کد خبر: ۳۷۳۵۸



کارگروه دام و طیور کمیسیون کشاورزی اتاق ایران طی جلسه‌ای با حضور تولیدکنندگان واردکنندگان دارو و مکمل‌های غذایی دام و طیور موضوع تعرفه 32 درصدی واردات این بخش را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از پایگاه خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، نشست تخصصی کارگروه دام، طیور و آبزیان کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با حضور تاج‌آبادی ابراهیمی رئیس انجمن پروبیوتیک، مجید موافق قدیری، رئیس کارگروه دام، طیور و آبزیان اتاق ایران، و نمایندگانی از انجمن واردکنندگان دارو و مواد بیولوژیک، شرکت‌های مطرح تولیدی پروبیوتیک و واردکنندگان پروبیوتیک برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، تاج‌آبادی ابراهیمی در خصوص فعالیت‌های انجمن پروبیوتیک در 7 سال گذشته نکاتی را طرح کرد. او با اشاره به اینکه صنعت پروبیوتیک ایران جزو 26 کشور جهان است و در خاورمیانه رتبه اول را دارد گفت: طبق گزارش‌های سازمان دامپزشکی کشور، به‌رغم رقابت و تعدد شرکت‌های واردکننده و تولیدکننده، بازار خوبی برای پروبیوتیک در ایران وجود ندارد.

وی در ادامه بابیان اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد زیست فن‌آوری هم به دنبال افزایش مصرف پروبیوتیک در کشور است، گفت: در این جلسه سؤال این است که چگونه باید مصرف پروبیوتیک را ترویج کنیم؟

خاکپور از بازرگانان پیشکسوت این عرصه صحبت‌های خود را با یک سؤال آغاز کرد که مشکل تولیدکنندگان پروبیوتیک در کشور چیست؟ وی ادامه داد: واردکنندگان تهدیدی برای تولیدکنندگان نیستند و حتی در جهت ترویج به توسعه بازار، آن‌ها نیز کمک می‌کنند. او گفت: صنعت دامداری از 20 سال پیش تاکنون متحول شده و دامداران بسیار آگاه شده‌اند. نباید خیلی توقع زیادی از حجم بزرگ بازار پروبیوتیک در صنایع دام و طیور داشته باشیم.

کامیار منتصر از فعالان این صنعت نیز بابیان سابقه‌ای از ثبت انواع پروبیوتیک در سالیان گذشته تاکید کرد: امروزه کلیه مرغداران و دامداران از پروبیوتیک اطلاعات کافی دارند و احتیاج به ترویج نیست. وی گفت: در حال حاضر اطلاعات درستی به دامدار و مرغدار داده نمی‌شود و قطعاً با افزایش تعرفه پروبیوتیک مشکل تولید و مصرف در کشور حل نخواهد شد.

منتصر تاکید کرد: برای افزایش سهم بازار باید به سمتی حرکت کنیم که واردکنندگان و تولیدکنندگان و پرورش‌دهندگان هر سه سود ببرند. منتصر یکی از راه‌ها در این مسیر را کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک در مرغداری‌ها و دامداری‌ها و افزایش کیفیت محصولات داخلی که قابلیت صادراتی داشته باشد دانست.

در ادامه فتاح و مرادی از تولیدکنندگان پروبیوتیک به ارائه نظرات خود پرداختند. مرادی بابیان اینکه حمایت غلط باعث ضعف و گمراهی می‌شود، تاکید کرد: اگر می‌خواهیم رقابت کنیم اولین موضوع تولید کیفی و سپس قیمت تمام‌شده است. وی اشاره کرد: با سودهای بالای بانکی امکان تولید ارزان‌تر وجود ندارد بنابراین افزایش تعرفه در برابر سودهای بانکی بعضاً صفر شرکت‌های خارجی، می‌تواند کمی رقابت در داخل کشور را عادلانه کند.

همچنین امیری از جامعه دامپزشکان ایران، توکلی از انجمن واردکنندگان دارو و مواد بیولوژیک، شهیدی، شکیباپور و خلجی از واردکنندگان پروبیوتیک نیز در خصوص موانع و مشکلات پیش روی واردکنندگان، نظرات خود را مطرح کردند.

مجید موافق قدیری رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران که ریاست جلسه را برعهده داشت، به جمع‌بندی جلسه و بخشی از مشکلات این حوزه پرداخت. او گفت: یکی از مهم‌ترین مشکل ما عدم داشتن اطلاعات و آمار کارشناسی شده در کلیه حلقه‌های مختلف زنجیره تأمین پروتئین کشور است. این مسئله واقعاً به صنعت و تولید داخلی و تجارت ضربه می‌زند.

او ریشه بسیاری از این مشکلات مصرف و تولید کم و بی‌کیفیت را نیز آموزش و فرهنگ‌سازی نادرست توسط کارشناسان بخش دولتی و خصوصی دانست.



نظر شما
ادامه