کد خبر: ۳۷۳۷۴



مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: یکی از نگرانی‌های ما مراکز عرضه شیر فله‌ای در سطح شهر است که این مراکز را تایید کلی نمی‌کنیم اما تحت پوشش نظارت بهداشتی قرار داده‌ایم. مردم باید حتی المقدور فرآورده‌های پاستوریزه را مصرف کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر حسین رشیدی» در نشست خبری با اشاره به ۱۴ مهر ماه روز ملی دامپزشکی اظهار کرد: دامپزشکی یکی از دستگاه‌هایی است که در راستای وظایف ذاتی خود مسئولیت‌های خطیری داشته و اقدامات اساسی انجام می‌دهد.

وی افزود: امروز بحث دهکده کوچک جهانی مطرح است و با افزایش جمعیت و ارتباطات، بیماری‌ها به راحتی بین انسان و حیوان منتقل می‌شود و بحث سلامت را نمی‌توان صرفا منحصر به انسان دانست.

رشیدی تصریح کرد: مقوله سلامت در مورد همه موجودات صدق می‌کند و اگر می‌خواهیم سلامت انسان را حفظ کنیم، باید سلامت همه موجودات را تامین کنیم و اکنون بحث یک جهان، یک سلامت مطرح است.

وی بیان کرد: دامپزشکی فقط منحصر به مقوله درمان دام و حیوانات نیست و دامپزشکان پزشکانی هستند که در خط مقدم مبارزه با بیماری‌ها تلاش می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: یک هزار و ۸۰۰ عامل بیماری انسان از جمله عوامل عفونی شامل ویروس، انگل و باکتری شناخته شده که ۵۰ درصد این عوامل از دام سرچشمه می‌گیرند و کسانی می‌توانند این بیماری‌ها را کنترل کنند که با بیماری‌های دام آشنا بوده و از آن پیشگیری کنند.

وی افزود: دامپزشکی با کمترین اعتبارات می‌تواند بیشترین نقش را داشته باشد و اکنون شاید در کشور ما مجموعه ادارات دامپزشکی به اندازه یک دانشگاه علوم پزشکی اعتبار نداشته باشد اما کار بزرگی انجام می‌دهد و اگر یک روز کار ما تعطیل شود، مشکلات عدیده‌ای در سطح جامعه به وجود می‌آید.

رشیدی اظهار کرد: در سطح استان کرمان با برنامه‌ریزی همکاران، بنا را بر پیشگیری گذاشته و با تشکیل کمیته‌های فنی، برنامه مبارزه با بیماری‌ها را مطابق با آخرین دستاوردهای علمی و فنی تطبیق داده و در کار موفق بودیم که یکی از نتایج، کاهش موارد انسانی مبتلا به تب مالت است.

وی تصریح کرد: از شیوع بیماری تب برفکی که مشکلات جدی را برای دامدار‌ی‌ها ایجاد می‌کند، با برنامه‌ریزی همکاران و واکسیناسیون چند نوبت در سالجلوگیری شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان بیان کرد: امنیت غذایی یکی از نکات قابل توجه در دنیاست و با توجه به افزایش جمعیت دنیا، تنها اقدام در این زمینه افزایش بهره‌وری است که از طریق دامپزشکی میسر است زیرا بیماری‌ها موجب کاهش تولید می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر کشور ما رتبه هفتم را در تولید گوشت مرغ در دنیا دارد و بخش عمده‌ای از پروتئین حیوانی مورد نیاز مردم از طریق گوشت مرغ تامین می‌شود و در تولید تخم مرغ رتبه ۱۱ دنیا را داریم. همچنین در گوشت مرغ و محصولات لبنی ظرفیت صادرات را نیز داریم.

