کد خبر: ۳۷۳۸۴
 

برگزاری جشنواره تخصصی فیلم و عکس بیطار موجب با ایجاد نگاه هنری به فرایندهای تامین سلامت دام و فراورده های آن موجب تعالی سلامت جامعه و اقصاد پایدار می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی جشنواره تخصصی فیلم و عکس دامپزشکی بیطار، «دکتر علی صفر ماکنعلی» متخصص اپیدمیولوژی بیماری قابل انتقال و مدیر کل سازمان های تخصصی، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان دامپزشکی کشور پیرامون سازمان دامپزشکی و تاثیرات آن در سلامت جامعه و اهداف برگزاری جشنواره بیطار با ستاد خبری جشنواره به پرسش و پاسخ نشست که در زیر متن کامل آن را می‌خوانید:

جایگاه سازمان دامپزشکی و نقش آن در امنیت اقتصادی و غذایی

سازمان دامپزشکی کشور به عنوان مرجع ذیصلاح حاکمیتی دارای مسئولیت در نظام سلامت دام و فراورده های دامی است و به طور مستقیم با مسئله امنیت اقتصادی و ایمنی غذایی کشور مواجه است. همانطور که می دانیم .حق دسترسی همگان به غذا به عنوان یکی از حقوق اساسی بشر از سوی تمامی کشورها و سازمان های بین المللی تائید شده است و پدیده دردناک گرسنگی و سو تغذیه به عنوان یکی از مهمترین چالش های فرآوری کشورهای در حال توسعه قرار دارد.

مهمترین هدف ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ پنج ﺴﺎﻟﻪ ﺷﺸﻢ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ، ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺟﻤﻬﻮﺭﻱ ﺍﺳﻼﻣﻲ ﺍﻳﺮﺍﻥ (. ١٤٠٠. . ١٣٩٦ ) مبتنی بر رشد اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی است و در این برنامه , علاوه بر توسعه تولید مورد نیاز داخلی، حمایت از توسعه ظرفیت صادراتی صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی مانند کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان و صنایع بسته‌بندی محصولات کشاورزی با توجه به مزیتهای طبیعی، نسبی و رقابتی این صنایع مورد توجه قرار گرفته است. همچنین در تعریف اهداف کمی راهبرد امنیت غذایی، سلامت و غنی‌سازی محصولات کشاورزی (باغبانی، دام، طیور و آبزیان) در پایان برنامه ششم توسعه کشور انتظار رشد 18 درصدی می رود که توجه به مطالب فوق اهمیت تولیدات دامی , امنیت غذا و حساسیت اقتصادی مبارزه با بیماریها را آشکار می سازد .

در ایران پروتئین حیوانی بر اساس آمار رسمی از پرورش حدود 50 میلیون راس گوسفند و بز حدود 8 میلیون راس گاو و گاومیش و حدود 240 میلیون قطعه طیور تامین میگردد . آلودگی انگلی گوارشی فاسیولا در گوسفند و بز موجب کاهش دو نیم کیلوگرم وزن می گردد. بر اساس اطلاعات موجود هر ساله 2 هزار تن کبد به ارزش حدود 200 میلیارد ریال تلف میشود . خسارات اقتصادی ناشی از بندپایان و میاز در صنعت چرم سازی بسیار بالا برآورد شده است . سالیانه صدها نفر در ایران تحت عمل جراحی کیست هیداتیک قرار می گیرند که میزان خسارات اقتصادی ناشی از آن بسیار قابل توجه می باشد . همه ساله سالک جلدی و احشائی و توکسوپلاسموز موجب ابتلا 20 تا 100 هزار نفر در جمعیت کشور میگردد که هر یک عوارض بهداشتی و خسارات اقتصادی قابل توجهی به دنبال دارد . در یک محاسبه انجام شده در سال ,76 خدمات و اقدامات دامپزشکی از بروز خسارات احتمالی معادل 9 هزار و 205 میلیارد ریال جلوگیری نموده است . علاوه بر نقش مستقیم دامپزشکی در افزایش بهره وری تولیدات دامی و جلوگیری از خسارات اقتصادی احتمالی به سرمایه عظیم دامی کشور این بخش سهم قابل توجهی از اشتغال در بخش کشاورزی که از مهمترین راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی است را به خود اختصاص داده است .

لزوم اهمیت استفاده از رسانه‌ها برای تبیین نقش و کارکرد سازمان دامپزشکی کشور چگونه است؟

در آخرین ارزیابی های انجام شده توسط سازمان جهانی بهداشت دام از سازمان دامپزشکی کشور به عنوان مرجع ذیصلاح حاکمیتی دارای مسئولیت سیاستگذاری و برنامه ریزی در نظام سلامت دام و فراورده های دامی، با توجه به ضعف سازمان دامپزشکی کشور در ارتباط با ذینفعان و ارزش پایینی که در این زمینه به ایران داده بودند، رویکرد توجه به ذینفعان سازمانی به عنوان یکی از اولویت های تقویت و توسعه فعالیت ها مد نظر دفتر سازمان های تخصصی روابط عمومی و امور بین الملل سازمان دامپزشکی کشور قرار گرفته است به این دلیل که توجه به این موضوع می تواند به عنوان یک مزیت رقابتی طرح گردد و در پی آن موجب تعالی سازمانی و تسهیل در انجام ماموریت ها شود. یکی از مهمترین راهکارهای ارتباطی سازمان دامپزشکی کشور برای تعامل با ذینفعان، بهره گیری مناسب و موثر از رسانه و هنر به عنوان ابزاری پایدار و اثربخش در معرفی و اقناع مخاطبین است و برگزاری جشنواره تخصصی فیلم و عکس، ابعاد مختلفی از این موضوع را محقق می سازد.

