون بررسی گردد از طرف سازمان دامپزشکی وهر دکتر دامپزشکی که خلاف قانون عمل کرد برای همیشه از صدور پروانه برای او خوداری گزردد آنوقت معلوم میشود کدام دامپزشک کار میکند وکدام دامپزشک میخواهد از پروانه خود استفاده کرده ودامپزشکی را بی ارزش کند واسلام
فعال بخش خصوصي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
0
0
باتشكر از مطالب دكتر يادگاري
بهترين همكاران و معاونان براي رياست جديد سازمان
مديران كل ادارات استانها هستند
كارنامه هاشون نشون ميدهدكه كدومشون شايسته معاونت هستند
بويژه جوان هم باشند
لذا مديران كل استانهاي ......... و ..........
بعنوان معاونت هاي سازمان بهتراست مد نظر قرار گيرد
ممنون
علی حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
0
0
ضمن تبریک به ریاست جدیدسازمان،با توجه به اینکه بیشتر خدمتشان را درمناطق محروم سپری کرده اند و در نظام دامپزشکی هم بوده اندبا درد ورنج دامدار و دامپزشک(دولتی و خصوصی)آشنایی کامل دارند.خدمت در محروم ترین استان کشور بدون یاری خدا امکان پذیر نمی باشد.انشااله همانگونه که در سمتهای قبلی سبب خیر بودند در پست جدید مایه برکت باشند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
0
0
با سلام تنها راه نجات دامپزشکی ایجاد تحول و استفاده از نیروی بخش خصوصی میباشد که متاسفانه اکثر نیروهای سازمان دامپزشکی به علت ترس از کاهش قدرت عمل مانع رشد بخش خصوصی و ماتع اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی هستند راه جاودانگی ریسس سازمان دامپزشکی اجرای فرامین رهبری و اجرای کامل اصل ۴۴ و واگذاری کلیه امور به بخش خصوصی میباشد و برای موفقیت در این امر باید نیروهای جدید از سایر استانها وارد و ستادی جهت اجرای این امر تشکیل بدهد
ناشناس
|
Finland
|
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
0
0
تسری کامل دامپزشکان بخش دولتی و بر و بچه ها رو کامل بده و بزنه تو‌ حکم کار گزینی ،ما مدیونشیم تا قیامت .وخودمان وخانواده هر روز صبخ دعاگوشیم .وبخش خصوصی هم اهمیت بده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
0
0
انشاالله اقای دکتر موفق باشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
0
0
دکتر یادگاری عزیز من در این خصوص شمارو به آهنگ متن سریال روزی روزگاری ارجاع میدم
نظر شما
ادامه