رشیدی افزود: ماهانه یک برنامه جدید مبارزه با بیماری را اجرا می‌کنیم و اکنون طرح جامع مبارزه با تب برفکی در استان در حال اجراست و به صورت رایگان در اختیار دامداران قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: بخش عمده‌ای از اشتغال کشور وابسته به فعالیت دامپزشکی است که با اقدامات خود تولید و اشتغال ایجاد شده را تضمین می‌کند که هم بهداشت عمومی و مبارزه با بیماری‌ها و هم نظارت بهداشتی بر چرخه تولید را شامل می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان تصریح کرد: بسیاری از محصولات دامی کشور کد رهگیری دارند و نظارت‌های دامپزشکی با سامانه‌های هوشمند به صورت کامل در حال انجام است و در جهت تضمین امنیت غذایی و سلامت غذا حرکت کرده‌ایم.

وی بیان کرد: کرمان در این زمینه از استان‌های پیشتاز است و پایش آنتی‌بیوتیک و شناسنامه‌دار کردن مرغ را ما آغاز کردیم و سند امنیت غذایی استان تدوین شد که دامپزشکی متولی بحث گوشت قرمز، سفید و شیر در این سند بود.

رشیدی در ادامه گفت: یکی از معضلات سطح استان، دام قاچاق بود و مشکلاتی را در گذشته ایجاد کرده بود و با کنترل‌هایی که صورت گرفت توانستیم جلوی جا به جایی دام قاچاق را در استان بگیریم ومصونیت خوبی در مقابل بیماری‌ها داشته باشیم.

وی تصریح کرد: بازسازی و بهسازی کشتارگاه‌های دام در استان در سال‌های اخیر صورت گرفته و نتایج خوبی در بر داشته امیدواریم در زمینه تامین مواد غذایی با منشاء پروتئین حیوانی اقدام اساسی انجام بدهیم.

رشیدی اظهار کرد: یکی از نگرانی‌های ما مراکز عرضه شیر فله در سطح شهر است این مراکز را تایید کلی نمی‌کنیم اما تحت پوشش نظارت بهداشتی قرار داده‌ایم مردم بایدحتی المقدور فرآورده‌های پاستوریزه را مصرف کنند.

وی با اشاره به اینکه رسالت اصلی خود را در این می‌دانیم موجبات رضایت مردم از جنبه‌های مختلف تامین کنیم، بیان کرد: در حال حاضر مردم به نگهداری حیوانات خانگی رو آورده‌اند که باید مراقبت‌های لازم در زمینه بیماری‌های این حیوانات صورت بگیرد خوشبختانه بخش زیادی از فعالیت‌ها را به بخش خصوصی واگذار کرده‌ایم.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به چالش‌های دامپزشکی گفت: امکانات و اعتبارات بسیار محدودی داریم و این حجم گسترده فعالیت‌ها می‌طلبد امکانات متناسب با آن وجود داشته باشد از مسئولان می‌خواهیم دامپزشکی را دریابند در غیر این صورت تاثیر منفی در فعالیت‌ها و نتایج کار ما گذاشته و موجب شیوع و توسعه برخی بیماری‌های خطرناک می‌شود.

وی افزود: از مسئولان استان می‌خواهیم زنجیره‌های تولید و زیرساخت‌ها مهیا شود در برخی شهرستان‌ها شهرداری‌ها متولی کشتارگاه‌ها هستند و به عنوان اولویت برای آنها مطرح نیست باید بخش خصوصی وارد شود که اگر زنجیره کامل شود، به راحتی می‌توانیم نظارت‌هایمان را اعمال کنیم.

رشیدی در ادامه گفت: سال قبل اپیدمی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را داشتیم که منشاء آن از پرندگان وحشی مهاجر بود این بیماری به نحو مطلوبی در استان کرمان کنترل شد بعد از آن برنامه مراقبتی و نمونه‌برداری را در سطح مرغدار‌ ها،کشتارگاه‌ها و پرندگان روستایی اجرا کردیم.

وی با بیان اینکه از رسانه‌ها می‌خواهیم تا در اطلاع‌رسانی شیوه‌های پیشگیری و کنترلی همکاری کنند، تصریح کرد: با توجه به آغاز فصل سرما برنامه‌ریزی، نشست‌های فنی و مراقبت‌های جدید و مستمر را اعمال خواهیم کرد.


نظر شما
ادامه