همچنین اطلاع رسانی به افراد دخیل در حوزه تولید و عرضه محصولات و فراورده های دامی، سرعت آگاهی بخشی در مقابله با تهدیدات زیستی و رفع مناسب و سریع بیماری ها و مخاطرات را بالا برده و رسانه به عنوان اصلی ترین ابزار اطلاع رسانی در تحقق این امر موثر و مفید است. در عین حال توجه به استفاده از قابلیت های رسانه ای موجب معرفی ظرفیت های کارآفرینی و حضور فعالان اقتصادی جهت سرمایه گذاری در بخش های تولیدی و صادرات می گردد که خود می تواند موجب رشد روز افزون اقتصاد کشور گردد.

برگزاری جشنواره چه تاثیراتی می‌تواند داشته باشد؟

برگزاری جشنواره تخصصی فیلم و عکس بیطار موجب انسجام ظرفیت های هنری و ایجاد فضای رقابت و همفکری بین هنرمندان حوزه سینما، مستندسازان و عکاسان شده است و گروه های مختلف فیلم سازی و عکاسی را به ورود به عرصه مستند سازی و نگاه هنری به فرایندهای تامین سلامت دام و فراورده های آن راغب نموده است که با تحقق این امر آحاد مختلف اجتماع از تولیدات هنری این هنرمندان بهره مند شده و در نهایت به تعالی سلامت جامعه و اقصاد پایدار منجر می شود.

تعامل هنرمندان با سازمان دامپزشکی در ارتقای شناخت افکار عمومی از سازمان چقدر مؤثر است؟

آگاهی هنرمندان ، فیلم سازان و عکاسان می تواند موجب تولید و خلق محصولات رسانه ای شود که در نهایت موجب افزایش آگاهی عمومی در جهت آشنایی با فرایند دامپزشکی و نظام سلامت مرتبط با آن می گردد. از طرفی تولید محصولات رسانه ای موجب افزایش مهارت ادراکی مسئولان ذیربط در دستگاه های نظارتی،برنامه ریزی و بودجه بندی کشور می شود و به تبع آن موجب تسهیل در تخصیص اعتبارات و افزایش اختیارات سازمان در راستای ماموریت های ذاتی خود می گردد. و نکته حائز اهمیت آن که تولید اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به ذینفعان از طریق تولید محصولات فاخر توسط هنرمندان در عمق بدنه اجتماعی کشور نفوذ کرده و تاثیرات شگرفی در افزایش دانش و آگاهی عمومی خواهد داشت.

شما بعنوان مدیر کل دفتر سازمان های تخصصی، روابط عمومی و امور بین الملل که مسئول مستقیم جشنواره و یکی از طراحان و حامیان جشنواره بیطار به عنوان یک حرکت خوب و مؤثر هستید چه شد که به فکر ایجاد یک چنین حرکت فرهنگی و رسانه ای افتاده اید؟

با توجه به ارزیابی انجام گرفته توسط سازمان جهانی بهداشت دام از کارایی سازمان دامپزشکی کشور ایران و برگزاری یک دوره جشنواره تخصصی عکس دامپزشکی در سال90 (مصادف با سال 2011 میلادی) که از سوی سازمان ملل متحد به عنوان سال جهانی دامپزشکی نامگذاری شده بود و بازتاب رسانه ای مناسب و موثر آن در معرفی فعالیت های حوزه دامپزشکی داخلی در بین آحاد ذینفعان داخل کشور و سازمان جهانی بهداشت دام (OIE )، سازمان دامپزشکی کشور با همکاری سازمان صدا و سیما، سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد، در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و ابلاغ سیاست های کلی مبتنی بر تبیین مولفه های اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال در صنعت دامپزشکی، به منظور تشویق و ترغیب هنرمندان ایران اسلامی و پرداختن به نقش آن در زندگی فردی و اجتماعی، فرهنگ سازی مصرف بهینه، ارتقای سطح بینش و نگرش جامعه نسبت به ارزش مادی و معنوی و دستیابی به آثار فاخر تصویری در این زمینه، همچنین تبدیل ایران به پایگاه اصلی در حوزه های علمی، تخصصی، فرهنگی و سینمایی مرتبط با حوزه دامپزشکی و فراورده های دامی در جهان، نخستین جشنواره ملی تخصصی فیلم و عکس «بیطار» را برگزار می نماید.
 
 
نظر شما
ادامه